AnonymBruker Skrevet 10. august #1 Skrevet 10. august Det er virkelig overalt. Nå så jeg ei venninne som har et barn som ble 1 år i dag. Da følger det på med 20 bilder av barnet og en fortelling om hvor høyt elsket hun er. Dette er jo bare for likes og klikk for foreldrene. Det gjør ikke noe godt for barnet. Og i disse AI tider så fatter jeg ikke hvorfor så mange velger å legge ut bilder. Jeg har profilbilde med min datter hvor man bare ser bakhodet. Hvorfor kan ikke det holde for enkelte? Jeg tror alle skjønner at du elsker barnet ditt selv om du ikke på død og liv må skrive om det på Facebook og Instagram daglig Selv er jeg veldig glad sosiale medier ikke var en greie da jeg vokste opp. Jeg hadde ikke satt pris på en hel haug med bilder av meg selv ute som jeg ikke har samtykket til. Måtte bare rante litt. Takk Anonymkode: bb669...85a 3 1 7
AnonymBruker Skrevet 10. august #2 Skrevet 10. august Klarer ikke å bry meg om hva andre måtte gjøre. Eneste gangen jeg har reagert var når en bekjent la ut et bilde av jentungen naken i hagen, med bare et hjerte som skjulte rumpa. Spnne ting er langt ifra greit Anonymkode: f92ea...e6b 3 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #3 Skrevet 10. august Hvorfor er ditt profilbilde av datteren din?? Anonymkode: d0fb5...6e9 2 3
AnonymBruker Skrevet 10. august #4 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor er ditt profilbilde av datteren din?? Anonymkode: d0fb5...6e9 Det er av meg mens hun sitter på fanget mitt og ser en annen vei Anonymkode: bb669...85a 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #5 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er av meg mens hun sitter på fanget mitt og ser en annen vei Anonymkode: bb669...85a Ja, og med AI, så kan man gjøre ting. Trenger bare et bildet av kroppen. Det er nok til å gjøre det til noe. Hah, snakk om å skyte seg selv I foten. Anonymkode: a3e99...c74 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #6 Skrevet 10. august Det kommer til å bli et kulturelt klasseskille mellom de som eksponerte barna mye på SoMe og de som ikke, på samme måte som de som holdt skjerm unna ungene mot ikke. Anonymkode: 2ec05...94c 6 3
AnonymBruker Skrevet 10. august #7 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, og med AI, så kan man gjøre ting. Trenger bare et bildet av kroppen. Det er nok til å gjøre det til noe. Hah, snakk om å skyte seg selv I foten. Anonymkode: a3e99...c74 Hun har foresten også på seg en vognpose. Man ser absolutt nada av kroppen, men takk for din input Det er allikevel helt annet enn å legge ut 20 bilder av barnet fra forskjellige vinkler. Trenger ikke AI da, vet du Anonymkode: bb669...85a 6
AnonymBruker Skrevet 10. august #8 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Rart hvis hun ikke har det. Er vel 1% eller noe av befolkningen som har sånne tanker. Mange har jo over 100 venner på fb. Anonymkode: 84ede...bce Sant det. Skal man skåne ungene sine, så må man rett og slett holde dem inne. Ingen bilder, eller ut i det offentlige Anonymkode: a3e99...c74 1
BareMay Skrevet 10. august #9 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er virkelig overalt. Nå så jeg ei venninne som har et barn som ble 1 år i dag. Da følger det på med 20 bilder av barnet og en fortelling om hvor høyt elsket hun er. Dette er jo bare for likes og klikk for foreldrene. Det gjør ikke noe godt for barnet. Og i disse AI tider så fatter jeg ikke hvorfor så mange velger å legge ut bilder. Jeg har profilbilde med min datter hvor man bare ser bakhodet. Hvorfor kan ikke det holde for enkelte? Jeg tror alle skjønner at du elsker barnet ditt selv om du ikke på død og liv må skrive om det på Facebook og Instagram daglig Selv er jeg veldig glad sosiale medier ikke var en greie da jeg vokste opp. Jeg hadde ikke satt pris på en hel haug med bilder av meg selv ute som jeg ikke har samtykket til. Måtte bare rante litt. Takk Anonymkode: bb669...85a Enig. Fortell heller direkte til barnet at du elsker det. 2 3
AnonymBruker Skrevet 10. august #10 Skrevet 10. august Er enig i at folk bør tenke seg om før de legger ut bilder av barna sine. Når du legger ut bilder, så samtykker du til at fb eller insta kan bruke disse bildene som de vil. Ekstremt lite sannsynlig at de tar bildet ditt, men det kan skje. Jeg synes det er ubegripelig at folk legger ut personlige bilder på internett. Ikke pga frykt for pedofile men fordi jeg ser på bilder som noe privat som barna må få samtykke til, og som noe som mest sannsynlig er svært lite interessant for andre enn nærmeste familie. Tar for mange bilder jeg også, for barna er jo bedårende. Har fotoalbum i skapet i stua og viser det til bestemor, tante og oldemor (de spør om å få se). Anonymkode: 84ede...bce 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #11 Skrevet 10. august Jeg er helt enig. Jeg synes det er helt forferdelig... Spesielt når man ser at voksne gjør det for å se bra ut, utad. Jeg synes det er harry? Den nye dama til min eks begynte med det, med det samme hun og eksen min begynte å blande barna. Hun har åpen profil, bilder av seg selv og andre i gjennomsiktige klær bikini osv,,, Åpen profil med fullt innsyn. bilder av ungene blandet inn i stort kaoset. Jeg fikk helt noia, og fikk det stoppet... Anonymkode: 6ad4d...966 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #12 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sant det. Skal man skåne ungene sine, så må man rett og slett holde dem inne. Ingen bilder, eller ut i det offentlige Anonymkode: a3e99...c74 Hvis du holder barnet ditt unna offentligheten( hvordan skal du gjennomføre det, tenker du?), så skader det barnet. Hvordan tenker du det skader barnet å ikke ha bilder av seg selv på internett? Anonymkode: 84ede...bce 3
AnonymBruker Skrevet 10. august #13 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det er virkelig overalt. Nå så jeg ei venninne som har et barn som ble 1 år i dag. Da følger det på med 20 bilder av barnet og en fortelling om hvor høyt elsket hun er. Dette er jo bare for likes og klikk for foreldrene. Det gjør ikke noe godt for barnet. Og i disse AI tider så fatter jeg ikke hvorfor så mange velger å legge ut bilder. Jeg har profilbilde med min datter hvor man bare ser bakhodet. Hvorfor kan ikke det holde for enkelte? Jeg tror alle skjønner at du elsker barnet ditt selv om du ikke på død og liv må skrive om det på Facebook og Instagram daglig Selv er jeg veldig glad sosiale medier ikke var en greie da jeg vokste opp. Jeg hadde ikke satt pris på en hel haug med bilder av meg selv ute som jeg ikke har samtykket til. Måtte bare rante litt. Takk Anonymkode: bb669...85a Mine barn voks opp når sosiale medier var veldig fersk. Når alle la ut om alt dem gjorde. Så fikk dem en oppgave på skolen. Dem skulle google seg selv. Dem kom hjem og sa. Takk mamma og pappa. For at dere ikke har lagt ut noen bilder av oss. Det var ikke artig for en del barn å få den oppgaven. Det var mye forskjellige bilder av dem på nettet som dem syntes ikke var artig. Det var en del foreldre som da forstod hva dem egentlig hadde gjort. Ja artig med gris bilde der og da. Mat rundt hele seg. Men ikke artig å finne det på nettet. Bedre å se de i en bok hjemme i stua. Jeg har aldri lagt ut noe om dem. Jeg har aldri lagt ut noe om min familie. Anonymkode: a83d4...b5c 4
AnonymBruker Skrevet 10. august #14 Skrevet 10. august Det er forferdelig irriterende, egentlig, at ikke bare alle gjør og tenker som akkurat meg. Anonymkode: 06330...827 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #15 Skrevet 10. august Det er vanlig narsissisme. noen tror barna deres er interessante for andre. SOME er bensin for narsissisme, og alt som legges ut er stort sett basert på at folk er selvsentrerte og vil ha oppmerksomhet. Anonymkode: b543e...ba7 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #16 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (45 minutter siden): (...) selv om du ikke på død og liv må skrive om det på Facebook og Instagram daglig Har du mange som skriver lange kjærlighetsnoveller til barna sine på SoMe med 20+ bilder daglig? Da kan jeg forstå deg. Jeg har heldigvis få slike. Egentlig bare 2-3 som poster daglig. Redten deler et bilde eller to av unger og annen familie på bursdager, noe fra ferier, noe spennende som skjer på jobb osv. Det synes jeg bare er hyggelig å lese om jeg, i mitt naive hode er dette liksom poenget. Folk deler (litt) fra livene sine. Kan ikke se noe galt i det. Det er også ca 50 milliarder bilder av mennesker, små og store, på nettet allerede, og KI kan uansett lage hva som helst. Poster mitt ene bilde av ungene på Hunderfossen på lukket profil uten å føle spesielt stor skrekk for at akkurat dette bildet skal bli det neste store Epsteingullet. Hver til sitt. Anonymkode: 7a47d...972 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #17 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det er av meg mens hun sitter på fanget mitt og ser en annen vei Anonymkode: bb669...85a Men det er DIN profil. Hvorfor i alle dager må hun være med på bildet? Hva i alle dager er formålet og tanken bak? Anonymkode: d0fb5...6e9
AnonymBruker Skrevet 10. august #18 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hun har foresten også på seg en vognpose. Man ser absolutt nada av kroppen, men takk for din input Det er allikevel helt annet enn å legge ut 20 bilder av barnet fra forskjellige vinkler. Trenger ikke AI da, vet du Anonymkode: bb669...85a Og jeg legger ikke ut noe. Det er DERES valg når de er myndige. Barn kan jo mobbe for alt - selv håret. Hvorfor i alle dager har du barnet ditt på nett? Samtidig som du kritiserer andre? Anonymkode: d0fb5...6e9 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #19 Skrevet 10. august BareMay skrev (41 minutter siden): Enig. Fortell heller direkte til barnet at du elsker det. Er så enig! Hvorfor legge ut 10 bilder av treåring med et innlegg hvor du gratulerer barnet med dage og forteller om hvor unikt og fantastisk det er. - har en treåring Facebook slik at hun får lese bursdagshilsen? Bor man ikke under samme tak, slik at man kan formidle bursdagshilsenen personlig? Forstå det den som vil. Anonymkode: b2511...166 3
AnonymBruker Skrevet 10. august #20 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Mine barn voks opp når sosiale medier var veldig fersk. Når alle la ut om alt dem gjorde. Så fikk dem en oppgave på skolen. Dem skulle google seg selv. Dem kom hjem og sa. Takk mamma og pappa. For at dere ikke har lagt ut noen bilder av oss. Det var ikke artig for en del barn å få den oppgaven. Det var mye forskjellige bilder av dem på nettet som dem syntes ikke var artig. Det var en del foreldre som da forstod hva dem egentlig hadde gjort. Ja artig med gris bilde der og da. Mat rundt hele seg. Men ikke artig å finne det på nettet. Bedre å se de i en bok hjemme i stua. Jeg har aldri lagt ut noe om dem. Jeg har aldri lagt ut noe om min familie. Anonymkode: a83d4...b5c Lurer på hvorfor jeg har lest nøyaktig den samme historien på andre steder på nettet? Mine barn har aldri fått beskjed om å google seg selv, men de synes det er litt spesielt at jeg ikke har delt noe om de når de er en stor del av livet mitt. Så barn opplever det forskjellig Anonymkode: b199f...f91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå