Mona32 Skrevet 24. mars 2006 #1 Skrevet 24. mars 2006 Har fått meg bredband via Bluecom med Topcom trådløs router. Foreløpig surfer jeg med usikret nettverk, men ønsker å sikre det. Sitter med installasjonsguiden framfor meg, men skjønner ikke en tøddel!!! For det første bruker de begreper som jeg ikke har peiling på (DHCP, WAN osv) og i tillegg klarer jeg ikke å finne de vinduene som bruksanvisningen har bilde av. Jeg får også spørsmål om jeg ønsker en statisk eller dynamisk IP-adresse... Jeg vet ikke hva jeg ønsker! Er det noen som har sikret nettverket sitt og som har denne routeren? Kan evt dere komme med en FORSTÅELIG forklaring på hvordan man gjør det? Jeg har prøvd topcom.net, men der var det ikke noe hjelp å få! Har windows xp som operativsystem, hvis det skulle være opplysninger som kan være til hjelp...
Gjest gjest1 Skrevet 25. mars 2006 #2 Skrevet 25. mars 2006 har du link til forklaringa på sikkring? om det så kan jeg få gubben til å oversette...
Gjest Morratrøtt Skrevet 25. mars 2006 #3 Skrevet 25. mars 2006 Hva er en sikkring? Eller mener du sikring?
Gjest gjest1 Skrevet 25. mars 2006 #4 Skrevet 25. mars 2006 uff det går i 100 her ser jeg.. mente om du hadde link til siden hvor det stod o å sikre nettet..
Scheherazade Skrevet 25. mars 2006 #6 Skrevet 25. mars 2006 Har fått meg bredband via Bluecom med Topcom trådløs router. Foreløpig surfer jeg med usikret nettverk, men ønsker å sikre det. Sitter med installasjonsguiden framfor meg, men skjønner ikke en tøddel!!! For det første bruker de begreper som jeg ikke har peiling på (DHCP, WAN osv) og i tillegg klarer jeg ikke å finne de vinduene som bruksanvisningen har bilde av. Jeg får også spørsmål om jeg ønsker en statisk eller dynamisk IP-adresse... Jeg vet ikke hva jeg ønsker! Er det noen som har sikret nettverket sitt og som har denne routeren? Kan evt dere komme med en FORSTÅELIG forklaring på hvordan man gjør det? Jeg har prøvd topcom.net, men der var det ikke noe hjelp å få! Har windows xp som operativsystem, hvis det skulle være opplysninger som kan være til hjelp... ← DHCP er bare en protokoll (=et sett med regler) som fordeler dynamiske IP-adresser til enheter på et nettverk. WAN betyr Wide-area network, og er per definisjon et større nettverk enn LAN, som betyr local-area network. Største WAN vi har er faktisk Internett. En statisk IP-adresse er nettopp statisk, det vil si, det forandrer seg ikke over tid. Dynamisk adresse skifter, for eksempel hver gang du skrur av og på ruteren. Du kan jo si at statisk høres bra ut, men saken er at med den versjonen av IP (Internett protokoll) som brukes mest nå, versjon 4, er bare adressene av lengde 32 bit, og det er ikke nok adresser til alle som vil ha. Derfor får bredbåndsleverandøren en viss av adressene, som de deler ut dynamisk til kundene sine. IPv6 har begynt å komme, men er ikke i utstrakt bruk ennå, her er adressene på 128 bits, og dette vil ikke lenger bli noe problem. Men jeg tipper at spørsmålet går på om du vil ha dynamisk eller statisk innenfor ditt lokale nettverk, altså det trådløse nettverket du setter opp selv? (Som feks kan bestå av din bærbare, din stasjonære og en nettverksskriver) For å få frem bildene i bruksanvisningen, må du inn på ruteren. Er du det? Det står adressen i bruksanvisningen, en IP-adresse på tallform som du skriver inn i nettleseren din.
Mona32 Skrevet 25. mars 2006 Forfatter #7 Skrevet 25. mars 2006 Hmmm... skjønner fortsatt ikke noe... F.eks så står det først i bruksanvisningen: 1. Konfigurering av pc-en for tilkobling til kabel/dsl-router Under der står det at jeg skal gå inn på settings og trykke control panel og så trykke på network-ikonet. I configuration-vinduet velger du tcp/ip protocol line osv... Ka i svarten e settings??? Jeg har norske menyer, og når jeg går inn på kontrollpanel så har jeg ikke noe network-ikon. Altså, fremgangsmåten de skriver klarer jeg ikke å gjøre pga at det står ikke det samme. Neste punkt er: 2. Verifisere pc-ens ip-konfigurering 3. Oppsett av bredbåndsrouter 4. Tilkoblingsstatus Må jeg gjøre alt det som står i punkt 1 og 2, eller kan jeg hoppe direkte til punkt 3? Der skal jeg gå inn på en ip-adresse og gjør forskjellige ting, og det ser det ut som at jeg kan klare. Det blir straks vanskeligere hvis jeg MÅ gjøre det som står i punkt 1 og 2... Er det bare jeg som har problemer med slike ting, eller er bruksanvisninga beregna for folk som har en god del peiling fra før????
Mona32 Skrevet 25. mars 2006 Forfatter #8 Skrevet 25. mars 2006 Se etter WPA. ← Vet forresten ikke WPA er!
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #9 Skrevet 25. mars 2006 WPA er en kryptering for trådløse nett, den beste vi har nå. Har du ny router og nytt trådløst nett støtter den WPA, har du litt eldre route og/eller kort må du muligens bruke WEP, som ikke er så sikkert. Drit i alt som heter DHCP, WAN o.s.v. og: 1. Finn ut hvordan du konfigurere routeren, det står i manualen. Vanligvis gjøres det via nettleseren. 2. Let etter WPA, evt. WPA og sett opp en nøkkel. 3. Sett opp med WEP eller WPA med trådløs tilkobling i Windows.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #10 Skrevet 25. mars 2006 2. Let etter WPA, evt. WEP...skulle det være.
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2006 #11 Skrevet 11. april 2006 Hei. Hvis du ringer til Topcom support, så kan de guide deg gjennom sikringen via telefon, slik at du kan sitte foran pcn din og gjøre de nødvendige tingene. Telefonnummeret er ganske langt, men det er lokal takst å ringe til, og de snakker norsk, i værste fall svensk. De holder åpent 09.00 til 21.00 på hverdager og 09.00 - 13.00 på lørdager. Nummeret finnes på deres nettsider, under support og HotLine. Nummeret er i allefall 00 800 5760 5760. Lykke til!
Mona32 Skrevet 11. april 2006 Forfatter #12 Skrevet 11. april 2006 Hei. Hvis du ringer til Topcom support, så kan de guide deg gjennom sikringen via telefon, slik at du kan sitte foran pcn din og gjøre de nødvendige tingene. Telefonnummeret er ganske langt, men det er lokal takst å ringe til, og de snakker norsk, i værste fall svensk. De holder åpent 09.00 til 21.00 på hverdager og 09.00 - 13.00 på lørdager. Nummeret finnes på deres nettsider, under support og HotLine. Nummeret er i allefall 00 800 5760 5760. Lykke til! ← Takk for at du følger opp tråden! Det endte med at jeg fikk en kompis til å hjelpe meg med å sikre nettverket, så nå er det i orden! Heldivis! Men det er helt sikkert - bruksanvisninga var HÅPLØS!!! Hadde aldri kommet fram til hvordan jeg skulle sikre det, om så jeg hadde sittet til det grodde mose på meg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå