Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ung og trenger arbeidserfaring. Har derfor søkt ulike butikk jobber. Men er det slik at arbeidsgivere i disse yrkene har blitt for kresne. 
Jeg har flere ganger fått bedt om ta personlighetstest etter å ha sendt in CV og søknad for at de i det hele tatt skal lese søknaden min. Etter det kan man bli kalt inn på 1 gangs intervju, så 2 gangs intervju MED CASE (!?) også sjekker de referanser til slutt.
Dette har vært for stillingsprosenter som 10-20% eller bare ekstrahjelp altså 0%  

Nå senest fikk jeg en mail om at en butikk jobb jeg har søkt på ønsker speed intervju. Hvor de ikke stiller noen spørsmål. Man har 10 min til å fortelle om seg selv og hvorfor man passer til jobben. De skal som sagt ikke si noen ting, men man må holde av hele dagen i tilfelle de vil snakke med deg. Dette er til en ekstrahjelp stilling, altså 0% stilling. 

Hva skjer med at arbeidsgivere til disse lavlønte jobbene hvor man ofte bare tjener 165- 180 kr timen krever så mye av en nå for tiden? 

Anonymkode: 5a30d...ebb

• Liker 19
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De får så mange søkere at de må gjøre det for å plukke ut noen. 

Anonymkode: 91cd4...1b5

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

De har garantert flere hundre søkere, og de orker ikke intervjue alle. 

De gangene jeg har søkt slike jobber (i by med mange studenter) har jeg ikke fått svar engang, til tross for at jeg var over 30 og hadde erfaring fra både butikk, servering mm.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At arbeidet er lavlønnet betyr ikke at det ikke er viktig, eller at hvem som helst kan gjøre jobben. Arbeidsgivere vil ha pålitelige arbeidstakere som gjør en innsats og har god arbeidsmoral, selv om ikke lønnen er høy. Får man fast stilling, selv i en liten prosent, så har man fortrinnsrett til høyere stilling, da er det dumt å ha ansatt en udugelig døgenikt som ikke kan samarbeide med resten av staben. De som ansettes i 0% er gjerne de som får fast stilling senere, da vil man ha rett folk. Butikkjobb er for øvrig populært, og det er gode muligheter for å jobbe seg oppover i systemet for de som er interessert. Arbeidsgiverne krever ikke mye, det er helt normalt med flere intervjurunder eller test. Det funker jo veldig bra, for de som ikke er så interessert dukker ikke opp, og dermed har man fått grovsortert enkelt og greit. 

Anonymkode: a43e0...59e

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel litt an på om det er lokalbutikken eller en corporate kjedebutikk med HR-avdeling. Men alt i en intervjusetting forteller dem hvordan du er, hvordan takler du uvissthet eller urettferdighet, eller plutselige vanskelige spørsmål. Eller teiste spørsmål som personlighetstester? 

Det er også som den over her sier, de må ha noe å skille søkerene på.

Anonymkode: 61822...99d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det funker jo veldig bra, for de som ikke er så interessert dukker ikke opp, og dermed har man fått grovsortert enkelt og greit. 

De går jo glipp av alle de dyktige folkene som ikke gidder så mye tull for å få en liten stilling.

Anonymkode: fbdbc...111

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

At arbeidet er lavlønnet betyr ikke at det ikke er viktig, eller at hvem som helst kan gjøre jobben. Arbeidsgivere vil ha pålitelige arbeidstakere som gjør en innsats og har god arbeidsmoral, selv om ikke lønnen er høy. Får man fast stilling, selv i en liten prosent, så har man fortrinnsrett til høyere stilling, da er det dumt å ha ansatt en udugelig døgenikt som ikke kan samarbeide med resten av staben. De som ansettes i 0% er gjerne de som får fast stilling senere, da vil man ha rett folk. Butikkjobb er for øvrig populært, og det er gode muligheter for å jobbe seg oppover i systemet for de som er interessert. Arbeidsgiverne krever ikke mye, det er helt normalt med flere intervjurunder eller test. Det funker jo veldig bra, for de som ikke er så interessert dukker ikke opp, og dermed har man fått grovsortert enkelt og greit. 

Sier ikke at det ikke er viktig. Men har flere venner som har hatt slike jobber før og da var det 1 intervju så fikk man jobben eller ikke. Når slike jobber begynner å ha caser så er det jo samme intervju prosess som de med 100% stillinger med masse goder og gode arbeidsvilkår og høy lønn har 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De går jo glipp av alle de dyktige folkene som ikke gidder så mye tull for å få en liten stilling.

Anonymkode: fbdbc...111

Ja det er det jeg reagerer på. De har samme intervju prosess som de jobbene som krever utdanning og har gode arbeidsvilkår og masse ekstra ting arbeidsgiver tilbyr. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (7 minutter siden):

De har garantert flere hundre søkere, og de orker ikke intervjue alle. 

De gangene jeg har søkt slike jobber (i by med mange studenter) har jeg ikke fått svar engang, til tross for at jeg var over 30 og hadde erfaring fra både butikk, servering mm.

Men de jobbene som krever utdanning er 100% stillinger og har masse gode arbeidsvilkår får også flere hundre søkere. Før så var det jo ofte 1 intervju i disse jobbene så fikk man vite om man får den eller ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte som ekstrahjelp i en klesbutikk, og der skulle det være 3 intervjurunder! Tror mange jobber som krever høyere utdannelse og litt mer risiko med ansettelse osv har nøyd seg med 2 intervjurunder 😅

Anonymkode: bb24b...17c

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt utrolig! Om ti år må man vel ha bachelor for å stå i butikk også. Og ultra master for en vanlig jobb

Anonymkode: 9473f...71c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg søkte som ekstrahjelp i en klesbutikk, og der skulle det være 3 intervjurunder! Tror mange jobber som krever høyere utdannelse og litt mer risiko med ansettelse osv har nøyd seg med 2 intervjurunder 😅

Anonymkode: bb24b...17c

Det er det jeg tenker å. De har begynt å ha samme ansettelsesprosesser som disse jobbene. 
Høres jo spesielt ut å skulle løse en case for en ekstrahjelp stilling på en måte😅

Fikk du jobben forresten? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kommer vel litt an på om det er lokalbutikken eller en corporate kjedebutikk med HR-avdeling. Men alt i en intervjusetting forteller dem hvordan du er, hvordan takler du uvissthet eller urettferdighet, eller plutselige vanskelige spørsmål. Eller teiste spørsmål som personlighetstester? 

Det er også som den over her sier, de må ha noe å skille søkerene på.

Anonymkode: 61822...99d

Men de har jo samme søknadsprosesser som jobber som krever utdanning, høy lønn og gode arbeidsvilkår. 
2. gangs intervju med case for en ekstrahjelp stilling er veldig overkill. Dette er det som er vanlig i jobber som krever utdanning. 
Før så var det ofte 1 intervju, så fikk man den eller ikke. 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helt utrolig! Om ti år må man vel ha bachelor for å stå i butikk også. Og ultra master for en vanlig jobb

Anonymkode: 9473f...71c

Ja. De har samme ansettelsesprosess som de jobbene jeg søker på som krever utdanningen jeg har😅 

Skrevet

Det er så rått når folk med den "lavlønte yrker krever bare at man møter opp" innstillingen, blir tatt helt på senga av virkeligheten.

Ref "Hva skjer med at arbeidsgivere til disse lavlønte jobbene hvor man ofte bare tjener 165- 180 kr timen krever så mye av en nå for tiden?"

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men de jobbene som krever utdanning er 100% stillinger og har masse gode arbeidsvilkår får også flere hundre søkere. Før så var det jo ofte 1 intervju i disse jobbene så fikk man vite om man får den eller ikke. 

Min nåværende jobb krever utdannelse, og det er så mangel på folk at man får jobb selv uten intervju. Siste jobben ble jeg tilbudt over telefon. Da jeg var nyutdannet var det stikk motsatt.

Poenget er at det er høy- og lavkonjunkturer i arbeidsmarkedet, i alle bransjer. Er det overflod av kvalifiserte søkere kan arb. giver velge og vrake og sile ut så mye de vil. I en jobb som ikke krever noen form for kvalifikasjoner vil det naturlig nok være flere om beinet.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte på en 20% (og tilkalling) i habilitering. Intervjuet var så kort at jeg måtte kommentere det. Da sa de at det ikke var like lange intervjuer som til høyere stillinger. Men det er kanskje ikke like attraktivt å jobbe i habilitering som butikk? Aner ikke. Er veldig glad for at jeg har en fast stilling et annet sted ihvertfall, fra den gang det "bare" var 1 intervju og så innstilling.

Anonymkode: 8107e...ad5

AnonymBruker
Skrevet
Lt.Dan skrev (7 minutter siden):

Det er så rått når folk med den "lavlønte yrker krever bare at man møter opp" innstillingen, blir tatt helt på senga av virkeligheten.

Ref "Hva skjer med at arbeidsgivere til disse lavlønte jobbene hvor man ofte bare tjener 165- 180 kr timen krever så mye av en nå for tiden?"

Tingen er vel mer at disse jobbene trengte man bare 1 intervju på før. Har venner som har hatt akkurat samme jobber når vi gikk på vgs for eksempel. Da var det jo bare 1 intervju. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er med på rekrutteringsprosess på min arbeidsplass. Det vi ser er at det er lettere å sile ut riktig arbeidstaker i de stillingene som krever lengre utdannelse fordi det er formelle krav til ferdigheter. Derav er det mindre behov for å ha mange runder med intervju fordi det gir seg selv hvem man skal velge. 
De stillingene vi har som ikke krever utdannelse he gjerne 5 dobbelt antall søkere eller mer, selv om det er 10 prosent stilling. Og med mindre de har jobbet i tilsvarende stillinger før er det svært vanskelig å plukke ut hvem som skal inn til intervju.  De fleste søknader er jo nesten like også, for det har blitt veldig vanlig å bruke  ChatGPT til å skrive søknader.

Anonymkode: 5c7a0...31c

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja det er det jeg reagerer på. De har samme intervju prosess som de jobbene som krever utdanning og har gode arbeidsvilkår og masse ekstra ting arbeidsgiver tilbyr. 

Nei, det har de jo ikke. Tviler på at det er minst tre lange intervjuer med caser etc for en butikkjobb. 

Anonymkode: 91cd4...1b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...