AnonymBruker Skrevet 10. august #101 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Normalt oppegående mennesker i et parforhold «gir ikke beskjed» om hvordan ting skal gjøres. Det gjorde sersjanten under førstegangstjenesten, og problemet her er et menneske som ser seg som en sersjant i et forhold - og den andre parten som tillater det. Anonymkode: b1b0b...9a8 Veldig bra sagt. 👏👏👏👏 Diktator var faktisk det jeg tenkte over det ts skrev. En her mente at å henge seg opp i hvordan brødet var skjært opp var riktig. Høres veldig utrivelig. Who cares. Anonymkode: bc808...b99
AnonymBruker Skrevet 10. august #102 Skrevet 10. august Jeg orker nesten ikke sette inn i oppvaskmaskinen, min mann er så nazi på det, selv om jeg har gjort det etter hans måte må han se over og kritisere. Han ler hånlig hvis jeg gjør noe annerledes enn han. Men når han gjør noe, feks vasker gulv, støvsuger, blir det ofte ikke reint... hvis jeg sier noe er jeg kontrollerende. Så tar ts sitt innlegg med ei står klype salt Anonymkode: db97a...80f 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #103 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det finnes to typer mennesker. De som er glad for å lære nye ting, og de gretne gubbene som aldri utvikler seg eller er åpen for noe nytt. Jeg vet hvilken kategori du er i, TS! Anonymkode: d70c8...7e7 Mannen min og jeg har nå bodd sammen i 9 år og daglig er det ting som må vaskes en gang til fordi han stabler feil. Jeg går ikke bak ham å rette når han stabler, så når jeg da tar ut så finner jeg ting som er stablet slik at vann og såpe ikke kommer ordentlig til. Jeg sier fra til ham HVER JÆVLA GANG, og han blir sur hver jævla gang. Og han er opptatt av at vi ikke skal sløse med vann og såpe, men ser overhodet ikke at dette bidrar til MER SLØSING når det må vaskes en gang til😡😡😡 Siden han ikke har mistet jobben sin så antar jeg at han klarer å lære nye ting, men det gjelder ikke hjemme. Anonymkode: 222c4...7da 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #104 Skrevet 10. august Mezzosoprena skrev (1 time siden): en korrekt rekkefølge å vaske badet i Det har å gjøre med hygiene å gjøre - du vasker ikke dassen ført, for så å vaske servanten med samme vann. Igjen og igjen ser jeg pirkete damer påpeke hvordan badet skal vaskes og så brukes de kluter og vann til å vaske toalettet. Æsj. Bruk papir (som du kaster oppi do og spyler ned etter bruk) og klorin til å vaske alt utenom oppi do. Der bruker du dokost og en wc vask eller og klorin. Ville bare påpeke det siden dere var så veldig på at dere har rett. Dere har kanskje ikke rett i alt likevel. Anonymkode: bc808...b99
AnonymBruker Skrevet 10. august #105 Skrevet 10. august Jeg forstår deg så godt! Å bli pirket på hele tiden er til å bli sprø av. Det er ikke konstruktivt heller. Man bør faktisk av og til bare få høre TAKK for at man vasker gulvet. Ikke noe mer mas - bare takk! Anonymkode: 6e243...8d6 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #106 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Når jeg får tiåringens klær inn til meg for tjueandre gang, da klager jeg også på mannen. Så jævlig vanskelig er det vel ikke å se forskjell når man bretter klær. Anonymkode: 4b6e3...268 Jeg har fått klærne til datteren min inn i skapet mitt siden hun var TO ÅR! Helt tilfeldige klær. Nå er hun 8 år og det er nå mer systematisk, jeg ser at han prøver. Men er det nå egentlig å prøve når jeg får sukkersøt t-skjorte, sokker med hjerter og bukser med sløyfer (jeg har en veldig fargeløs, androgyn stil. Ingen sukkersøthet, hjerter eller sløyfer...). Jeg legger jo ikke dinosaurbuksene til sønnen bår i skapet til mannen! Anonymkode: 222c4...7da
AnonymBruker Skrevet 10. august #107 Skrevet 10. august TS, jeg lurer på noen ting, siden hun kritiserer deg. Blir rommet du har vasket helt rent? Altså, du vasker overalt, med rett rengjøringsmiddel og redskap? Bretter du klær, håndklær og sengetøy sånn at det tar minst mulig plass i skapene og ser ok ut? Fyller du oppvaskmaskin sånn at det blir plass til mest mulig? Pusser du vinduer sånn at det ikke blir stygge flekker og streker? Sorterer du søpla riktig? Når du tømmer oppvaskmaskin, setter du ting på rett plass da? Hvis så, så skjønner jeg ikke at hun klager. Det er som sagt en viss logikk i det meste av husarbeid 🙂 Anonymkode: 400d6...363 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #108 Skrevet 10. august Samme her ts. Bare at jeg er dama i forholdet. Når absolutt ingenting blir gjort riktig og det er helt umulig for den andre å si noe hyggelig om alt som er gjort, mens han umiddelbart begynner å lete etter noe å pirke på, gjør det at jeg nesten ikke orker å prøve lenger. Jeg har gjennom mange år gjort mitt ytterste for å holde hans skyhøye standard, men jeg får det ikke til. Det er ikke snakk om å ta imot læring lenger, det er å måtte tåle at den andre er overbærende, kritisk og nedbrytende. Og nei, det er ikke fordi jeg ikke skjønner rekkefølgen på ting eller at jeg ikke gjør ting godt nok. Det er fordi jeg ikke er med på at å holde en fireroms leilighet i rimelig god stand skal ta flere timer om dagen med rengjøring. Jeg har faktisk relativt høy standard selv, men oppfatter det også i denne tråden som at mange av de som har høyest standard krever at den andre skal opprettholde den til enhver tid. Anonymkode: 6d2dd...58d 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #109 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg orker nesten ikke sette inn i oppvaskmaskinen, min mann er så nazi på det, selv om jeg har gjort det etter hans måte må han se over og kritisere. Han ler hånlig hvis jeg gjør noe annerledes enn han. Men når han gjør noe, feks vasker gulv, støvsuger, blir det ofte ikke reint... hvis jeg sier noe er jeg kontrollerende. Så tar ts sitt innlegg med ei står klype salt Anonymkode: db97a...80f Du... forstår at folk er forskjellige? At selv om din mann er sånn så kan andre menn være annerledes? Dette er sånt man forstår når man er fire-fem år gammel. Anonymkode: 9314b...f06 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #110 Skrevet 10. august Nja, det er mange gale måter å vaske badet på i alle fall, så akkurat der er det nok riktig at man får "veiledning" om man ikke tenker over det. Hvor har kluten vært før du bruker den på kranene på vasken og ellers? Har du brukt den på skitnere steder med mer bakterier, som toalettet eller gulvet rundt toalettet (der det alltid er tissesøl om det bor menn i husholdningen...) skal den kluten ikke brukes flere steder. Det hjelper ikke skylle den eller dytte den i bøtta. En bakterieinfestert klut skal i skittentøysdunken og kokevaskes. Ny klut til andre steder på badet, eller aller best; gulvet vaskes nest sist, og toalettet helt til sist. Da kan man bruke kluten hele veien, men i riktig rekkefølge. Jeg tror ikke menn generelt tenker over hvor mye piss og søl dere etterlater dere på do. Eksmannen min skvettet f... meg gule urinflekker helt bort på den hvite skittentøysdunken, en halv meter unna. Ekkelt. Sett dere ned og piss og bruk toalettpapir til å tørke med, ikke rist så dråpene fyker overalt. Dagens leksjon. Men føler det trengs, da mange menn ikke helt skjønner dette med piss og bakterier. Anonymkode: 16213...074 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #111 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nja, det er mange gale måter å vaske badet på i alle fall, så akkurat der er det nok riktig at man får "veiledning" om man ikke tenker over det. Hvor har kluten vært før du bruker den på kranene på vasken og ellers? Har du brukt den på skitnere steder med mer bakterier, som toalettet eller gulvet rundt toalettet (der det alltid er tissesøl om det bor menn i husholdningen...) skal den kluten ikke brukes flere steder. Det hjelper ikke skylle den eller dytte den i bøtta. En bakterieinfestert klut skal i skittentøysdunken og kokevaskes. Ny klut til andre steder på badet, eller aller best; gulvet vaskes nest sist, og toalettet helt til sist. Da kan man bruke kluten hele veien, men i riktig rekkefølge. Jeg tror ikke menn generelt tenker over hvor mye piss og søl dere etterlater dere på do. Eksmannen min skvettet f... meg gule urinflekker helt bort på den hvite skittentøysdunken, en halv meter unna. Ekkelt. Sett dere ned og piss og bruk toalettpapir til å tørke med, ikke rist så dråpene fyker overalt. Dagens leksjon. Men føler det trengs, da mange menn ikke helt skjønner dette med piss og bakterier. Anonymkode: 16213...074 Typisk.. Din eksmann var en gris. Så da er jeg det og? Anonymkode: 0c689...b00 1
Mann50+ Skrevet 10. august Forfatter #112 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Samme her ts. Bare at jeg er dama i forholdet. Når absolutt ingenting blir gjort riktig og det er helt umulig for den andre å si noe hyggelig om alt som er gjort, mens han umiddelbart begynner å lete etter noe å pirke på, gjør det at jeg nesten ikke orker å prøve lenger. Jeg har gjennom mange år gjort mitt ytterste for å holde hans skyhøye standard, men jeg får det ikke til. Det er ikke snakk om å ta imot læring lenger, det er å måtte tåle at den andre er overbærende, kritisk og nedbrytende. Og nei, det er ikke fordi jeg ikke skjønner rekkefølgen på ting eller at jeg ikke gjør ting godt nok. Det er fordi jeg ikke er med på at å holde en fireroms leilighet i rimelig god stand skal ta flere timer om dagen med rengjøring. Jeg har faktisk relativt høy standard selv, men oppfatter det også i denne tråden som at mange av de som har høyest standard krever at den andre skal opprettholde den til enhver tid. Anonymkode: 6d2dd...58d Dette! … er mye av poenget jeg prøver å få fram her. Hvordan kan vi få en felles forståelse? 1 1
Strigiformes Skrevet 10. august #113 Skrevet 10. august Mann50+ skrev (4 minutter siden): Dette! … er mye av poenget jeg prøver å få fram her. Hvordan kan vi få en felles forståelse? Parterapi eller skilsmisse 👆
Mann50+ Skrevet 10. august Forfatter #114 Skrevet 10. august Strigiformes skrev (Akkurat nå): Parterapi eller skilsmisse 👆 Skilsmisse er fullstendig uaktuelt. Parterapi bør være unødvendig. Kan vi ikke klare dette på egen hånd? 1
Strigiformes Skrevet 10. august #115 Skrevet 10. august Mann50+ skrev (Akkurat nå): Skilsmisse er fullstendig uaktuelt. Parterapi bør være unødvendig. Kan vi ikke klare dette på egen hånd? Å prøve og snakke rasjonelt med en så ressurssterk voksen person er omtrent som å snakke til en vegg.... Det skal godt gjøres... Det er din helse det går utover, for dette er så giftig og toxic som man kan få det... Jeg var gift med en mann som klagde og kritiserte meg så mye at jeg mistet meg selv, og jeg er ganske ressurssterk selv... Uten hjelp utenifra så har jeg null tro på at dette ordner seg. Man trenger en objektiv person som kan mekle og være diplomatisk, ellers er jeg redd det går på følelsene løs... Hvem vil vel slippe løs en tornado? Vi gikk i parterapi. Hjalp ikke. Ble tornado uansett. Han ville ikke lytte. Så hvordan få en "sersjant" til å lytte?.. Er du som kjenner henne. Ikke vi på KG.... Aner ikke hva som skjer om du tar til motmæle. Det vil ikke jeg ta ansvar for... 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #116 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har fått klærne til datteren min inn i skapet mitt siden hun var TO ÅR! Helt tilfeldige klær. Nå er hun 8 år og det er nå mer systematisk, jeg ser at han prøver. Men er det nå egentlig å prøve når jeg får sukkersøt t-skjorte, sokker med hjerter og bukser med sløyfer (jeg har en veldig fargeløs, androgyn stil. Ingen sukkersøthet, hjerter eller sløyfer...). Jeg legger jo ikke dinosaurbuksene til sønnen bår i skapet til mannen! Anonymkode: 222c4...7da Gjør det neste gang og se om han reagerer. 🤭 Anonymkode: 4fe04...293 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #117 Skrevet 10. august Min rekkefølge på å vaske badet, og som jeg har lært av min mor, er: 1. vasken inkl speil og bytte tannglass 2. dusjen 3. toalettet (kluten som har vært på og rundt toalettet skal ingen andre steder) 4. gulvet Er dette riktig rekkefølge ts? ☺️ Anonymkode: 89a2d...fe1
Katten.2.0 Skrevet 10. august #118 Skrevet 10. august Men... det er jo korrekte måter å gjøre dette på. Det er surt når ting blir stablet slik at alt ikke blir rent. Det er kjipt når det vaskes slik at det blir bortkastet arbeid - og spesielt badet som har varierende grad av skit, hvor det kan dras utover. Det er også tungt å vite at man må gå over partnerens arbeid.
AnonymBruker Skrevet 10. august #119 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Gjør det neste gang og se om han reagerer. 🤭 Anonymkode: 4fe04...293 Det slo meg da jeg skrev det at jeg må forsøke det🤣 Anonymkode: 222c4...7da 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #120 Skrevet 10. august Jeg syns også ts får ufortjent mye tyn her, hvor det bare antas at han gjør det så feil at hun ikke har noe annet valg enn å korrigere ham. Det kan også være at hun er så vant til å gjøre ting på sin måte, at det føles feil for henne at ting gjøres på en annen måte, selv om resultatet blir det samme. Jeg er kvinne, og hos oss kan vi begge være litt sånn, på hver sine områder. Her var mannen derimot rask med å sette ned foten på mine korrigeringer/innspill, så jeg har pent måttet akseptere at han gjør ting på en annen måte enn meg. Samtidig mener han seg ofte å ha fasiten på hvordan ting gjøres best/mest effektivt/raskest, hvilke redskap og sånt. (Når adhd'en gjør at enkelte ting bare mååå være på en gitt måte for at det skal funke for en ...🫣🤭)Da blir det en del sånne små korrigeringer og pirking: - "Hvorfor bruker du ikke bollen og stativet til håndmikseren? Da kan du gjøre andre ting mens den rører, det er mest effektivt." Jo, fordi den håndmikseren du insisterer på at vi skal bruke, skvetter så jævlig at alt rundt blir flekkete av pannekakerøre/kakerøre/krem etc. Dessuten blir jeg fort distrahert og kan lett glemme å skru av i tide. Så jeg vil heller stå og holde mikseren i en bolle med lokk, enn å vaske ned vegger og krydderglass og diverse etterpå. Da kan jeg samtidig følge med på når røra/kremen er rørt/vispet ferdig. (Dette får jeg som ikke forklart siden jeg stort sett blir avbrutt etter de første tre-fire ordene.) - "Hvorfor bruker du pensel når du maler, det tar jo så lang tid!" Begge deler får oppgaven gjort, hvor stor rolle spiller det egentlig om jeg bruker pensel eller rulle for å male? Jeg syns jeg får bedre resultat av pensel enn rulle. Jeg klager ikke på at du ikke henger opp klær slik jeg ville gjort det! Og det er ganske slitsomt og nedbrytende i lengden, faktisk. Spesielt når det går bare en vei, uavhengig av kjønn. Som renholder erfarer jeg også at det er forskjellige måter å gjøre ting på, sånn utover det grunnleggende ifht hygiene og valg av riktig produkt til riktig overflate. Hvor stor rolle spiller det eegentlig, om man tørker støv eller legger på sengetøyet først? Da har valg av såpe til gulv større betydning. Svigermor til en kollega av meg klagde på at antiskli-flisene var blitt så glatte. Hun brukte (selvsagt) Krystal grønnsåpe, slik hun hadde lært på husmorskolen for femti år siden at hun skulle bruke ... Anonymkode: 4fe04...293 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå