Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Mann50+ skrev (35 minutter siden):

Jeg ser at ironien i det første innlegget kanskje ikke kom helt fram – det var ment som en litt provoserende vinkling for å få fram en frustrasjon mange menn kjenner på hjemme.

Poenget var ikke å kritisere koner generelt, men å sette søkelys på hvordan små ting noen ganger kan føles overdrevent kontrollert, selv når intensjonen er god.

Menn er på denne måten også. Det er ikke kjønnsbetinget.

Anonymkode: bc808...b99

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mann50+ skrev (1 time siden):

Jeg må bare si det: Jeg setter enormt pris på all opplæringen jeg får hjemme.
Før jeg møtte deg, ante jeg jo ikke at det fantes en riktig måte å brette håndklær på, en korrekt rekkefølge å vaske badet i, og en vitenskapelig metode for å stable oppvaskmaskinen.

Det er utrolig lærerikt å bli korrigert på alt fra hvordan jeg skjærer brød til hvordan jeg setter glass i skapet. Jeg skjønner jo nå at husarbeid ikke bare handler om å få ting gjort – det handler om å gjennomføre en slags seremoni etter en uskreven manual som bare du har tilgang til.

Så takk for at du hjelper meg å forstå at min måte aldri er god nok. Takk for at du lærer meg at hvis jeg bare prøver hardt nok, så kan jeg kanskje en dag få godkjent en klesvask uten revisjon.
Og takk for at du minner meg på at “likestilling” betyr at jeg kan få lov til å hjelpe – så lenge jeg gjør det akkurat som du ville gjort det.

Hilsen
Han som bare ville vaske gulvet, ikke ta eksamen i det.

Dette handler ikke om at du gjør ting på en ræva måte. Men om at du ikke ser henne. 

AnonymBruker
Skrevet

Hahaha, min mannlige leder på samme alder som TS holdt på akkurat sånn. Ingen klarte å sette i oppvaskmaskinen KORREKT slik som ham. Kjære vene. Dette er ikke kjønnsbetinget assa.

Anonymkode: 13b3b...7d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mann50+ skrev (10 minutter siden):

Ca 20 :)

Men, dette er absolutt ikke verdens største problem, men noe jeg ønsker å snakke om for å få til bedre samspill og forståelse hjemme.

Målet mitt er ikke å skape konflikt, men å finne måter vi kan samarbeide bedre på, slik at hverdagen blir enklere og triveligere for alle.

Jeg tror mange kan kjenne seg igjen i dette, og det er fint å kunne dele erfaringer og lære av hverandre.

Nettopp det du sier her bør du si til henne.

Jeg hadde klikka hadde noen gått etter meg på den måten!

K50

Anonymkode: efd3d...2e4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er nettopp det jeg gjør – jeg bidrar med å holde hjulene i gang, hver eneste dag.
Problemet er at min måte å gjøre ting på ofte blir definert som “feil”, selv om resultatet er godt nok. Jeg tar ansvar, jeg gjør oppgaver, jeg følger opp barna – men hvis jeg ikke gjør det etter en bestemt standard, så blir det likevel ikke anerkjent som et faktisk bidrag.

Det er akkurat det som er kjernen her: Når bare én metode blir godtatt, så føles det ikke som et samarbeid, men som at jeg bare utfører ordre. Og da snakker vi ikke lenger om likestilling, men om kontroll.

Det handler ikke om kontroll. Det handler om at du har vist gang på gang at hun ikke kan stole på deg. Om hun ikke holdt på sånn her før, så er det noe som er shitty i forholdet deres som gjør at hun holder på sånn. Hun føler seg ikke trygg på at du holder det du lover lenger. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
lajlaj skrev (1 minutt siden):

Dette handler ikke om at du gjør ting på en ræva måte. Men om at du ikke ser henne. 

Og hun ser ikke han.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Menn er på denne måten også. Det er ikke kjønnsbetinget.

Anonymkode: bc808...b99

Sant. Jeg er slik f.eks. når noe skal males. Da er det "my way or the highway". 

Anonymkode: d9642...171

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og hun ser ikke han.

Jo, hun prøver å påkalle oppmerksomhet gjennom å korrigere han.

Når han gang på gang har fått beskjed om hvordan man faktisk vasker et bad og så kommer hun og ser at han nok en gang bruker vasken (!) som bøtte for å vaske badet, så viser han at han gir faen i henne, familiens hygiene og alle andre samtaler de tidligere har hatt om hva som ikke er akseptabelt i et hjem. 

At hun hakker på han handler om at han går med skylapper på, ikke setter ord til handling og ikke minst at han stikker kjepper i hjulene for henne og gjør at hun må gjøre dobbelt så mye arbeid.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor ofte du vasker det gølvet, ts. Men hvis dette er ditt første, andre eller tredje forsøk, og dama di tar det 99 prosent av de andre gangene, inkludert det andre, så KAN det jo hende du har noe å lære. Folk lever forskjellig, men vet om en fyr som synes han er utrolig gjev når han en gang i semesteret drar frem støvsugeren. Og som slår seg vrang skulle hun påpeke at han også må under sofaen med den, ikke bare rundt. Og som i tillegg ønsker skryt for "bidraget" (egentlig kalt hans eget ansvar, som han ellers unnlater å ta). Og som nettopp bruker hennes instruks som unnskyldning for at han ikke gjør mer, selv om utgangspunktet allerede var at han gjorde minimalt, og alle  vet at at det bare er et påskudd så han kan legge skylden et annet sted.

Umulig å vite hva som er deres dynamikk.

Anonymkode: 3b6e6...e04

Dette.

Når badet endelig vaskes etter mas i flere måneder (dvs man har selv måtte ta det 5-10 ganger før HAN endelig trår til), og så er  ikke engang dusjen vasket og dusjdørene er skitne. Så blir han krenker når det er det hun påpeker fremfor å stå der og gi han applaus og blomster for sitt bidrag i hverdagslivet?

menn, ass…

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mann50+ skrev (6 minutter siden):

Takk for at du deler erfaringen din – jeg skjønner absolutt frustrasjonen som kan komme av når ting ikke gjøres «etter boka».

Men poenget mitt er nettopp at jeg ikke ønsker å overlate alt ansvaret til henne eller at hun skal måtte gjøre alt selv. Jeg prøver å bidra like mye, men ønsker også at min innsats blir møtt med tillit og ikke konstant kritikk på detaljer.

Det handler om samarbeid, ikke om å være sjef eller å bestemme alt selv. Vi er partnere, og må finne en balanse som fungerer for oss begge – ikke at én av oss skal bære hele ansvaret.

Jeg tror ikke saken blir bedre av at jeg skal si: "Da får du gjøre det selv!". Jeg ønsker synspunkt på hvordan forbedre situasjonen uten å lage konflikt.

Etter 20 år så er det mye tankegods som må ommøbleres oppi hodet hennes, og da hjelper det lite å vere diplomat. 

Du kommer ikke langt med å leke diplomat nå. 

Noe sier meg att du ikke er helt komfortabel med å stå litt på krava

Anonymkode: e74d6...fce

AnonymBruker
Skrevet
lajlaj skrev (3 minutter siden):

Jo, hun prøver å påkalle oppmerksomhet gjennom å korrigere han.

Når han gang på gang har fått beskjed om hvordan man faktisk vasker et bad og så kommer hun og ser at han nok en gang bruker vasken (!) som bøtte for å vaske badet, så viser han at han gir faen i henne, familiens hygiene og alle andre samtaler de tidligere har hatt om hva som ikke er akseptabelt i et hjem. 

At hun hakker på han handler om at han går med skylapper på, ikke setter ord til handling og ikke minst at han stikker kjepper i hjulene for henne og gjør at hun må gjøre dobbelt så mye arbeid.  

Hvordan vet du dette? Har du vært hjemme hos dem? 

Hvordan kan du si så skråsikkert at det ikke er han som gjør en ok jobb, men annerledes enn henne, og dermed så må hun pirke og ha kontrollbehov?

Anonymkode: 9314b...f06

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
lajlaj skrev (Akkurat nå):

Dette.

Når badet endelig vaskes etter mas i flere måneder (dvs man har selv måtte ta det 5-10 ganger før HAN endelig trår til), og så er  ikke engang dusjen vasket og dusjdørene er skitne. Så blir han krenker når det er det hun påpeker fremfor å stå der og gi han applaus og blomster for sitt bidrag i hverdagslivet?

menn, ass…

Igjen - hvordan vet du dette om TS? 

• Liker 4
Skrevet

Jeg må bare si det: Jeg setter enormt pris på all opplæringen jeg får hjemme.
Før jeg møtte deg, ante jeg jo ikke at det fantes en riktig måte å brette håndklær på, en korrekt rekkefølge å vaske badet i, og en vitenskapelig metode for å stable oppvaskmaskinen.

Det er utrolig lærerikt å bli korrigert på alt fra hvordan jeg skjærer brød til hvordan jeg setter glass i skapet. Jeg skjønner jo nå at husarbeid ikke bare handler om å få ting gjort – det handler om å gjennomføre en slags seremoni etter en uskreven manual som bare du har tilgang til.

Så takk for at du hjelper meg å forstå at min måte aldri er god nok. Takk for at du lærer meg at hvis jeg bare prøver hardt nok, så kan jeg kanskje en dag få godkjent en klesvask uten revisjon.
Og takk for at du minner meg på at “likestilling” betyr at jeg kan få lov til å hjelpe – så lenge jeg gjør det akkurat som du ville gjort det.

Hilsen
Han som bare ville vaske gulvet, ikke ta eksamen i det.

Du må da skjønne å begripe at gjør du det ikke bra nok må hun gjøre det selv.

Da kan du bidra med noe annet.  Foreksempel gå tur med hunden.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ser det er mange som kommenterer og som umulig kan ha lest hva jeg skriver...
Eller har jeg forklart for dårlig?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette kunne også ha vært skrevet om min mann, så ikke forsøk å gjøre det til en kvinnegreie. 

Anonymkode: 427a7...7a1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mann50+ skrev (1 minutt siden):

Jeg ser det er mange som kommenterer og som umulig kan ha lest hva jeg skriver...
Eller har jeg forklart for dårlig?

Noen kvinner leser det de ønsker å lese i tråder som dette, og tolker det slik at det passer deres narrativ om "udugelige menn". 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er nettopp det jeg gjør – jeg bidrar med å holde hjulene i gang, hver eneste dag.
Problemet er at min måte å gjøre ting på ofte blir definert som “feil”, selv om resultatet er godt nok. Jeg tar ansvar, jeg gjør oppgaver, jeg følger opp barna – men hvis jeg ikke gjør det etter en bestemt standard, så blir det likevel ikke anerkjent som et faktisk bidrag.

Det er akkurat det som er kjernen her: Når bare én metode blir godtatt, så føles det ikke som et samarbeid, men som at jeg bare utfører ordre. Og da snakker vi ikke lenger om likestilling, men om kontroll.

La meg forresten gjette: hun har hoveddelen av det tredje skiftet og der tar du gladelig imot instruksjoner av typen: 

Du må kjøre Per på fotball i morgen klokken 17

Husk å pakke kjeks til turdag på skolen i morgen

Kan du hente pakken med vinterklær som jeg har bestilt?

Neste helg er vi dobbeltbooket med barnas aktiviteter, kan du ringe moren din og høre om hun kan stille opp?

Ida skal i bursdag kl 13 på lørdag, kan du ta henne med og kjøpe gave?

osv.

Her er de fleste menn gladelig en passiv assistent som gjør det de får beskjed om, og som aldri på eget initiativ går ned i sokkeskuffen og sjekker om de fortsatt passer eller om noen har hull i seg og må kastes. Kona får gjerne være direktør i Familien AS.

Men når denne direktør-rollen glir over i den daglige driften, ved utførelse av mer praktisk daglig arbeid, da er den passive assistent-rollen plutselig i opposisjon, nekter å ta imot ordre, gjør gjerne ting halvveis om ikke ordre er mottatt osv.

Hvordan skal man navigere i dette, mener du?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette kunne også ha vært skrevet om min mann, så ikke forsøk å gjøre det til en kvinnegreie. 

Anonymkode: 427a7...7a1

Kan ikke se at jeg har gjort det? For min del handler det ikke om kvinne/mann. Det er selve saken.

Det har jo kommet flere eksempler på de som har en mann som oppfører seg tilsvarende

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan vet du dette? Har du vært hjemme hos dem? 

Hvordan kan du si så skråsikkert at det ikke er han som gjør en ok jobb, men annerledes enn henne, og dermed så må hun pirke og ha kontrollbehov?

Vi har alle temmelig like erfaringer med menn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det finnes to typer mennesker. 

De som er glad for å lære nye ting, og de gretne gubbene som aldri utvikler seg eller er åpen for noe nytt. 

Jeg vet hvilken kategori du er i, TS!

Anonymkode: d70c8...7e7

Samboeren min blir heller ikke så veldig fornøyd og glad når jeg forteller henne hvordan alt skal gjøres. 

Hun kaller det mansplaining. Rart dette hvordan det er ok for et kjønn å korrigere men ikke for det andre. 

Anonymkode: 14bc8...740

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...