Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mann50+ skrev (2 timer siden):

Det er nettopp det jeg gjør – jeg bidrar med å holde hjulene i gang, hver eneste dag.
Problemet er at min måte å gjøre ting på ofte blir definert som “feil”, selv om resultatet er godt nok. Jeg tar ansvar, jeg gjør oppgaver, jeg følger opp barna – men hvis jeg ikke gjør det etter en bestemt standard, så blir det likevel ikke anerkjent som et faktisk bidrag.

Det er akkurat det som er kjernen her: Når bare én metode blir godtatt, så føles det ikke som et samarbeid, men som at jeg bare utfører ordre. Og da snakker vi ikke lenger om likestilling, men om kontroll.

Kontroll var et veldig snilt ord på det...

Altfor snilt.

Det er et regime og tyranni.

Våkn opp! Du er ikke i militæret lenger nå 😂 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hovedinnlegget er spot on! 

Her i huset er hennes mantra at "Jeg må gjøre det på min måte" med en undertone at det må jeg og. Gjøre det på hennes måte altså. Utrolig irriterende. 

Anonymkode: 0c689...b00

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Mann50+ skrev (1 time siden):

Vi har en god dynamikk og snakker åpent sammen, men jeg ønsker bare at bidraget mitt blir møtt med litt mer tillit og fleksibilitet, uten at alt må gjøres etter én bestemt måte.

Kan du ikke bare si det til henne da?

Si hvordan det føles for deg å bli detaljstyrt på denne måten. Og hvis hun himler med øynene og bagatelliserer igjen. Så si hvordan det også føles. At du blir jo ikke tatt på alvor på det du sier. Også ganske nedlatende å himle med øynene til sin egen mann.

Anonymkode: bc808...b99

Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvorfor folk har så mye imot å ta til seg kunnskap. Det må jo være bedre å fylle oppvaskmaskinen på en måte som gjør at plassen blir utnyttet og at ting faktisk blir rent enn å bare slenge ting inn vilkårlig.

Og å støvsuge ordentlig (løfte og flytte på ting) gjør inneklimaet bedre, pluss at det holder seg rent lenger.

Når samboeren min forklarer meg at det er enklere måter å gjøre noe på enten på PC-en eller med bilen, eller andre ting han har bedre rutiner på enn jeg, reagerer jeg ikke med irritasjon og bitterhet. Jeg blir bare glad for å kunne gjøre ting mer effektivt/bedre.

Anonymkode: 95a71...fcb

• Liker 4
Skrevet

Kan du ikke kose deg med å mansplaine litt for kona di, så skal du se dere blir enda lykkeligere! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det finnes to typer mennesker. 

De som er glad for å lære nye ting, og de gretne gubbene som aldri utvikler seg eller er åpen for noe nytt. 

Jeg vet hvilken kategori du er i, TS!

Anonymkode: d70c8...7e7

Du glemte koner/damer som skjønner at ikke alle gjør ting make men ser innsatsen og dermed får menn som faktisk hjelper til hjemme

• Liker 1
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden):

Du glemte koner/damer som skjønner at ikke alle gjør ting make men ser innsatsen og dermed får menn som faktisk hjelper til hjemme

"Hjelper til?" Som at i husarbeid er kvinnens ansvar, og at man skal være glade for at husets herre "hjelper til"?

Er vi på 50-tallet fremdeles?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Du har endelig fått deg dame etter fylte 50. Og så klager du? 

Anonymkode: c4451...9de

• Nyttig 1
Skrevet
Mann50+ skrev (3 timer siden):

Jeg må bare si det: Jeg setter enormt pris på all opplæringen jeg får hjemme.
Før jeg møtte deg, ante jeg jo ikke at det fantes en riktig måte å brette håndklær på, en korrekt rekkefølge å vaske badet i, og en vitenskapelig metode for å stable oppvaskmaskinen.

Det er utrolig lærerikt å bli korrigert på alt fra hvordan jeg skjærer brød til hvordan jeg setter glass i skapet. Jeg skjønner jo nå at husarbeid ikke bare handler om å få ting gjort – det handler om å gjennomføre en slags seremoni etter en uskreven manual som bare du har tilgang til.

Så takk for at du hjelper meg å forstå at min måte aldri er god nok. Takk for at du lærer meg at hvis jeg bare prøver hardt nok, så kan jeg kanskje en dag få godkjent en klesvask uten revisjon.
Og takk for at du minner meg på at “likestilling” betyr at jeg kan få lov til å hjelpe – så lenge jeg gjør det akkurat som du ville gjort det.

Hilsen
Han som bare ville vaske gulvet, ikke ta eksamen i det.

:ler2:

Her ble jeg litt svar skyldig gitt.  Egentlig ble vi det litt begge to over hver våre ting. :sjenert:

• Liker 1
Skrevet
lajlaj skrev (1 time siden):

Hvorfor forsøpler du tråden med brukerdebatt?

Jeg har veldig mye erfaring med dette gjennom mitt yrke. Uten at jeg går mer inn på hva det er av hensyn til anonymiteten. 

Jeg er ikke den du svarer. Men det er du som forsøpler tråden med ditt personlige sinne mot menn fra ditt eget liv. Ikke alle menn i hele verden er prikk like nei. Ro deg ned.

Anonymkode: bc808...b99

• Liker 1
Skrevet

Føler litt med deg. Samtidig så kan det jo hende hun har rett? 

I tillegg er jo hvordan huset ser ut innvending noe som ofte tilskrives kvinnen. Får dere besøk, og det er uhygienisk inne, så er det ingen som klandrer mannen. Det er kvinnen som da ikke har gjort det hun skal. Så litt ekstra viktig for kvinner at ting gjøres bra for å beskytte eget rykte.

Anonymkode: eeb17...1d4

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Dette vil jeg kalle kontrollerende oppførsel og psykisk vold, egentlig. En som pirker på deg hele tiden, som aldri er fornøyd med hva du gjør, og som kritiserer hele tiden, er ingen god partner.

Dette hadde jeg aldri funnet meg i, og har ingenting med kjønn å gjøre. Det er ugreit uavhengig av kjønn. Min eksmann var for øvrig slik han også. Det var slik volden utviklet seg. Små stikk og kritikk hele tiden. Det er til å bli gal av.

Dette er ikke greit, og ikke noe du bør finne deg i.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Føler litt med deg. Samtidig så kan det jo hende hun har rett? 

I tillegg er jo hvordan huset ser ut innvending noe som ofte tilskrives kvinnen. Får dere besøk, og det er uhygienisk inne, så er det ingen som klandrer mannen. Det er kvinnen som da ikke har gjort det hun skal. Så litt ekstra viktig for kvinner at ting gjøres bra for å beskytte eget rykte.

Og bare for å legge til; mødre/svigermødre er ofte notoriske når det kommer til barn og hjem. Man blir pirket på for de minste ting. Blir ikke tilgitt 'mannestandard' av dem på ting.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt hvorfor folk har så mye imot å ta til seg kunnskap. Det må jo være bedre å fylle oppvaskmaskinen på en måte som gjør at plassen blir utnyttet og at ting faktisk blir rent enn å bare slenge ting inn vilkårlig.

Og å støvsuge ordentlig (løfte og flytte på ting) gjør inneklimaet bedre, pluss at det holder seg rent lenger.

Når samboeren min forklarer meg at det er enklere måter å gjøre noe på enten på PC-en eller med bilen, eller andre ting han har bedre rutiner på enn jeg, reagerer jeg ikke med irritasjon og bitterhet. Jeg blir bare glad for å kunne gjøre ting mer effektivt/bedre.

Anonymkode: 95a71...fcb

Det kommer litt an på hvordan budskapet blir levert...

Å sette inn i oppvaskmaskinen klarer de fleste. Begynner man å instruere partner i slike oppgaver så synes jeg det er gått for langt..

Hva er nesten? Skal man bli instruert i hvordan man skal tørke seg i ræva?

• Hjerte 1
Skrevet

Det er akkurat det som er kjernen her: Når bare én metode blir godtatt, så føles det ikke som et samarbeid, men som at jeg bare utfører ordre. Og da snakker vi ikke lenger om likestilling, men om kontroll.

Jeg tror mange menn kjenner seg igjen i dette. Det er greit å "korrigere" ting som faktisk betyr noe, men man trenger ikke korrigere ting uvesentlige ting til stadighet.

Jeg trenger ikke anerkjennelse for min innsats på hjemmebane, men når man stadig får høre at ting ikke er bra nok så blir det jo det motsatte av anerkjennelse.

Anonymkode: 63c27...5e1

• Liker 3
Skrevet

Er kvinne, og syns ts får unødvendig mye tyn. Mulig ts overdriver litt i startinnlegget, men tror det er mange kvinner som detaljstyrer hva og hvordan ting gjøres i hjemmet.

Jeg kan ærlig innrømme at jeg har vært en av dem, heldigvis skjønte jeg det selv før det var for sent, og vi har det nå veldig bra i lag. Hverdagen min er også blitt mye enklere nå jeg lærte meg at godt nok faktiske er godt nok! Så får jeg heller gjøre det på min måte, etter min standard når jeg gjør oppgavene selv.

Anonymkode: 74609...115

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg forstår poenget ditt, men hos oss deler vi husarbeidet likt, og det er noe vi begge er enige om.

Det handler ikke om at jeg vasker dårlig eller at jeg ikke gjør min del, men om at detaljstyring og småkorreksjoner ofte overskygger innsatsen jeg legger ned.

Vi har en god dynamikk og snakker åpent sammen, men jeg ønsker bare at bidraget mitt blir møtt med litt mer tillit og fleksibilitet, uten at alt må gjøres etter én bestemt måte.

Ok, da forstår jeg situasjonen! Jeg vet jo også at det finnes damer som er petimetre. Og selv synes jeg noe av det som står noen steder her gir meg følelsen av også som dame at mitt ikke hadde holdt mål! Og når noen damer har bestemt noe innefor husarbeid, kan de være temmelig rigide og få deg til å føle deg dårlig og skitten av ganske lite. Men som sagt, har jeg god erfaring fra damer med menn på siden jeg beskriver, som argumenterer helt likt pga. Mangel på selvinnsikt og offerrolle. Er derfor jeg skriver ut!

Regner med dere har prata om det? Du får bare gjenta. Hun er nok i et dårlig mønster og det er blitt automatikk. Send henne vekk 😅

Anonymkode: 3b6e6...e04

Skrevet

Kall det bitterhet om du vil, men jeg kaller det frustrasjon over et mønster som mange menn faktisk opplever, men sjelden tør å si høyt – nettopp fordi svaret ofte er “slutt å sutre” eller “snakk med partneren din”.

Og ja, vi snakker sammen hjemme. Men problemet er at når jeg tar det opp der, så blir det ofte møtt med latterliggjøring eller bagatellisering. Derfor skriver jeg her – for å få flere perspektiver.
Jeg tror nemlig ikke vi er de eneste som sliter med dette, og kanskje kan noen andre kjenne seg igjen.

Men for ordens skyld: Kona mi er fortsatt verdens beste. Hun er en fantastisk mor og en sterk kvinne som holder hjulene i gang i familien vår.
Det betyr ikke at vi ikke har ting vi må jobbe med – men det betyr at jeg sier dette fordi jeg faktisk vil at vi skal fungere enda bedre, ikke fordi jeg vil “ta henne”.

Hvis alt vi menn sier om hjem og oppdragelse blir tolket som “bitterhet”, så blir det lite rom for faktisk å endre noe.

Men som kvinne er det frustrerende når ting ALLTID blir satt feil sted, for høyt så jeg og barna ikke når de, ikke klarer å sortere ting riktig, kun rydder egne ting (og egne ting havner litt overalt).

Brettingen, sette ting riktig, hvordan det vaskes er bare symptom på at kvinner nok har blitt tvunget til for mye ansvar og for å håndtere utfordringene blir det rigiditet.  Kontroll er «coping mechanism»    

Du tenker det er ikke så farlig, det blir gjort, du har partner som vil ha ting på en spesiell måte for å orke ting.   Bare se på mange med autisme hvor stresset mange blir når det ikke er system.  Din kone trenger system for å føle seg bra, sånn er det bare og du lager krøll i systemet hennes og forstår ikke hvorfor kun trenger systemet.

Anonymkode: 45143...913

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er kvinne, og har venninner som stabler om i bestikkholderen i oppvaskmaskinen fordi mannen har gjort det «feil». Jeg blir flau på deres vegne. Og påpeker det om de i neste setning klager over at de har mye å gjøre. 

De eneste gangene jeg klager på mannen er dersom han vasker hvitt tøy med mørkt tøy (les det blir ødelagt). 

Anonymkode: 4b6e3...268

• Liker 2
Skrevet

Når jeg får tiåringens klær inn til meg for tjueandre gang, da klager jeg også på mannen. Så jævlig vanskelig er det vel ikke å se forskjell når man bretter klær. 

Anonymkode: 4b6e3...268

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...