Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjør det riktig på egen hånd da.

Måtte korrigere ekser ofte. Mannen klarer ting uten at jeg retter på han.

Gidder faktisk ikke at en voksen mann gjør merarbeid for meg. 

Anonymkode: 69b71...d52

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mann50+ skrev (21 minutter siden):

Det er nettopp det jeg gjør – jeg bidrar med å holde hjulene i gang, hver eneste dag.
Problemet er at min måte å gjøre ting på ofte blir definert som “feil”, selv om resultatet er godt nok. Jeg tar ansvar, jeg gjør oppgaver, jeg følger opp barna – men hvis jeg ikke gjør det etter en bestemt standard, så blir det likevel ikke anerkjent som et faktisk bidrag.

Det er akkurat det som er kjernen her: Når bare én metode blir godtatt, så føles det ikke som et samarbeid, men som at jeg bare utfører ordre. Og da snakker vi ikke lenger om likestilling, men om kontroll.

Dere burde kanskje sette dere ned en kveld hvor det er god stemning og ikke noe konflikt i luften, og ta en diskusjon om hva dere anser som "godt nok"? Noe av pirkingen hennes er kanskje berettiget (ref. eksempelet med hygiene når man vasker badet som en over her skrev), mens andre ting er kanskje unødvendig pirk? Kan du spørre henne om hvorfor det er så viktig at det gjøres på akkurat den måten hun vil ha det? 

Dialog er alltid bedre enn småkjekling hele tiden, så ta en skikkelig prat er mitt råd. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det høres jo ut som at du trenger opplæring TS hvis du ikke forstår at det faktisk er nødvendig å ha rekkefølge når man vasker badet. Jeg hadde også blitt oppgitt og irritert hvis mannen vasket toalettet først og så dusjen med samme klut, eller gulvet rundt toalettet først og så dro skitten der utover resten av gulvet. Eller hvis han skar brødet så skeivt at det smuldra opp. Eller hvis han brukte så mye såpe under gulvvasken at gulvet ble ødelagt, eller at han bare flyttet møkka fra et sted til et annet. Vasking ER faktisk en type vitenskap, folk jobber profesjonelt med vasking og de som har vasket mye vet jo ofte hva som lønner seg. Kan du ikke bare ta imot rådene og gjøre det bedre neste gang? 

Anonymkode: 006a1...ceb

Du høres grusom ut. Konen til ts er stygg med han og du høres ikke god ut heller. Regner med du er skilt.

Anonymkode: bc808...b99

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er du sikker på det?

...⬆️

Anonymkode: bf94b...163

Jeg ser at ironien i det første innlegget kanskje ikke kom helt fram – det var ment som en litt provoserende vinkling for å få fram en frustrasjon mange menn kjenner på hjemme.

Poenget var ikke å kritisere koner generelt, men å sette søkelys på hvordan små ting noen ganger kan føles overdrevent kontrollert, selv når intensjonen er god.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Bitter much?

Anonymkode: bf94b...163

Hvilket annet formål har denne kommentaren enn å provosere?

Anonymkode: c2d99...bce

• Liker 2
Skrevet

Dette er det kleineste jeg har lest ever. DU HAR ANSVAR FOR DEG SELV. Om du synes kjerringa maser for mye på hvordan du gjør ting og at det aldri er godt nok....  Skaff deg en ryggrad og GÅ med verdigheten i behold. 

Anonymkode: a525a...b81

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig må badet, og andre rom, vaskes i en viss rekkefølge. Og om det stables riktig i oppvaskmaskinen, så får man plass til mer. Og klesvask sorteres, og man vasker fulle maskiner.

Man behøver ikke å være superintelligent for å gjøre husarbeid, men det ligger mye logikk i det 🙂

Anonymkode: 400d6...363

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig må badet, og andre rom, vaskes i en viss rekkefølge. Og om det stables riktig i oppvaskmaskinen, så får man plass til mer. Og klesvask sorteres, og man vasker fulle maskiner.

Man behøver ikke å være superintelligent for å gjøre husarbeid, men det ligger mye logikk i det 🙂

Anonymkode: 400d6...363

Jeg er helt enig i at det ligger mye logikk i husarbeid, og jeg følger selvfølgelig de grunnleggende tingene – jeg vasker ikke ull på 90 grader, og jeg bruker ikke dobørsten til servanten osv...

Poenget mitt handler mer om at når man stadig blir korrigert på detaljer og måten ting gjøres på, kan det fort føles som overstyring, selv om intensjonen er god.

Jeg prøver å bidra så godt jeg kan, og ønsker bare at innsatsen blir møtt med litt tillit og fleksibilitet.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du høres grusom ut. Konen til ts er stygg med han og du høres ikke god ut heller. Regner med du er skilt.

Anonymkode: bc808...b99

Faktisk er TS stygg med kona om han alltid lager mer jobb for henne.

Jeg er ikke skilt, må ikke rette på mannen, han klarer å vaske ordentlig selv, heldigvis.

Anonymkode: 69b71...d52

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Bitter man baby.

Anonymkode: db97a...80f

• Liker 3
Skrevet
Mann50+ skrev (1 time siden):

Jeg må bare si det: Jeg setter enormt pris på all opplæringen jeg får hjemme.
Før jeg møtte deg, ante jeg jo ikke at det fantes en riktig måte å brette håndklær på, en korrekt rekkefølge å vaske badet i, og en vitenskapelig metode for å stable oppvaskmaskinen.

Det er utrolig lærerikt å bli korrigert på alt fra hvordan jeg skjærer brød til hvordan jeg setter glass i skapet. Jeg skjønner jo nå at husarbeid ikke bare handler om å få ting gjort – det handler om å gjennomføre en slags seremoni etter en uskreven manual som bare du har tilgang til.

Så takk for at du hjelper meg å forstå at min måte aldri er god nok. Takk for at du lærer meg at hvis jeg bare prøver hardt nok, så kan jeg kanskje en dag få godkjent en klesvask uten revisjon.
Og takk for at du minner meg på at “likestilling” betyr at jeg kan få lov til å hjelpe – så lenge jeg gjør det akkurat som du ville gjort det.

Hilsen
Han som bare ville vaske gulvet, ikke ta eksamen i det.

Du har min fulle sympati. Hilsen kjerring (45). 

Anonymkode: b4651...638

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg vet ikke hvor ofte du vasker det gølvet, ts. Men hvis dette er ditt første, andre eller tredje forsøk, og dama di tar det 99 prosent av de andre gangene, inkludert det andre, så KAN det jo hende du har noe å lære. Folk lever forskjellig, men vet om en fyr som synes han er utrolig gjev når han en gang i semesteret drar frem støvsugeren. Og som slår seg vrang skulle hun påpeke at han også må under sofaen med den, ikke bare rundt. Og som i tillegg ønsker skryt for "bidraget" (egentlig kalt hans eget ansvar, som han ellers unnlater å ta). Og som nettopp bruker hennes instruks som unnskyldning for at han ikke gjør mer, selv om utgangspunktet allerede var at han gjorde minimalt, og alle  vet at at det bare er et påskudd så han kan legge skylden et annet sted.

Umulig å vite hva som er deres dynamikk.

Anonymkode: 3b6e6...e04

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Mannen min er oppgitt over hvordan jeg setter inn i oppvaskmaskinen. Men for oss er det bare en humoristisk greie. Han hakker ikke, og jeg blir ikke sur. Vi ler. Anbefales!

Anonymkode: 697aa...1bc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor ofte du vasker det gølvet, ts. Men hvis dette er ditt første, andre eller tredje forsøk, og dama di tar det 99 prosent av de andre gangene, inkludert det andre, så KAN det jo hende du har noe å lære. Folk lever forskjellig, men vet om en fyr som synes han er utrolig gjev når han en gang i semesteret drar frem støvsugeren. Og som slår seg vrang skulle hun påpeke at han også må under sofaen med den, ikke bare rundt. Og som i tillegg ønsker skryt for "bidraget" (egentlig kalt hans eget ansvar, som han ellers unnlater å ta). Og som nettopp bruker hennes instruks som unnskyldning for at han ikke gjør mer, selv om utgangspunktet allerede var at han gjorde minimalt, og alle  vet at at det bare er et påskudd så han kan legge skylden et annet sted.

Umulig å vite hva som er deres dynamikk.

Anonymkode: 3b6e6...e04

Jeg forstår poenget ditt, men hos oss deler vi husarbeidet likt, og det er noe vi begge er enige om.

Det handler ikke om at jeg vasker dårlig eller at jeg ikke gjør min del, men om at detaljstyring og småkorreksjoner ofte overskygger innsatsen jeg legger ned.

Vi har en god dynamikk og snakker åpent sammen, men jeg ønsker bare at bidraget mitt blir møtt med litt mer tillit og fleksibilitet, uten at alt må gjøres etter én bestemt måte.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Mann50+ skrev (7 minutter siden):

Jeg forstår poenget ditt, men hos oss deler vi husarbeidet likt, og det er noe vi begge er enige om.

Det handler ikke om at jeg vasker dårlig eller at jeg ikke gjør min del, men om at detaljstyring og småkorreksjoner ofte overskygger innsatsen jeg legger ned.

Vi har en god dynamikk og snakker åpent sammen, men jeg ønsker bare at bidraget mitt blir møtt med litt mer tillit og fleksibilitet, uten at alt må gjøres etter én bestemt måte.

Hvor mange år har du levd under dette?

Anonymkode: efd3d...2e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mange år har du levd under dette?

Anonymkode: efd3d...2e4

Ca 20 :)

Men, dette er absolutt ikke verdens største problem, men noe jeg ønsker å snakke om for å få til bedre samspill og forståelse hjemme.

Målet mitt er ikke å skape konflikt, men å finne måter vi kan samarbeide bedre på, slik at hverdagen blir enklere og triveligere for alle.

Jeg tror mange kan kjenne seg igjen i dette, og det er fint å kunne dele erfaringer og lære av hverandre.

• Liker 1
Skrevet
Mann50+ skrev (48 minutter siden):

Det er nettopp det jeg gjør – jeg bidrar med å holde hjulene i gang, hver eneste dag.
Problemet er at min måte å gjøre ting på ofte blir definert som “feil”, selv om resultatet er godt nok. Jeg tar ansvar, jeg gjør oppgaver, jeg følger opp barna – men hvis jeg ikke gjør det etter en bestemt standard, så blir det likevel ikke anerkjent som et faktisk bidrag.

Det er akkurat det som er kjernen her: Når bare én metode blir godtatt, så føles det ikke som et samarbeid, men som at jeg bare utfører ordre. Og da snakker vi ikke lenger om likestilling, men om kontroll.

Du har faktisk helt rett. 

Det som hjalp litt her i hus, - og her var det mannen som var belærende, var rett og slett å sette foten ned.

Han fikk beskjeden att om han skulle på dø og liv ha alt det gjort på sin måte, så fikk han gjøre det selv, så han var sikker på att alt var rett. 

Att voksne folk springer rundt å sutrer over andres arbeidsinnsats, og klager på den minste lille forbanna ting, er faktisk fryktelig irriterende, og ikke minst fryktelig demotiverende. 

Ho må faktisk enten innse att ho får gjøre alt selv, så får ho DET å irritere seg over, eller godta att alt ikke er etter "norm" 

Fan heller, skulle tro en var mening og befal, ikke partnere i ett samliv. 

Anonymkode: e74d6...fce

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har faktisk helt rett. 

Det som hjalp litt her i hus, - og her var det mannen som var belærende, var rett og slett å sette foten ned.

Han fikk beskjeden att om han skulle på dø og liv ha alt det gjort på sin måte, så fikk han gjøre det selv, så han var sikker på att alt var rett. 

Att voksne folk springer rundt å sutrer over andres arbeidsinnsats, og klager på den minste lille forbanna ting, er faktisk fryktelig irriterende, og ikke minst fryktelig demotiverende. 

Ho må faktisk enten innse att ho får gjøre alt selv, så får ho DET å irritere seg over, eller godta att alt ikke er etter "norm" 

Fan heller, skulle tro en var mening og befal, ikke partnere i ett samliv. 

Anonymkode: e74d6...fce

Takk for at du deler erfaringen din – jeg skjønner absolutt frustrasjonen som kan komme av når ting ikke gjøres «etter boka».

Men poenget mitt er nettopp at jeg ikke ønsker å overlate alt ansvaret til henne eller at hun skal måtte gjøre alt selv. Jeg prøver å bidra like mye, men ønsker også at min innsats blir møtt med tillit og ikke konstant kritikk på detaljer.

Det handler om samarbeid, ikke om å være sjef eller å bestemme alt selv. Vi er partnere, og må finne en balanse som fungerer for oss begge – ikke at én av oss skal bære hele ansvaret.

Jeg tror ikke saken blir bedre av at jeg skal si: "Da får du gjøre det selv!". Jeg ønsker synspunkt på hvordan forbedre situasjonen uten å lage konflikt.

Skrevet

Med brukernavnet "Mann50+" så er det grunn til å anta at du har vært inne til førstegangstjeneste en gang i fjern fortid. Er det én ting vi lærte der så var det støvtørk og gulvvask. 😆 Du kan jo hilse din bedre halvdel det, og se hvordan hun tar det? 

En arbeidsfordeling i heimen er god å ha: Gjennom 20+ år kan jeg telle på en hånd gangene jeg har satt på en vaskemaskin, og sengetøyet i huset vet jeg oppriktig ikke hvor vi oppbevarer… 

Men jeg har svart belte i gulvvask og stabling av oppvaskmaskin, og jeg handler inn og tilbereder 95% av alle måltider – i tillegg til mye annet kona ikke legger seg opp i.

Anonymkode: d9642...171

• Liker 1
Skrevet

Her var det mange som følte seg truffet. Fakta er at det finnes enkelte kvinnfolk som SKAL ha det gjort på sin måte, ingen anne måte er god nok. Gitt at ts vasker så ting ikke blir ødelagt så er det lite vits å detaljstyre. 

Jeg synes samboer stabler feil i oppvaskmaskinen, men da går jeg bare over når han ikke er tilstede og stabler så vi får plass til mer, og slipper å kjøre halvfull maskin. Han synes ikke jeg er nøye nok på kjøkkenet. Jeg rydder og vasker ting jeg har brukt, men ikke like fort som han. Da tar han seg oftere av det uten at han må detaljstyre når og hvordan jeg rydder. Jeg har ansvar for klesvask, samboer vasker dusj, badekar og tømmer sluk. Hadde aldri lagt meg opp i hvilken metode som ble brukt så lenge ting ikke ble ødelagt. 

Kona til ts høres ut som en kontrollfreak som ikke har respekt for mannen sin (igjen - gitt at han ikke ødelegger). 

Anonymkode: d1f52...fe6

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...