Populært innlegg Mann50+ Skrevet 10. august Populært innlegg #1 Skrevet 10. august Jeg må bare si det: Jeg setter enormt pris på all opplæringen jeg får hjemme. Før jeg møtte deg, ante jeg jo ikke at det fantes en riktig måte å brette håndklær på, en korrekt rekkefølge å vaske badet i, og en vitenskapelig metode for å stable oppvaskmaskinen. Det er utrolig lærerikt å bli korrigert på alt fra hvordan jeg skjærer brød til hvordan jeg setter glass i skapet. Jeg skjønner jo nå at husarbeid ikke bare handler om å få ting gjort – det handler om å gjennomføre en slags seremoni etter en uskreven manual som bare du har tilgang til. Så takk for at du hjelper meg å forstå at min måte aldri er god nok. Takk for at du lærer meg at hvis jeg bare prøver hardt nok, så kan jeg kanskje en dag få godkjent en klesvask uten revisjon. Og takk for at du minner meg på at “likestilling” betyr at jeg kan få lov til å hjelpe – så lenge jeg gjør det akkurat som du ville gjort det. Hilsen Han som bare ville vaske gulvet, ikke ta eksamen i det. 16 23 11
AnonymBruker Skrevet 10. august #2 Skrevet 10. august Bitter much? Høres ut som dere har et kommunikasjonsproblem, prøv å snakk med partneren din i stedet for å spy ut her. Anonymkode: bf94b...163 25 1 10
AnonymBruker Skrevet 10. august #3 Skrevet 10. august Det finnes to typer mennesker. De som er glad for å lære nye ting, og de gretne gubbene som aldri utvikler seg eller er åpen for noe nytt. Jeg vet hvilken kategori du er i, TS! Anonymkode: d70c8...7e7 14 5
Brunello Skrevet 10. august #4 Skrevet 10. august (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det finnes to typer mennesker. De som er glad for å lære nye ting, og de gretne gubbene som aldri utvikler seg eller er åpen for noe nytt. Jeg vet hvilken kategori du er i, TS! Anonymkode: d70c8...7e7 Og så finnes de som ikke har humor og trenger flagg for å skjønne at noe er ironi. Endret 10. august av Brunello 9 3 4
Mann50+ Skrevet 10. august Forfatter #5 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Bitter much? Høres ut som dere har et kommunikasjonsproblem, prøv å snakk med partneren din i stedet for å spy ut her. Anonymkode: bf94b...163 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det finnes to typer mennesker. De som er glad for å lære nye ting, og de gretne gubbene som aldri utvikler seg eller er åpen for noe nytt. Jeg vet hvilken kategori du er i, TS! Anonymkode: d70c8...7e7 Kall det bitterhet om du vil, men jeg kaller det frustrasjon over et mønster som mange menn faktisk opplever, men sjelden tør å si høyt – nettopp fordi svaret ofte er “slutt å sutre” eller “snakk med partneren din”. Og ja, vi snakker sammen hjemme. Men problemet er at når jeg tar det opp der, så blir det ofte møtt med latterliggjøring eller bagatellisering. Derfor skriver jeg her – for å få flere perspektiver. Jeg tror nemlig ikke vi er de eneste som sliter med dette, og kanskje kan noen andre kjenne seg igjen. Men for ordens skyld: Kona mi er fortsatt verdens beste. Hun er en fantastisk mor og en sterk kvinne som holder hjulene i gang i familien vår. Det betyr ikke at vi ikke har ting vi må jobbe med – men det betyr at jeg sier dette fordi jeg faktisk vil at vi skal fungere enda bedre, ikke fordi jeg vil “ta henne”. Hvis alt vi menn sier om hjem og oppdragelse blir tolket som “bitterhet”, så blir det lite rom for faktisk å endre noe. 8 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #6 Skrevet 10. august Mann50+ skrev (2 minutter siden): Og ja, vi snakker sammen hjemme. Dere har ikke god kommunikasjon om du ikke kan si det du føler til henne. Men du må si det på en ordentlig måte, ikke, tøyseteeller passivtaggresivt som innlegget ditt var. Hvis du går og holder slikt inni deg vil det enten eksplodere, eller råtne hele greia. Mann50+ skrev (4 minutter siden): en sterk kvinne som holder hjulene i gang i familien vår Kanskje du burde bidra litt her? Anonymkode: bf94b...163 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #7 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det finnes to typer mennesker. De som er glad for å lære nye ting, og de gretne gubbene som aldri utvikler seg eller er åpen for noe nytt. Jeg vet hvilken kategori du er i, TS! Anonymkode: d70c8...7e7 Det å hele tiden bli pirket på for bagateller handler ikke om å "lære nye ting". Det har faktisk ingenting med det å gjøre. Anonymkode: 9314b...f06 8 2
Mann50+ Skrevet 10. august Forfatter #8 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dere har ikke god kommunikasjon om du ikke kan si det du føler til henne. Men du må si det på en ordentlig måte, ikke, tøyseteeller passivtaggresivt som innlegget ditt var. Hvis du går og holder slikt inni deg vil det enten eksplodere, eller råtne hele greia. Kanskje du burde bidra litt her? Anonymkode: bf94b...163 Det er nettopp det jeg gjør – jeg bidrar med å holde hjulene i gang, hver eneste dag. Problemet er at min måte å gjøre ting på ofte blir definert som “feil”, selv om resultatet er godt nok. Jeg tar ansvar, jeg gjør oppgaver, jeg følger opp barna – men hvis jeg ikke gjør det etter en bestemt standard, så blir det likevel ikke anerkjent som et faktisk bidrag. Det er akkurat det som er kjernen her: Når bare én metode blir godtatt, så føles det ikke som et samarbeid, men som at jeg bare utfører ordre. Og da snakker vi ikke lenger om likestilling, men om kontroll. 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #9 Skrevet 10. august Mann50+ skrev (33 minutter siden): Jeg må bare si det: Jeg setter enormt pris på all opplæringen jeg får hjemme. Før jeg møtte deg, ante jeg jo ikke at det fantes en riktig måte å brette håndklær på, en korrekt rekkefølge å vaske badet i, og en vitenskapelig metode for å stable oppvaskmaskinen. Det er utrolig lærerikt å bli korrigert på alt fra hvordan jeg skjærer brød til hvordan jeg setter glass i skapet. Jeg skjønner jo nå at husarbeid ikke bare handler om å få ting gjort – det handler om å gjennomføre en slags seremoni etter en uskreven manual som bare du har tilgang til. Så takk for at du hjelper meg å forstå at min måte aldri er god nok. Takk for at du lærer meg at hvis jeg bare prøver hardt nok, så kan jeg kanskje en dag få godkjent en klesvask uten revisjon. Og takk for at du minner meg på at “likestilling” betyr at jeg kan få lov til å hjelpe – så lenge jeg gjør det akkurat som du ville gjort det. Hilsen Han som bare ville vaske gulvet, ikke ta eksamen i det. Tja, spørs jo hva hun korrigerte deg på.. Anonymkode: fcfdf...71f 3
AnonymBruker Skrevet 10. august #10 Skrevet 10. august Likestilling for kvinner har da for svarte ingenting med å gjøre om kona di har et kontrollbehov. Ikke bland inn det her! Skjerp deg! Snakk med kona di! Gå i familieterapi! Anonymkode: bf94b...163 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #11 Skrevet 10. august Mann50+ skrev (36 minutter siden): Jeg må bare si det: Jeg setter enormt pris på all opplæringen jeg får hjemme. Før jeg møtte deg, ante jeg jo ikke at det fantes en riktig måte å brette håndklær på, en korrekt rekkefølge å vaske badet i, og en vitenskapelig metode for å stable oppvaskmaskinen. Det er utrolig lærerikt å bli korrigert på alt fra hvordan jeg skjærer brød til hvordan jeg setter glass i skapet. Jeg skjønner jo nå at husarbeid ikke bare handler om å få ting gjort – det handler om å gjennomføre en slags seremoni etter en uskreven manual som bare du har tilgang til. Så takk for at du hjelper meg å forstå at min måte aldri er god nok. Takk for at du lærer meg at hvis jeg bare prøver hardt nok, så kan jeg kanskje en dag få godkjent en klesvask uten revisjon. Og takk for at du minner meg på at “likestilling” betyr at jeg kan få lov til å hjelpe – så lenge jeg gjør det akkurat som du ville gjort det. Hilsen Han som bare ville vaske gulvet, ikke ta eksamen i det. Høres ut som en søplemann uten boevne. Vær takknemlig for at hun er tålmodig og fortsatt orker å leve med deg.. Anonymkode: cd542...3c8 6
Mann50+ Skrevet 10. august Forfatter #12 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Likestilling for kvinner har da for svarte ingenting med å gjøre om kona di har et kontrollbehov. Ikke bland inn det her! Skjerp deg! Snakk med kona di! Gå i familieterapi! Anonymkode: bf94b...163 Men det er vanskelig å snakke om hvordan vi deler ansvaret hjemme uten å erkjenne hvordan dynamikken faktisk fungerer hos oss. Kanskje «likestilling» er et feil begrep her – det handler ikke om å være 50/50 på papiret, men om at begge skal føle seg respektert og verdsatt for den innsatsen de legger ned, uansett hvordan den gjøres. Dette handler ikke om å skylde på kona eller redusere alt til et kontrollspørsmål, men om å få til et ekte samarbeid der begge parter blir hørt og tatt på alvor. Jeg skriver her for å høre hvordan andre opplever dette, og for å finne nye måter å gjøre det bedre sammen på. 3
AnonymBruker Skrevet 10. august #13 Skrevet 10. august Dere må snakke med en famlieterapeut. Kona di lar deg ikke slippe til på din måte, kanskje fordi hun er kontrollerende, kanskje fordi hun ikke stoler på at du gjør ting skikkelig. Kanskje har hun grunn til å ikke stole på deg, kanskje må hjuun lære å slippe taket. Men det er ingen her som kan fikse dette for deg. Det må dere gjøre sammen, om begge vil, helst med proff veiledning. Anonymkode: bf94b...163 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #14 Skrevet 10. august Det høres jo ut som at du trenger opplæring TS hvis du ikke forstår at det faktisk er nødvendig å ha rekkefølge når man vasker badet. Jeg hadde også blitt oppgitt og irritert hvis mannen vasket toalettet først og så dusjen med samme klut, eller gulvet rundt toalettet først og så dro skitten der utover resten av gulvet. Eller hvis han skar brødet så skeivt at det smuldra opp. Eller hvis han brukte så mye såpe under gulvvasken at gulvet ble ødelagt, eller at han bare flyttet møkka fra et sted til et annet. Vasking ER faktisk en type vitenskap, folk jobber profesjonelt med vasking og de som har vasket mye vet jo ofte hva som lønner seg. Kan du ikke bare ta imot rådene og gjøre det bedre neste gang? Anonymkode: 006a1...ceb 10 5
AnonymBruker Skrevet 10. august #15 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det finnes to typer mennesker. De som er glad for å lære nye ting, og de gretne gubbene som aldri utvikler seg eller er åpen for noe nytt. Jeg vet hvilken kategori du er i, TS! Anonymkode: d70c8...7e7 Så har vi jo også de snerpete, kontrollerende kjerringene, som skal detaljstyre alt andre gjør... Man lærer ikke noe av disse. Anonymkode: 90320...4b3 5 3
AnonymBruker Skrevet 10. august #16 Skrevet 10. august Lar du henne vaske bilen «på sin egen måte», helt uten å gripe inn hvis du ser at noe blir gjort på en ikke hensiktsmessig måte? Anonymkode: ae1fc...4b4 7
Mann50+ Skrevet 10. august Forfatter #17 Skrevet 10. august Selvfølgelig er det bra å lære nye ting og forbedre seg i husarbeid og oppdragelse. Jeg er helt enig i at vi alle kan bli flinkere, og jeg prøver å være åpen for det. Å utvikle seg sammen som partnere og foreldre er viktig. Men det jeg prøver å få fram, er at detaljstyring og konstant korrigering av alt jeg gjør, blir i overkant. Når småting hele tiden blir påpekt og kritisert, mister man fort motivasjonen til å bidra, selv om intensjonen er god. Det føles ikke som samarbeid, men mer som å måtte innfri en usynlig og veldig streng standard. Når det er sagt, vil jeg understreke at kona mi er verdens beste. Vi har gode samtaler, mye latter, og et generelt bra liv sammen. Det er ikke snakk om å skylde på henne, men om å finne en balanse som fungerer for oss begge. Så målet mitt med å skrive her har vært å høre andres erfaringer og kanskje finne nye måter å samarbeide på, ikke å skape konflikt. 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #18 Skrevet 10. august Tja, min samboer (mann) er også i stor grad sånn at hans måte er den riktige måten. Men jeg blir jo ikke sur og bitter av den grunn, jeg gjør ting på min måte likevel, og liker han ikke det får han gjøre det selv. Anonymkode: d6fe7...4a8 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #19 Skrevet 10. august Mann50+ skrev (3 minutter siden): Så målet mitt med å skrive her har vært å høre andres erfaringer og kanskje finne nye måter å samarbeide på, ikke å skape konflikt. Er du sikker på det? Mann50+ skrev (54 minutter siden): Jeg må bare si det: Jeg setter enormt pris på all opplæringen jeg får hjemme. Før jeg møtte deg, ante jeg jo ikke at det fantes en riktig måte å brette håndklær på, en korrekt rekkefølge å vaske badet i, og en vitenskapelig metode for å stable oppvaskmaskinen. Det er utrolig lærerikt å bli korrigert på alt fra hvordan jeg skjærer brød til hvordan jeg setter glass i skapet. Jeg skjønner jo nå at husarbeid ikke bare handler om å få ting gjort – det handler om å gjennomføre en slags seremoni etter en uskreven manual som bare du har tilgang til. Så takk for at du hjelper meg å forstå at min måte aldri er god nok. Takk for at du lærer meg at hvis jeg bare prøver hardt nok, så kan jeg kanskje en dag få godkjent en klesvask uten revisjon. Og takk for at du minner meg på at “likestilling” betyr at jeg kan få lov til å hjelpe – så lenge jeg gjør det akkurat som du ville gjort det. Hilsen Han som bare ville vaske gulvet, ikke ta eksamen i det. ...⬆️ Anonymkode: bf94b...163 3
PITTY Skrevet 10. august #20 Skrevet 10. august (endret) AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det finnes to typer mennesker. De som er glad for å lære nye ting, og de gretne gubbene som aldri utvikler seg eller er åpen for noe nytt. Jeg vet hvilken kategori du er i, TS! Anonymkode: d70c8...7e7 Og vi vet hvilken kategori du er i.. Kjære. Enten får gubben være en 100% dott, ellers blir det heller at nattbordskuffen er full av dildoer.😂 - kan også være at ingen mannfolk vil ta i deg med ildtang. Endret 10. august av PITTY 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå