AnonymBruker Skrevet 10. august #1 Skrevet 10. august Jeg leier en sokkelleilighet og utleier bor over. Utenfor inngangen min har utleier satt opp 2 overvåkningskamera hvor den ene er rettet mot mitt inngangsparti og andre mot felles innkjørsel, noe jeg virkelig ikke ønsker. De får vell varsel hver gang det er bevegelse og får da full oversikt over når jeg kommer og går? Blir uvell bare av tanken. I tillegg har utleier låst seg inn et par ganger uten å avklare det med meg. Senest nå da jeg var borte i 1 time, og oppdaget da at ene lyset stod på og ene døren som var lukket stod åpen. Jeg syntes ikke dette er greit og vil føle meg 100% trygg i eget hjem. Samtidig vil jeg ikke ha noe dårlig stemning med utleier. Hva burde jeg gjøre? Takker for svar Anonymkode: 3e7a4...584 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #2 Skrevet 10. august Finn ny plass å bo. Det vedkommende gjør er ulovlig. (låse seg inn uten å snakke med deg først) Finn ny leilighet, og lever anmeldelse til politiet når du flytter. Anonymkode: b7514...300 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #3 Skrevet 10. august Kameraovervåking skal merkes. Er ulovlig å ikke merke. Bare å gi beskjed om det til utleier Anonymkode: 3808f...361 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #4 Skrevet 10. august På privat grunn er det fullt lovlig,men alle som er bosatt må vite hvor de er. Hva er problemet? Anbefaler alle til å ha kontroll over hva som skjer rundt boligen. Anonymkode: 2e706...68b
AnonymBruker Skrevet 10. august #5 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kameraovervåking skal merkes. Er ulovlig å ikke merke. Bare å gi beskjed om det til utleier Anonymkode: 3808f...361 Må ikke merkes på privat område. Men leieboer skal ha beskjed om leieboer overvåkes. Er andre regler for private. Trenger ikke merke men kan ikke filme 1mm utenfor egen tomt. Kan lagre så lenge man vil Bedrifter må merke, men kan filme utenfor egen tomt. Må slette etter 7 dager Anonymkode: b7514...300
AnonymBruker Skrevet 10. august #6 Skrevet 10. august Får utleier varsel og bilder/film hver gang det er bevegelse? Altså hver gang jeg kommer og går eller må man sjekke/følge med manuelt? Har tenkt på å kjøpe et enkelt overvåkningskamera innendørs for evt. Dokumentasjon men usikker på hvordan det vil fungere? Anonymkode: 3e7a4...584
TBL12 Skrevet 10. august #7 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Får utleier varsel og bilder/film hver gang det er bevegelse? Altså hver gang jeg kommer og går eller må man sjekke/følge med manuelt? Har tenkt på å kjøpe et enkelt overvåkningskamera innendørs for evt. Dokumentasjon men usikker på hvordan det vil fungere? Anonymkode: 3e7a4...584 Det finnes en rekke ulike typer kamera. Nyere typer kan skille på person, biler, dyr osv. og varsle i hht. det som ønskes. Enklere varianter gir ingen varsling, der må man manuelt sjekke om noe har hendt. Å sette opp eget kamera innendørs vil fungere fint for å avdekke om huseier tar seg inn uten å varsle deg. 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #8 Skrevet 10. august Han kan ikke bare låse seg inn vel? Det opplevde noen jeg kjenner i familien. Utleier kikket inn vinduet om morgenen, og låste seg inn en gang h*n lå og hvilte. De flyttet. Man skal kunne føle seg trygg. Anonymkode: 6d2b5...30c
AnonymBruker Skrevet 10. august #9 Skrevet 10. august Sjekk overalt at han ikke har satt opp skjult kamera i leiligheten. Er du kvinne? Anonymkode: 41e00...6c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå