Gå til innhold

Faren min er en "gammel gris" - hvordan takle det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Faren min er 72 år gammel, og driver å sikler og kommenterer på svært unge kvinner, typ helt ned i begynnelsen av 20-årene. Kommentarer som: "Jeg liker å se på fine romper" om kvinner som jogger/går langs veien i tettsittende klær.

Jeg er mann selv, tidlig i 40-årene, men for meg er kvinner i den alderen helt uinterressante(det er vel egentlig alle kvinner, siden jeg er gift).

Hvordan takle at min gamle far kommer med kommentarer om hvor sexy kvinner som han er mer ennn tre ganger så gammel som er? Ingen andre menn jeg kjenner i den alderen holder på slik...

Anonymkode: b6659...a19

• Liker 1
  • Hjerte 19
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har han midler til å faktisk få det han ønsker? Er det arven du er redd for? Send han til Thailand.

Anonymkode: bd85d...2f5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ofte et tidlig tegn på demens. 

Anonymkode: 37439...a6b

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Du har lov til å si ifra til han at du finner det ekkelt at han driver på sånn. 

Anonymkode: b88c7...12d

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville satt han på plass hver gang han kommenterer noe upassende. Han må gjerne se, han må gjerne tenke, men han holder kjeft om det. «Hold grisesnakket ditt for deg selv» ville jeg sagt. 

Det er så mange gamle griser, og jeg synes så synd på sykepleierne og hjelpepleierne som må jobbe med å vaske gamle grisepeniser. En ting er å vaske et kjønnsorgan, det er null stress, men når eieren sitter der og kommenterer høhøhøhøhø underveis, nei fysj. 

Anonymkode: 26d32...80d

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har han vært slik så lenge du husker, eller er det noe som har dukket opp de siste årene?

Anonymkode: c2765...3c4

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor må alt forklares med demens? 

Anonymkode: 92200...130

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har han midler til å faktisk få det han ønsker? Er det arven du er redd for? Send han til Thailand.

Anonymkode: bd85d...2f5

Haha, arven? Han eier ikke nåla i veggen, så ikke mye arv å hente der nei🤣

• Liker 3
Skrevet

Si det til ham.

De synes det er ekkelt og kjipt.

Har han alltid vært sånn? Demens kan gi den type atferd hos noen. 

Om han ikke er dement ville jeg spurt ham så han kan skjønne hvor avvikende atferden er.

»Ser du kommenterer endel jeg stusser på….kan du ha påbegynt demens». Han blir dødsfornærmet av det, og det er litt hensikten🫠

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Støtter denne. Miste hemninger er helt vanlig. Eller har han alltid vært slik?

Anonymkode: ad830...f1a

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan skal man ellers "forklare" noe som helst her på Kvinneguiden?? 

Hver eneste forbanna gang noen har problemer med et familie-medlem, en venninne, eller noen på arbeidsplassen sin, så kan du banne på at en eller annen FJOTT her på Kvinneguiden slenger autisme / asperger / demens  / bipolar. Bare forbanna piss preik selvfølgelig. 

En virkelig psykolog eller psykiater ville jo aldri i verden slengt ut sånne diagnoser i hytt og vær. De burde jo selvfølgelig hatt såpass respekt for deres eget yrke, og burde være klar over alt arbeidet som faktisk kreves FØR man eventuelt stiller noen sånne diagnoser, så de ville jo aldri i verden slengt ut all verdens diagnoser. Men blant alle de innbilske "verdensmesterne" her på Kvinneguiden, så trenger man jo bare å lese ett par korte avsnitt om en person. Så vet de umiddelbart hva slags diagnoser noen har. 

Anonymkode: 4b46a...67b

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hver eneste forbanna gang noen har problemer med et familie-medlem, en venninne, eller noen på arbeidsplassen sin, så kan du banne på at en eller annen FJOTT her på Kvinneguiden slenger autisme / asperger / demens  / bipolar. Bare forbanna piss preik selvfølgelig. 

En virkelig psykolog eller psykiater ville jo aldri i verden slengt ut sånne diagnoser i hytt og vær. De burde jo selvfølgelig hatt såpass respekt for deres eget yrke, og burde være klar over alt arbeidet som faktisk kreves FØR man eventuelt stiller noen sånne diagnoser, så de ville jo aldri i verden slengt ut all verdens diagnoser. Men blant alle de innbilske "verdensmesterne" her på Kvinneguiden, så trenger man jo bare å lese ett par korte avsnitt om en person. Så vet de umiddelbart hva slags diagnoser noen har. 

Jeg er enig i at det er et diagnosehysteri her, men det er forskjell på å stemple enhver aktiv 5-åring med adhd (som jeg er helt uenig i), og det å anerkjenne at sosiale antenner forsvinner litt med alderen.

Tidligere kalte man det ikke demens. Man sa bare at folk ble gamle og rare eller surrete. Det er heller ikke noe som skjer over natten, det skjer gradvis. Og det er veldig, veldig vanlig.

Men spørsmålet om han alltid har vært slik er selvsagt veldig relevant.

Anonymkode: 0a47a...285

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan si til han at du ikke ønsker kommentarer som det der, og enda mindre ønsker du at dine barn skal høre det og bli opplært til at ting som det der er normalt å si om andre. I det hele tatt stusser jeg over hans behov for å ytre det til sin sønn. Jeg selv hadde klikka om min far hadde sagt noe sånt til meg og sagt hardt til han at det der sier du aldri til meg igjen 

Anonymkode: 5ea04...737

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tidlige tegn demens er noe man bør lese seg opp på, da det ofte kommer snikende, og tidlig kjennskap og forebygging er viktig.

Det som her beskrives er ett av de viktigste tegnene man skal være ekstra obs på.

Personen begynner å si ting som ikke helt passer innenfor de sosiale normene. "griseprat" er ikke uvanlig. Man mister en sperre. TS reagerer plutselig nå, og føler for å lage et innlegg, altså antar jeg det er noe nytt. Faren har neppe holdt på slik når han var en oppgegående arbeidstaker. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, jeg pleier ikke gjøre det. Veldig sjeldent. 

Men det som beskrives her er noe man SKAL være obs på hos eldre. Det er veldig typisk, og bør utredes. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (5 minutter siden):

Si det til ham.

De synes det er ekkelt og kjipt.

Har han alltid vært sånn? Demens kan gi den type atferd hos noen. 

Om han ikke er dement ville jeg spurt ham så han kan skjønne hvor avvikende atferden er.

»Ser du kommenterer endel jeg stusser på….kan du ha påbegynt demens». Han blir dødsfornærmet av det, og det er litt hensikten🫠

Ja, han har alltid vært slik. Siklet etter damer hvor enn han går... Men det er jo forskjell på hvor ekkelt det er ut i fra alderen hans i forhold til de han kikker på. At han så på kvinner i 20-årene da han var i 40-årene, var mindre ekkelt enn at han ser på kvinner på den alderen i dag, når han selv er over 70...

Har sagt fra mange ganger om at det ikke er greit, men han bare ler det bort.

• Hjerte 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, han har alltid vært slik. Siklet etter damer hvor enn han går... Men det er jo forskjell på hvor ekkelt det er ut i fra alderen hans i forhold til de han kikker på. At han så på kvinner i 20-årene da han var i 40-årene, var mindre ekkelt enn at han ser på kvinner på den alderen i dag, når han selv er over 70...

Har sagt fra mange ganger om at det ikke er greit, men han bare ler det bort.

Har du tatt en lengre alvorlig samtale med ham?

En «vi må snakke om dette». 

Han kommer ikke til å ta det heller til seg, men du kan være ærlig på at du skjems over denne grenseoverskridende atferden og prøver forstå hvorfor han synes det er innafor.

Spør om han har reflektert noe over hvordan andre oppfatter hans atferd. 

Og avslutt rolig med at «skjønner du ikke har evne til å forstå dette, men vit at ingen setter pris på ekle menn - han skremmer de han henvender seg til - og det er nedverdigende både for ham selv og familien rundt». 

Han er en ekkel og enkel type, si det til ham og ikke legg noe imellom.

Så får han bare leve videre med den han jo er. 

Sett grenser ved å si at du ikke kommer til å være på offentlige steder med ham om han skal ha denne atferden. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (7 minutter siden):

Har du tatt en lengre alvorlig samtale med ham?

En «vi må snakke om dette». 

Han kommer ikke til å ta det heller til seg, men du kan være ærlig på at du skjems over denne grenseoverskridende atferden og prøver forstå hvorfor han synes det er innafor.

Spør om han har reflektert noe over hvordan andre oppfatter hans atferd. 

Og avslutt rolig med at «skjønner du ikke har evne til å forstå dette, men vit at ingen setter pris på ekle menn - han skremmer de han henvender seg til - og det er nedverdigende både for ham selv og familien rundt». 

Han er en ekkel og enkel type, si det til ham og ikke legg noe imellom.

Så får han bare leve videre med den han jo er. 

Sett grenser ved å si at du ikke kommer til å være på offentlige steder med ham om han skal ha denne atferden. 

Det skal sies at han ikke sier dette direkte til kvinnene, men mer til oss sønnene. Har ikke tatt en alvorlig samtale, det blir bare rart, men nevnt flere ganger at jeg ikke synes det er greit at han kommenterer på unge kvinner som i teorien kunne vært venner av barnebarna hans.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det skal sies at han ikke sier dette direkte til kvinnene, men mer til oss sønnene. Har ikke tatt en alvorlig samtale, det blir bare rart, men nevnt flere ganger at jeg ikke synes det er greit at han kommenterer på unge kvinner som i teorien kunne vært venner av barnebarna hans.

Da hadde jeg begynt med «du vet vi ikke vil høre på slibrige kommentarer», og så bare ignorert og byttet samtaleemne.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Helt forståelig det. Han har få år igjen. La han nyte den eneste aldersgruppen av interesse. 

Anonymkode: 4e0cb...624

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...