AnonymBruker Skrevet 10. august #1 Skrevet 10. august Hei, vi er prøvere i slutten av 20-årene. Kastet p-pillene rett over jul, men fordi vi helst ikke ville ha barn født sent på året (men heller ikke synes at det ville vært helt krise) så var selve prøvingen ganske avslappet i starten. Ingen styr med å prøve å time til EL, selv om jeg har sånn ca. koll på syklusen, men bare via å tracke mens. I begynnelsen skjedde det lite, det er jeg heller ikke overrasket over, men fra april har vi prøvd mer målrettet og både i mai, juni og juli har jeg fått positiv test bare for å få en blødning like etterpå og påfølgende negative tester. Nå sist gikk det tre uker fra positiv test til jeg begynte å blø og i motsetning til de foregående gangene så bar dette preg av å være mer en abort enn «bare» en forsinket mens, uten å beskrive videre så er det snakk om mye blod og vev som kom ut, noe smertefulle kramper, men ikke verre enn at jeg tror kroppen har ordnet opp selv. Jeg har ikke vært særlig stresset over dette før den siste gangen nå i juli. Merker at blødningen, smertene og ikke minst den hormonelle ubalansen med mye følelser som fulgte med tar på. Jeg kjenner nå at dette faktisk kan være litt mer enn bare uflaks når det skjer tre ganger på rad. Jeg tok det opp med fastlegen nå nylig og han var helt ubekymret. Mener at dette bare handler om at man tester for graviditet mer enn nødvendig og at ingenting av dette egentlig er uvanlig eller unormalt. Jeg ønsker jo egentlig å tro på det legen sier, men samtidig så merker jeg at jeg føler meg litt avvist og at jeg ikke helt ble møtt på bekymringene mine. Mulig at jeg fortsatt bare er litt hormonell og litt i ulage av hele reisen med glede og skuffelse om hverandre. Vi tok en liten pause fra aktiv prøving denne syklusen, mest fordi jeg selv føler at kroppen trenger å komme seg. Ifølge legen var det ingen grunn til å verken stresse eller avstå fra prøving, men jeg vil i alle fall gi kroppen min en måned til å komme seg igjen. Vet ikke helt hvor jeg vil hen med dette innlegget. Noen med råd eller erfaringer? Når bør jeg eventuelt søke en second opinion hvis disse positive testene etterfulgt av blødninger vedvarer? Er fullt klar over at ikke alle blir gravide med et knips, men slitsomt å ha disse kjemiske graviditetene. Selv om det er snakk om veldig tidlige aborter så har blødningene vært kraftige og slitsomme. Vi er som sagt under 30 og ellers i god helse, mine celleprøver ser fine ut og jeg har også tatt prøver for å sjekke for vitaminmangler og videre, alt ser foreløpig bra ut. Anonymkode: 0acfc...066
Sniff76 Skrevet 10. august #2 Skrevet 10. august ❤️ Jeg hadde vært bekymret selv. Det er ikke normalt - hva med å se an hvordan det går ved neste positive test og ta tak i det evt etter det? Kan være at du har behov for hormonstøtte f.eks. Hvis ikke fastlegen tar tak i det da og henviser deg videre, kan du evt gå privat.
AnonymBruker Skrevet 10. august #3 Skrevet 10. august Hei. Har ei venninne som mistet mange ganger. De valgte å prøve prøverør, gravid ble hun og tvillingene er straks 16 år. Forhør deg med legen. Lykke til. Anonymkode: 227dc...684
AnonymBruker Skrevet 10. august #4 Skrevet 10. august Jeg hadde gått til en privat gynekolog. Anonymkode: 66f5d...ca3 2
mommyaka Skrevet 10. august #5 Skrevet 10. august Kjemisk et jo ofte at egget ikke er levedyktig og kroppen "fikser" det ved at den ikke kan bli. Spontanabort når du er lenger på vei er noe annet. Da kan du sjekke opp hormoner etc. Eventuelt også sperm
AnonymBruker Skrevet 10. august #6 Skrevet 10. august Dersom man mister 3 ganger etter hverandre betegnes dette som «habituell abort» og det er noe som kan utredes. Du kan jo avvente litt, lande litt etter siste tap og kanskje prøve igjen en stund. Men dersom det skjer igjen ville jeg tatt kontakt med legen og bedt om en utredning for dette. Har opplevd flere kjemiske selv og vet hvor tøft det kan være. Men det at du har bitt gravid 3 ganger og er under 30 lover godt for at dere kommer til å lykkes, med eller uten hjelp ❤️ Anonymkode: 6361b...731 1 1
HeleneHS Skrevet 10. august #7 Skrevet 10. august Jeg har selv vært gjennom 3 tidlige spontanaborter (alle etter uke 6, men likevel tidlig). Jeg mener at legen din både har rett og tar feil samtidig. Ja det stemmer at veldig tidlige spontanaborter ofte skyldes tilfeldigheter med embryokvalitet og ikke noe med kroppen din. Samtidig har du etter 3 spontanaborter rett til videre utredning og det er uavhengig av når abortene skjer. I mitt tilfelle fant vi aldri årsaken, men etterhvert sluttet jeg å bli gravid av meg selv så jeg takket ja til tilbud om IVF. Det at du blir utredet betyr jo ikke automatisk at du trenger hjelp, men personlig syns jeg det var veldig godt å bli lyttet til og tatt vare på av helsevesenet. Hvis fastlegen ikke vil henvise til utredning er det en mulighet å oppsøke privat gynekolog selv for å så bli henvist til utredning i det offentlige, eller dere kan også ta fertilitetsutredning privat hvis dere har råd og ønsker det. Masse lykke til TS, det er tøft å stå i den situasjonen ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #8 Skrevet 10. august Det som er, er at helsevesenet regner det som kjemisk graviditet dersom det avsluttes før eller iløpet av uke 5 - altså før hjerte begynner å slå. Kjemiske graviditeter teller derfor svært skjelden som grunnlag for utredning for habituell abort. Så legen din har både rett og feil på samme tid. Kjemisk graviditet er nok mye vanligere enn man tror og vet om selv. Mange som ikke er aktive prøvere men som har stabile sykluser etc som opplever forskjøvet mens eller større blødning på en mens uten å tenke over det nettopp opplever en kjemisk, men de vet ikke om det fordi de ikke tester fordi de ikke er aktive testere eller tenker over det. Fremdeles leit at dere ikke blir tatt seriøst, så alternativet er å gå til privat gyn som andre her også gir råd om. Utredning betyr ikke at noe er galt, kan være dere bare får beskjed om at alt er fint og dere bare har hatt uflaks - som stemmer for veldig mange. Anonymkode: d2c61...980
AnonymBruker Skrevet 10. august #9 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det som er, er at helsevesenet regner det som kjemisk graviditet dersom det avsluttes før eller iløpet av uke 5 - altså før hjerte begynner å slå. Kjemiske graviditeter teller derfor svært skjelden som grunnlag for utredning for habituell abort. ESHRE sine retningslinjer, som gynekologer følger her i Norge, inkluderer kjemiske graviditeter i sitt grunnlag for å få utredning for habituell abort. Det er fordi at det ofte kan være de samme årsakene bak en sen abort som en tidlig abort. Jeg fikk utredning etter 4 kjemiske da jeg gikk igjennom ivf ved st. Olavs. Uten å spørre. De bare gjorde det. Men nå er denne klinikken eksperter på fertilitet og vet hva man har rett på, og det er det nok ikke mange andre, særlig fastleger, like oppdaterte på. Så hvis man vil ta en utredning så er det bare å kreve det. TS du får bestemme selv om du vil be om utredning eller ikke, men så tror jeg også at fastlegen din heller ikke er så langt unna sannheten. Som oftest finner man ikke noe galt under en utredning heller, og ofte er det embryoene det er noe galt med. Det stemmer også som han sier: vi tester veldig tidlig i 2025 kontra 10-20 år siden, og fanger lettere opp kjemiske graviditeter nå enn vi ville gjort tidligere. Jeg har også mange kjemiske bak meg og legen ved ivf klinikken sa at noen kvinner sine livmorer er mer mottakelige enn andres, og kanskje holder litt lettere på ikke-leve dyktige embryoer enn gjennomsnittet. "Hyper fertilitet" tror jeg kanskje det kalles. Kan jo hende det er en årsak hos deg siden du blir veldig lett gravid. Hadde jeg vært i dine sko, hadde jeg kanskje bedt om en utredning, bare for å slappe litt mer av mentalt. Det er en påkjenning å gå igjennom mange kjemiske. Jeg har selv tatt en privat fertilitetsutredning, og anbefaler det på det sterkeste. Følte meg mye mer velkommen privat, enn i det offentlige. Hvor en kvinne nesten helst bør ha vært døden nær for å bli tatt seriøst og man føler seg som en byrde bare man ber om en blodprøve. Anonymkode: e27b6...c0a 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #10 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (30 minutter siden): ESHRE sine retningslinjer, som gynekologer følger her i Norge, inkluderer kjemiske graviditeter i sitt grunnlag for å få utredning for habituell abort. Det er fordi at det ofte kan være de samme årsakene bak en sen abort som en tidlig abort. Jeg fikk utredning etter 4 kjemiske da jeg gikk igjennom ivf ved st. Olavs. Uten å spørre. De bare gjorde det. Men nå er denne klinikken eksperter på fertilitet og vet hva man har rett på, og det er det nok ikke mange andre, særlig fastleger, like oppdaterte på. Så hvis man vil ta en utredning så er det bare å kreve det. TS du får bestemme selv om du vil be om utredning eller ikke, men så tror jeg også at fastlegen din heller ikke er så langt unna sannheten. Som oftest finner man ikke noe galt under en utredning heller, og ofte er det embryoene det er noe galt med. Det stemmer også som han sier: vi tester veldig tidlig i 2025 kontra 10-20 år siden, og fanger lettere opp kjemiske graviditeter nå enn vi ville gjort tidligere. Jeg har også mange kjemiske bak meg og legen ved ivf klinikken sa at noen kvinner sine livmorer er mer mottakelige enn andres, og kanskje holder litt lettere på ikke-leve dyktige embryoer enn gjennomsnittet. "Hyper fertilitet" tror jeg kanskje det kalles. Kan jo hende det er en årsak hos deg siden du blir veldig lett gravid. Hadde jeg vært i dine sko, hadde jeg kanskje bedt om en utredning, bare for å slappe litt mer av mentalt. Det er en påkjenning å gå igjennom mange kjemiske. Jeg har selv tatt en privat fertilitetsutredning, og anbefaler det på det sterkeste. Følte meg mye mer velkommen privat, enn i det offentlige. Hvor en kvinne nesten helst bør ha vært døden nær for å bli tatt seriøst og man føler seg som en byrde bare man ber om en blodprøve. Anonymkode: e27b6...c0a Dersom man allerede er inne under en ivf klinikk - offentlig eller privat, så er det en annen praksis enn om man oppsøker fastlegen - dessverre. Det er også en svært varierende kunnskap hos fastleger. Derfor skriver jeg også at alternativet er å benytte seg av privat gyn. Selv for meg med kjent problem med fertilitet ( tette eggledere ) møtte man mye motstand hos fastlegen når man var regnet som ung og ikke prøvd "lenge nok". Gikk forøvrig offentlig for utredning og behandling og var kjempe fornøyd og godt tatt i mot - uten å være døden nær 😉 Anonymkode: d2c61...980
HeleneHS Skrevet 10. august #11 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Dersom man allerede er inne under en ivf klinikk - offentlig eller privat, så er det en annen praksis enn om man oppsøker fastlegen - dessverre. Det er også en svært varierende kunnskap hos fastleger. Derfor skriver jeg også at alternativet er å benytte seg av privat gyn. Selv for meg med kjent problem med fertilitet ( tette eggledere ) møtte man mye motstand hos fastlegen når man var regnet som ung og ikke prøvd "lenge nok". Gikk forøvrig offentlig for utredning og behandling og var kjempe fornøyd og godt tatt i mot - uten å være døden nær 😉 Anonymkode: d2c61...980 Min erfaring er at det er stor variasjon i hvordan fastleger håndterer fertilitetsproblemer. Min egen fastlege gjorde en halvveis utredning allerede etter andre SA (blodprøver). Ble henvist til gynekolog med en gang jeg sa ifra om tredje. Har også fin erfaring med utredning offentlig (først lokalsykehuset og så St Olavs). Siden det tok 5mnd fra henvisning til utredning gikk vi for en privat utredning i mellomtiden (Medicus Trondheim), som vi var lite fornøyd med. Jeg tror det er mye tilfeldig hvem man møter under utredningen og hvor god tråd man har med legene. Ikke alle gynekologer på St Olavs er like god med mennesker (selv om alle er faglig dyktig etter min erfaring).
AnonymBruker Skrevet 10. august #12 Skrevet 10. august https://forum.babyverden.no/threads/tiltak-mot-mange-kjemiske-graviditeter.2051560/ Her kan det være noen råd Anonymkode: 795d8...f8f
AnonymBruker Skrevet 12. august #13 Skrevet 12. august Jeg har også hatt 3 spontanaborter/kjemiske etter hverandre. Mitt beste råd til deg er å gå til Torbjørn Brook Steen. Hvis du ikke bor i nærheten av Oslo, så tilbyr han videosamtale. Han er helt fantastisk og kan gi deg masse råd og hjelp, samt veiledning. ❤️ Anonymkode: f740c...015
AnonymBruker Skrevet 12. august #14 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg har også hatt 3 spontanaborter/kjemiske etter hverandre. Mitt beste råd til deg er å gå til Torbjørn Brook Steen. Hvis du ikke bor i nærheten av Oslo, så tilbyr han videosamtale. Han er helt fantastisk og kan gi deg masse råd og hjelp, samt veiledning. ❤️ Anonymkode: f740c...015 Hva slags råd og veiledning gav han deg? Anonymkode: e27b6...c0a
AnonymBruker Skrevet 12. august #15 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva slags råd og veiledning gav han deg? Anonymkode: e27b6...c0a Det er nok veldig individuelt, kommer an på din historie. Men anbefaler han😊 Anonymkode: f740c...015
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå