Gå til innhold

Så usikker på om det er verdt å bytte varmepumpen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den er fra 2008 eller 2009. Den gang den beste modellen på markedet. Betalte 30000.

Den varmer ok om vi lukker dører. Men den durer en del og på de kaldeste dagene må vi ha ekstra over. Den varmer opp ca 100m2.

Tilbud på ny er 25-30 tusen.

Vi har noe varmetap i vinduer da huset ikke er nybygg.

Ville du ha byttet.

Anonymkode: 3b999...6e3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg hadde gjort det. Selv for liten effekt. Byttet nylig til Toshiba Signatur selv, mest på grunn av utseendet, og er så fornøyd. 

En god varmepumpe er gull. Og er jo noe du bruker hver dag, året rundt, så kostnad per time blir raskt lav. 

Det sagt, et slikt beløp merkes ikke på økonomien. Det er jo aldri noe jeg ville tatt av buffer eller lignende for. 

Anonymkode: 65511...8e4

• Liker 1
Skrevet

Ja, mye nyere teknologi på dem nå vs da, større virkningsgrad da din gamle pumpe har en lavere cop verdi enn den nye

• Liker 1
Skrevet

Den gamle er godt over forventet levealder og jeg hadde byttet den ettersom effekten ikke er så bra lenger. Vurderer dere å bytte vinduene også og evt etterisolere veggene?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, jeg hadde gjort det. Selv for liten effekt. Byttet nylig til Toshiba Signatur selv, mest på grunn av utseendet, og er så fornøyd. 

En god varmepumpe er gull. Og er jo noe du bruker hver dag, året rundt, så kostnad per time blir raskt lav. 

Det sagt, et slikt beløp merkes ikke på økonomien. Det er jo aldri noe jeg ville tatt av buffer eller lignende for. 

Hver dag, året rundt? Jeg har min avslått fra april til oktober (med et lite unntak under hetebølgeperioden i sommer hvor jeg brukte den til kjøling)

Anonymkode: 722ef...143

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hver dag, året rundt? Jeg har min avslått fra april til oktober (med et lite unntak under hetebølgeperioden i sommer hvor jeg brukte den til kjøling)

Anonymkode: 722ef...143

Ja, ønsker holde ganske konstant temperatur. Men den skrur seg jo av en del nå når den bare så vidt skal varme litt. 

Bruker ikke automat, da går den litt for ofte av og på. Men velger om jeg vil ha varme eller kjøling avhengig av utetemperatur. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Den er fra 2008 eller 2009. Den gang den beste modellen på markedet. Betalte 30000.

Den varmer ok om vi lukker dører. Men den durer en del og på de kaldeste dagene må vi ha ekstra over. Den varmer opp ca 100m2.

Tilbud på ny er 25-30 tusen.

Vi har noe varmetap i vinduer da huset ikke er nybygg.

Ville du ha byttet.

Anonymkode: 3b999...6e3

Hadde en varmepumpe som var noe eldre (vet ikke helt hvor mye) og som jeg byttet ut for et år siden. Den gamle fungerte greit, men taklet ikke noe særlig under -20 og var dermed ikke i bruk da de ble en ganske lang kald periode i januar 2024. Det var dråpen for min del. Det viktigste at den virker bra når den trenges mest. Jeg har nå en noe som skal greit kunne kjøre ned mot -30, men det var ikke spesielt kaldt noen ganger sist vinter så vet ikke helt hvor godt det stemmer. Iom at den er ny har den støtte for å kunne lese av energiforbuk (via app), synes det er greie å kunne følge med på slikt.  Andre app-funksjoner bruker jeg ikke, fjernkontrollen er mer enn nok de få gangene den justeres. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde det. Den nye er mye stillere, og klarer å holde varmen oppe selv når det er skikkelig kaldt. Den er også mye mer effektiv, siden den gamle hadde mistet mye effektivitet med årene.

Vi gikk fra å bruke 2-3 kubik ved hver vinter til under en halv, og da fyrte vi mest for kosen.

Anonymkode: aeb7b...e26

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi byttet en fra 2010 ca pluss minus i 2022.  Den nye varmet mye bedre, mer stille, fikk tettet hullet gjennom veggen, for det hadde ikke montørene av den første gjort! Bare det hjalp veldig. Mer effekt for pengene kort fortalt. Jeg flyttet på nyåret i 2024 og installerte varmepumpe den våren 2024. Den er muse stille. Lite støy både inne og ute. Ingen vibrasjonsstøy! Utedelen er plassert så den står rett bak sofaryggen, bare ytterveggen i mellom. Nå har jeg en helt grei modell, ikke noe toppmodell. Den ble anbefalt av firma. Leiligheten er ca 70kvm. 

Anonymkode: 6cf6f...5ee

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi byttet en fra 2010 ca pluss minus i 2022.  Den nye varmet mye bedre, mer stille, fikk tettet hullet gjennom veggen, for det hadde ikke montørene av den første gjort! Bare det hjalp veldig. Mer effekt for pengene kort fortalt. Jeg flyttet på nyåret i 2024 og installerte varmepumpe den våren 2024. Den er muse stille. Lite støy både inne og ute. Ingen vibrasjonsstøy! Utedelen er plassert så den står rett bak sofaryggen, bare ytterveggen i mellom. Nå har jeg en helt grei modell, ikke noe toppmodell. Den ble anbefalt av firma. Leiligheten er ca 70kvm. 

Hvilken varmepumpe har du? 😊

AnonymBruker
Skrevet
Sniff76 skrev (23 minutter siden):

Hvilken varmepumpe har du? 😊

Daikin moskus 😊

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok byttet. Den er på overtid, og du vil ikke at den skal streike akkurat når en skikkelig kuldeperiode begynner - som varmepumpen gjorde hos meg. Jeg hadde riktignok godt isolert hus, men lite andre varmekilder enn varmepumpen - så da måtte jeg inn med provisoriske panel-/gulvovner i de 6 ukene med ventetid på å få installert ny pumpe. For alle andre ville også ha varmepumpe installert akkurat da... 

Anonymkode: 6a35b...e09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Byttet til Samsung Wind-free. Veldig fornøyd med den. 

Anonymkode: 42132...5b1

AnonymBruker
Skrevet

Toshiba Ask er faktisk fin. Og er vel en av de beste på markedet nå. 

Anonymkode: b3ad2...4d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...