Sovesmurf Skrevet 24. mars 2006 #1 Skrevet 24. mars 2006 Mannen min er en av 5 arvinger som har arvet 2 hytter. Uten å komme inn på hvorfor så ønsker vi ikke å være en del av dette, og pga vanskelig kommunikasjon med de øvrige arvingene lurer jeg på om det er mulig å fraskrive seg retten til å arve?
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #2 Skrevet 24. mars 2006 Ja det er fullt mulig, men kan du ikke kikke litt i arveloven for å få det riktig? http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...ort+,+titt=arv&
Usikker Skrevet 24. mars 2006 #3 Skrevet 24. mars 2006 Jepp - det er mulig. (ha'kke noen link - jeg bare vet det )
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #5 Skrevet 24. mars 2006 Hva skulle dere gjort uten gjester som legger igjen link der registrerte brukere svikter.
Usikker Skrevet 24. mars 2006 #6 Skrevet 24. mars 2006 Hva skulle dere gjort uten gjester som legger igjen link der registrerte brukere svikter. ← Tja - vi måtte kanskje ha funnet de linkene sjøl da Gjester er gode å ha de
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #7 Skrevet 25. mars 2006 Ikke det du spurte om, men selv ville jeg antakelig ha valgt å blitt kjøpt ut av de andre.
diddi Skrevet 25. mars 2006 #8 Skrevet 25. mars 2006 Dersom jeg ikke ønsket å arve så ville jeg heller avslått arv når den tid kommer. Da vil øvrige søsken måtte kjøpe ut, og pengene gå til dine barn. (arvel § 74) Dersom du ikke har barn kan du velge hvem av de øvrige arvingene som skal få pengene (et favorittsøsken??). Men jeg forstår det slik at du ønsker å markere et eller annet overfor foreldre. Dersom du velger å gi avkall på arv overfor foreldre etter § 45, så binder dette også eventuelle etterkommere. OOOps. Så nå at det gjaldt mannen din, og at det var snakk om arv som ellerede er falt (vedkommende er død). Da kan han gi avkall, og evt til fordel for en av de øvrige. (Aner jeg at dette vil bli et meget strategisk valg??? )
diddi Skrevet 25. mars 2006 #9 Skrevet 25. mars 2006 (endret) Forskjellen er at dersom du har barn, så kan du velge å la pengene gå videre til dem, har du det ikke så kan du forfordele en av de andre arvingene eller si at det skal fordeles likt. Men selv ville jeg foretrukket å bli kjøpt ut, dersom man ikke ønsker å sitte med hytta. Endret 25. mars 2006 av diddi
Sovesmurf Skrevet 25. mars 2006 Forfatter #10 Skrevet 25. mars 2006 Takker for svar, nå har det seg slik at dette er to hytter som ligger ca 2500 km fra der som vi bor, og er mer som forfalne skur å regne. Verdiene er små og nesten ikke tilstede. Dette er av etter min manns bestefar. (Hans far er dø) Det er 4 andre arvinger her som er etterkommere av samme mann, men med forskjellig kone..?!. I alle fall så har min mann 50 prosent etter arvebrøk, mens en av de andre arvingene er helt umulig å få i tale, og bor i et annet land, slik at en oppløsning eller overføring til en av de som bor der som hyttene er er nærmest umulig slik saken er i dag. Det er festeavgift å betale på disse hyttene, og vi har ikke noe ønske om å betale årlig på noe som er verdt ingenting for oss eller for våre barn. Det er mye mer masete enn det her allerede virker, så det er derfor vi bare ønsker oss ut av alt rotet.......
diddi Skrevet 2. april 2006 #11 Skrevet 2. april 2006 Jeg ville bare krevd hyttene solgt (dersom det var mulig), og så fikk de andre kjøpe dem ut om de ønsker det. Hvis det er en som er umulig å få i tale, så kanskje greit å kreve offentlig skifte? Men det koster kanskje litt.
Gjest gjest 0 Skrevet 3. april 2006 #12 Skrevet 3. april 2006 Jeg mener at man kan melde den man skal arve av konkurs, men det må gjøres før de dør da.. Da slipper man evt gjeld og man får heller ingen arv.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #13 Skrevet 5. april 2006 Man kan gi avkall på arv, men man må da gi avkall på alt! Det betyr at man ikke får ut så mye som en femtiøring! Eller så kan man jo evnt forhandle seg frem til at en av de andre arvingen får hytte(ne) og mannen din får noe annet !
Gjest Elfrida Skrevet 6. april 2006 #14 Skrevet 6. april 2006 Man kan gi avkall på arv, men man må da gi avkall på alt! Det betyr at man ikke får ut så mye som en femtiøring! ← Jo, jeg mener jeg har hørt at selv om man gir avkall på arv kan man få ut enkelte personlige ting som familiebilder og andre ting som ikke har noen pengeverdi.
Veronal Skrevet 6. april 2006 #15 Skrevet 6. april 2006 Man kan gi avkall på arv, men man må da gi avkall på alt! Det betyr at man ikke får ut så mye som en femtiøring! Det stemmer ikke. Man kan gi avkall på deler av arv. Min mor arvet i fjor en god sum. Hun ga avkall på definerte beløp til min bror og meg og beholdt noe selv.
Veronal Skrevet 6. april 2006 #16 Skrevet 6. april 2006 Ang. å gi avkall på arv eller en del av den så reguleres det av arveloven som følger: § 45. Ein arving kan gi arvelataren avkall på arv som arvingen ventar, eller på ein del av den. Når ikkje anna er avtalt, bind avkall på arv også livsarvingane til arvingen, med mindre avkallet er gitt av livsarvingen til arvelataren utan rimeleg vederlag. Er arvingen umyndig, kan avkall berre gis når overformynderiet samtykkjer i det. Avkall på arv kan og gis andsynes attlevande ektemake som sit i uskift bu.
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2006 #17 Skrevet 7. april 2006 Du/dere er ikke pliktig til å overta det arvelater etterlater seg. hovedregelen er at hver loddeier kan kreve boets eiendeler solgt (skiftelovens §61). En kynisk tanke; men dere får ihvertfall noe ut av oppgjøret hvis dere krever eiendommene solgt.
Sovesmurf Skrevet 7. april 2006 Forfatter #18 Skrevet 7. april 2006 Takker for mange gode svar. Vi prøver å ordne opp i denne suppa nå. Takk for hjelpen
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2006 #19 Skrevet 7. april 2006 Det stemmer ikke. Man kan gi avkall på deler av arv. Min mor arvet i fjor en god sum. Hun ga avkall på definerte beløp til min bror og meg og beholdt noe selv. ← Men det er vel ikke "avkall" å gi deler av arven videre til sine barn? Da gir man jo ikke avkall/ avslår man jo ikke arven, men fordeler den bare videre i arverekken? Eller?
Veronal Skrevet 7. april 2006 #20 Skrevet 7. april 2006 Men det er vel ikke "avkall" å gi deler av arven videre til sine barn? Da gir man jo ikke avkall/ avslår man jo ikke arven, men fordeler den bare videre i arverekken? Eller? ← Det er å gi avkall fra arv når en mor gir avkall på arv til fordel for sine barn. Er det mulig å gi avkall på arv? Det er mulig å gi avkall på arv som ikke er falt. Avkallet må gis til arvelater. Arvelateren og den som gir avkall på arv, kan avtale at livsarvingene til den som gir avkall på arv inntrer i dennes sted. En arving kan også avslå å ta falt arv. Arven blir da fordelt som om arvingen var død før arvelater. Frafalt arv anses arveavgiftsmessig å være tilfalt mottakeren som arv direkte fra arvelateren. Hvis arvingen har tilstrekkelig formue, kan motivet være å overføre formue til egne livsarvinger. Hopper du over en generasjon kan arveavgift spares ved at den arven du skulle fått blir fordelt på dine etterkommere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå