Gå til innhold

flere som sitter igjen med en tom følelse etter sommeren ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noen få og gode venner, og familien min, mor og søster med barn har jeg lite kontakt med, mest plikt. Føler at "alle" er så opptatt hele sommeren, om det er utenlandsturer, hytte, båt, selskapeligheter o.l. og atde fleste tenker på seg sjøl. Jeg og mannen og våre to ungdommer var ei uke på østlandet, var veldig koselig. Men sommeren er så lang....føler meg ensom mye av tiden. Veit at jeg må gjøre noe sjøl, jeg har invitert, men det passer aldri fordi de har andre planer. Har begynt å jobbe igjen, med en litt tom og rar følelse av å være misfornøyd. Andre som kjenner på dette?

Anonymkode: 6c8ee...349

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan absolutt kjenne meg igjen. Tror vi er mange som har det sånn etter ferien. For min del har dette likevel vært en av de bedre sommerferiene av to grunner:

1. Lave forventninger. Hvis man bygger opp store forventninger til ferier blir man ofte veldig skuffet.
2. Holde meg unna sosiale medier. Å «bade» i andres ferielykke gjør meg ikke gladere - tvert i mot. 

Så tror jeg heller ikke at alle nødvendigvis er helt ærlige om ferien sin. Jeg pleier alltid å svare at jeg har hatt en veldig fin ferie når jeg kommer tilbake til jobb, uten at det nødvendigvis er helt sant. Jeg orker bare ikke å utbrodere for alle. Vet at flere gjør det sånn. 

Anonymkode: 9e0dc...3fb

• Liker 1
Skrevet

Kjenner meg igjen i en slags tomhet når jeg kommer hjem fra ferie. Men er ikke pga ensomhet. Er mer pga at jeg kommer tilbake i samme (kjedelige) rutinene. Været er dårligere osv. For meg er ferier helt fantastiske. Men jeg ferierer ikke i Norge,og jeg trives med enkle ting som en scooter,lange kjøreturer,strender,iskaffe og sol. Bare få eksempel av hva jeg liker.

Kjeder meg aldri på ferie. Kjeder meg ofte når ferien er over. Eneste jeg er missfornøyd med er at ferien er over. Skulle ønske den strakk seg over flere måneder.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker "tosomheten" det blir på oss om sommeren. Hverdagen er så hektisk. Jobb og det sosiale krever sitt. Nå er vi opptatt tre helger på rad - med andre 🤪, er alt i gang med logistikk rundt antrekk, gaver, pakking.... Og mellom disse helgene er det jobbreiser, arrangement, venninner som vil treffes. 

Men om sommeren er vi bare.. Vi reiser rundt i inn og utland. Spiser god mat, kan ligge en hel dag under en parasoll. Lese bok eller scrolle på telefonen, ingen som forventer noe. Går en topptur. Gode samtaler. 

Har siste feriedag i dag. Men først og fremst kjenner jeg på at jeg gleder meg til noen prosjekter i huset. Fyre i peisen, får-i-kål (😂), jul... Føles litt tungt å skulle måtte åpne PCen i morgen, men vet at også det vil gi et kick så snart jeg er inne i det igjen. Det gir meg mye mentalt å bruke hodet på jobb, og å være rundt gode kollegaer. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Så tror jeg heller ikke at alle nødvendigvis er helt ærlige om ferien sin. Jeg pleier alltid å svare at jeg har hatt en veldig fin ferie når jeg kommer tilbake til jobb, uten at det nødvendigvis er helt sant. Jeg orker bare ikke å utbrodere for alle. Vet at flere gjør det sånn. 

Anonymkode: 9e0dc...3fb

Jeg tror det er en vanlig ting å lyve om - begge veier. Vi har hatt hele fem uker, har hatt nydelig vær, reist veldig mye, opplevd mye, spist fantastisk mat, og nytt kjærestetid. Men jeg sier bare at vi har hatt en "veldig fin sommer" - flatt og nøytralt. Man ønsker ikke dele dårlige ting, man ønsker heller ikke å gni inn fine ting. 

Anonymkode: a6a1d...508

AnonymBruker
Skrevet

Ensomhet er ikke en god følelse. Jeg bor alene og har få venner og lite kontakt med familien, men jeg trives sånn og føler sjelden på ensomhet. Ensomhet når man ikke faktisk er alene må føles ekstra tomt.

Hva gir deg en følelse av felleskap og tilhørighet da? Eller hva er motsatt av ensomhet for deg? 
Eller er du sikker på at ensomhet er rettt beskrivelse for det du føler? Hva med tomhet, kjedsomhet, fantasiløshet, misunnelse, sjalui, bitterhet?

Hadde jeg vært deg hadde jeg funnet meg en givende hobby, som kanskje innebærer litt fysisk fellesskap med andre folk. Noe kreativt, og som kan føles nyttig. Kanskje noe du lager eller gjør, så du glemmer å tenke med hue, og bare gjør med kroppen i stedet.

Anonymkode: b4d6d...254

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som du trenger å tenke gjennom hva som gir deg glede, hva du kan planlegge som gleder deg, og jobbe for å få det til. Hvis det er det sosiale behovet ditt som ikke dekkes, så er jo det en start, og høre litt med venner hvilke planer de har for høstferie og fremover, kanskje det er mulig å dra på en hyttetur og skape vennskapsbaserte tradisjoner med andre. Ikke vent på at andre skal initiere og fikse det du selv savner i livet ditt:

Anonymkode: a698a...d9d

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...