AnonymBruker Skrevet 10. august #1 Skrevet 10. august Okei, er dette tilfeldig? I hele sommer har jeg hatt elendig kosthold. Altfor mye godteri. Jeg har nok en lurkende overspisingslidelse, klarer i alle fall ikke å stoppe hvis jeg har sukker liggende. Kjenner meg igjen i beskrivelsen av sukkeravhengighet. Ellers enn godteriet spiser jeg ganske sunt altså, sjelden ultraprosessert. Så for noen uker siden bestemte jeg meg for å kutte ut sukker og hvitt mel. Jeg har fortsatt med den sunne maten. Det har skjedd noe rart. Fra å våkne opp med vondt i kroppen hver dag, skikkelig stiv overalt, og hae tenkt at jeg må ha ny madrass, har jeg begynt å våkne opp helt uten smerter. Jeg har bare hatt dette kostholdet i 2 uker, og ikke gått ned noe særlig i vekt! Jeg tenkte ikke så mye over det før i dag. Jeg er på 2 dagers tur til utlandet, og bestemte meg på forhånd for å skeie ut på turen. Har spist is, masse godteri og potetgull. Det er deilige og gode senger her, men i dag våkna jeg opp igjen med vondt i ryggen. Må liksom gå det av meg, stiv i alle ledd. Er dette altså så enkelt? At sukker = vondt i kroppen? Det er kanskje inflammasjon eller noe som gjør at jeg blir så stiv? Noen flere som har merka en så tydelig påvirkning på kroppen, som ikke har med vektnedgang å gjøre? Anonymkode: 65a8c...721 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #2 Skrevet 10. august Jeg kjenner meg også igjen i beskrivelsen som sukkeravhengig og startet for 2 uker siden å prøve å slutte helt. Jeg sprakk første helgen, men har klart å holde meg helt unna i ukedagene. Har vel funnet ut at for at jeg skal klare å dette må jeg ha hvertfall 1 dag i uken jeg kan glede meg til å spise litt sukker🙊 Men allerede bare på å kutte sukker søn-fre i 2 uker føler jeg at -Jeg har mindre betennelsesliknende smerter i kroppen (trener en del) -Mer energi -Mindre kviseutbrudd Men negativt så vil jeg vel si at jeg har hatt mer humørsvigninger og generelt litt mer deppa. Garantert fordi at det å komme over en avhengighet er HARDT. hehe Masse lykke til med sukkerstopp❤️ Anonymkode: b4b97...b2c 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #3 Skrevet 10. august Alt er verre for meg i perioder jeg spiser sukker. Sover dårligere Større ettermiddagsknenn Mindre energi både på trening og ellers Trigger migrene TJa.. lista er nok lenger Anonymkode: 9154d...ed0 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #4 Skrevet 10. august Støtter dere i dette. Har mye mer smerter i kroppen med mye sukker. Har gått fra overvektig med inntak av sukker daglig (på alt fra lite til stort inntak), til å kutte helt, men spise et stykke kake i bursdag/bort på besøk, ta en is nå og da, men helst ikke mer enn en gang pr uke. Dette har også hjulpet meg til å bli motivert til å spise sunnere ellers og gå ned i vekt, er nå normal vektig. Men det aller beste er å ha mye mindre smerter i kroppen, ha mer overskudd og være lettere i kroppen. Anonymkode: 4d6de...0a0 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #5 Skrevet 10. august Jeg kjenner meg litt igjen, men vil nyansere litt: kosthold med begrenset mengde sukker og hvitt mel(men ikke kutta det helt ut), mer fiberrikt, mye grønnsaker, sunt fett og proteiner gir mindre vondt i kroppen. Noen dager der kosten domineres av mye søtt og lyse melprodukter(typisk mye pasta og lyst brød) derimot gjør at kroppen blir slappere og vondere. Anonymkode: 8c29e...584 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #6 Skrevet 10. august Skulle ønske det var så»enkelt» for meg. Har prøvd alt mulig av kostholdsendring men har like vondt uansett Anonymkode: 21443...66d
AnonymBruker Skrevet 10. august #7 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Okei, er dette tilfeldig? I hele sommer har jeg hatt elendig kosthold. Altfor mye godteri. Jeg har nok en lurkende overspisingslidelse, klarer i alle fall ikke å stoppe hvis jeg har sukker liggende. Kjenner meg igjen i beskrivelsen av sukkeravhengighet. Ellers enn godteriet spiser jeg ganske sunt altså, sjelden ultraprosessert. Så for noen uker siden bestemte jeg meg for å kutte ut sukker og hvitt mel. Jeg har fortsatt med den sunne maten. Det har skjedd noe rart. Fra å våkne opp med vondt i kroppen hver dag, skikkelig stiv overalt, og hae tenkt at jeg må ha ny madrass, har jeg begynt å våkne opp helt uten smerter. Jeg har bare hatt dette kostholdet i 2 uker, og ikke gått ned noe særlig i vekt! Jeg tenkte ikke så mye over det før i dag. Jeg er på 2 dagers tur til utlandet, og bestemte meg på forhånd for å skeie ut på turen. Har spist is, masse godteri og potetgull. Det er deilige og gode senger her, men i dag våkna jeg opp igjen med vondt i ryggen. Må liksom gå det av meg, stiv i alle ledd. Er dette altså så enkelt? At sukker = vondt i kroppen? Det er kanskje inflammasjon eller noe som gjør at jeg blir så stiv? Noen flere som har merka en så tydelig påvirkning på kroppen, som ikke har med vektnedgang å gjøre? Anonymkode: 65a8c...721 Det er ikke tilfeldig. Personer med f.eks fibromyalgi, leddgikt, artrose, migrene, ibs etc eller andre former for inflamasjon opplever svært ofte en bedring i symptomer når de dropper sukker og bakevarer i kosten. Sukker er mat for dårlige baktereier/betennelse. Jeg har selv ME og merker ekstrem stor forskjell på kroppen i forbindelse med kosthold. Jo renere og bedre jeg spiser, jo bedre føles kroppen. Jeg lever ikke sukkerfritt eller slikt, men meget redusert. Anonymkode: 29b73...99a 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #8 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Okei, er dette tilfeldig? I hele sommer har jeg hatt elendig kosthold. Altfor mye godteri. Jeg har nok en lurkende overspisingslidelse, klarer i alle fall ikke å stoppe hvis jeg har sukker liggende. Kjenner meg igjen i beskrivelsen av sukkeravhengighet. Ellers enn godteriet spiser jeg ganske sunt altså, sjelden ultraprosessert. Så for noen uker siden bestemte jeg meg for å kutte ut sukker og hvitt mel. Jeg har fortsatt med den sunne maten. Det har skjedd noe rart. Fra å våkne opp med vondt i kroppen hver dag, skikkelig stiv overalt, og hae tenkt at jeg må ha ny madrass, har jeg begynt å våkne opp helt uten smerter. Jeg har bare hatt dette kostholdet i 2 uker, og ikke gått ned noe særlig i vekt! Jeg tenkte ikke så mye over det før i dag. Jeg er på 2 dagers tur til utlandet, og bestemte meg på forhånd for å skeie ut på turen. Har spist is, masse godteri og potetgull. Det er deilige og gode senger her, men i dag våkna jeg opp igjen med vondt i ryggen. Må liksom gå det av meg, stiv i alle ledd. Er dette altså så enkelt? At sukker = vondt i kroppen? Det er kanskje inflammasjon eller noe som gjør at jeg blir så stiv? Noen flere som har merka en så tydelig påvirkning på kroppen, som ikke har med vektnedgang å gjøre? Anonymkode: 65a8c...721 Økt sukkerinntak = økt blodsukker = økt insulinproduksjon = økt produksjon av IL-6 og TNF-alfa = inflammasjon. Anonymkode: f7bec...8a5 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #10 Skrevet 10. august Ts her Kjempefascinerende, og absolutt en super motivasjon til å gå tilbake til det kostholdet når jeg kommer tilbake fra ferien i dag! Samt energien jeg har kjent på! Anonymkode: 65a8c...721 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #11 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts her Kjempefascinerende, og absolutt en super motivasjon til å gå tilbake til det kostholdet når jeg kommer tilbake fra ferien i dag! Samt energien jeg har kjent på! Anonymkode: 65a8c...721 Du sier du har kuttet hvitt mel, har du spist annet mel i perioden? Sammalt osv? Anonymkode: 79c11...d4f
AnonymBruker Skrevet 10. august #12 Skrevet 10. august Hvordan gjør dere med frukt og bær, som inneholder mye sukker? Anonymkode: f7089...aa4 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #13 Skrevet 10. august Sukker øker inflammasjon i kroppen, så det kan være derfor. Jeg har det også slik. Sukker fra bær og frukt bearbeides nok annerledes i systemet, sammen med fibrene og næringen fra frukten, så det har ikke samme virkning. For min del hjelper det å ta omega 3 i perioder der jeg ikke er like nøye med kostholdet og det blir en del brødmat og sukker. Får ingen smerter når jeg er flink til å ta omega 3. Anonymkode: b6234...3d7 1
Ugresset Skrevet 10. august #14 Skrevet 10. august Sukker, hvete (i form av større mengder brød, pasta ol) og svin får meg tilnærmet sengeliggende av smerte. Jeg må være streng med hva jeg kan spise når for å klare å stå opp. Det er spesielt om morgenen det er ekstra ille. Skal sies at jeg har bla ME og den trigges veldig av hva jeg spiser. 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #15 Skrevet 11. august Karbohydrater og frøoljer er betennelsesfremmende. Anonymkode: f3354...ef6 2
AnonymBruker Skrevet 11. august #16 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (På 10.8.2025 den 7.35): Okei, er dette tilfeldig? I hele sommer har jeg hatt elendig kosthold. Altfor mye godteri. Jeg har nok en lurkende overspisingslidelse, klarer i alle fall ikke å stoppe hvis jeg har sukker liggende. Kjenner meg igjen i beskrivelsen av sukkeravhengighet. Ellers enn godteriet spiser jeg ganske sunt altså, sjelden ultraprosessert. Så for noen uker siden bestemte jeg meg for å kutte ut sukker og hvitt mel. Jeg har fortsatt med den sunne maten. Det har skjedd noe rart. Fra å våkne opp med vondt i kroppen hver dag, skikkelig stiv overalt, og hae tenkt at jeg må ha ny madrass, har jeg begynt å våkne opp helt uten smerter. Jeg har bare hatt dette kostholdet i 2 uker, og ikke gått ned noe særlig i vekt! Jeg tenkte ikke så mye over det før i dag. Jeg er på 2 dagers tur til utlandet, og bestemte meg på forhånd for å skeie ut på turen. Har spist is, masse godteri og potetgull. Det er deilige og gode senger her, men i dag våkna jeg opp igjen med vondt i ryggen. Må liksom gå det av meg, stiv i alle ledd. Er dette altså så enkelt? At sukker = vondt i kroppen? Det er kanskje inflammasjon eller noe som gjør at jeg blir så stiv? Noen flere som har merka en så tydelig påvirkning på kroppen, som ikke har med vektnedgang å gjøre? Anonymkode: 65a8c...721 Ja, det er så enkelt. Sukker (og tilsvarende hvite raske karbohydrater) øker betennelsen i kroppen ganske mye. Så har man noe fra før blir det mye verre. Frukt og bær er noe annet vanligvis, pga fiberinnholdet. Tenk så mange som ikke vet dette... tenk så mange leger som burde turt å si det... Anonymkode: d1419...db1
AnonymBruker Skrevet 11. august #17 Skrevet 11. august Ja, dette er absolutt tilfellet for meg også. Jeg har vært av/på sukker og bakst så mange ganger at jeg nå svært lett kan se sammenhengen. Med sukker og bakst, har jeg mørke ringer under øyene, huden er mer gusten, energinivået er lavere jevnt over, sover dårligere, mer ustabil i magen, og mye mer vondt i kroppen. I nakke, i skuldre, i knær, i hofter, i rygg. Jeg anbefaler alle å gi det et forsøk, selv to uker uten sukker begynner jeg å se forskjell. Jeg får finere hud som mange gir komplimenter for og sier at jeg gløder. Og det mørke under øyene forsvinner. Så klarer jeg etter få uker å trene mer på grunn av mindre smerter i kropp, så da blir det en god sirkel! Anonymkode: 3be79...ed2 1 2
Strigiformes Skrevet 11. august #18 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (På 10.8.2025 den 7.35): Okei, er dette tilfeldig? I hele sommer har jeg hatt elendig kosthold. Altfor mye godteri. Jeg har nok en lurkende overspisingslidelse, klarer i alle fall ikke å stoppe hvis jeg har sukker liggende. Kjenner meg igjen i beskrivelsen av sukkeravhengighet. Ellers enn godteriet spiser jeg ganske sunt altså, sjelden ultraprosessert. Så for noen uker siden bestemte jeg meg for å kutte ut sukker og hvitt mel. Jeg har fortsatt med den sunne maten. Det har skjedd noe rart. Fra å våkne opp med vondt i kroppen hver dag, skikkelig stiv overalt, og hae tenkt at jeg må ha ny madrass, har jeg begynt å våkne opp helt uten smerter. Jeg har bare hatt dette kostholdet i 2 uker, og ikke gått ned noe særlig i vekt! Jeg tenkte ikke så mye over det før i dag. Jeg er på 2 dagers tur til utlandet, og bestemte meg på forhånd for å skeie ut på turen. Har spist is, masse godteri og potetgull. Det er deilige og gode senger her, men i dag våkna jeg opp igjen med vondt i ryggen. Må liksom gå det av meg, stiv i alle ledd. Er dette altså så enkelt? At sukker = vondt i kroppen? Det er kanskje inflammasjon eller noe som gjør at jeg blir så stiv? Noen flere som har merka en så tydelig påvirkning på kroppen, som ikke har med vektnedgang å gjøre? Anonymkode: 65a8c...721 Raffinert sukker er gift for kroppen. Kroppen trenger ikke det. Har du smakt dadler med smak? De synes jeg er overaskende gode 😍 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #19 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (På 10.8.2025 den 7.35): Okei, er dette tilfeldig? I hele sommer har jeg hatt elendig kosthold. Altfor mye godteri. Jeg har nok en lurkende overspisingslidelse, klarer i alle fall ikke å stoppe hvis jeg har sukker liggende. Kjenner meg igjen i beskrivelsen av sukkeravhengighet. Ellers enn godteriet spiser jeg ganske sunt altså, sjelden ultraprosessert. Så for noen uker siden bestemte jeg meg for å kutte ut sukker og hvitt mel. Jeg har fortsatt med den sunne maten. Det har skjedd noe rart. Fra å våkne opp med vondt i kroppen hver dag, skikkelig stiv overalt, og hae tenkt at jeg må ha ny madrass, har jeg begynt å våkne opp helt uten smerter. Jeg har bare hatt dette kostholdet i 2 uker, og ikke gått ned noe særlig i vekt! Jeg tenkte ikke så mye over det før i dag. Jeg er på 2 dagers tur til utlandet, og bestemte meg på forhånd for å skeie ut på turen. Har spist is, masse godteri og potetgull. Det er deilige og gode senger her, men i dag våkna jeg opp igjen med vondt i ryggen. Må liksom gå det av meg, stiv i alle ledd. Er dette altså så enkelt? At sukker = vondt i kroppen? Det er kanskje inflammasjon eller noe som gjør at jeg blir så stiv? Noen flere som har merka en så tydelig påvirkning på kroppen, som ikke har med vektnedgang å gjøre? Anonymkode: 65a8c...721 Kan dessverre ikke si at jeg kjenner det på smertene, men på hodet. Har mye.mindre vondt i hodet og tenker klarere. Mindre tung følelse i kroppen når jeg våkner. Men nå har jeg hatt kroniske smerter siden barndommen.. Anonymkode: ad0d7...886
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå