Gå til innhold

Hva hadde du gjort om barnet ditt var forvekslet

Anbefalte innlegg

Skrevet
fru Alving skrev (3 minutter siden):

Det er jo en sak hvor et befruktet egg ble satt inn i feil livmor her fra Norge, St Olavs. Under IVF behandling. Et annet par sitt befruktede egg slo altså rot i feil livmor.

Det ble oppdaget ved at det voksne barnet på rundt 20 år tok en eller annen prøve og det viste seg at foreldrene ikke kunne være biologisk foreldre.

Det er en glipp som har skjedd, de som fikk et barn er selvsagt fornøyd mens de som ikke fikk noe barn etter ivf er kanskje ikke like glade.

Til spørsmålet ditt ts, nesten ingen vil ønske å bytte barn i en sånn situasjon, da skal det skje en oppklaring i løpet av det første leveåret tror jeg.

Det er og en pike adoptert fra Kina til Norge hvor det viste seg under adopsjonen at hun var en av to eneggede tvillinger. Den andre havnet hos en familie i USA. Dette oppdaget familiene da de var i Kina for å hente jentene og de stusset på at de var så utrolig like. Og joda etter DNA-test viste det seg at jentene var tvillinger. 

Tror du noen av familiene var villig til å gi fra seg barnet sitt, nei det var de ikke. Den ene tvillingen vokser opp i Norge(på vestlandet et sted) og den andre i USA hos en familie med det norskklingende navnet Hansen.

Men de holder kontakt og besøker hverandre.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En av de støste sorgene i livet. Fått dyp dårlig samvittighet og redsel for hvor barnet mitt er og hvordan h*n har det. Men også ikke ville blitt separert fra mitt nåværende barn, som jeg har vært mor for.

Umulig situsjon. Medfølelse for at hun kanskje vil ha sitt barn, redd for det. Forstår ikke hvordan man kan løse en sånn situsjon. Men ingen skal ha begge, da stjeler du barn fra andre og det er sadistisk. 

Man må bli enig, skal vi være mor til dem vi er knyttet eller bytte til vårt eget og kanskje få besøke dem oppigjennom? 

Om de er små, bør man bytte til de orginale. Om de er eldre er det langt verre å bytte, er de tenåringer, ikke bytt. De kan bli kjennt med sin ordinære forelder, men det blir traumatisk for dem å miste familien. 

Anonymkode: a14af...16b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var litt små "paranoid" og nektet mannen å la vår nyfødte være alene et sekund på føden eller barsel. Han fikk beskjed om å forfølge baby viss hun ble tatt ut av rommet. Så dette var ikke et scenario som kunne skjedd oss.  

I tillegg hadde baby tydelige trekk jeg aldri kunne forvekslet med en annen baby etter at jeg fikk sett på henne.

Så skulle et slikt bytte ha skjedd måtte det vært rett etter fødselen hvor mannen uansett var satt på "vakt".

Min mor sa at jeg lignet såpass på henne når jeg ble født at min bestemor hadde klart å kjenne igjen hvem som var hennes barnebarn i dette felles baby rommet babyer var på på 80 tallet. I tillegg skrekk/gråt jeg vistnok høyest også så jeg var ikke til å ta feil av heller.

Anonymkode: 82d26...5ec

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
fru Alving skrev (5 timer siden):

Det er og en pike adoptert fra Kina til Norge hvor det viste seg under adopsjonen at hun var en av to eneggede tvillinger. Den andre havnet hos en familie i USA. Dette oppdaget familiene da de var i Kina for å hente jentene og de stusset på at de var så utrolig like. Og joda etter DNA-test viste det seg at jentene var tvillinger. 

Tror du noen av familiene var villig til å gi fra seg barnet sitt, nei det var de ikke. Den ene tvillingen vokser opp i Norge(på vestlandet et sted) og den andre i USA hos en familie med det norskklingende navnet Hansen.

Men de holder kontakt og besøker hverandre.

Dette vil jeg jo si er noe helt annet? Hvorfor skulle en av familiene gi opp adoptivbarnet sitt? Beste og logiske løsning i den saken er vel slik det ble? Jentene fikk vokse opp med å kjenne hverandre som søstre, men i hver sin familie og i hver sin verdensdel.

Anonymkode: 49a67...ca0

Skrevet

Denne tanken slo meg på barsel da baby skulle bli tatt blodprøver av og jeg spurte om å være med, men fikk avslag (?????!?!?!?). Men barnet har prikk lik pappaen sin hele første året, så det var lett å se  :ler:

AnonymBruker
Skrevet

Vi benyttet ivf med innsett av blastocyst, så har naturligvis stilt oss selv dette spørsmålet 😅 Hva om vi har feil blastocyst? Hva om det er feil egg eller feil sædcelle? Hva om de bytter henne på barsel? Hun mistet begge båndene på barsel og var ute av rommet en hel natt. Men vi har riktig barn altså 😊

Vi hadde vært villig til å bytte tilbake rett etter fødsel, imens vi enda var på barsel, men ikke senere enn det. Hun er 5 måneder nå, og er jo vår lille raring.

Jeg hadde nok foreslått at vi og den andre familien aldri fikk vite av hverandre. Så jeg ikke skulle bli fristet til å ta kontakt. Hadde den andre familien noen gang ønsket kontakt hadde jeg ikke stått i veien.

Anonymkode: 414f4...550

AnonymBruker
Skrevet

Har barn på 10, 8 og 6 måneder. Hadde ikke byttet noen av dem. 

Anonymkode: 9df3b...fa2

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dette vil jeg jo si er noe helt annet? Hvorfor skulle en av familiene gi opp adoptivbarnet sitt? Beste og logiske løsning i den saken er vel slik det ble? Jentene fikk vokse opp med å kjenne hverandre som søstre, men i hver sin familie og i hver sin verdensdel.

Anonymkode: 49a67...ca0

Kanskje for at to eneggede tvillinger skulle få vokse opp sammen? Kan det ha en verdi?

De fant det jo ut da de var og hentet jentene og det ble bekreftet med blodprøver kort tid etter så det var ikke sånn at de hadde hatt barna i måneds eller årevis.

men det viser jo at folk ikke ønsker å gi fra seg barn når de først har knyttet et bånd.

Skrevet
Tubaluba skrev (På 10.8.2025 den 7.28):

Sånt tror jeg ikke man vet før man er der. Er barnet fremdeles baby, så bytter sikkert mange.

Større barn... må være mye verre sikkert. 

Bytter om det var baby, men om det var et større barn tror jeg aldri jeg hadde klart det. Det barnet jeg hadde hatt hos meg, elsket og oppdratt hadde vært mitt, uavhengig av DNA. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er adoptert selv og jeg ville gjort alt i min makt for å få være en del av mitt biologiske barns liv. 

Anonymkode: 9d942...55d

Skrevet
HSV50 skrev (6 timer siden):

Bytter om det var baby, men om det var et større barn tror jeg aldri jeg hadde klart det. Det barnet jeg hadde hatt hos meg, elsket og oppdratt hadde vært mitt, uavhengig av DNA. 

Enig, men er vanskelig å vite på forhånd. 

AnonymBruker
Skrevet

Slik unngår en ved å ikke la hospitalpersonellet fære avgårde med den nyfødte. 

Anonymkode: 3356f...3a4

AnonymBruker
Skrevet

Har en toåring, og ville aldri byttet han bort. Har ingenting å si om han ikke hadde vært min, han er barnet mitt likefullt. Nå var vi aldri borte fra han på barsel, så det er ikke mulig heller heldigvis

Anonymkode: 069ec...138

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...