Gå til innhold

Hva hadde du gjort om barnet ditt var forvekslet

Anbefalte innlegg

Skrevet

På fødestuen? 
så akkurat en dokumentar om dette og lurer på hva jeg selv ville gjort. Man har kanskje ikke noe valg enn å bytte? Det må jo være forferdelig å gjøre noe slikt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånt tror jeg ikke man vet før man er der. Er barnet fremdeles baby, så bytter sikkert mange.

Større barn... må være mye verre sikkert. 

Skrevet

Alder har nok mye å si, og jeg tror heller ikke en vet hva en gjør før en står der. En kan potensielt stå i at en familie vil bytte og den andre beholde også. 

Viktigst tenker jeg, og særlig med eldre barn er at en får holde kontakten med begge sett med foreldre, og da uavhengig om de ble flyttet heller ei. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Må være grusomt hjerteskjærende valg. Et «umulig» valg. Ville i alle fall beholdt tett kontakt med den andre familien. 

Anonymkode: a06ef...396

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper vi aldri hadde funnet ut av det hvis det hadde skjedd. ( hvis det ikke hadde blitt oppdaget med en gang selvsagt) 

Vi har et barn som er helt ulik oss andre. Ligner ikke på oss, har en helt annen kroppsbygning og øyefarge. Jeg har tenkt tanken at han kan ha blitt forbyttet. Nå vet jeg at han ikke er det pga alvorlig sykdom han hadde da han var liten som gjorde at vi ble dnatestet (For arvelighet), men allikevel har jeg tenkt litt rundt det. Jeg ville ikke ha visst. Hvis barnet skulle blitt fjernet fra familien nå hadde det blitt som å miste et barn. Og barnet vi hadde fått hadde ikke føltes som vårt. 

Anonymkode: 13792...b45

• Liker 2
Skrevet

Det er så hjerteskjærende å tenke på, alle parter involvert vil slite med det. Mye kommer an på hva den andre familien, der mitt biologiske barn har havnet, ønsker. Kanskje vi hadde løst det med å være veldig tette for at barna ikke skal miste den gamle familien den er vokst opp i, om barnet er så og så gammelt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg håper vi aldri hadde funnet ut av det hvis det hadde skjedd. ( hvis det ikke hadde blitt oppdaget med en gang selvsagt) 

Vi har et barn som er helt ulik oss andre. Ligner ikke på oss, har en helt annen kroppsbygning og øyefarge. Jeg har tenkt tanken at han kan ha blitt forbyttet. Nå vet jeg at han ikke er det pga alvorlig sykdom han hadde da han var liten som gjorde at vi ble dnatestet (For arvelighet), men allikevel har jeg tenkt litt rundt det. Jeg ville ikke ha visst. Hvis barnet skulle blitt fjernet fra familien nå hadde det blitt som å miste et barn. Og barnet vi hadde fått hadde ikke føltes som vårt. 

Anonymkode: 13792...b45

og mor har ikke vært utro?

Anonymkode: a71f0...c3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vurdert å kjøpe en tomannsbolig sammen med den andre familien, slik at man kunne ha hverdagen sammen. Tror jeg også hadde foreslått 50/50-løsning (som ved skilte foreldre). 

Anonymkode: 3a939...02c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

og mor har ikke vært utro?

Anonymkode: a71f0...c3b

Hva er det du ikke forstår? Trur du bare far og barn ble dna testet?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har det gått mer en en måned siden fødsel. Ville jeg beholdt det som har blitt barnet mitt.

Anonymkode: a2030...238

AnonymBruker
Skrevet

Hun er 15 år og hadde aldri byttet❤️ Elsker henne av hele mitt hjerte og kan ikke forestille meg et liv uten henne. Men om hun ville blitt kjent med sine biologiske foreldre så hadde det selvsagt vært greit. Litt sårt, tror jeg, men jeg ville lagt til rette for det. 
Jeg ville kanskje blitt kjent med ‘mitt’ barn, men tror ikke den store tilknytningen hadde kommet. 

Anonymkode: 1a726...6ed

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Under 8-9 år hadde jeg byttet, FOR BARNETS DEL. Da er de så unge at de får muligheten til å få en barndom med de "egentlige", rettmessige foreldrene, og hadde nok ikke husket svært mye av tiden hos meg uansett. Og det er ingen som sier at man ikke kan besøke hverandre og ha regelmessig kontakt, overnattinger, osv. 

Hvis de er sånn 10 år eller over hadde jeg nok latt den gå. Da er man jo knyttet til hverandre og det kan føles mer opprivende enn givende for barnets del. Jeg hadde hatt veldig lyst til å bli kjent med mitt biologiske barn og hadde nok ønsket en slags samværsavtale hvis det hadde vært mulig, men jeg hadde ikke presset for hardt hvis ikke de andre foreldrene hadde vært positive til det.

Anonymkode: 40ed5...597

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde antakelig ønsket å beholde begge barna.

Antakelig ikke ett alternativ da.

Anonymkode: 49a67...ca0

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt umulig å sette seg inn i det før man står der. Nå skal det godt gjøres i Norge, for de får på bånd på både arm og fot omtrent før de har kommet ut, så er rimelig trygg på at dette ikke skjer. 

Anonymkode: ed95f...6b8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er helt umulig å sette seg inn i det før man står der. Nå skal det godt gjøres i Norge, for de får på bånd på både arm og fot omtrent før de har kommet ut, så er rimelig trygg på at dette ikke skjer. 

Anonymkode: ed95f...6b8

Du har en sak her: https://www.nrk.no/vestland/mona-ble-forbyttet-pa-fodestua-_-helsedirektoratet-beklager-1.16213758

Anonymkode: ec20e...496

• Liker 1
Skrevet

Oi, vanskelig å si. Jeg er barnløs og i tyveårene så kan ikke mene så mye. Alder er veldig tungtveiende her. Kan aldri se for meg at jeg ville byttet om barnet var over en viss alder, kanskje 3-4? Tenker at det ville fucket opp tilknytnignsmønstre og vært risikabelt for videre utvikling. Men samtidig - hva vil barnet mene når det er voksent? Ville personen selv ha blitt byttet? 

AnonymBruker
Skrevet

Ideelt sett hadde jeg villet ha begge barna selv, men det hadde jo ikke vært realistisk med tanke på at den andre familien sikkert hadde følt det samme. 50/50-løsning hadde vel kanskje vært det eneste rette? 

Anonymkode: 5c95e...e7d

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er jo en sak hvor et befruktet egg ble satt inn i feil livmor her fra Norge, St Olavs. Under IVF behandling. Et annet par sitt befruktede egg slo altså rot i feil livmor.

Det ble oppdaget ved at det voksne barnet på rundt 20 år tok en eller annen prøve og det viste seg at foreldrene ikke kunne være biologisk foreldre.

Det er en glipp som har skjedd, de som fikk et barn er selvsagt fornøyd mens de som ikke fikk noe barn etter ivf er kanskje ikke like glade.

Til spørsmålet ditt ts, nesten ingen vil ønske å bytte barn i en sånn situasjon, da skal det skje en oppklaring i løpet av det første leveåret tror jeg.

Endret av fru Alving
AnonymBruker
Skrevet

Enda mer glad jeg fødte alle hjemme, slipper å tenke på det. Herlighet, jeg ville jo hatt begge, men det gå jo ikke. Så tilbake til første setning. 😅

Anonymkode: f5d71...120

AnonymBruker
Skrevet

Se «Bytte bytte baby» og «bytte bytte barn» på Netflix. 

Anonymkode: c9787...ff9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...