Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har klart å kutte røyken? Hva skjedde i kroppen din like etterpå og ble du helt anti-røyk etter at du droppet det?
Lukt, smak, kondis, klær, hud, søvn, stolt??? 🙂

Anonymkode: 891d5...31b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Driver folk fortsatt med sånt altså? Den eneste jeg kjenner som røker er min far, og han er over 70 :fnise: Han har ingen planer om å slutte heller. Patetisk.

Anonymkode: ab42f...d2a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet å røyke i juni i fjor. Var litt tøft den første måneden, brukte nikotintyggis og nikotinspray, det hjalp masse. Nå synes jeg det er kjempedeilig å være kvitt røyken. Synes faktisk det lukter skikkelig vondt og mye sterkere enn jeg trodde! Bare prøv, du får det mye bedre uten røyk, det lover jeg deg. 

Anonymkode: a9391...c21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Driver folk fortsatt med sånt altså? Den eneste jeg kjenner som røker er min far, og han er over 70 :fnise: Han har ingen planer om å slutte heller. Patetisk.

Du kan ikke ha det bra med deg selv. Ønsker deg lykke til.

• Liker 12
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler boken Endelig ikke-røyker. 

Takket være den kuttet jeg røyken på dagen. Jeg røyket mens jeg leste, og da jeg var ferdig med å lese boken var jeg også ferdig med å røyke.

Har aldri sett meg tilbake. Aldri vært i nærheten av tilbakefall. Aldri savnet røyken. Aldri. Jeg er fri! 

Anonymkode: 78c6a...75d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvor er tommel ned-knappen når man trenger den?

Anonymkode: a45e9...bff

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Driver folk fortsatt med sånt altså? Den eneste jeg kjenner som røker er min far, og han er over 70 :fnise: Han har ingen planer om å slutte heller. Patetisk.Anonymkode: ab42f...d2a

Bedre med røykere enn med ekkle, dømmende personer som deg. Ikke engang din egen far har du respekt for. Patetisk.

Anonymkode: 25451...d36

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Bedre med røykere enn med ekkle, dømmende personer som deg. Ikke engang din egen far har du respekt for. Patetisk.

Anonymkode: 25451...d36

Dette er jeg i grunnen enig i. Folk kan slutte å røyke, det er verre å endre personlighet. 😉

Jeg sluttet å røyke for mange år siden, luktesansen ble kjapt bedre, pusten ble bedre, morgenhosten forsvant, maten smakte mer. Ingen ulemper,altså.

Jeg er ikke fanatisk og tenker folk selv må velge om de vil røyke eller ikke, men jeg syns det lukter vondt av folk som røyker og flytter meg unna røykere på busstoppet. 

Jeg er litt stolt over at jeg aldri begynte å røyke igjen. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg var ekstremt avhengig av røyken, så hadde det tøft 3-5 mnd inn i det. Savnet røyken i ett år. Da skjedde det noe magisk av en eller annen grunn. Sluttet plutselig å savne det. Men en ting som gjorde det ekstra stusselig var at jeg fikk store syster/kviser på skinnene mine etter 3-4 mnd inn i sluttinga. Det holdt på å reversere hele greie for meg. Hadde arr etter de i år etterpå. Jeg tror det var fordi giftstoffene presset seg ut. 

Jeg ble ikke noe anti røyker. Men jeg liker ikke lukta på den måten at jeg vil stå i den. Det er nå 12-13 år siden jeg ga meg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg "øvde" meg på å slutte i mange år, og det gjorde at det faktisk var lett den dagen jeg sluttet for godt. Jeg røyka som en skorstein fra jeg var 14-30 (minst 20 om dagen), sluttet da jeg ble gravid som 30-årig. Det var virkelig hardt, og jeg hadde ALDRI greid å slutte hvis jeg ikke hadde vært gravid. 

Gjennom 30-årene røyka jeg kun en gang i mellom og hadde dårlig samvittighet hver gang. Sluttet hver høst og begynte igjen om våren. Til slutt bestemte jeg meg for at når jeg fyller 40, så er det helt slutt. Da den høsten kom, var det faktisk ikke vanskelig i det hele tatt annet enn de første par dagene. 

Det er 8 år siden nå, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har savnet det. Har venner som festrøyker og som har spurt om jeg savner det, hvor jeg nesten må le. SAVNER det? Jeg er så utrolig glad for at jeg slipper! 

Jeg har ingenting imot at venner røyker på terrassen min, for eksempel, det synes jeg egentlig bare er hyggelig. Tanken på at jeg selv skulle ta en er bare ikke der i det hele tatt. 

Støtter forslaget om å lese Endelig ikke-røyker. Mange må lese den flere ganger, så ikke føl på nederlag hvis du ikke slutter med en gang. Den er uansett en enorm hjelp, for den snur hele problemstillingen på hodet. Ikke: Hvorfor skal jeg slutte? men: Hvorfor i all verden skal jeg røyke?

Lykke til! Det aller beste er ikke engang de fysiske fordelene (og de er mange), men å slippe den dårlige samvittigheten. Slippe å føle seg som en dust når man står der og røyker i regnet under et halvtak og later som om det er fordi man bare ble nødt til å sjekke noe på telefonen 😊

Anonymkode: c822a...567

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lykke til! Det aller beste er ikke engang de fysiske fordelene (og de er mange), men å slippe den dårlige samvittigheten. Slippe å føle seg som en dust når man står der og røyker i regnet under et halvtak og later som om det er fordi man bare ble nødt til å sjekke noe på telefonen 😊

Takk, takk for gode tips og råd! Yes, man føler seg som en dust ... 😉 Helt teit følelse å påføre seg selv frivillig... du har rett 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg røyka mye i 22 år, og tenkte at jeg ville slutte. Ikke pga helse eller penger, men pga at det er så slitsomt å være avhengig. Jeg grua meg feks til lange fly eller togturer pga at jeg ikke kunne røyke. Det tok så mye av oppmerksomheten min. 

Så jeg slutta. Det var tungt og kjipt, men jeg hadde noe som motiverte meg. Det var deilig å slippe avhengighet, jeg merka det umiddelbart på lommeboka, pust og lukt ble bedre. Og nå syntes jeg røykere stinker! Jeg orker ikke å ha en som nettopp har røkt ved siden av meg på bussen. Da blir jeg bussyk, og sender en unnskyldende tanke til alle jeg utsatte dette for mens jeg røkte 

Anonymkode: 61fea...e13

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet for en del år siden nå, 7 år i forrige måned.

Jeg husker største forandringen var pusten( jeg har astma så ja..) Ellers ble smak og luktesans bedre, jeg sov bedre, og klærne mine luktet heller ikke lengre. 
Husker jeg satte pengene jeg normalt ville ha brukt på røyk over på en egen konto og det slo meg når jeg var kommet nært 1000 kr at dette «brente» jeg jo bare opp tidligere? Kunne jo like greit ta ut et par tusen og fyre med dem? Helt vilt! 

Belønte meg selv for hver 1000 lapp jeg sparte😊😅 kjøpte bla nytt treningstøy, kjøkkenredskaper( mat smakte jo litt mer nå) og unnet meg eksklusiv Sjokolade til jul

Anonymkode: af8d9...bc2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I begynnelsen får du forsterket luktesans før kroppen venner seg til at luktesansen er tilbake, så du merker veldig godt at naboen har sure sokker på kino og at mange godt kunne ha dusjet oftere og skiftet til rene klær. Det er luktesans tilbake full edition lol. 

Anonymkode: 2c385...14d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Noen her som har klart å kutte røyken? Hva skjedde i kroppen din like etterpå og ble du helt anti-røyk etter at du droppet det?

Jeg røyket i mange år, men sluttet for 15 år siden. Da ved hjelp av legemiddel på resept; Champix, som nå er tilgjengelig igjen kan jeg lese hos Nettlegevakt (som kan skrive ut resept for deg).

Da jeg startet med tablettkuren, ble jeg ganske skuffet. Jeg merket ingenting. "Oppskrytte greier" tenkte jeg, "typisk at de ikke funker på en storrøyker som meg!" Men jeg fortsatte å ta de, og så en morgen etter en uke, så oppdaget jeg plutselig at jeg hadde GLEMT dagens viktigste røyk; den første røyken jeg fyrer opp om morgenen straks jeg våkner! Da var det normalt alltid strake veien ut på terrassen uansett vær, og tenne den røyken. Men med Champix så glemte jeg det altså, rett og slett, for røyksuget var ikke der!

Det kom imidlertid tilbake utover dagen, men i mye, mye svakere grad enn før. Jeg gikk fra 20-25 røyk om dagen og ned til 15, og det pågikk noen uker inntil jeg mistet enda mer røyksug og gikk ned til 4 - 5 pr dag. Dette holdt jeg på med noen uker. 

Så en dag da jeg som vanlig ikke kjente røyksuget om morgenen, tenkte jeg bare; "DETTE er dagen jeg slutter! Nå er det ikke en eneste røyk til, jeg er en ikke-røyker fra i dag!"

Og sånn ble det. Iflg. bruksanvisningen til Champix (den gangen i alle fall) så skulle man bruke tablettkuren i 12 uker. Jeg sluttet etter 8 uker, og var spent på om røyksuget skulle blusse opp igjen. Men da hadde jeg allerede vært helt uten røyk i noen uker, så suget var så godt som borte uansett, så det gikk fint å kutte Champix-tablettene før tiden.

Nå er det altså straks 15 år siden jeg tok siste røyk, og det føles HERLIG! Lite ante jeg om hvor sterkt og grusomt folk som røyker faktisk STINKER!? Hjelpes meg, for en ånde man har, og for en stank av klærne! Glad de dagene er over.

Kondisen vet jeg ikke noe om, for jeg har aldri trent. Den er som den er. Eldre er jeg også blitt.

Og ja, jeg var sprekkferdig av stolthet fordi jeg, en storrøyker, faktisk greide å slutte og røyke og aldri har hatt et tilbakefall! Røyken er ute av mitt liv for godt, og jeg håper inderlig at jeg slapp unna det uten ettervirkninger i form av sykdom som kreft (som kan dukke opp mange år etterpå)

LYKKE TIL! Anbefaler deg å snakke med legen om Champix og prøve det ut. Jeg hadde ingen bivirkninger overhodet. Om noe, så var det at jeg ble litt uggen følelse i magen de første par dagene av kuren, men det var alt, og det var absolutt overkommelig.

Håper du greier det :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Observerte denne informative plakaten på ventetilværelsen hos tannlegen faktisk - hvis ikke denne er motiverende så vet ikke jeg! Veldig bra plakat av Helsedirektoratet 😀

IMG_4351.jpeg

Anonymkode: 921b5...021

AnonymBruker
Skrevet
Hmmmmmm skrev (5 timer siden):

Jeg var ekstremt avhengig av røyken, så hadde det tøft 3-5 mnd inn i det. Savnet røyken i ett år. Da skjedde det noe magisk av en eller annen grunn. Sluttet plutselig å savne det. Men en ting som gjorde det ekstra stusselig var at jeg fikk store syster/kviser på skinnene mine etter 3-4 mnd inn i sluttinga. Det holdt på å reversere hele greie for meg. Hadde arr etter de i år etterpå. Jeg tror det var fordi giftstoffene presset seg ut. 

Jeg ble ikke noe anti røyker. Men jeg liker ikke lukta på den måten at jeg vil stå i den. Det er nå 12-13 år siden jeg ga meg. 

Veldig bra jobbet! Jeg ville bare si at jeg tror nok heller at det var røyken som tørket ut huden din, og når du sluttet å røyke ble huden fetere. Men, dette er bare en spekulasjon. Og det kan godt være at du har rett også! 😊

For min egen del sluttet jeg å røyke og begynte å vape. Nå skal jeg snart begynne å tenke på å slutte å vape også, og det tror jeg blir tungt. Jeg sluttet å røyke når jeg var ganske ung, så jeg merket ikke så mye forskjell før og etter. Hadde ikke fått noe dårlig hud, hoste, eller lignende. 

Anonymkode: 3dc1f...255

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kondis er like dårlig merkelig nok, begynnende kols?? 

Jeg lukter ikke røyk av klær, hud, hår lenger

Sparer over 4000 i måneden på noe dritt som ødelegger helsa. 

Blitt feit(ere) 

Sover bedre fordi jeg ikke hoster, stort pluss. Røykhosten forsvant etter uke 2.

Har bihuleproblematikk fra før, så smak og lukt er nesten like dårlig. 

Stolt. Røkt i 35 år, sluttet på dagen. 2 år røykfri nå. 

Men, synes fersk røyk faktisk lukter godt og har ikke problemer med folk som røyker, det er bare litt uvant å se nå til dags. 

Savner det tidvis, har tatt en blås innimellom, hver 3 måned kanskje, og det har ikke vert ett problem for min del, nå har jeg ikke smakt på noe siden jul, - tok en cigar julafta, og det skal jeg nok neste jul også. 

Anonymkode: db89c...134

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...