Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En kollega av meg søker ny jobb og jeg har blitt spurt om å være referanse. Jeg takket først ja, men i senere tid har det kommet fram at h*n har vært voldelig mot partneren sin.

Jeg har kjent begge over lang tid. Ifølge partneren virker kollegaen min ikke å angre noe særlig eller ta eierskap for volden. H*n har blitt diagnostisert med narsisstiske trekk, kan være hevngjerrig m.m. Partneren har blitt ufør som følge av volden. Det har dessverre vært snakk om alvorlig mishandling over lengre tid. Partneren har vist fram dokumentasjon.

Jeg er sjokkert over hva som har kommet fram. 

Jeg lurer nå på hva jeg skal gjøre med jobbreferansen. 

Det er vanskelig å ta innover seg at dette er kollegaen min. Jeg ønsker fortsatt godt for kollegaen min og at h*n skal lykkes karrieremessig, og såvidt jeg vet er h*n øverst på listen over kandidater til ny jobb . Det vil være en viktig jobb for kollegaen min å få og sjansen som jeg tror kollegaen min har ventet på, da h*n bare har et vikariat akkurat nå og ellers ikke noe å gå til. Vi er i en bransje med mye konkurranse, der det er sjeldent at muligheten for fast jobb dukker opp. Referansen min er den eneste relevante og vil ha mye å si tror jeg, for å få fast jobb og for at kollegaen min ikke skal bli arbeidsledig etter at vikariatet går ut. 

På den annen side ville jeg ikke valgt å ha en (ikke-angrende?) voldsutøver som kollega, om jeg hadde fått valget som kollega eller arbeidsgiver.

Jeg har mulighet til å si fra til ny arbeidsgiver om dette og noe i meg føler at jeg har plikt som et medmenneske til å si fra. Jeg er redd for at kollegaen min vil få muligheten til å ødelegge andre mennesker i en ny jobb der h*n møter andre, kontra den jobben vi har idag, der vi stort sett jobber alene for oss selv.

Men jeg er redd for hevnaksjoner om det kommer fram at jeg har sagt fra.  Det er ikke sikkert at jeg vil bli trodd av ny arbeidsgiver heller. Jeg tror også at jeg vil  ha dårlig samvittighet og føle at jeg er falsk og slem om jeg i praksis spolerer sjansen for kollegaen min i det skjulte og later som om alt er normalt når vi møtes. Vi jobber fortsatt sammen og jeg må forholde meg til denne personen daglig. Jeg treffer også jevnlig på begge på privaten da jeg bor i nærheten.

Jeg lurer på hva jeg skal gjøre?

Har noen her noen råd om hva dere ville gjort?

Anonymkode: 7f020...5d1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde sagt jeg ikke kan være referanse likevel. Herregud, for et forferdelig menneske 😕

Anonymkode: a2a5e...f16

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Det høres jo ut som han er fæl på hjemmebane. Men her må du holde tunga rett i munnen og skille mellom jobb og privatliv. Din referanse gjelder hvordan han er til å utføre jobben sin og hvordan han er som kollega og hvordan han er som ektemann er irrelevant. Hvordan han oppfører seg mot kona er heller ikke noe arbeidsgiveren din har noe med eller informasjon som er relevant for hen; det blir bare ren sladder og du vet heller ikke om han kommer til å oppføre seg ubehagelig overfor kolleger i den nye jobben. Du nevner ingen ting som skulle tilsi det. Så alt det der er sladder og forutinntatthet og ikke noe du skal gå til arbeidesgiver med - det er uprofesjonelt.

Men når det er sagt, skjønner jeg at det kan være ubehagelig for deg å stille som referanse på bakgrunn av det du nå vet, og du kan trekke deg som referanse uten å måtte komme med noen forklaring på det. Mht partneren kan du støtte henne på andre måter ved å oppfordre henne til å anmelde volden og hjelpe henne til å komme seg bort fra han og på krisesenter. Hvis det kommer en straffesak mot han, vil jo det i neste omgang slå negativt ut for han som arbeidstaker også. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (9 minutter siden):

Det høres jo ut som han er fæl på hjemmebane. Men her må du holde tunga rett i munnen og skille mellom jobb og privatliv. Din referanse gjelder hvordan han er til å utføre jobben sin og hvordan han er som kollega og hvordan han er som ektemann er irrelevant. Hvordan han oppfører seg mot kona er heller ikke noe arbeidsgiveren din har noe med eller informasjon som er relevant for hen; det blir bare ren sladder og du vet heller ikke om han kommer til å oppføre seg ubehagelig overfor kolleger i den nye jobben. Du nevner ingen ting som skulle tilsi det. Så alt det der er sladder og forutinntatthet og ikke noe du skal gå til arbeidesgiver med - det er uprofesjonelt.

Men når det er sagt, skjønner jeg at det kan være ubehagelig for deg å stille som referanse på bakgrunn av det du nå vet, og du kan trekke deg som referanse uten å måtte komme med noen forklaring på det. Mht partneren kan du støtte henne på andre måter ved å oppfordre henne til å anmelde volden og hjelpe henne til å komme seg bort fra han og på krisesenter. Hvis det kommer en straffesak mot han, vil jo det i neste omgang slå negativt ut for han som arbeidstaker også. 

Takk for svar med gode perspektiver. Når du sier det, så har jeg observert ved ett tilfelle at h*n sa noe stygt til en felles kollega. Dette var en vits som i praksis gjorde narr av henne. Kollegaen det gjaldt hadde jobbet hos oss noen uker når dette skjedde.

H*n ble da konfrontert når dette skjedde, det ble sagt at dette ikke var greit. Såvidt jeg kan huske det sa h*n ikke unnskyld til henne når hun uttrykte at dette ikke var greit og h*n argumenterte i forbindelse med dette at sånn kan jo mange like å bli behandlet og tullet med. 

Hun det gjaldt fikk en annen jobb like etter så jeg vet ikke hvordan det ville vært videre for henne på jobben.

• Liker 1
Skrevet

Ikke risiker problemer for deg selv her. Gi hn en god referanse basert på jobben som er gjort, og vær glad du slipper å omgås hn noe mer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke forstå at dere kan vurdere å gi en god referanse til en som bedriver vold? Hva om personen hadde vært pedofil da, hadde dere gitt god referanse da også, fordi det har jo ikke noe med jobben å gjøre? Tenk h*n har vært så voldelig at et annet menneske har blitt ufør. Vedkommende fortjener da fader meg ikke en ny og "bedre" jobb. Og som arbeidsgiver hadde jeg aldri villet ha ansatt en mishandler, tenk om det kommer ut og for en dårlig reklame det hadde vært for bedriften.. Huff. Syns nåværende arbeidsgiver burde fått vite det også.. 

Anonymkode: a2a5e...f16

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hen bør knuses brutalt, uten nåde, så jeg støtter deg i at du sier ifra til den nye arbeidsgiveren. Å ikke si ifra fører bare til at hen befester sin makt med enda mer penger og enda "sterkere" eller bedre stilling og hen kommer til å se at det nytter å være psykopat og voldelig og få det som hen vil. Dessverre stemmer det ofte også, at galninger ofte får det som de vil. 

Du har jo diverse krigsforbrytere her i verden som hylles av mange tusener av mennesker på den ene siden, mens på den andre siden har du uskyldige folk som er ensomme, fattige, syke og ikke har fått en klem på evigheter. Og der ingen bryr seg om de lever eller dør. De er bare "luft" for hele samfunnet. Bare for å sette det i perspektiv hvor syk verden er. 

Så ja, om du har mulighet til å stoppe den voldelige galningen, så gjør du det. Det er for galt at hen allerede har nådd den posisjonen hen er i. Det betyr at hele systemet, spesielt "referanse- og ansettelsessystemet" feiler gang på gang. Dette vet man allerede, ettersom det er bare tragisk at vi fortsatt krever "referanser" i 2025. 

Alle som har vært et offer for hens brutalitet er ille nok som det er. Enda verre er det hvis hen fortsetter å styrke sin økonomiske- og karrieremessige posisjon uten konsekvenser, som igjen er en stilling en normal person heller skulle hatt, så det blir også urettferdig på ganske grov måte at stillingen blir okkupert av en psycho og ikke av en normal person. I tillegg øker det sjansen for at samfunnet får nye ofre ettersom hen har styrket sin posisjon i samfunnet med den stillingen og med penger som følger med. 

Det er ikke ofte man får en sjanse til å påvirke noe viktig så direkte, men her har du sjansen til å stå på ofrene sin side og knuse hen med fakta.

Anonymkode: 4ef20...dc2

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Her må du skille jobb og privatliv. Referansesjekken er utelukkende for hvordan vedkommende er som arbeidstaker, ikke familiefar, uansett hvor ræva denne personen må være, og er. 

I tillegg er det ikke sånn at bare fordi denne personen sa noe stygt én gang så skal du være en dårlig referanse. Og i hvertfall ikke slik som du beskriver det, litt effent. Du husker ikke helt/vet ikke helt. 

Det kan fort slå ut på dine vegner også. Husk at du også er et navn oppi dette, og du skal forklare hvordan denne personen fungerer i jobbsammenheng, og ikke noe annet, med mindre du blir spurt.

Jeg finner det dog merkelig at du sier ja til å være referanse for en person du ikke kan gå god for, når du ikke er leder, men deg det må gå på ditt rykte og renommé. 

Anonymkode: 21c17...edb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vil sette nåværende arbeidsplass i et ekstremt uprofesjonelt lys dersom du tar dette opp på en referansesjekk. Du som person kan fort få et rykte på deg som kan slå ut negativt dersom du skal bytte jobb senere. Det har null med jobben å gjøre, og med mindre han selv har gitt deg denne informasjonen er det sladder. 

Jeg tviler ikke på at han er voldelig, mange er det. Men jobb og privatliv skal skilles, og vold skal håndteres i rette kanaler. Det vil komme opp på vandelsattest eller sikkerhetklarering dersom det er relevant. Selv voldsutøvere bør ha jobb og bidra til samfunnet istedenfor å sitte hjemme, bli bitter, alkoholisert og en tyrann på heltid for den stakkars dama. La ham iallefall betale for krisesentrene gjennom skatteseddelen. 

Anonymkode: 5c8aa...bd1

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo fort gå ut over partneren til din kollega dersom vedkommende ikke får jobbe ved at han tar ut sin frustrasjon på henne. 

Anonymkode: 8a10a...8a2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde trukket meg som referanse, enkelt og greit. Ser ikke poenget med å la slike mennesker lykkes

Anonymkode: 2bf95...f7b

• Liker 3
Skrevet
Grüner skrev (8 timer siden):

Hvis du noensinne lurer på hvordan et samfunn som helhet kan havne på et veldig mørkt sted takket være individuell unnfallenhet kan du tenke tilbake på dette innlegget. Er mange der ute som er som denne personen og de er verste sort. Feighet lar ondskap blomstre. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg takker for alle svar. Dette var vanskelig. Jeg synes dere alle har interressante meninger. tror jeg må høre med noen venner først også. Kanskje blir det lettere å bestemme seg for hva som er lurt å gjøre

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Eh hvordan vet du alt dette egentlig? Er det sladder på kontoret? Hvorfor er partneren til din kollega på hans/hennes jobb og bretter ut all dokumentasjonen?

Det har dessuten arbeidsgiver ingenting med, med mindre kolleagen din havner i fengsel og får fravær. 
Altså du må gjøre hva som føles riktig for deg, men dette høres ut som fantasi.

Anonymkode: dad7e...6d1

AnonymBruker
Skrevet

Vent, når jeg leser innlegget ditt igjen.. haha main character syndrome...
Alt dette har skjedd mellom du sa ja til å være referanse (som "eneste relevante" til og med i følge deg selv), og hen er "øverst på listen over kandidater til ny jobb". Hvor lang tid tar denne ansattelsen? Hvorfor er du så viktig i deres liv?

Anonymkode: dad7e...6d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hija skrev (17 timer siden):

Ikke risiker problemer for deg selv her. Gi hn en god referanse basert på jobben som er gjort, og vær glad du slipper å omgås hn noe mer.

Korrekt. Det er snakk om referanse ift arbeid, ikke hvordan han angivelig er på privaten.

Anonymkode: ae236...11e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...