Gå til innhold

Er samboer uten barn, og har heller ingen andre slektninger enn foreldre – hvem arver meg? 😞

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er så tungt 😞❤️‍🩹

Anonymkode: a6dc4...db4

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det bestemmer du selv, skriv testamente. Hvis ikke arver dine foreldre om de er i live eller slektninger lenger ut.

Anonymkode: 3cf0b...1c3

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenk på folk som ikke har samboer engang, og null kontakt med foreldre…

Anonymkode: 62b9b...a0a

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Skriv testamente hvis du vil at pengene skal gå til noen du kjenner. 
kanskje barna til en god venn? 
eller en organisasjon? 
Det mest naturlige er jo samboeren din. 

Skjønner godt det er tungt 🙁 

Men husk at et testamente kan endres. Så det du evt skriver i dag kan endres hvis du ombestemmer deg ❤️ 

God klem ❤️

Anonymkode: e37e6...61f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du skriver et testamente er vil foreldrene dine arve deg hvis de fortsatt er i live når du dør

Anonymkode: ded32...5f7

• Liker 2
Skrevet

Samme her. Ingen etterkommere. Min bror arver meg dersom han er i live, men han har heller ingen etter seg.

Jeg tenker ikke på det som trist. Eiendom kan doneres bort eller selges før jeg dør, penger kan gis til veldedige formål.

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet

Er det trist at du ikke har barn eller at ingen arver deg?🤔

Det siste er vel ikke trist? En jeg kjenner uten arvinger har satt opp barna til en god venn som arvinger. Dette fordi disse barna vil arve veldig lite ifht andre venners barn, og selvsagt fordi han bryr seg om dem.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenk på folk som ikke har samboer engang, og null kontakt med foreldre…

Anonymkode: 62b9b...a0a

Det må være lov å synes at noe er kjipt, uten at det skal bli en konkurranse i hvem som har det verst. 

Anonymkode: 4a9c9...7f9

• Liker 8
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Bruk det opp😘

Anonymkode: 75b85...bc4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som de sier her, når man ikke har livsarvinger (barn) er det foreldrene som arver deg om du ikke skriver et testamente. Skriv testamentet og doner arven din, gjerne til en veldig organisasjon som du støtter. 

Anonymkode: 6e4bb...6ef

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heller ingen livsarvinger, så jeg har skrevet testament som begunstiger ting jeg brenner for.

Tar en gjennomgang av dette hvert 3. år for å se om jeg fortsatt tenker likt, evt ønsker å gjøre om noe.

Gir også bort endel (ca 100.000 kr) hvert år til folk/foreninger jeg syns gjør bra ting.

Jeg har grei økonomi og dette gir meg mer glede enn å samle mest mulig penger på bok før jeg dør, og som søsken/barn av søsken skal sloss om når jeg flytter inn permanent i en ettromsleilighet med torvtak. (Mann 51)

Anonymkode: 18efe...191

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er situasjon hvor du bør bruke opp pengene dine! OG skrive testamente!

Om du har felles bolig med samboer er jo gjensidig arv best der. Som da må skrives i et testamente. Sånn at den andre av dere slipper å må selge for å betale ut arv til en fjern tremenning eller noe. Så lenge du synes det er greit da at din arv går til han, som videre går til hans barn/slektninger. 

Om det er andre verdier enn bolig så må du bare leve som om du kan dø i morgen. Ha kun en liten buffer til uforutsette utgifter, og lev som du tjener. Bil, ferier, dyr vin... 

Anonymkode: e10b4...8c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun foreldre og ei søster. Søsteren min har ikke behandlet meg bra og etter mange år med kun jeg som tok initiativ til å møtes, har jeg nå kuttet kontakten. Har ikke så lyst at hun skal arve meg 

Anonymkode: 798b0...96f

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Ulla Ullsokk skrev (8 timer siden):

Er det trist at du ikke har barn eller at ingen arver deg?🤔

Det siste er vel ikke trist? En jeg kjenner uten arvinger har satt opp barna til en god venn som arvinger. Dette fordi disse barna vil arve veldig lite ifht andre venners barn, og selvsagt fordi han bryr seg om dem.

Jeg har ingen venner.. 

Slekten dør ut med meg. Jeg synes det er trist for jeg er ufrivillig barnløs 💔

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dessuten også mange ting, som er knyttet til tidligere slekt, som da ingen andre vil ha «kjennskap» til.

~Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har kun foreldre og ei søster. Søsteren min har ikke behandlet meg bra og etter mange år med kun jeg som tok initiativ til å møtes, har jeg nå kuttet kontakten. Har ikke så lyst at hun skal arve meg 

Anonymkode: 798b0...96f

Da skriver du ett testamente så går arven dit du vil. 

Anonymkode: 6df38...b3b

AnonymBruker
Skrevet

Rekkefølgen (foruten ektefelle eller en samboer man har barn med, og det treffer jo ikke deg) er:

1) Dine livsarvinger, dvs. dine barn og deres etterkommere igjen. 
2) Dine foreldre, hvis de er i live, deretter deres etterkommere igjen. Det vil si dine eventuelle søsken eller nevøer/nieser hvis du har søsken som har gått bort. Og så videre nedover.  
3) Dine besteforeldre, hvis de er i live, deretter deres etterkommere igjen. Det vil si dine eventuelle onkler og tanter eller søskenbarn hvis du har onkler eller tanter som har gått bort. Barn av søskenbarn igjen har ikke arverett, de arver ikke direkte fra deg. 

Til alle andre enn første gruppe kan du rå fritt over arven ved å skrive testamente. Første gruppe (som jo ikke finnes hos deg) har rett på en del uavhengig av testamente, men det er jo da ikke aktuelt hos deg. Så du kan testamentere alt sammen som du selv ønsker. 

Anonymkode: 00f38...a1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Første arvegangsklasse (barn, barnebarn, olderbarn)

Slekt i første arvegangsklasse er slektninger i nedstigende linje, som barn, barnebarn og så videre.
Hvis avdøde ikke har etterkommere i rett nedstigende linje som levde på dødsfallstidspunktet, går arven til neste arvegangsklasse.

Andre arvegangsklasse (foreldre, søsken, søskens barn)

Slekt i andre arvegangsklasse arver bare hvis avdøde ikke etterlot seg barn, barnebarn eller annen slekt i nedstigende linje.

Andre arvegangsklasse er slekt i oppstigende linje, altså mor og far.

Hvis mor og/eller far er død, går arven videre til den avdøde forelders øvrige barn, det vil si avdødes søsken. Hvis en bror eller søster er død, deler denne personens barn den avdøde søskenets del.

Arveloven setter ikke noen grense for hvor langt nedover arven kan gå.

https://www.domstol.no/no/dodsfall-arv-og-skifte/hvem-er-arvinger/

Anonymkode: 31a30...571

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har dessuten også mange ting, som er knyttet til tidligere slekt, som da ingen andre vil ha «kjennskap» til.

~Ts

Kan det være aktuelt å donere noe av dette til f.eks. et folkemuseum eller et annet bygdemuseum?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

~Ts

Etterkommer er uansett overraskende lite interessert i å ta over gamle ting selv om de får muligheten så det trenger du ikke tenke så mye på.

Anonymkode: 07a11...22d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...