AnonymBruker Skrevet 9. august #1 Skrevet 9. august Fikk minste ufør for kronisk smerte da jeg var 24år. Ikke ung ufør. Kan jeg nå søke om UNG ufør? Sliter med Ptsd og traumer etter tapt barndom med vold, narkotika osv. har alltid slitt med dette, men har satt på en maske å sjult dette for alle. Har aldri snakket med noen om dette før, har nylig oppsøkt psykolog så dette blir nå straks tatt opp, jeg sliter virkelig psyksik pga dette nå å må ta tak i det. Kan jeg gå til rettsak mot barnevernet/kommunen å få erstatning? Mye ble gjort feil da de ble koblet inn og noe ble aldri gjort. Kan min ufør endres fra fysisk til psykisk? Anonymkode: 4f6c0...c8a
AnonymBruker Skrevet 9. august #2 Skrevet 9. august Du har fått avslag på ung ufør når du ikke fikk dette som 24 åring. Klagefristen er også løpt for lengst. Men, du kan be om omgjøring av vedtaket som følge av ny informasjon. Det er ikke sikkert det blir tatt til følge og man må ha informasjon fra før du fylte 26 år. Selv om du nå har ptsd som følge av traumer fra barndommen, betyr ikke det at du hadde det før du fylte 26 år. Men du kan alltids prøve. Angående tapt barndom og erstatning er dette vanskelig, og du bør snakke med en advokat. Man må finne informasjon og dokumentasjon på at kommunen ikke har fulgt opp bekymringer. Anonymkode: 2ba7b...362 3
AnonymBruker Skrevet 9. august #3 Skrevet 9. august Om du har dokumentasjon på PTSD diagnose som er datert før du fylte 26 år, fra psykolog eller lege - så kan du ha en sjanse i en gjenopptas sak. Anonymkode: 4a484...20f
AnonymBruker Skrevet 10. august #4 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (16 timer siden): Om du har dokumentasjon på PTSD diagnose som er datert før du fylte 26 år, fra psykolog eller lege - så kan du ha en sjanse i en gjenopptas sak. Anonymkode: 4a484...20f Nei, fordi jeg har holdt alt sjult i alle år. Men har barnevernsdokumenter på omsorgssvikt, vold i hjemmet, mye flytting osv, Anonymkode: 4f6c0...c8a 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #5 Skrevet 10. august Er du over 36år er det for sent. Anonymkode: 24c66...6ce 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #6 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Nei, fordi jeg har holdt alt sjult i alle år. Men har barnevernsdokumenter på omsorgssvikt, vold i hjemmet, mye flytting osv, Anonymkode: 4f6c0...c8a Lidelsen må være klart dokumentert for å få ung ufør. Anonymkode: 08afa...8ca 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #7 Skrevet 10. august Det er verdt et forsøk, det krever en person å ikke kunne se mellom linjene at omsorgssvikt og vold kan ha store konsekvenser for noen. Men systemet er ikke bestandig rettferdig, som er uhørt. Anonymkode: 3d7ca...152 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #8 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, fordi jeg har holdt alt sjult i alle år. Men har barnevernsdokumenter på omsorgssvikt, vold i hjemmet, mye flytting osv, Anonymkode: 4f6c0...c8a Da har du vel ikke skriftlig dokumentasjon på dette fra før du var 26 år? Da fyller du ikke kriteriene. Anonymkode: 57b8d...9b8 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #9 Skrevet 10. august Ingen selvfølge at du får det omgjort. ei venninne har KPTSD og hun fikk avslag på ung ufør tillegget, fordi hun ikke er syk nok. Noe som stemmer da under et år etter at hun fikk vedtaket om 100% ufør så er hun nå i 50% jobb, fordi hun trenger pengene. Det er ikke alder og diagnose som er viktigst. Anonymkode: 399fe...34f
AnonymBruker Skrevet 10. august #10 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ingen selvfølge at du får det omgjort. ei venninne har KPTSD og hun fikk avslag på ung ufør tillegget, fordi hun ikke er syk nok. Noe som stemmer da under et år etter at hun fikk vedtaket om 100% ufør så er hun nå i 50% jobb, fordi hun trenger pengene. Det er ikke alder og diagnose som er viktigst. Anonymkode: 399fe...34f Hvis hun klarer å jobbe 50% så er hun jo ikke syk nok til å kvalifisere for UU, så det er jo riktig at hun ikke fikk det. Anonymkode: f162e...d34 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #11 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hvis hun klarer å jobbe 50% så er hun jo ikke syk nok til å kvalifisere for UU, så det er jo riktig at hun ikke fikk det. Anonymkode: f162e...d34 Jeg vet, men ikke ifølge hun selv. Hun mener hun har rett på det fordi hun har KPTSD grunnet barndommen. Alder og diagnose alene er ikke grunn nok. Hun er ikke syk nok til å kvalifiseres til UU-tillegget. Hun klagde på første uføretrygdvedtaket og fikk avslag, så klagde hun på avslaget på avslag for UU-tillegget. Fikk avslag på det også. Hun jobber nå fordi hun må for å få det til å gå rundt økonomisk. Evner ikke å se at hvis hun kan, fordi hun føler hun må, så er hun ikke så syk som hun skal ha det til selv. Jeg sier dette fordi det er relevant for TS. Bare fordi du har barndomstraumer så får du ikke omgjort uføretrygdvedtaket, bare fordi uføretrygd med UU er mer økonomisk gunstig for deg. TS har et vedtak basert på noe fysisk. Traumer er ikke bevis på at man var varig ufør før 26 år. Det hjelper ikke å gå til sak mot barnevernet, det hjelper ikke å ha barnevernspapiper. Anonymkode: 399fe...34f 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #12 Skrevet 11. august Typen min hadde minste ufør i mange år, når han fikk diagnosen Asperger syndrom fikk han hjelp og søkte ung ufør og fikk det igjennom selvom han var i 40 årene så spørs nok veldig hva diagnose og lignende og nok mye hjelp viss man har noen i foreksempel psykisk helse som kan hjelpe med søknader og annet praktisk 😊 Anonymkode: e2604...842 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #13 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Typen min hadde minste ufør i mange år, når han fikk diagnosen Asperger syndrom fikk han hjelp og søkte ung ufør og fikk det igjennom selvom han var i 40 årene så spørs nok veldig hva diagnose og lignende og nok mye hjelp viss man har noen i foreksempel psykisk helse som kan hjelpe med søknader og annet praktisk 😊 Anonymkode: e2604...842 Jeg er kvinne og fikk diagnosen Asperger syndrom først som 35 åring. Hadde da vært minsteufør i 5 år. Søkte da ung ufør med advokat, men dessverre forble det kun minstesats. Skulle ønske jeg hadde helse til å jobbe ved siden av trygden. Anonymkode: 737a1...d0c 2
AnonymBruker Skrevet 11. august #14 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (14 timer siden): Lidelsen må være klart dokumentert for å få ung ufør. Anonymkode: 08afa...8ca Barnevernsdokumenter samt andre papirer kan holde med en god forklaring rundt. Så lenge ts er under 36 så er det verdt et forsøk. Tviler uansett på at det går gjennom for nåløyet er så lite nå. Det har blitt veldig strammet inn på jng tillegg. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvis hun klarer å jobbe 50% så er hun jo ikke syk nok til å kvalifisere for UU, så det er jo riktig at hun ikke fikk det. Anonymkode: f162e...d34 Man kan få ung tillegg i alle uføregrader. Anonymkode: a96dd...19f
AnonymBruker Skrevet 11. august #15 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nei, fordi jeg har holdt alt sjult i alle år. Men har barnevernsdokumenter på omsorgssvikt, vold i hjemmet, mye flytting osv, Anonymkode: 4f6c0...c8a Søk, ikke klag. Begrunn og legg ved alle dokumenter og skriv hvordan din hverdag er og har vært. AnonymBruker skrev (18 timer siden): Er du over 36år er det for sent. Anonymkode: 24c66...6ce Nei, kjenner tre som har fått etter fylte 36. Eldste var 48. Anonymkode: ed166...eed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå