Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er helt rådvill, og vet ikke hvem jeg skal snakke med.. Forsøker derfor å få noen råd her.

Det siste året har vert tøft, jeg fødte i oktober, og har nettopp funnet ut at jeg er gravid på nytt, som ikke er planlagt. Jeg og samboer har snakket sammen om dette, men vi kjenner oss veldig usikre da det er mye som skjer i livssituasjonen våres nå. Jeg var på jobbintervju i starten av uken, og får svar over helgen om jeg får jobben eller ikke. Det er en jobb jeg har veldig lyst på, som kommer til å lette hverdagen med småbarn da jeg nesten kun jobber dagvakter.

Det jeg stusser veldig på, er at om jeg får jobben: så begynner jeg trolig rundt jul/nyttår pga oppsigelsestiden jeg har nå, jobber i nye jobben frem til starten av mars og så må jeg ut i permisjon. Føler meg så teit å f.eks komme til ny arbeidsgiver i oktober/november å fortelle at jeg er gravid, og at jeg kun kan jobbe frem til mars før permisjon… Hvordan vil de reagere? Kan de «sparke» meg og få tak i noen andre før jeg faktisk er begynt i jobben? Desse tankene plager meg veldig, og vurderer å takke nei pga usikkerheten. For meg er det ikke aktuelt å fortelle om graviditeten nå, jeg vil holde det for meg selv, etter erfaringer fra sist graviditet..

Noen som har vert i lignende situasjon? Erfaringer? 

Anonymkode: c6c5c...403

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen arbeidsgiver har lov til å sparke deg fordi du har blitt gravid kort tid før du starter i jobben. At de kan gjøre livet ditt surt på jobben for å få deg til å mistrives, det kan de.

Du har loven på din side, at det er noe råttent gjort, tja... 

Hadde ALDRI fortalt potensielt arbeidsgiver at jeg var gravid før jeg hadde signert kontrakt. 

https://www.arbeidsrettsadvokater.no/lover/arbeidsmiljoloven-paragraf-15-9-oppsigelsesvern-ved-svangerskap-og-etter-fodsel-eller-adopsjon/

Anonymkode: e1ca8...eb3

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at dette kan være kjipt, og at man kan føle på at man gir arbeidsgiver et problem. Ville dog aldri takket nei til drømmejobben p.g.a. en graviditet. Ja, så må du ut i permisjon, men en permisjon er bare noen måneder og om dette virkelig er drømmejobben så blir du forhåpentligvis der i mange år.

Dessuten, det er slettes ikke alle graviditeter som resulterer i en baby. Om du går gjennom en spontanabort om noen uker (noe jeg håper du slipper, men som ikke er helt utenkelig), hva vil du da føle om du i tillegg har latt drømmejobben gå fra deg?

Arbeidsgiver kan ikke sparke deg fordi du er gravid. Det er strengt forbudt å diskriminere p.g.a. graviditet.

En profesjonell og god arbeidsgiver tar graviditeter på strak arm.

Anonymkode: a9ad8...195

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke takk nei! Arbeidsgiver finner vikar. De har heller ikke lov å ha en mening rundt graviditet, eller sparke deg. Ei venninne var i samme situasjon. Arbeidsgiver hadde bare gratulasjoner å gi og syntes det var veldig koselig. 

Anonymkode: 9d55f...e1b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

De kan ikke sparke deg om du først har fått jobben, men du starter jo ikke akkurat med et strålende førsteinntrykk.

Anonymkode: 9e476...148

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De kan ikke sparke deg om du først har fått jobben, men du starter jo ikke akkurat med et strålende førsteinntrykk.

Det kommer helt an på de som ansetter. Når jeg ansetter kvinner i fertil alder som har ito barn, antar jeg de kan bli gravide i løpet av ikke alt for lang tid. Når jeg ansetter en med ett eller ingen barn, regner jeg med at de blir det. Mitt inntrykk er at kvinner faktisk er mer negative til at andre kvinner blir gravide enn det menn er.

Endret av Brunello
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hehe takk for svar. At jeg ikke starter med det beste førsteinntrykket forstår jeg selv, er jo derfor jeg føler meg «teit» som jeg skrev i innlegget?

Som sagt, var ikke graviditeten planlagt.

AnonymBruker
Skrevet

Som noen sa her, er det drømmejobben blir du sikkert i den i mange mange år 😊 Permisjonen er et lite øyeblikk i det lange løp. 

Dårlig stemning kan det bli uansett! Jeg var i jobben i 9 mnd før jeg ble gravid, og en kvinne som jobbet på økonomi klarte å lage skikkelig dårlig stemning. Så kvinner kan absolutt være verst! Ikke bry deg 😇

Anonymkode: fb61e...dc1

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i omtrent samme situasjon nylig. Da jeg var på intervju hadde jeg akkurat funnet ut at jeg var gravid. Fikk jobben, men hadde tre mnd oppsigelsestid fra forrige jobb, så jeg var veldig synlig gravid da jeg begynte. Fortalte det første dag, og det gikk helt fint 😊

Anonymkode: 58c45...141

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår skikkelig dilemma.. jeg begynte i ny jobb for noen måneder siden og ønsker snart nummer to. Føler meg så «dårlig» som kommer ny og skal være gravid, ingen god følelse. Men så prøver jeg å tenke at vår familienes det viktigste i vårt liv og som arbeidstaker er man bare «til låns». Hvis det er drømmejobben og man trives vil man jo kunne være der mange, mange år, og tiden i permisjon blir en brøkdel borte. Jeg tenker også at det er en kalkulert risiko med å ansette fertile kvinner og at de fleste vet at det kan skje. Likevel vil de velge deg om du er best for jobben, for de vil jo se på det som en langtids investering 

Anonymkode: 1a6e5...826

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ny jobb og rakk bare å jobbe 14 dager før permisjon. Var bare gratulasjoner og ingen sure miner når jeg fortalte om graviditeten. 🙂

Anonymkode: aef97...711

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått tilbud om jobben, men da jeg spurte om det gikk greit at jeg begynte rett over nyttår, fikk jeg beskjed om at de ikke kunne love noe.

Årsaken til at jeg vil vente til over nyttår, er pga jeg har en del planlagte fridager og feriedager på turnusen min i desember, som jeg fikk overført fra i fjor, og dette er planlagt i forhold til mannen sin jobb slik vi ikke trenger barnepass den måneden (vi har lite nettverk rundt oss) Er dette noe jeg bare kan glemme? Altså å se frem til fridagene mine i desember og bare begynne i ny jobb? 
Vurderer sterkt å takke nei til jobben pga dette, da jeg føler det viser lite interesse fra dem sin side at de «vil gjøre alt for å få meg» om dere skjønner..

Jeg var ganske syk i permisjonen min, 6 mnd totalt, så akkurat desember hadde jeg gledet meg til, derfor er det så surt om det plutselig ikke blir noe av.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har fått tilbud om jobben, men da jeg spurte om det gikk greit at jeg begynte rett over nyttår, fikk jeg beskjed om at de ikke kunne love noe.

Årsaken til at jeg vil vente til over nyttår, er pga jeg har en del planlagte fridager og feriedager på turnusen min i desember, som jeg fikk overført fra i fjor, og dette er planlagt i forhold til mannen sin jobb slik vi ikke trenger barnepass den måneden (vi har lite nettverk rundt oss) Er dette noe jeg bare kan glemme? Altså å se frem til fridagene mine i desember og bare begynne i ny jobb? 
Vurderer sterkt å takke nei til jobben pga dette, da jeg føler det viser lite interesse fra dem sin side at de «vil gjøre alt for å få meg» om dere skjønner..

Jeg var ganske syk i permisjonen min, 6 mnd totalt, så akkurat desember hadde jeg gledet meg til, derfor er det så surt om det plutselig ikke blir noe av.

Kan du ikke starte i desember, men be om fri de dagene du allerede har fått innvilget av nåværende arbeidsgiver? Nå vet ikke jeg hvilket jobb dette er, men alle arbeidsgivere må være forberedt på å vente minst tre måneder fordi det er vanlig oppsigelsestid. Hos noen er det slik at oppsigelsestiden starter den 1. i måneden etter du sier opp. Om du sier opp nå, er man allerede i desember før man kan starte. Og da er det jo bare noen få uker som mangler før man plutselig er i januar. Vil tror det går fint for mange arbeidsgivere. Hvertfall hos dem som har fri i jula

Anonymkode: a9ad8...195

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...