Gå til innhold

Dyrke tomater - Auk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er godt kjent med Auk (har 3stk!) Og har dyrket diverse urter og salater i snart 3 år.

Nå skal jeg teste tomater, Coctailtomater 😎

Disse plantene stiller jo litt andre krav enn dill, ruccola og basiikum så jeg har startet veldig pent med kun to potter og har låst av de andre pottene for å unngå at luft og lys kommer innunder bunnplata. Dette har jeg gjort via lokk som avbildet eller låseplater som fester i bunnlata som holder den lufttett.

Har dere noen tips til hvordan de skal klippes?

Andre tips whatsoever?

1754759373948.jpg

1754759374330.jpg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er Auk?

Anonymkode: a78d1...f76

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er Auk?

Google er din venn

Anonymkode: 6768a...90a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det busk, ranke eller ampel? Det avgjør hvordan de skal behandles.

Anonymkode: b81ae...a10

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjør som du har gjort. Pass på at det ikke blir tørka ut (den drikker mye). 
Følg oppskriften på når du skal over på det andre lyset (etter fem uker tror jeg?) og går an å ha en pinne så den vokser rett opp og ikke vaier til siden som min har begynt med (ble veldig tung i toppen så henger litt).

Anonymkode: e60b9...ac0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det busk, ranke eller ampel? Det avgjør hvordan de skal behandles.

Anonymkode: b81ae...a10

Disse er nok busk- eller mikrobusk da disse frøene er kjøpt spesifikt fra og for Auk. Det hadde vært rart om de solgte rankefrø 🙃

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Gjør som du har gjort. Pass på at det ikke blir tørka ut (den drikker mye). 
Følg oppskriften på når du skal over på det andre lyset (etter fem uker tror jeg?) og går an å ha en pinne så den vokser rett opp og ikke vaier til siden som min har begynt med (ble veldig tung i toppen så henger litt).

Anonymkode: e60b9...ac0

Dette med lys osv skal gå automatisk slik jeg har forstått det da jeg benytter en programmert chip som skal være egnet for nettopp tomater o.l.

Pinne for oppheng etterhvert er nok lurt, takk for det.

Klipping og frisering er det jeg er mest usikker på men vi får se på det når tiden kommer 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, og da går det helt fint for TS å bruke det også. Her er en detaljert forklaring for å dyrke tomater:

https://support.auk.com/nb/articles/10420211-slik-dyrker-du-tomatplanter-i-auk

Det meste finnes vel allerede på internett nå.

Hvorfor skrive noe på internett i det hele tatt da. Kan ha noe med at folk ønsker å være litt sosiale og dele litt av hva man driver med på fritiden kanskje?

Skrevet (endret)
Bubbleboy skrev (12 timer siden):

Hei, er godt kjent med Auk (har 3stk!) Og har dyrket diverse urter og salater i snart 3 år.

Nå skal jeg teste tomater, Coctailtomater 😎

Disse plantene stiller jo litt andre krav enn dill, ruccola og basiikum så jeg har startet veldig pent med kun to potter og har låst av de andre pottene for å unngå at luft og lys kommer innunder bunnplata. Dette har jeg gjort via lokk som avbildet eller låseplater som fester i bunnlata som holder den lufttett.

Har dere noen tips til hvordan de skal klippes?

Andre tips whatsoever?

Tomatplanter blir store (selv om tomatene er små). Jeg tror du bør klargjøre langt større potter og dermed annet lys.  Utendørs bruker jeg minst 20-liters potter, innendørs kunne man kanskje prøve med ti. Hvor mange liter rommer den du bruker nå? Til oppal av planter på vinter/senvinter her bruker jeg lysrørarmaturer med en enkel timer. Lyset må må stå rett over plantene (jeg henger armaturene i kjetting og regulerer høyden på den måten). Man må ha mye lys, jeg har gjerne to armaturer hver med to lysrør rett over plantene. 

Endret av skrue
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
skrue skrev (6 minutter siden):

Tomatplanter blir store (selv om tomatene er små). Jeg tror du bør klargjøre langt større potter og dermed annet lys.  Utendørs bruker jeg minst 20-liters potter, innendørs kunne man kanskje prøve med ti. Hva mange liter rommer den du bruker nå? Til oppal av planter på vinter/senvinter her bruker jeg lysrørarmaturer med en enkel timer. Lyset må må stå rett over plantene (jeg henger armaturene i kjetting og regulerer høyden på den måten). Man må ha mye lys, jeg har gjerne to armaturer hver med to lysrør rett over plantene. 

Det er det som er så artig med dette automatiserte dyrkesystemet. Pottene er kjempesmå og jeg bruker bare noen desiliter med jord.

Røttene forsvinner ned gjennom bunnen av pottene og blir liggende direkte i vannet som ligger i bunnplata. Man trenger derfor ikke mye jord. Jorda er der først og fremst for å gi plantene et sted å starte livet sitt i. MEN naturligvis, med lite jord stilles det nok et høyere krav til støtte og oppbinding.

Jeg kan legge ved noen flere bilder så man kan se det tydeligere, for de som ikke er kjent med systemet.17548127100601391649563178342796.thumb.jpg.927450fd629d55a2480727bc7ec3d922.jpg

• Liker 1
Skrevet

See, bittesmå potter

Skrevet

Ee har vokst bra iløpet av natten også.17548128783652883234979101716721.thumb.jpg.12d82176ce7b0c74d69e10ed2c820e1b.jpg

• Liker 1
Skrevet

Ok, det blir kanskje som et slags hydroponisystem, men de plantene du har vil antagelig trenge mer lys. Men er jo bare å forsøke nå og se hva som skjer. 

• Liker 1
Skrevet
skrue skrev (1 minutt siden):

Ok, det blir kanskje som et slags hydroponisystem, men de plantene du har vil antagelig trenge mer lys. Men er jo bare å forsøke nå og se hva som skjer. 

Absolutt, la oss se hvordan det går.

Har sett mange vellykkede tomatavlinger med dette systemet ihvertfall.

Will keep you posted 😎

Skrevet

Her er et bilde fra det andre systemet mitt, bare for å sette det i et perspektiv.

Har låst av to potter hvor dillplanter hadde sett sine glansdager. Basilikumen har sett sine beste dager den også men her har jeg kunne frisere og klippe fers k basilikum i mer enn 4 måneder.

skal snart sette nye avlinger nå.17548135511941777494183822919078.thumb.jpg.f4390c2afbb995e6dad21173e141b674.jpg

Skrevet
Bubbleboy skrev (8 timer siden):

Dette med lys osv skal gå automatisk slik jeg har forstått det da jeg benytter en programmert chip som skal være egnet for nettopp tomater o.l.

Pinne for oppheng etterhvert er nok lurt, takk for det.

Klipping og frisering er det jeg er mest usikker på men vi får se på det når tiden kommer 🙂

Auk er et spesielt system, så jeg ville lest artikkelen om det. Artig og praktisk system forresten, takk for beskrivelsen av det :) 

skrue skrev (8 timer siden):

Tomatplanter blir store (selv om tomatene er små). Jeg tror du bør klargjøre langt større potter og dermed annet lys.  Utendørs bruker jeg minst 20-liters potter, innendørs kunne man kanskje prøve med ti. Hvor mange liter rommer den du bruker nå? Til oppal av planter på vinter/senvinter her bruker jeg lysrørarmaturer med en enkel timer. Lyset må må stå rett over plantene (jeg henger armaturene i kjetting og regulerer høyden på den måten). Man må ha mye lys, jeg har gjerne to armaturer hver med to lysrør rett over plantene. 

Skal man dyrke tomater innendørs med vanlige potter og jord, så velger man gjerne en mikrobusk eller krukketomat. Da trenger man ikke mer enn 5-liters potter. Jeg har faktisk Bogus Fruchta og Ida Gold i 5 l potter nå som har tomater som er i ferd med å modnes, de ble ikke mer enn 50cm høye.

• Liker 1
Skrevet
Maia70 skrev (22 minutter siden):

Auk er et spesielt system, så jeg ville lest artikkelen om det. Artig og praktisk system forresten, takk for beskrivelsen av det :) 

Skal man dyrke tomater innendørs med vanlige potter og jord, så velger man gjerne en mikrobusk eller krukketomat. Da trenger man ikke mer enn 5-liters potter. Jeg har faktisk Bogus Fruchta og Ida Gold i 5 l potter nå som har tomater som er i ferd med å modnes, de ble ikke mer enn 50cm høye.

Pinnene og kabelen som er koblet til lysdiodene måler 48cm på Auken. Det høres absolutt litt kort ut men vi får se. Jeg har tenkt å frisere dem nøye slik at de blir sterke i bredden snarere enn i høyden. 

Frøene/planten skal også være spesialtilpasset dette systemet. 

Det blir spennende å følge med utover høsten, jeg skal holde tråden oppdatert med jevnlige bilder, sikkert mange spørsmål også 😅

Du må gjerne vise oss tomatplantene dine her hvis du vil også, don't be shy 😁

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

trodde det var for sent på året å starte tomat planter?

Anonymkode: 6391d...94c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

trodde det var for sent på året å starte tomat planter?

Anonymkode: 6391d...94c

Det er det, men som du ser har TS planer om å dyrke innendørs.

Anonymkode: 84021...4d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...