Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva betyr det når noen har fortrinnsrett til en stilling? Kan de danke ut hvem som helst da, uansett hva andre søkere har av utdannelse og erfaring?

Anonymkode: 47956...db5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, så lenge den med fortrinnsrett selv er kvalifisert. Da skal de prioriteres ved ansettelser.

Anonymkode: 395e1...463

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

F.eks. hvis et firma må si opp ansattenved nedbemanning ved en avdeling, så slår det inn dersom de plutselig trenger folk igjen eller har ledige stillinger i andre avdelinger som er relevante for de oppsagte. Da skal de prioriteres dersom de ønsker jobbene. Er bl.a. en trygghet for å sikre litt mot skjulte usaklige oppsigelser (sett at en ansatt med høy ansiennitet blir for dyr per time f.eks., og firmaet spekulerer i å si de opp for å ansette noen med lavere ansiennitet/billigere)

Anonymkode: 395e1...463

AnonymBruker
Skrevet

Takk dere to. Da skjønner jeg.

Hva hvis en søker har noe mer utdannelse? (og i søknaden står det feks minimum bachelor, mens søker uten fortrinnsrett  har bachelor + videreutdanning eller master,)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk dere to. Da skjønner jeg.

Hva hvis en søker har noe mer utdannelse? (og i søknaden står det feks minimum bachelor, mens søker uten fortrinnsrett  har bachelor + videreutdanning eller master,)

Så lenge den som har fortrinnsrett er kvalifisert gjelder den retten. 

Anonymkode: 1699f...33b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så lenge den som har fortrinnsrett er kvalifisert gjelder den retten. 

Anonymkode: 1699f...33b

Takk. 

Da må jeg spørre: hvorfor kaller man mange søkere inn til intervju? ...Når de allerede har kandidat som er kvalifisert og SKAL ha jobben? 

Det føles så respektløst ut  for de andre.

AnonymBruker
Skrevet

Er jo ikke sikkert noen bruker fortrinnsretten, hvis de søker i flere retninger. Mange som har fortrinnsrett har en litt «sår» fortid der de har mistet oppgaver/stillinger. Da kan man være mer interessert i å finne på noe helt annet.

Og mange stillinger er det en plikt å lyse ut (særlig offentlige), uansett om du har en kandidat for hånden. Og hvis man først lyser ut og får gode søkere, kan det være verdt å snakke med vedkommende, og beholde informasjonen til vedkommende til andre stillinger som blir tilgjengelige.

Anonymkode: 8d192...25b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk. 

Da må jeg spørre: hvorfor kaller man mange søkere inn til intervju? ...Når de allerede har kandidat som er kvalifisert og SKAL ha jobben? 

Det føles så respektløst ut  for de andre.

Det kan være flere grunner til det: 

• kanskje må det undersøkes og avklares om søkeren faktisk HAR fortrinnsrett 
  • kanskje søkeren av ulike grunner velger å ikke bruke fortrinnsretten likevel, og for eksempel heller bytter arbeidsplass 
  • kanskje er det krav fra ledelsen om at det skal lages en innstilling med flere personer i rekkefølge 
  • kanskje arbeidsplassen har behov for å ansette flere innen kort tid, og ønsker å gjøre seg kjent med aktuelle kandidater på denne måten 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ullvott skrev (24 minutter siden):

Det kan være flere grunner til det: 

• kanskje må det undersøkes og avklares om søkeren faktisk HAR fortrinnsrett 
  • kanskje søkeren av ulike grunner velger å ikke bruke fortrinnsretten likevel, og for eksempel heller bytter arbeidsplass 
  • kanskje er det krav fra ledelsen om at det skal lages en innstilling med flere personer i rekkefølge 
  • kanskje arbeidsplassen har behov for å ansette flere innen kort tid, og ønsker å gjøre seg kjent med aktuelle kandidater på denne måten 

Tusen takk for svar.

Kan jeg på et intervju spørre om dette - ala "hvor mange kandidater har dere med fortrinnsrett på denne stillingen"?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for svar.

Kan jeg på et intervju spørre om dette - ala "hvor mange kandidater har dere med fortrinnsrett på denne stillingen"?

Du kan kanskje, men jeg ville ikke spurt om det. Det gir et dårlig inntrykk av deg som søker. 

Anonymkode: 564b3...087

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for svar.

Hvis det er en offentlig stilling kan du heller be om utvidet søkerliste, noe du har rett til som part i saken. Da ser du hvem som har søkt og hvilken bakgrunn de har. Jeg ville ikke stilt spørsmålet så direkte, i alle fall. I et intervju bør fokuset ditt ligge på hvem DU er, og hva DU kan tilby arbeidsgiver og vice versa. Å fokusere på andre søkere er ikke din sak, egentlig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du kan kanskje, men jeg ville ikke spurt om det. Det gir et dårlig inntrykk av deg som søker. 

Anonymkode: 564b3...087

Ullvott skrev (8 minutter siden):

Hvis det er en offentlig stilling kan du heller be om utvidet søkerliste, noe du har rett til som part i saken. Da ser du hvem som har søkt og hvilken bakgrunn de har. Jeg ville ikke stilt spørsmålet så direkte, i alle fall. I et intervju bør fokuset ditt ligge på hvem DU er, og hva DU kan tilby arbeidsgiver og vice versa. Å fokusere på andre søkere er ikke din sak, egentlig. 

Jeg skjønner og tar det til meg. Jeg skal ikke nevne noe.

Jeg har akkurat tapt to intervju til folk med fortrinnsrett så jeg er dritlei dem :D Men selvsagt skjønner jeg at de skal ha det de har krav på, for all del. Bare trøtt og lei av all innsats man legger ned som ...egentlig var helt fånyttes ( i mitt hode akkurat nå). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...