Mezzosoprena Skrevet 9. august #1 Skrevet 9. august Jeg bare lurer, ser at dette kommer opp som en diagnose som ligner veldig på FM.
AnonymBruker Skrevet 9. august #2 Skrevet 9. august I så fall er jo dette noe som legestanden burde være klar over. Anonymkode: 47b30...eac
AnonymBruker Skrevet 9. august #3 Skrevet 9. august Jeg testes for ulike vitaminer og mineraler pga. av en autoimmun sykdom så har full oversikt. Anonymkode: d25c2...ed6
AnonymBruker Skrevet 9. august #4 Skrevet 9. august Legestanden burde være klar over veldig mye men det er de ikke. Jeg har CFS moderat grad pluss lavt stoffskifte og har vært/er ganske dårlig. Med oppkast og innlegging på sykehus med alvorlig øsofagitt. Farlig lave nivåer på bl.a fosfor. Lite mat inntak og underernært egentlig. Ingen beskjed om noe uvanlig ved blodprøver hos fastlegen. Så ville jeg prøve medisinsk fullverdig næringsdrikk og det burde jo legen anbefale når man er så underernært og dårlig. Etter 6 måneder på det har jeg fått et nytt liv. Orker mye mer, ingen hjernetåke, ikke kvalm lenger osv osv. Nå kombinerer jeg det med litt mat og stresset rundt dette med ernæring er helt borte Anonymkode: 9f597...326 3
Mezzosoprena Skrevet 9. august Forfatter #5 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): I så fall er jo dette noe som legestanden burde være klar over. Anonymkode: 47b30...eac AnonymBruker skrev (2 timer siden): Legestanden burde være klar over veldig mye men det er de ikke. Jeg har CFS moderat grad pluss lavt stoffskifte og har vært/er ganske dårlig. Med oppkast og innlegging på sykehus med alvorlig øsofagitt. Farlig lave nivåer på bl.a fosfor. Lite mat inntak og underernært egentlig. Ingen beskjed om noe uvanlig ved blodprøver hos fastlegen. Så ville jeg prøve medisinsk fullverdig næringsdrikk og det burde jo legen anbefale når man er så underernært og dårlig. Etter 6 måneder på det har jeg fått et nytt liv. Orker mye mer, ingen hjernetåke, ikke kvalm lenger osv osv. Nå kombinerer jeg det med litt mat og stresset rundt dette med ernæring er helt borte Anonymkode: 9f597...326 Ja, ikke sant? Legestanden burde vite om det, men kanskje de ikke gjør det. Jeg tenker; tenk å være diagnostisert med Fibromyalgi halve voksenlivet, og så viser det seg at det er folatmangel som fint kunne fikses på relativt kort tid med tilskudd.
Duff Skrevet 9. august #6 Skrevet 9. august Folat blir iallefall jeg testet for dann og vann. D vitamin er det som oftest gjør utslag.
AnonymBruker Skrevet 9. august #7 Skrevet 9. august Har for lavt folat ved jevne mellomrom, men merker null forskjell på smerter osv i de mange og lange periodene jeg -ikke- gjør det. Fibro har jeg hatt siden jeg var barn/tenåring. Anonymkode: 4fe21...e49
AnonymBruker Skrevet 9. august #8 Skrevet 9. august Ikke for å drepe håpet, men jeg oppfatter fibro som nært knyttet til omsorgssvikt og overgrep. Menn ruser seg og havner i fengsel. Damer får fibro. Anonymkode: 83ab8...dcf
AnonymBruker Skrevet 9. august #9 Skrevet 9. august Ja, er blitt testet for det meste. Anonymkode: ebe37...56d
AnonymBruker Skrevet 9. august #10 Skrevet 9. august Man kan leve helt fint med fibromyalgi om man har kontrollen på symptomene. Det er normaltid ikke en sykdom man blir frisk av, men mange av oss blir gode nok på å dempe symptomer til at vi lever gode liv. Anonymkode: ebe37...56d 1
Mezzosoprena Skrevet 10. august Forfatter #11 Skrevet 10. august (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ikke for å drepe håpet, men jeg oppfatter fibro som nært knyttet til omsorgssvikt og overgrep. Menn ruser seg og havner i fengsel. Damer får fibro. Anonymkode: 83ab8...dcf Beklager å drepe oppfattelsen din, men jeg verken vært utsatt for omsorgssvikt eller overgrep - men likevel fikk jeg altså fibro 😉 Men du tar ikke helt feil heller, fibro kan fint bli utløst av traumer, men ikke bare det. Endret 10. august av Mezzosoprena 4
AnonymBruker Skrevet 10. august #12 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ikke for å drepe håpet, men jeg oppfatter fibro som nært knyttet til omsorgssvikt og overgrep. Menn ruser seg og havner i fengsel. Damer får fibro. Anonymkode: 83ab8...dcf Jeg hadde en super oppvekst, aldri opplevd noe grusomt annet enn å miste jobber pga sykdom. Hvert syk siden 17 år og er nå 37 med fibromylagi. Du er kunnskapsløs 👍 Anonymkode: 0d0cb...212 5
Mezzosoprena Skrevet 10. august Forfatter #13 Skrevet 10. august (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg hadde en super oppvekst, aldri opplevd noe grusomt annet enn å miste jobber pga sykdom. Hvert syk siden 17 år og er nå 37 med fibromylagi. Du er kunnskapsløs 👍 Anonymkode: 0d0cb...212 Men fibro kan bli utløst av traumer også, så selv om svaret er utrolig generaliserende, så er det heller ikke direkte feil 🙂 Jeg tror man er disponert for sykdommen i utgangspunktet, også er det visse hendelser, sykdommer eller skader som er avgjørende for om man faktisk blir syk av det. Endret 10. august av Mezzosoprena 3
AnonymBruker Skrevet 10. august #14 Skrevet 10. august Mezzosoprena skrev (51 minutter siden): Beklager å drepe oppfattelsen din, men jeg verken vært utsatt for omsorgssvikt eller overgrep - men likevel fikk jeg altså fibro 😉 Men du tar ikke helt feil heller, fibro kan fint bli utløst av traumer, men ikke bare det. Ja, vet det er mer kompleks! Men er min erfaring. Og hvis det allerede legger i familien, spesielt. Men liker ordspillet ditt da. Touche! Anonymkode: 83ab8...dcf
Molly 4.5 år Skrevet 10. august #15 Skrevet 10. august Har fibromyalgi. Mangler alltid b-12 ,d- vitamin og folysyre. Går nå på tablett kur igjen
AnonymBruker Skrevet 10. august #16 Skrevet 10. august Molly 4.5 år skrev (1 time siden): Har fibromyalgi. Mangler alltid b-12 ,d- vitamin og folysyre. Går nå på tablett kur igjen Du har altså fibromyalgi og mangler alltid B- og D-vitamin. Burde det ikke ringe en bjelle? Tingelingeling, liksom? Anonymkode: 42eee...56d
AnonymBruker Skrevet 10. august #17 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du har altså fibromyalgi og mangler alltid B- og D-vitamin. Burde det ikke ringe en bjelle? Tingelingeling, liksom? Anonymkode: 42eee...56d Hva er det der slags hersketeknikk? Kan du ikke si hva du faktisk vil fram til istedenfor å gjøre narr av folk som deler erfaringer med nettopp det TS spør om? Anonymkode: 859c9...507 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #18 Skrevet 10. august Jeg har alltid mangel på jern, d-vitamin og folsyre. Hopper rundt fra diagnose til diagnose siden ingen finner ut hva jeg egentlig feiler, men fibromyalgi er den jeg er innom oftest. Så kanskje har jeg det (eller ikke). Anonymkode: 859c9...507 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #19 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, vet det er mer kompleks! Men er min erfaring. Og hvis det allerede legger i familien, spesielt. Men liker ordspillet ditt da. Touche! Anonymkode: 83ab8...dcf Ordspill? Og så Touche😂 Anonymkode: 0a6f3...33e
AnonymBruker Skrevet 10. august #20 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ikke for å drepe håpet, men jeg oppfatter fibro som nært knyttet til omsorgssvikt og overgrep. Menn ruser seg og havner i fengsel. Damer får fibro. Anonymkode: 83ab8...dcf Gjør du det samme med pnes? Anonymkode: 5e5ac...c5b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå