AnonymBruker Skrevet 9. august #1 Skrevet 9. august Det er ikke krav om mastergrad i barnehagen, men jeg valgte å ta en likevel. Nå lurer jeg på om det har noe for seg å forhandle seg til bedre lønn siden jeg har master? Jeg har jobbet mange år i samme barnehage og det er umulig å rekruttere bhglærere til bhg i området jeg jobber. Lurer derfor på om høyere lønn vil kunne få styrer til å slå seg til ro med at jeg blir i bhg noen år til? Anonymkode: 5986f...a28
AnonymBruker Skrevet 9. august #2 Skrevet 9. august At du har master er nok ingen god grunn for at du skal høyere lønn, men at det er vanskelig å rekruttere nye ansatte derimot er en bedre grunn Anonymkode: 671ec...562 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. august #3 Skrevet 9. august Det er ihvertfall verdt et forsøk? Men stort sett så er det bytte av arbeidssted som fører til høyere lønn. Anonymkode: b40d2...4b0 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #4 Skrevet 9. august Kan jeg spørre hva du ligger på nå? Du vet at det ble innført ny ansiennitets regel i 2022 hvor man får all tidligere jobberaring med i ansienniteten? Mange som skiftet og fikk ny jobb for å få med den. håper de tar noen grep snart for å beholde de og for å rekruttere nye barnehagelærere. Høyere lønn burde det vært!! Anonymkode: fa90f...6aa 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #5 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan jeg spørre hva du ligger på nå? Du vet at det ble innført ny ansiennitets regel i 2022 hvor man får all tidligere jobberaring med i ansienniteten? Mange som skiftet og fikk ny jobb for å få med den. håper de tar noen grep snart for å beholde de og for å rekruttere nye barnehagelærere. Høyere lønn burde det vært!! Anonymkode: fa90f...6aa Jeg ligger på 600 000.- 14 års ansiennitet. Jobber i Oslo. Ts Anonymkode: 5986f...a28 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #6 Skrevet 10. august Det kommer nok ikke til å gå. Evt kan de gi deg et hakk høyete ansiennitet, hvis du vil ha høyere lønn etter master så søker du om det i utdanningsforbundet, der får du. Anonymkode: 71db6...466 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #7 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det kommer nok ikke til å gå. Evt kan de gi deg et hakk høyete ansiennitet, hvis du vil ha høyere lønn etter master så søker du om det i utdanningsforbundet, der får du. Anonymkode: 71db6...466 Hvordan går jeg frem da? Ts Anonymkode: 5986f...a28
AnonymBruker Skrevet 11. august #8 Skrevet 11. august Argumentet rundt master stiller svakere om det ikke var avtalt på forhånd, men ville jo allikevel tatt det med inn i forhandlingene. Men ville spilt mer på at det er vanskelig å ansette og heller brukt langvarig arbeidsforhold, lojalitet, evt lavt fravær (fælt å si, men for din arbeidsgiver har det direkte økonomisk relevans), og en forventning om lønnsutvikling. Og selvsagt tatt med at du nå også har høyere kompetanse. Og andre argumenter, som det noen sier om ny ansinitetsregel, at mange skifter jobb for å få høyere lønn (arbeidsgiver bør ha stor interesse for å unngå en ansettelsesprosess - det er ofte billigere og enklere å øke lønnen til personen) osv. Veldig mye nyttig. Summen kan jo absolutt gi økt lønn. Kjempeviktig å forhandle lønn med jevne mellomrom. Det er alltid satt av en pott i budsjettene til å dekke "nødvendige" lønnsøkninger, men det gis jo til de som gidder å spørre... og spør ingen...er det penger spart. Jeg jobber ikke i barnehage, men annen stilling i en kommune, forhandler vel lønn utenom forhandlinger i snitt hvert 3. år. Får alltid økt lønn. Selvsagt presterer jeg i mellomtiden. Ditt sterkeste argument er hvis du klarer å ha lavt fravær, så kommunen sparer penger på vikarer. Da er de absolutt interesserte i å beholde deg, og antagelig villig til å betale for det også. Anonymkode: cf716...189 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #9 Skrevet 11. august Styrer i privat barnehage i Oslo her (kjede). Vi lønner ekstra for master. Man får et tillegg på 13.000kr i året ved bestått. Anonymkode: a41c5...ff3 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #10 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Argumentet rundt master stiller svakere om det ikke var avtalt på forhånd, men ville jo allikevel tatt det med inn i forhandlingene. Men ville spilt mer på at det er vanskelig å ansette og heller brukt langvarig arbeidsforhold, lojalitet, evt lavt fravær (fælt å si, men for din arbeidsgiver har det direkte økonomisk relevans), og en forventning om lønnsutvikling. Og selvsagt tatt med at du nå også har høyere kompetanse. Og andre argumenter, som det noen sier om ny ansinitetsregel, at mange skifter jobb for å få høyere lønn (arbeidsgiver bør ha stor interesse for å unngå en ansettelsesprosess - det er ofte billigere og enklere å øke lønnen til personen) osv. Veldig mye nyttig. Summen kan jo absolutt gi økt lønn. Kjempeviktig å forhandle lønn med jevne mellomrom. Det er alltid satt av en pott i budsjettene til å dekke "nødvendige" lønnsøkninger, men det gis jo til de som gidder å spørre... og spør ingen...er det penger spart. Jeg jobber ikke i barnehage, men annen stilling i en kommune, forhandler vel lønn utenom forhandlinger i snitt hvert 3. år. Får alltid økt lønn. Selvsagt presterer jeg i mellomtiden. Ditt sterkeste argument er hvis du klarer å ha lavt fravær, så kommunen sparer penger på vikarer. Da er de absolutt interesserte i å beholde deg, og antagelig villig til å betale for det også. Anonymkode: cf716...189 Takk for svar, jeg har svært lavt fravær, så da kan jeg argumentere med det også. Ts Anonymkode: 5986f...a28
AnonymBruker Skrevet 11. august #11 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Styrer i privat barnehage i Oslo her (kjede). Vi lønner ekstra for master. Man får et tillegg på 13.000kr i året ved bestått. Anonymkode: a41c5...ff3 Takk for svar, jeg skal sjekke ut. Ts Anonymkode: 5986f...a28
AnonymBruker Skrevet 11. august #12 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar, jeg skal sjekke ut. Ts Anonymkode: 5986f...a28 Er du klar til å slutte om du ikke får viljen din da? For skal det ha noe nytte å forhandle må du være villig til å gå. Om du forhandler, og ikke får det til, kan det hende dem er mindre villig i framtiden om det bare er tomme ord. Om du spør er det en ting, om du krever eller går hardt ut må du være villig til å gå. Anonymkode: 5bab3...e07
Grüner Skrevet 11. august #13 Skrevet 11. august (endret) AnonymBruker skrev (På 9.8.2025 den 20.15): Det er ikke krav om mastergrad i barnehagen, men jeg valgte å ta en likevel. Nå lurer jeg på om det har noe for seg å forhandle seg til bedre lønn siden jeg har master? Jeg har jobbet mange år i samme barnehage og det er umulig å rekruttere bhglærere til bhg i området jeg jobber. Lurer derfor på om høyere lønn vil kunne få styrer til å slå seg til ro med at jeg blir i bhg noen år til? Anonymkode: 5986f...a28 Tror det blir vanskelig å forhandle seg til noe over tariff https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/ Endret 11. august av Grüner 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #14 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Takk for svar, jeg skal sjekke ut. Ts Anonymkode: 5986f...a28 Styrer i privat barnehage her igjen. Beklager feil info, hos oss blir det totalt 26000kr i året. 13000kr er pr 60 studiepoeng. Greit å vite om du skal bruke det som forhandlingskort. Anonymkode: a41c5...ff3 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #15 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Styrer i privat barnehage her igjen. Beklager feil info, hos oss blir det totalt 26000kr i året. 13000kr er pr 60 studiepoeng. Greit å vite om du skal bruke det som forhandlingskort. Anonymkode: a41c5...ff3 Takk for info, det er mye penger. Ts Anonymkode: 5986f...a28 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #16 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Er du klar til å slutte om du ikke får viljen din da? For skal det ha noe nytte å forhandle må du være villig til å gå. Om du forhandler, og ikke får det til, kan det hende dem er mindre villig i framtiden om det bare er tomme ord. Om du spør er det en ting, om du krever eller går hardt ut må du være villig til å gå. Anonymkode: 5bab3...e07 Jeg tenker ikke gå så hardt ut, mer at jeg spør om det finnes muligheter. Ts Anonymkode: 5986f...a28
AnonymBruker Skrevet 11. august #17 Skrevet 11. august Du kan prøve. Jeg fikk ikke høyere lønn da jeg tidligere jobben i en jobb som krevde bachelor selv om jeg hadde mastergrad. Så jeg bytta jobb veldig kjapt, og har nå en jobb som krever mastergrad. Anonymkode: 437a9...aa1
Grüner Skrevet 11. august #18 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tenker ikke gå så hardt ut, mer at jeg spør om det finnes muligheter. Ts Anonymkode: 5986f...a28 Sjekk tariffavtalen (se link over). Barnehager har ulike tariffavtaler!
AnonymBruker Skrevet 11. august #19 Skrevet 11. august Det er muligens litt annerledes, men jeg er lærer og i mitt yrke gir master automatisk høyere lønn, helt uavhengig av om arbeidsplassen trenger faget man har tatt master inn og selv om man har tatt den etter endt lærerutdanning uten master og etter å ha fått fast jobb. Er det ikke sånn for barnehagelærere? Anonymkode: 8b459...605
Gaia Skrevet 11. august #20 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det er muligens litt annerledes, men jeg er lærer og i mitt yrke gir master automatisk høyere lønn, helt uavhengig av om arbeidsplassen trenger faget man har tatt master inn og selv om man har tatt den etter endt lærerutdanning uten master og etter å ha fått fast jobb. Er det ikke sånn for barnehagelærere? Anonymkode: 8b459...605 Hvis det faget man har er et undervisningsfag i skoleverket, gjelder dette som regel, ja. Det kan være ulikt fra kommune til kommune da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå