Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i helsevesenet. Vi skriver timer for når vakten starter og slutter, og får lønn utifra det.  

I går var jeg ferdig og på vei til å gå da sjefen stoppet meg for å prate fordi hun hadde lagt merke til at jeg virker litt sliten for tiden. Vi ble stående og snakke om noe som foregår i mitt privatliv og som innimellom går utover hva jeg klarer å prestere på jobb. Dette er vel en jobbsamtale som jeg skal få lønn for?  
Jeg skrev opp de 20 minuttene som jobb, men samboer sier at det blir feil og at en slik samtale ikke er lønnet.  
Hva er riktig? 

Anonymkode: ce958...6c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette er ikke noe du skal ha lønn for. 
Det var en samtale som kom opp pga en oppriktig bekymring fra sjefen din sin side. 
Det må du ta til inntekt for deg sjøl , og ikke jobbens . Hun brydde seg om deg , og det skal du være glad for 

Anonymkode: 69655...605

• Liker 13
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke skrevet det opp. Hadde jeg blitt bedt på sjefens kontor ved slutten av vakten, kanskje. Eller, jeg hadde gjort det i arbeidstiden, så. Det du forteller mener jeg bare er en hyggelig samtale. Hvis du skulle rekke noe kunne du bare sagt det.

Anonymkode: 725ed...752

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du gal. Sjefen tar opp bekymring for deg, men aller mest din jobbprestasjon

Du skyter deg selv i foten hvis hun oppdager dette

Anonymkode: b8609...511

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke skrevet timer for det. 

Anonymkode: 83737...a8c

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke ord... 

Anonymkode: 8b3d0...de6

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal du ha lønn

Anonymkode: f0502...105

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

eg skrev opp de 20 minuttene som jobb, men samboer sier at det blir feil og at en slik samtale ikke er lønnet

Selvfølgelig er den lønnet!

Er du timesbetalt, skal du ha betalt for tiden du er på jobb, og det innbefatter interaksjon med leder knyttet til HMS. Dette er ikke leder som er hyggelig og empatisk; det er leder som gjør jobben hen er betalt for!

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er vel om du kunne si "Beklager men jeg må gå nå" eller om du ikke hadde noe valg og måtte prate til sjefen din annså det som ferdig?

Det siste kan du føre timer for, det første bør du la være.

Anonymkode: 1b31c...6a0

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spørsmålet er vel om du kunne si "Beklager men jeg må gå nå" eller om du ikke hadde noe valg og måtte prate til sjefen din annså det som ferdig?

Det siste kan du føre timer for, det første bør du la være.

Anonymkode: 1b31c...6a0

Sjefen har absolutt overtaket her, og det er ikke lett å bare gå fra en slik samtale. I og med at det handlet om jobbprestasjoner, så er dette en jobbsamtale. Egentlig en litt spontan medarbeidersamtale. 

Anonymkode: 32d7a...a6e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jobber i helsevesenet. Vi skriver timer for når vakten starter og slutter, og får lønn utifra det.  

I går var jeg ferdig og på vei til å gå da sjefen stoppet meg for å prate fordi hun hadde lagt merke til at jeg virker litt sliten for tiden. Vi ble stående og snakke om noe som foregår i mitt privatliv og som innimellom går utover hva jeg klarer å prestere på jobb. Dette er vel en jobbsamtale som jeg skal få lønn for?  
Jeg skrev opp de 20 minuttene som jobb, men samboer sier at det blir feil og at en slik samtale ikke er lønnet.  
Hva er riktig? 

Jeg måtte lese innlegget 3 ganger for å være sikker på at jeg leste riktig. (Det er ikke et godt tegn). Jeg har bare en ting å si:

Er du ikke riktig vel bevart menneske? 

Anonymkode: ec744...b15

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg måtte lese innlegget 3 ganger for å være sikker på at jeg leste riktig. (Det er ikke et godt tegn). Jeg har bare en ting å si:

Er du ikke riktig vel bevart menneske? 

Anonymkode: ec744...b15

Jeg vet ikke hva jeg syntes var verst, skrive timer for å ha truffet på sjefen som er bekymret eller det å legge ut om hva som foregår i privatlivet,  men lurer på det samme. 

Anonymkode: 08107...0de

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet så føler man jo ikke at man kan gå/nekte å svare når sjefen kommer og spør deg når du er ferdig på jobb. 

Allikevel så hadde jeg nok ikke turt å kreve timer for dette. Sjefen har overtaket på godt og vondt. 

Anonymkode: aff17...5a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg ville aldri skrevet timer for det, bare hvis det hadde vært en samtale avtalt på forhånd.

Sjefen stopper deg fordi hun er bekymret, og så har du telt minuttene for å få betalt. Det er bare utrolig.

Anonymkode: 270dc...9ad

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg hadde denne samtalen klart vært lønnet. Har flere eksempler på det, fra møte med NAV og arbeidsgiver, til statusprat og oppfølging ifm. sykdom, til bare jatting på tampen av dagen.

Jeg avslutter dagen digitalt i det jeg forlater rådhuset, og starter dagen i det jeg kommer. Alt som skjer innen de rammene er lønnet/går mot fleksisaldo.

Anonymkode: a98c2...e16

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke hva jeg syntes var verst, skrive timer for å ha truffet på sjefen som er bekymret eller det å legge ut om hva som foregår i privatlivet,  men lurer på det samme. 

Anonymkode: 08107...0de

Hvis ts hadde prata 1/2 time med sjefen før hun "sjekket ut" skulle hun da skrevet at hun sluttet 1/2 time før hun faktisk sluttet? Hva hvis de prata sammen en time før dagens slutt?

For meg er det opplagt at en slik samtale er jobbrelatert og skal føres på timelisten. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Du kan gå i deg selv. Har du noen gang tatt en privat telefonsamtale i arbeidstiden? Har du noengang sittet 5-10 minutter over pausetiden? Slått av en prat med en kollega i arbeidstiden som ikke omhandler jobb? Gått fra jobb 5 min før for å rekke en buss?  Har du noengang kjent mer på hva du har krav på enn du har plikt til?

Gjør det. Og så kan du ta kampen om de 20 min om de fortsatt er viktige for deg.

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Den tiden hadde aldri blitt godkjent her.

Anonymkode: b5205...8e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hva er riktig? 

Du tenker du skal ha betalt for å stå å prate om problemer i privatlivet ditt i 20 minutter?

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...