AnonymBruker Skrevet 9. august #1 Skrevet 9. august Jeg har i mange år hatt PC tilkoblet stereoanlegget. Digital ut og via DAC analogt til forsterker. Så leser jeg om egne dingser som kalles streamere for musikk og forsterkere med innebygget streaming. Hva er de disse gjør som en PC ikke takler like godt? Anonymkode: 8ab48...351
TBL12 Skrevet 9. august #2 Skrevet 9. august (endret) AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg har i mange år hatt PC tilkoblet stereoanlegget. Digital ut og via DAC analogt til forsterker. Så leser jeg om egne dingser som kalles streamere for musikk og forsterkere med innebygget streaming. Hva er de disse gjør som en PC ikke takler like godt? Anonymkode: 8ab48...351 Slik jeg tolker utrykket streamer en enhet som er bygget for å spille av musikk fra strømmetjenester. En pc kan gjøre god jobb med avspilling, men tar gjerne mer plass, høy pris og brukergrensesnitt som krever skjerm, mus og tastatur. Streamer enheter kan være i tilsvarende størrelse som forsterker med skjerm og brukergrensesnitt som ligner på forsterker. Kan også være mindre og enklere utgaver. Kvaliteten på streamer enheter varierer trolig mye. En del er trolig allerede utdatert pga programvaren ikke er oppdatert og tjeneste den støttet ikke finnes mer. Endret 9. august av TBL12
AnonymBruker Skrevet 9. august #3 Skrevet 9. august Usikker på hva som menes med streamer her. Har du noe utstyr du kunne lagt ved link til som eksempel? Jeg bruker scarlett 2i2 i streamingoppsettet mitt, men det er vel neppe hva som er tenkt her. Det kan i grunn bety en del forskjellig, har noe med lydkvalitet over til anlegg/hodetelefoner å gjøre? Anonymkode: 3cf1a...593
AnonymBruker Skrevet 9. august #4 Skrevet 9. august Det står musikk, men jeg blir likevel undrende om det kan menes enheter som Google TV Streamer? https://store.google.com/no/product/google_tv_streamer?hl=no&pli=1 Anonymkode: 3cf1a...593
AnonymBruker Skrevet 10. august #5 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (22 timer siden): Usikker på hva som menes med streamer her. Har du noe utstyr du kunne lagt ved link til som eksempel? Jeg bruker scarlett 2i2 i streamingoppsettet mitt, men det er vel neppe hva som er tenkt her. Det kan i grunn bety en del forskjellig, har noe med lydkvalitet over til anlegg/hodetelefoner å gjøre? Anonymkode: 3cf1a...593 Siden jeg benytter PC og DAC til å høre musikk fra nettet, f eks Spotify, er vel ikke data om disse produktene av vesentlig betydning. Spørsmålet mitt er hva en dings som kalles streamer gjør for lydkvaliteten utover det min løsning gjør. Anonymkode: 8ab48...351
AnonymBruker Skrevet 10. august #6 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Siden jeg benytter PC og DAC til å høre musikk fra nettet, f eks Spotify, er vel ikke data om disse produktene av vesentlig betydning. Spørsmålet mitt er hva en dings som kalles streamer gjør for lydkvaliteten utover det min løsning gjør. Anonymkode: 8ab48...351 Største fordelen må være at du kan bruke en mobil og spille av Spotify med feks Spotify Connect og kaste ut pc fra stua. Anonymkode: e1be5...a3a
AnonymBruker Skrevet 11. august #7 Skrevet 11. august Du strømmer vel fra nettet. Hvis du har musikken på harddisk eller cd i pcne så spiller ud den bare av. Men hvis den hentes fra en server så laster du den ikke ned, du bare strømmer den direkte fra serveren. Anonymkode: 93a31...0bb
AnonymBruker Skrevet 13. august #8 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (På 10.8.2025 den 19.28): Siden jeg benytter PC og DAC til å høre musikk fra nettet, f eks Spotify, er vel ikke data om disse produktene av vesentlig betydning. Spørsmålet mitt er hva en dings som kalles streamer gjør for lydkvaliteten utover det min løsning gjør. Anonymkode: 8ab48...351 Har du noe lenke til hvor slike dingser omtales? Aldri vært borti en dings som kalles streamer og øker kvaliteten. En god DAC er selvsagt viktig, og en god forsterker er nødvendig for å drive lyden godt, men det er ikke lydkilder i seg selv. Anonymkode: 3cf1a...593
AnonymBruker Skrevet 15. august #9 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (På 13.8.2025 den 19.01): Har du noe lenke til hvor slike dingser omtales? Aldri vært borti en dings som kalles streamer og øker kvaliteten. En god DAC er selvsagt viktig, og en god forsterker er nødvendig for å drive lyden godt, men det er ikke lydkilder i seg selv. Anonymkode: 3cf1a...593 Hvis man søker på "musikk streamer" blir det treff på de fleste butikker som selger hifi. Som her: Streamer Om disse dedikerte apparatene gir bedre lyd, vet jeg ikke, Anonymkode: 8ab48...351
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå