Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De får også gratis rus. Det er virkelig urettferdig!

Anonymkode: 2992a...a35

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Adrenalina1 skrev (8 minutter siden):

Nei. Du har tydeligvis ikke fått deg alvorlige ‘’slag’’ her i livet.

Jo det har jeg, flere enn hva som er vanlig. Men det er ingen unnskyldning for å bli rusmisbruker og de fleste av de som blir det  har ikke noen vond barndom eller slikt 

Anonymkode: 3ec18...902

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De får også gratis rus. Det er virkelig urettferdig!

Anonymkode: 2992a...a35

Får de det?

AnonymBruker
Skrevet
Gliffy skrev (10 minutter siden):

Helt enig i at de også burde fått gratis tannlege. Men det gjør jo ikke at det blir feil at de med rusproblemer får det. Feilen her er at noen ikke får, ikke at noen får. 

Helt enig, burde vært "gratis" tannlege som annen helse er her i landet 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvsagt er det selvvalgt. Ingen tvinger deg til å begynne et liv i rus. Selvsagt har mange rusmisbrukere begynt med rus pga et vanskelig liv, men ikke alle. Og vi er MANGE som har hatt en vanskelig barndom og liv. Jeg hadde f.eks en barndom fylt med fysisk, psykisk og seksuell vold, samt grov omsorgssvikt. Jeg klarte meg. Jeg havnet ikke inn i rus selv om jeg hadde hatt alle grunner til å gjøre det. Fordi jeg valgte annerledes. Jeg sier ikke at rusmisbrukere ikke fortjener gratis tannlege, men det er i aller høyeste grad selvvalgt å begynne. 

Anonymkode: 0b55b...4b6

De fleste starter denne "karriæren" MANGE år før frontallappen er ferdig utviklet! Da gjør man mange dumme ting. Noen desverre ting som får konsekvenser for hele voksenlivet. Selv om du har hatt forutsetningene for å ta gode valg tross dårlig barndom, så er det ikke alle som er akkurat som deg. Mange har feks adhd også, noe som påvirker impulskontroll osv. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Får de det?

Bare de som er i et visst type rehabiliteringsopplegg  

Edit: her var jeg litt kjapp å svare! Ser nå at kommentaren din var myntet på gratis rus og ikke tannbehandling🙈

Endret av Tauriela
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og jeg har gratis tannlege fordi jeg har en sjelden medisinsk tilstand. Må riktignok betale noen kroner siden jeg har valgt en tannlege som er dyrere enn helfo sine satser, men pyttsann, det er svært lite i forhold til den faktiske summen det kommer på. Om noen er misunnelige for det får de bare være det, jeg har heller ikke en smule dårlig samvittighet

Anonymkode: 89e89...a9b

Samme her.

Jeg betaler rundt 300 kr, men jeg går privat (Oris Dental). Får mye av det dekket hos Helfo.

Anonymkode: dd81f...4b3

• Liker 1
Skrevet

Til folk som har holdninger om at "dem har jo valgt dette livet selv, så da får dem bare ha det så godt": 

Hva hvis en 16åring har et mopeduhell som følge av høy fart, og gjør at personen får varige skader? Tenker dere da også at denne personen ikke skulle hatt rett til nødvendige behandlinger for å kunne stille mere likt med andre på arbeidsmarkedet? Feks endte opp med en amputert fot. Skal skattebetalerne betale fir at personen skal få opptrening og protese? For personen hadde jo valgt selv å kjøre fort? 

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hva med dem som har dårlige tenner pga. dårlig psykisk helse? De får ikke gratis tannlege. 

Anonymkode: 9ff1b...c9d

Får du hjelp på dps eller feks psykisk sykepleier fra bydelen over en viss tid, får man iallefall dekt noe tannlege. (husker ikke hvor mye det sto i vedtaket mitt) 

Anonymkode: 7fde5...101

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er bra. Det gjelder også eldre og uføre på institusjon. Jeg synes man skal bruke offentlige midler der de har effekt. Jeg ed derfor lite begeistret for den tannhelsereformen som er innført, hvor støtten går til unge, friske mennesker med gode tenner. Det er så mange andre som har større behov. Gode tenner er nødvendig for å kunne tygge og få i seg ordentlig mat.

Anonymkode: 6e495...3bc

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Fordi tennene fortere blir ødelagt, de tar ikke vare på tannhelse pga sykdom som rusavhengighet er og penger har de ikke. Heller ikke kredittverdige.

Jeg er den som ikke har råd til tannlege selv og går år mellom hver time. Jeg unner de som er rusavhengige eller som sitter inne å få denne behandlingen.

Verden er ikke rettferdig. Sånn er det bare 👍

Anonymkode: 60661...80d

Dette gjelder jo flere sykdommer enn rusmisbruk da.
Så sånn sette er det ikke rettferdig, det burde gjeldt flere grupper.

Men ellers har jeg ikke noe problem at rusmisbrukere får det.

Anonymkode: 0c88a...951

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei, det er ikke urettferdig. Kreft er ikke et valg. Ingen som tvinger noen til å bli narkomane derimot...

Anonymkode: 5a94f...d57

Tror du alle som har blitt narkomane har fått pistol mot hodet og måtte ta sprøyte for å leve? Vet du i heltatt hvordan folk faktisk blir narkomane? Det er et jævli liv ingen vil ha...

AnonymBruker
Skrevet
Tauriela skrev (4 minutter siden):

Til folk som har holdninger om at "dem har jo valgt dette livet selv, så da får dem bare ha det så godt": 

Hva hvis en 16åring har et mopeduhell som følge av høy fart, og gjør at personen får varige skader? Tenker dere da også at denne personen ikke skulle hatt rett til nødvendige behandlinger for å kunne stille mere likt med andre på arbeidsmarkedet? Feks endte opp med en amputert fot. Skal skattebetalerne betale fir at personen skal få opptrening og protese? For personen hadde jo valgt selv å kjøre fort? 

Dette! Man kan brekke foten ved å gå på fjelltur eller stå på ski for den del. I trafikken kan man kollidere. Å jobbe i en fysisk tung jobb øker risikoen for belastningsskader. Skal man ikke få hjelp basert på at skaden/sykdommen er basert på valg man tar, så er det fryktelig jo mye som faller under det. Jeg tenker det er bedre om vi utvider ordningen heller enn å klage på at noen av de svakeste får.

Anonymkode: bb0ef...560

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Bah, slutt å spark nedover! ALLE burde ha rett til gratis tannlege. 

Anonymkode: 39f7d...e07

Hvorfor det? Det er jo ikke gratis. Vi betaler det bare på en annen måte. Og den andre måten er skatt. Så det betyr at de som tjener mest må betale mer for tannlegen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Og igjen, hva med psykisk syke? Jeg kjenner noen som ikke pusser tennene, ikke børster håret…Sliter psykisk. Da bør man jo også få hjelp. Gratis. 

Det du skriver er ikke riktig, så sant det ikke er noe spesielt med din kommune kan psykiske syke under behandling bli fulgt til kommunal tannlege for gratis behandling. De kan og få hjelp til og børste håret. 

Anonymkode: 0ea49...1db

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det du skriver er ikke riktig, så sant det ikke er noe spesielt med din kommune kan psykiske syke under behandling bli fulgt til kommunal tannlege for gratis behandling. De kan og få hjelp til og børste håret. 

Men hvordan få denne hjelpen? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dette gjelder jo flere sykdommer enn rusmisbruk da.
Så sånn sette er det ikke rettferdig, det burde gjeldt flere grupper.

Men ellers har jeg ikke noe problem at rusmisbrukere får det.

Anonymkode: 0c88a...951

Det gjelder jo flere grupper? Har du undersøkt med kommunen eller søkt refusjon fra helfo? 

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (10 minutter siden):

Hvorfor det? Det er jo ikke gratis. Vi betaler det bare på en annen måte. Og den andre måten er skatt. Så det betyr at de som tjener mest må betale mer for tannlegen.

Buhu.

Anonymkode: f6b08...303

Skrevet

I utgangspunktet får de som bor på institusjon, feks sykehjem, har hjemmesykepleie  og får hjelp for psykisk helse ( mer alvorlig enn noen samtaler) og rus- i over 3 måneder gratis grunnleggende tannlege fra der offentlige. Det er noen få unntak. Tenker det er en god ordning.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvordan få denne hjelpen? 

Snakk med behandleren din? Litt vanskelig og gi konkret råd fordi det er ulike navn i ulike kommuner, men du må si til behandleren din at du har fått tennene dine ødelagt grunnet sykdommen, så kan hen enten henvise deg til kommunal tannlege eller henvise deg til dem som gjør det? Er vel stort sett via lavterskeltilbud, ihvertfal om du skal ha følge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...