AnonymBruker Skrevet 9. august #1 Skrevet 9. august Jeg gikk grunnskolen fra 1977 til 1985, og kan ikke huske at vi noen gang hadde obligatorisk oppmøte i kirka, annet enn til konfirmasjon. Jeg så i en annen tråd at det var flere som påstod at det både er og var obligatorisk kirkegåing før jul? Kan noen komme med noe opplysende om dette? Det ringer ingen bjeller for meg. Anonymkode: a95a4...02f
AnonymBruker Skrevet 9. august #2 Skrevet 9. august Det var det og er det fortsatt, med mulighet for å få fritak Anonymkode: 23aff...1e6 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #3 Skrevet 9. august Det er påtvunget, og burde vært frivillig. Anonymkode: cfb36...bf8
AnonymBruker Skrevet 9. august #4 Skrevet 9. august Barneskolen er i kirken før jul ja. Anonymkode: c842b...e78
AnonymBruker Skrevet 9. august #5 Skrevet 9. august Ikke obligatorisk nå, nei. Får lapp hjem der vi foreldre må krysse av om barnet skal være med i kirka eller ha opplegg på skolen. Anonymkode: 5109f...bf5 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #6 Skrevet 9. august Der jeg gikk var det kirka før jul. Gikk på skolen 80 og 90 tallet. Kunne få fritak. Jeg hadde ikke kristendoms undervisning, men livssyn siden min far søkte fritak for kristendom siden han ikke stod i statskirke, men var med i bethel. Men måtte pent måtte i kirka til jul. Der mine gikk barn og ungdom skole var dey å kirke til jul og da ble det sendt ut om de skulle delta eller ha opplegg på skolen. Var og gudstjeneste 17 mai før toget Anonymkode: 975b3...448
AnonymBruker Skrevet 9. august #7 Skrevet 9. august Nei, det er ikke obligatorisk og det er bare å si at barnet ikke skal være med. Anonymkode: e77b0...803 2
AnonymBruker Skrevet 9. august #8 Skrevet 9. august Alle deltok på skolegudstjenesten på 70- og 80-tallet. Da var det ikke noe diskusjon. Nå har humanetikerne fått kjempet gjennom en lovendring som gjør at det skal være et alternativt opplegg for de som ikke vil delta på skolegudstjeneste. Noen skoler har vel også droppet skolegudstjenesten helt. Derfor kan man nå be om fritak fra skolegudstjenesten. Barnet vil i så fall få tilbud om et alternativt opplegg på skolen mens de andre er i kirken. Mitt inntrykk er at det er veldig får som velger å søke fritak, og ofte er vel opplegget på skolen også ganske enkelt, og en dårlig erstatning for gudstjenesten. Anonymkode: cc8d9...5a5
AnonymBruker Skrevet 9. august #9 Skrevet 9. august Jeg begynte på skolen i 1980, og vi hadde obligatorisk julegudstjeneste fra 1. til 6. klasse. Det var unntak for de (svært få) som hadde fritak for kristendomsundervisning. Fritak for kristendom var noe foreldrene måtte søke om, og da måtte de dokumentere at (minst en av) foreldrene ikke var medlem i statskirken. Anonymkode: 328ed...f3c 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #10 Skrevet 9. august Det er vel ikke obligatorisk lenger etter at statskirken opphørte? Anonymkode: 78fcd...504 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #12 Skrevet 9. august Elevene går i kirken før jul, men det er ikke obligatorisk. Man kan enkelt få fritak. Anonymkode: cdfa2...c6d
AnonymBruker Skrevet 9. august #13 Skrevet 9. august Det er vanlig med gudstjeneste i grunnskolen ja. Og har vært det "I alle år". Men klarer ikke helt skjønne at du ikke har fått med deg diskusjonen som var om det i høst/vinter. Og om du faktisk er reelt undrende vil jeg anbefale deg et søk på den debatten. Anonymkode: 09535...f0a 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #14 Skrevet 9. august På de skolene ungene mine har gått på har det vært slik at vi må melde ungene på for skolegudstjeneste. Alternativet er annet faglig innhold i den tida de andre ungene er i kirka. Jeg synes det er en fin løsning. Anonymkode: da719...f02 2
AnonymBruker Skrevet 9. august #15 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Alle deltok på skolegudstjenesten på 70- og 80-tallet. Da var det ikke noe diskusjon. Nå har humanetikerne fått kjempet gjennom en lovendring som gjør at det skal være et alternativt opplegg for de som ikke vil delta på skolegudstjeneste. Noen skoler har vel også droppet skolegudstjenesten helt. Derfor kan man nå be om fritak fra skolegudstjenesten. Barnet vil i så fall få tilbud om et alternativt opplegg på skolen mens de andre er i kirken. Mitt inntrykk er at det er veldig får som velger å søke fritak, og ofte er vel opplegget på skolen også ganske enkelt, og en dårlig erstatning for gudstjenesten. Anonymkode: cc8d9...5a5 Nei da, mange av oss deltok ikke. Det var tidlig på 70-tallet obligatorisk for medlemmer av den norske kirke. Vi som ikke var medlem måtte søke fritak, og fikk fritak. Karakyerbøker ble delt ut etter gudstjenesten, og vi som ikke var der, fikk vår første skoledag etter ferien. Så ble det tydeliggjort at skolen ikke skulle være en arena for forkynnelse, og deltakelse ble i prinsippet frivillig. Problemet har vært, og er fortsatt noen steder, at man bruker gudstjenesten som skoleavslutning, elevene opptrer osv, og da blir det en form for frivillig tvang. Det alternative tilbudet er også elendig. Mine foreldre er født på 30-tallet, og ingen av dem hadde skolegudstjeneste før de begynte på katedralskole. Selv om farfar både var overlærer og kirketjener og skolen var ved siden av kirken, var det ingen skolegudstjeneste. Min første barneskole hadde ikke gudstjeneste, men dit jeg flyttet hadde. Mannen min har aldri gått på skole med gudstjeneste. Våre barn er født på 80- og 90-tallet. Skolene har tilbudt gudstjeneste, og man måtte melde fra at man ikke blir med. Et barnebarn fikk invitasjon til gudstjeneste, og nå er det heldigvis slik at man melder seg på. Anonymkode: d82c7...d74 1
tirben Skrevet 9. august #16 Skrevet 9. august Det er IKKE obligatorisk! Det blir arrangert alternativt opplegg på skolen for de som ikke deltar.
AnonymBruker Skrevet 9. august #17 Skrevet 9. august På barneskolen (midten av nittitallet og fremover) måtte vi gå, var ikke snakk om noe annet! Mulig det var ren tvang fra læreren, han var nemlig litt gal, og ingen foreldre som turte å sette foten ned. På ungdomsskolen var det mer valgfritt, jeg fikk fritak både i 9. og i 10., men istedenfor alternativt opplegg hadde jeg fri og kom til skolen når de andre kom tilbake fra kirken. Anonymkode: d01d3...935
AnonymBruker Skrevet 9. august #18 Skrevet 9. august Jeg har jobbet på samme ungdomsskole i over 15 år. Vi har ikke skolegudstjenester i det hele tatt. Det er heller ikke tradisjon på barneskolene i skolekretsen. Ungene mine gikk på skole i en annen kommune. De har heller ikke vært på skolegudstjenester. Ene ungen gikk på obligatorisk skolegudstjeneste når han begynte på vgs. Skolen han gikk på var en katedralskole, så ligger vel i navnet at de måtte det😅. Anonymkode: 42336...0cd
Fighter83 Skrevet 9. august #19 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg gikk grunnskolen fra 1977 til 1985, og kan ikke huske at vi noen gang hadde obligatorisk oppmøte i kirka, annet enn til konfirmasjon. Jeg så i en annen tråd at det var flere som påstod at det både er og var obligatorisk kirkegåing før jul? Kan noen komme med noe opplysende om dette? Det ringer ingen bjeller for meg. Anonymkode: a95a4...02f Nope, er ikke obligatorisk. Er noe man får tilbud om men man kan velge å bli med på alternativt opplegg istedenfor. 1
Hensatt Skrevet 9. august #20 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det er påtvunget, og burde vært frivillig. Anonymkode: cfb36...bf8 Det er selvsagt ingen tvang. Om de ikke har et alternativ på skolen kan du holde de hjemme den dagen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå