AnonymBruker Skrevet 9. august #1 Skrevet 9. august Kjenner at jeg ikke alltid har lyst å svare...men litt vanskelig å vite hva man skal si. Orker ikke diskusjon om hvorfor den og den får tillegg o.l. Anonymkode: de487...090
AnonymBruker Skrevet 9. august #2 Skrevet 9. august Tjener? Tenker på? Tenner på? 😁 Ja, de spør om alt dette. Jeg svarer ikke, bare smiler. Anonymkode: e1a1f...67c 4
c_buk Skrevet 9. august #3 Skrevet 9. august Ja, men dette kan de uansett få vite gjennom tillitsvalgte.
AnonymBruker Skrevet 9. august #4 Skrevet 9. august Trener? Vi snakker mye om trening ja. Anonymkode: 1ab4e...f04
AnonymBruker Skrevet 9. august #5 Skrevet 9. august Om hva vi tjener? Ja. Det er noe alle diskuterer i blant. Vi er åpne om det, viktig å ha oversikt over lønnen. Anonymkode: 40779...2ed 4
AnonymBruker Skrevet 9. august #6 Skrevet 9. august Det er liksom den ene tingen det ikke er "lov" å snakke om i Norge. Når man kjøper leilighet spør alle hva du betalte for den, når man får en ny jobb så er det bare de nærmeste man sier lønnen til. Men de eneste som tjener på at kolleger ikke snakker sammen om det, er jo arbeidsgiverne. Økonomi er en privatsak, men personlig skulle jeg ønske man kunne vært mer åpen rundt det, og satt lønn i stilllingsutlysninger osv. Men greia er, at lønn er litt forhandlingssak, så arbeidsgivere er tjent med at du har minst mulig informasjon, for det kan brukes som forhandlingsskort. Anonymkode: dd2bf...697 5
AnonymBruker Skrevet 9. august #7 Skrevet 9. august Vi snakker en del om trening ja, synes ikke det er så vanskelig å snakke om det? Anonymkode: fa63d...640
AnonymBruker Skrevet 9. august #8 Skrevet 9. august Vi får protokollen tilsendt etter lønnsoppgjør, så det er ingen som trenger å spørre 🤷♀️ Anonymkode: 56ade...e43
AnonymBruker Skrevet 9. august #9 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tjener? Tenker på? Tenner på? 😁 Ja, de spør om alt dette. Jeg svarer ikke, bare smiler. Anonymkode: e1a1f...67c AnonymBruker skrev (2 timer siden): Trener? Vi snakker mye om trening ja. Anonymkode: 1ab4e...f04 Ganske innlysende at TS mener tjener. Anonymkode: 348ac...189
AnonymBruker Skrevet 9. august #10 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kjenner at jeg ikke alltid har lyst å svare...men litt vanskelig å vite hva man skal si. Orker ikke diskusjon om hvorfor den og den får tillegg o.l. Anonymkode: de487...090 Nei, og det er egentlig ganske tullete at vi ikke står forent på den måten etter mitt syn. Tillegg er en ting, men grunnlønn for folk som jobber med noenlunde like oppgaver og ansvar kan være fornuftig å sammenligne. Ikke for å føle seg bedre eller dårligere enn andre, men for å kunne stå bedre i en lønnsforhandling. Og jeg jobber i det offentlige, hvor lønnen vår faktisk er offentlig informasjon. For min del hadde jeg behov for å vite lønnsnivået i avdelingen, så jeg fikk en bekjent til å kreve innsyn - det løste saken, og ingen følger med på postlistene uansett. Anonymkode: 338ec...663
AnonymBruker Skrevet 9. august #11 Skrevet 9. august Tariffavtale her, så egentlig lite hemmelig. Anonymkode: bb709...972
AnonymBruker Skrevet 10. august #12 Skrevet 10. august Nei. Har i mine 30 år som yrkesaktiv aldri fått det spørsmålet. Kan heller ikke se hvilken nytteverdi det skulle hatt for andre å vite. Anonymkode: 82ea1...8d9
AnonymBruker Skrevet 10. august #13 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nei men for å kunne stå bedre i en lønnsforhandling. Og jeg jobber i det offentlige, hvor lønnen vår faktisk er offentlig informasjon. For min del hadde jeg behov for å vite lønnsnivået i avdelingen, så jeg fikk en bekjent til å kreve innsyn - det løste saken, og ingen følger med på postlistene uansett. Anonymkode: 338ec...663 Jeg har mine 30 år i offentlig forvaltning/sektor på ulike nivå. Også som leder og noen år i tillitsapparatet/fagforbund. Jeg har aldri hørt om at noen har brukt kollegaer sin lønn som argument i lønnssamtaler eller individuelle krav og faktisk fått gehør. En god tommelfingerregel er å aldri bruke kollegaer sin lønn som argument for egne krav. Da møter man ofte døve ører. Anonymkode: 82ea1...8d9
AnonymBruker Skrevet 10. august #14 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (18 timer siden): Tariffavtale her, så egentlig lite hemmelig. Anonymkode: bb709...972 Det spiller svært liten rolle hva tariff sier om garantilønn (minstelønn). Ved min arbeidsplass i dag (KS området), så har ingen av oss i samme hjemmel som meg, lik lønn. Selv ligger jeg litt over 100 000.- over garantilønn(minstelønn) i tariff. Anonymkode: 82ea1...8d9
AnonymBruker Skrevet 10. august #15 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har mine 30 år i offentlig forvaltning/sektor på ulike nivå. Også som leder og noen år i tillitsapparatet/fagforbund. Jeg har aldri hørt om at noen har brukt kollegaer sin lønn som argument i lønnssamtaler eller individuelle krav og faktisk fått gehør. En god tommelfingerregel er å aldri bruke kollegaer sin lønn som argument for egne krav. Da møter man ofte døve ører. Anonymkode: 82ea1...8d9 Da har du hørt om det nå Det er selvsagt mer til argumentasjonen, men det er absolutt relevant for oss. Særlig når vi har en leder som flere ganger har ytret at han synes det skal være lik lønn for likt arbeid. Det er også relevant ifølge fagforeningen, som er med på lønnsforhandlingene. Anonymkode: 338ec...663 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #16 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er også relevant ifølge fagforeningen, som er med på lønnsforhandlingene. Anonymkode: 338ec...663 Ved individuelle lønnskrav ved f.eks. nyansettelser eller som resultat av lønnssamtale, så har jeg aldri hørt om at et fagforbund har anbefalt avslag fordi kravet er høyere eller lavere en hva de forhandler på gruppenivå. Har heller aldri fått kommentar eller selv gitt kommentar på en lønnsprotokoll som avviker fra andre ansatte sin lønn. Sier ikke at det ikke skjer, blir bare forundret. Anonymkode: 82ea1...8d9
Phoenix Heart Skrevet 10. august #17 Skrevet 10. august Regner med du mener tjener, nei vi prater ikke om det.
AnonymBruker Skrevet 10. august #18 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (23 timer siden): Ganske innlysende at TS mener tjener. Anonymkode: 348ac...189 Innlysende for deg kanskje. Anonymkode: 1ab4e...f04
AnonymBruker Skrevet 10. august #19 Skrevet 10. august Det er ytterst sjelden noen spør meg om lønn, og jeg har aldri spurt noen selv. Men jeg hadde svart hvis jeg opplevde at det var ifm vurdering av vedkommendes egen lønn og om den burde forhandles. Hvis jeg hadde oppfattet det som ren nysgjerrighet, hadde jeg neppe hatt så lyst å bli med på samtalen. Anonymkode: be569...76c
AnonymBruker Skrevet 10. august #20 Skrevet 10. august Jeg snakker om det med den eneste andre juristen i min seksjon, da akkurat vi to i utgangspunktet (ganske like i alder, erfaring og oppgaver) bør ligge temmelig likt og ha relativt lik utvikling. Vi liker begge å kunne snakke åpent med hverandre om lønn. Ellers snakker jeg ikke med kollegaer om det, nei. Jeg har sett anonymisert lønnsstatistikk som i praksis svarer på det meste jeg kunne lurt på, men kollegaene mine og jeg snakker ikke eksplisitt og åpent om lønn. Anonymkode: 49d5a...7bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå