Gå til innhold

Hvorfor finner jeg ikke økologiske matvarer i innvandrerbutikker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper te og litt grønnsaker i innvandrerbutikker pga pris og utvalg i te.

Har undret meg over at jeg aldri noensinne har funnet et økologisk produkt i noen av disse innvandrerbutikkene.

Er det ikke vanlig å spise økologisk i andre kulturer?

Anonymkode: 91755...6fd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har undret meg over at jeg aldri noensinne har funnet et økologisk produkt i noen av disse innvandrerbutikkene.

Det vet jeg ikke, men jeg er helnorsk, og for meg, mine og de rundt meg, er det heller ikke vanlig å handle økologisk. Jeg vil tro det varierer veldig, og er egentlig lite knyttet til kultur, men derimot at enkelte personer har en preferanse.

Samt dette er jo lavprisbutikker som oftest. Økologisk har vel en tendens til å koste mer.

Anonymkode: 0db0d...057

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Fordi økologiske produkter er normalt betydelig dyrere, så det er en vestlig ting som våre nye landsmenn gir beng i, pris er alt

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (Akkurat nå):

Fordi økologiske produkter er normalt betydelig dyrere, så det er en vestlig ting som våre nye landsmenn gir beng i, pris er alt

Pris er "alt" for en solid andel av nordmenn og. Dette ser man jo tydelig, særlig synlig siste par årene.

• Liker 3
Skrevet

Kanskje segmentet av mennesker som vil ha "økologisk" mat, men samtidig ønsker å kjøpe mat som har blitt fraktet rundt halve jordkloden av forrurensende skip, ikke er så veldig stort? 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Pris er "alt" for en solid andel av nordmenn og. Dette ser man jo tydelig, særlig synlig siste par årene.

Det er vel ikke så unormalt når det er null forskjell på økologisk og "vanlig" mat ernæringsmessig.

Jeg kjøper kun noen typer kjøtt som kun finnes som økologisk versjon samt rømme for jeg synes den smaker bedre, resten gidder ikke betale mer for noe som for meg er det samme. Innvandrerebutikkene er for lav pris og utvalg av utlandske varer normale butikker ikke har defor intet økologisk.

Endret av NakenPanda
  • Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (10 minutter siden):

På min lokale innvandrerbutikk er det i hvert fall 80% etniske nordmenn, så…

Anonymkode: 344f1...50e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På min lokale innvandrerbutikk er det i hvert fall 80% etniske nordmenn, så…

Jo men de drives ikke av nordmenn og de som kjøper inn gir beng siden de vil være konkurransedyktige på pris, min lokale innvandrer butikk er 80% innvandrere som kunder så det der varierer.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke handle økologiske varer i vanlige butikker da? Hvorfor absolutt i innvandrerbutikker?

Anonymkode: 6789e...738

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du ikke handle økologiske varer i vanlige butikker da? Hvorfor absolutt i innvandrerbutikker?

Anonymkode: 6789e...738

Det var et spørsmål bare, og jeg kan fint handle på Rema eller Kiwi.

Jeg er et undrende menneske🙂

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjente en Iraner på 90-tallet, og han skjønte ikke dette med økologisk mat, det var null bevissthet om det der han kom fra. Han sa praktisk talt at de ikke hadde forurensning i landet hans fordi de gjorde det ikke til et problem.

Anonymkode: d76c8...4f2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (1 time siden):

Jo men de drives ikke av nordmenn og de som kjøper inn gir beng siden de vil være konkurransedyktige på pris, min lokale innvandrer butikk er 80% innvandrere som kunder så det der varierer.

Poenget er at mange nordmenn også bryr seg bare om pris. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (1 time siden):

Det er vel ikke så unormalt når det er null forskjell på økologisk og "vanlig" mat ernæringsmessig.

Jeg kjøper kun noen typer kjøtt som kun finnes som økologisk versjon samt rømme for jeg synes den smaker bedre, resten gidder ikke betale mer for noe som for meg er det samme. Innvandrerebutikkene er for lav pris og utvalg av utlandske varer normale butikker ikke har defor intet økologisk.

Det jeg har funnet etter å ha kjøpt både økologisk og konvensjonelle frukt og grønnsaker siden 90-tallet, er at de økologiske produktene smaker mer, og har mer tørrstoff i forhold til vann. Og så vet vi at de ikke har kjemisk-syntetiske sprøytemidler.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg kjente en Iraner på 90-tallet, og han skjønte ikke dette med økologisk mat, det var null bevissthet om det der han kom fra. Han sa praktisk talt at de ikke hadde forurensning i landet hans fordi de gjorde det ikke til et problem.

Det er jo ikke pga forurensning man sprøyter frukt og grønt? :klo: 

Anonymkode: 42387...3a4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Kanskje en misforståelse eller språkbarriere for 35 år siden 😉 Økologisk mat er nok først og fremst en trend hos forholdsvis priviligerte mennesker, og i Iran vil nok mange andre saker være mest i fokus.

Innvandrerbutikkene er vanligvis forholdsvis små, og gir et tilbud om "et lite stykke hjemme" til mange ulike matkulturer. Mange kunder vil være prissensitive. Å drifte butikkene med egen import vil være kostbart innkjøpsmessig i forhold til hvilke avtalebetingelser store kjeder med store markedsandeler kan skaffe seg. Det er ganske naturlig at de ikke satser på nisjeprodukter til nordmenn som vil spare penger. Selv de større kjedene satser i liten grad på å ha noe særlig økologiske alternativer, også de dyrere kjedene. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Økologisk mat er ikke sunnere

Innvandrere er generelt mer opptatte av pris enn mange nordmenn er, kanskje fordi en del familier bare har en som jobber, mannen, mens kona er hjemme med unger og oppdrar dem. Da må man være prisbevisste, og å fø en hel skokk unger på dyre økologiske produkter går jo ikke så bra.

Jeg har sluttet å kjøpe økologisk nærmest, fordi det ble rett og slett for dyrt. Dobbel pris på en del ting, eller kanskje 25% dyrere for samme ene grønnsaken bare fordi den var økologisk. De må jo tjene inn alt svinnet for matvarene som blir spist opp og ødelagt av skadedyr og sopp etc. Det blir jo mindre igjen av salgbare grønnsaker i åkere og gårder der de ikke kan bruke pestmidler for å beskytte frukt- og grønnsaksavlingen, og ikke medisinere dyrene, da det jo ikke lenger ville vært økologisk dyrket.

Anonymkode: c2521...a82

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Giftige sprøytemidler er en del av forurensningen.
Det var giftstoffer i miljøet og i maten i sin helhet han ikke hadde noen kunnskap rundt, han hadde aldri tenkt på det, og han var voksen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Økologisk mat er ikke sunnere

Jo det er sunnere, fordi de ikke inneholder kjemisk-syntetiske sprøytemidler. Jeg skjønner ikke hvorfor den er så vanskelig å se. Det står også at det er forskjeller i næringsinnhold, selv om de er små. Dyrene har det også bedre, det er direkte misinformasjon at de ikke har det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo det er sunnere, fordi de ikke inneholder kjemisk-syntetiske sprøytemidler. Jeg skjønner ikke hvorfor den er så vanskelig å se. Det står også at det er forskjeller i næringsinnhold, selv om de er små. Dyrene har det også bedre, det er direkte misinformasjon at de ikke har det.

Har dyr det bedre om de ikke får medisiner når de er syke? Er det bare å avlive dem i hopetall da? Kyr kan f.eks få lungebetennelser, noe de ofte gjør om de går ute, skal de bare få dø av det da? 

Dette må være noe av det verste dyreplageriet jeg har hørt noen snakke godt om, som du gjør. Dyr har det IKKE bedre når de ikke får medisinsk stell og tilsyn, og medisiner når de er syke. Men de har selvsagt også et bedre liv om de mens de lever får gå ute og beite og gå fritt rundt, som høner og kyr og griser får rote i jorda ute i sola.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har dyr det bedre om de ikke får medisiner når de er syke? Er det bare å avlive dem i hopetall da? Kyr kan f.eks få lungebetennelser, noe de ofte gjør om de går ute, skal de bare få dø av det da? 

Dette må være noe av det verste dyreplageriet jeg har hørt noen snakke godt om, som du gjør. Dyr har det IKKE bedre når de ikke får medisinsk stell og tilsyn, og medisiner når de er syke. Men de har selvsagt også et bedre liv om de mens de lever får gå ute og beite og gå fritt rundt, som høner og kyr og griser får rote i jorda ute i sola.

Dyr i økologisk landbruk får medisin og veterinærtilsyn når de er syke! 

Anonymkode: 0cb0e...33e

• Liker 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...