newman01 Skrevet 10. august #21 Skrevet 10. august (endret) Flat kabel. Lett å trekke under dørterskelen, under parketten, gjennom dører og annet https://www.proshop.no/Nettverkskabel/Pro-LAN-CAT-6-UTP-Flat-Hvit-15-meter/2512268?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=searchengine&gad_source=1&gad_campaignid=22226765269&gbraid=0AAAAADuUrFEKRBP3Hj9N5uSdIzb8r27sH&gclid=CjwKCAjw49vEBhAVEiwADnMbbLxhBv1s-SmwL9VqWgh88q_UeUA3xYlnLv--91jsuJI8GKQOTO4XTxoCbWsQAvD_BwE Endret 10. august av newman01 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #22 Skrevet 10. august newman01 skrev (1 time siden): Flat kabel. Lett å trekke under dørterskelen, under parketten, gjennom dører og annet https://www.proshop.no/Nettverkskabel/Pro-LAN-CAT-6-UTP-Flat-Hvit-15-meter/2512268?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=searchengine&gad_source=1&gad_campaignid=22226765269&gbraid=0AAAAADuUrFEKRBP3Hj9N5uSdIzb8r27sH&gclid=CjwKCAjw49vEBhAVEiwADnMbbLxhBv1s-SmwL9VqWgh88q_UeUA3xYlnLv--91jsuJI8GKQOTO4XTxoCbWsQAvD_BwE Passer fint om det skal pusses opp i samme slengen😅 Anonymkode: 1fcb9...fdf
AnonymBruker Skrevet 10. august #23 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kjøp en extender Anonymkode: 6c49a...69f En extender kan halvere hastigheten og den vil føre til mye høyere forsinkelse. newman01 skrev (3 timer siden): Flat kabel. Lett å trekke under dørterskelen, under parketten, gjennom dører og annet https://www.proshop.no/Nettverkskabel/Pro-LAN-CAT-6-UTP-Flat-Hvit-15-meter/2512268?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=searchengine&gad_source=1&gad_campaignid=22226765269&gbraid=0AAAAADuUrFEKRBP3Hj9N5uSdIzb8r27sH&gclid=CjwKCAjw49vEBhAVEiwADnMbbLxhBv1s-SmwL9VqWgh88q_UeUA3xYlnLv--91jsuJI8GKQOTO4XTxoCbWsQAvD_BwE Den kabelen der er vel dårlig skjermet eller så mangler den skjerming helt. Anonymkode: 8e615...bcd 2
TBL12 Skrevet 10. august #24 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Den kabelen der er vel dårlig skjermet eller så mangler den skjerming helt. Anonymkode: 8e615...bcd UTP (Unshielded Twisted Pair) kabel er vanlig å benytte. De gir ikke nødvendigvis noe dårligere ytelse enn STP (Shielded Twisted Pair) i ordinære miljø. Skjermingen er viktig i miljø med mye annen forstyrelse. En bolig har normalt ikke dette. Feilen med en del av denne typen flate kabler er hvert par ligger parallelt. UTP og STP har hvert par tvunnet (twisted) som motvirker forstyrelser. Det finnes også flate kabler, der hvert par er tvunnet. Eksempel: https://www.amazon.com/gp/product/B01FWGK8QC/?th=1 Forskjellen på en flat kabel der hvert par er tvunnet og en ordinær UTP kabel er ikke nødvendigvis så stor og kan normalt sett fungere helt fint i en bolig. I industrilokale med store elektriske motorer o.l. vil STP være å anbefale.
newman01 Skrevet 10. august #25 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (1 time siden): En extender kan halvere hastigheten og den vil føre til mye høyere forsinkelse. Den kabelen der er vel dårlig skjermet eller så mangler den skjerming helt. Anonymkode: 8e615...bcd Du skal ha et ganske spesielt hus om generell stråling i huset medfører signalforstyrrelser på bredbåndskabelen
AnonymBruker Skrevet 10. august #26 Skrevet 10. august newman01 skrev (5 timer siden): Flat kabel. Lett å trekke under dørterskelen, under parketten, gjennom dører og annet https://www.proshop.no/Nettverkskabel/Pro-LAN-CAT-6-UTP-Flat-Hvit-15-meter/2512268?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=searchengine&gad_source=1&gad_campaignid=22226765269&gbraid=0AAAAADuUrFEKRBP3Hj9N5uSdIzb8r27sH&gclid=CjwKCAjw49vEBhAVEiwADnMbbLxhBv1s-SmwL9VqWgh88q_UeUA3xYlnLv--91jsuJI8GKQOTO4XTxoCbWsQAvD_BwE Den skal jeg prøve. Da blir ikke ledning klemt i døren. Er den like bra som den vanlige runde ledningen? Anonymkode: 43ec4...bda
AnonymBruker Skrevet 10. august #27 Skrevet 10. august Vi har bare lagt den over terskelen ytters i hjørnet og lukker døra over. Har holdt i noen år nå uten å gå i stykker og holder sikkert noen år til. Å lage hull i veggen, kutte av terskelen eller litt av døra skjer ikke. Da er det enklere og billigere å bytte kabel hver 10-15 år. Anonymkode: c5feb...c22 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #28 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Vi har bare lagt den over terskelen ytters i hjørnet og lukker døra over. Har holdt i noen år nå uten å gå i stykker og holder sikkert noen år til. Å lage hull i veggen, kutte av terskelen eller litt av døra skjer ikke. Da er det enklere og billigere å bytte kabel hver 10-15 år. Anonymkode: c5feb...c22 Vanlig eller flat kabel? Anonymkode: 43ec4...bda
AnonymBruker Skrevet 10. august #29 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vanlig eller flat kabel? Anonymkode: 43ec4...bda Flat. Anonymkode: c5feb...c22
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:34 #30 Skrevet søndag kl 15:34 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Flat. Anonymkode: c5feb...c22 Da skal jeg kjøpe det og prøve 🙂 Anonymkode: 43ec4...bda
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:38 #31 Skrevet søndag kl 15:38 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Flat. Anonymkode: c5feb...c22 Da skal jeg kjøpe det og prøve 🙂 Lønner seg å kjøpe en dyr en? Fant billigere på biltema, men kanskje ikke så bra? Anonymkode: 43ec4...bda
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:11 #32 Skrevet søndag kl 16:11 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Da skal jeg kjøpe det og prøve 🙂 Lønner seg å kjøpe en dyr en? Fant billigere på biltema, men kanskje ikke så bra? Anonymkode: 43ec4...bda Vi har blant annet fra Biltema, fungerer supert. Anonymkode: c5feb...c22
Soft mann Skrevet søndag kl 16:16 #33 Skrevet søndag kl 16:16 Det er veldig lite feil en kan gjøre ved trekking og terminering før hadtigheten blir svært lav. Snakk med noen som kan telekom😉
TBL12 Skrevet søndag kl 16:16 #34 Skrevet søndag kl 16:16 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Da skal jeg kjøpe det og prøve 🙂 Lønner seg å kjøpe en dyr en? Fant billigere på biltema, men kanskje ikke så bra? Anonymkode: 43ec4...bda Clas Ohlson har flat nettverkskabel. Biltema har rundt kabel etter det jeg kan finne? Fordel med flat kabel er den er lettere å gjemme.
newman01 Skrevet søndag kl 17:14 #35 Skrevet søndag kl 17:14 (endret) Cat.6 er cat.6, uansett hvor mye man betaler for kabelen. Stort sett Endret søndag kl 17:14 av newman01
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:08 #36 Skrevet onsdag kl 17:08 AnonymBruker skrev (På 9.8.2025 den 17.48): Da skal du ha ganske dårlig nett Anonymkode: 6c49a...69f Nei. Det holder å ha wifi med litt latency. For meg har det latterlig mye å si om jeg har 2 ms eller 30 ms mot nettet. Wifi har aldri, og kommer sannsynlig aldri, til å ha så lav latency som TP. Sims og candy crush er selvsagt spill hvor man ikke merker slikt. FPS og en del andre sjangre derimot vil absolutt være påvirket av latency. Om to stykker skyter hverandre på likt i CS, så vil den med 2 ms slå den med 30 ms. Det fordi "skytinga" når serveren først med 2 ms - sånn enkelt forklart. Anonymkode: a2c43...09f 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:10 #37 Skrevet onsdag kl 17:10 Skulle jeg lagt nye kabler i dag, hadde jeg klart gått for 6A eller 6E. Prisforskjellen er ikke så stor, og det vil være mer fremtidsrettet. Ikke noe man _trenger_, men det er fornuftig likevel. Anonymkode: a2c43...09f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå