AnonymBruker Skrevet 9. august #1 Skrevet 9. august Skulle jeg sagt ja til alt ila denne uka, hadde det vært middag med dessert hos familie på mandag, kebab med venninna mi på tirsdag, bolle kafé på onsdag og fylla fredag og lørdag Jeg prøver å få ned i vekt. Det jeg unner meg er byen med venninnene mine 2 ganger i mnd, for det gir meg mest ift aktiviteter som inneholder kalorier Jeg sier da nei til alt annet som handler om mat. Men folk blir veldig oppgitt. For meg handler dette om min helse, da jeg tidligere har sagt ja til alt og er ila 3 år i fedme kategorien Jeg klarer fint å gå ned i vekt og det går min vei. Har også kontakt med fastlege om dette, sånn at jeg gjør det riktig. Men det er det sosiale rundt dette jeg sliter med. Folk mener jeg ikke trenger å gå ned i vekt. Jeg har tynne armer, men store lår og rumpe, så jeg tror ikke de legger så mye merke til det, også er jeg veeeldig lav. Noen råd ang det sosiale? Anonymkode: e83b7...df9 4
Violetta Skrevet 9. august #2 Skrevet 9. august Kanskje du må øve deg litt på å gi faen i hva andre mener? 5 2
AnonymBruker Skrevet 9. august #3 Skrevet 9. august Jeg tenker bare at det jeg spiser angår kun meg. Blir gjerne med på alt mulig, men velger gjerne annerledes enn de andre på hva jeg bestiller når jeg er på diett. Uansett ikke så farlig hva andre tenker eller syns rundt det. Anonymkode: 99619...a69 7
AnonymBruker Skrevet 9. august #4 Skrevet 9. august Forslå en gåtur eller en aktivitet istedenfor kanskje? Forklar at du gjerne vil være sosial men du er midt i en livsstil endring og vil gjerne finne på noe som ikke innbærer alt for mange kalorier Anonymkode: 37689...959 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. august #5 Skrevet 9. august Violetta skrev (6 minutter siden): Kanskje du må øve deg litt på å gi faen i hva andre mener? Jeg bryr meg ikke om hva folk mener, men lurer på hvordan jeg kan si nei uten at folk blir oppgitt. Syntes det gir en unødvendig dårlig stemning, og om jeg kan unngå det med et smart comeback, så vil jeg heller det ts Anonymkode: e83b7...df9
AnonymBruker Skrevet 9. august #6 Skrevet 9. august Du trenger ikke å nevne at du sier nei takk fordi du skal ned i vekt/passer på kalorier. Bare si nei takk. Spør de, så si at du ikke har lyst på, er mett/forsynt osv. med et smil Anonymkode: 916c1...70f 4 5
AnonymBruker Skrevet 9. august #7 Skrevet 9. august Du kan jo gå på kafe uten å spise bolle, eller foreslå kino i stedet for kebab. Man kan fint være sosial uten kalorier. Kan til og med foreslå en aktivitet heller? Og si at man skal bli med å spise da - velg noe som passer inn i dietten på menyen, kafeer har salater, og selv på kebabsjappa så får man jo bestille salatversjon og få dressing på siden, eller bare spise fyllet og kaste pita-brødet. Jeg skjønner litt hva du mener altså, særlig når andre ikke synes du trenger å gå ned i vekt så er de kanskje ikke helt på lag. Men du må jo bare stå på ditt. Det er jo ikke så mye å "stå på" heller, jeg har gått på kafe tusen ganger i mitt liv og det har aldri vært obligatorisk å kjøpe boller, ingen blir sure på det du bestiller eller ikke bestiller. Med familie så er det verre, du må bare si du er på diett, og når middagen kommer på bordet så er det bare å ta mindre porsjon. Anonymkode: 108a1...b3d 8
AnonymBruker Skrevet 9. august #8 Skrevet 9. august Forsyn deg med mindre porsjoner, vekg salat istedenfor kebab, dra på kafe å dropp bolle. Om noen maser, si at du ønsker gå ned i vekt, og maser de videre så er det bare si tydelig at du hadde satt pris på om de i det minste kunne respektere valget ditt selv om de ikke vil støtte deg. Anonymkode: d62ef...85d 8
AnonymBruker Skrevet 9. august #9 Skrevet 9. august Jeg sier ja til alle sånne ting, men nei takk til dessert, bestiller noe annet enn kebab eller spiser bare halve, dropper bollen og holder meg til kaffe/ te. Er ikke så mye på fylla, men går ut om det passer og drikker gjerne lite øl eller noe med blandevann uten sukker. Jeg slanker meg ikke, det er sånn jeg lever. Kanskje det er noe der? At det er uvant for deg og droppe dessert og bolle? Opplever ikke at folk er negative til at jeg er forsiktig med sukker og opptatt av helse og kosthold. også enig i og foreslå noe aktivt? Man kan jo møtes for andre ting enn og spise og drikke. Anonymkode: 36813...142 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #10 Skrevet 9. august Nei takk, sier jeg når jeg ikke ønsker det som blir tilbudt. Legger ikke ut om hvorfor, og får absolutt ingen oppgitte kommentarer eller holdninger. Så enkelt. Anonymkode: 87894...c2f
AnonymBruker Skrevet 9. august #11 Skrevet 9. august Du trenger ikke si noe om at du slanker deg. Når du blir invitert på middag, kan du forsyne deg med en liten porsjon av hovedrett og dessert, evt takke nei til det siste fordi du er mett. Gå på kafe, men dropp bollen. Foreslå noe annet når venner vil møtes. Fortell hva du har lyst til uten å trekke inn slanking. Anonymkode: e9216...3e0 3
Grüner Skrevet 9. august #12 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Skulle jeg sagt ja til alt ila denne uka, hadde det vært middag med dessert hos familie på mandag, kebab med venninna mi på tirsdag, bolle kafé på onsdag og fylla fredag og lørdag Jeg prøver å få ned i vekt. Det jeg unner meg er byen med venninnene mine 2 ganger i mnd, for det gir meg mest ift aktiviteter som inneholder kalorier Jeg sier da nei til alt annet som handler om mat. Men folk blir veldig oppgitt. For meg handler dette om min helse, da jeg tidligere har sagt ja til alt og er ila 3 år i fedme kategorien Jeg klarer fint å gå ned i vekt og det går min vei. Har også kontakt med fastlege om dette, sånn at jeg gjør det riktig. Men det er det sosiale rundt dette jeg sliter med. Folk mener jeg ikke trenger å gå ned i vekt. Jeg har tynne armer, men store lår og rumpe, så jeg tror ikke de legger så mye merke til det, også er jeg veeeldig lav. Noen råd ang det sosiale? Anonymkode: e83b7...df9 Vær åpen og direkte med venner om at du slanker deg, og si at du gjerne vil møte dem, men helst treff som ikke involverer mat siden du slanker deg. Er du åpen om det, vil du i l større grad bli møtt med forståelse og aksept for ditt valg. Hvis ikke, vil du heller bli sett på som sær og kanskje uhøflig. 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #13 Skrevet 9. august Jeg tipper de blir oppgitt fordi du hele tiden skal fortelle at du slanker deg. Jeg driver også å slanker meg og svarer bare "ellers takk" når jeg blir tilbudt noe, velger kun kaffe på kafe, osv. Ingen blir oppgitt eller lager dårlig stemning. Så enten er de lei av å høre om slankinga, eller så omgås du bare dårlige folk. Anonymkode: f514a...9b4 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #14 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg sier da nei til alt annet som handler om mat. Men folk blir veldig oppgitt. For meg handler dette om min helse, da jeg tidligere har sagt ja til alt og er ila 3 år i fedme kategorien Jeg klarer fint å gå ned i vekt og det går min vei. Har også kontakt med fastlege om dette, sånn at jeg gjør det riktig. Men det er det sosiale rundt dette jeg sliter med. Folk mener jeg ikke trenger å gå ned i vekt. Jeg har tynne armer, men store lår og rumpe, så jeg tror ikke de legger så mye merke til det, også er jeg veeeldig lav. Noen råd ang det sosiale? Anonymkode: e83b7...df9 Du er i fedmekategorien, og folk mener du ikke trenger gå ned i vekt? Jeg ville lurt på om disse var venner sien de ikke tenker på din helse. Anonymkode: bb987...303 4
AnonymBruker Skrevet 11. august #15 Skrevet 11. august Forstår deg godt. Da jeg gikk ned fikk jeg også mye kommentarer. "Skal du ikke ha mer?", "Ta nå litt til", "nå må du ikke blir tynnere", "litt majones gjør vel ikke noe". Jeg gikk ned 20kg. Jeg ville med til normal BMI. Dessverre tror jeg mange tror at normal BMI er 10kg+ fra det som faktisk er normalt. Flere veier mer i dag og det er vel lettere å sammenligne med noe som "passer" de. Jeg er mye i besøk, har venner, kolleger osv. Hvis jeg skulle spist alt jeg ble tilbudt ville jeg gått opp i vekt (eller måtte droppet den sunne maten/vanlige måltider som lunsj, middag osv). Og jeg tror helt ærlig noen er misunnelig fordi man har satt seg et mål om å gå ned og klarer det. Jeg har MANGE ganger sagt nei takk eller valgt bort mot noe sunnere. Har feks blitt invitert med venninne på pizzarestaurant. På forhånd sa jeg at jeg ønsket å spise noe sunnere, men hun ville absolutt der. Kunne delt en porsjonspizza med henne, men hun måtte ha en hel selv. Så jeg bestilte en sunnere forrett og drakk vann til. Samme med kafe. Har opplevd noen litt små-misfornøyde kommentarer om at det er kjedelig jeg ikke spiser når vi avtalte kafe. Må kafe alltid være kaker og boller? Jeg kan fint spise noe på forhånd og bestille te eller svart kaffe. Og jeg klarer å gå uten mat et par timer. Ellers er mine tips: Forsyne deg selv i besøk. Da kan du begrense mengden av det du tenker er usunt eller inneholder for mye kalorier. For eksempel hvis jeg får servert lasagne, hvitløksbrød og salat, så tar jeg en liten porsjon lasagne, dropper gjerne hvitløksbrød og evt dropper dressing på salaten. Og dersom noen forsyner meg, så er det faktisk ikke jeg som skal ha dårlig samvittighet for å ikke spise opp. Har opplevd mange ganger (svigers) å bli servert. Jeg sier "det holder" og de øser på med mer "nei, ikke vær beskjeden" osv. Spiser du ute er det lov å spørre om å få majones til rekesmørbrød på siden, saus på siden osv. Jeg tar også med noe å spise til venninne kvelder. Vil de ha ost og kjeks er det ok, men jeg tar gjerne med grønnsaker og dipp. Også sier jeg fra på forhånd så det ikke beregnes mat til meg. Jeg legger fort på meg og må passe på kalorier. Jeg spiser gjerne ekstra sunt i ukedagene for å unne meg noe JEG vil kose meg med i helgen. Feks vin, god sjokolade, chips, rundstykker til frokost med smør/majones og godt pålegg. Også gjør jeg unntak. Er jeg invitert i rund dag, dåp osv, så skraper jeg ikke bort majonesen på snittene. Og jeg spiser kake, men begrenser det. Men det er så mange "feiringer" i løpet av et år at jeg ikke kan forsyne meg med alt mulig hver gang. Jeg er forsåvidt enig med dere som sier at "nei takk" bør holde. Men jeg tenker at hvis man sier nei takk, og likevel blir mast på, så kan man si "jeg skal ned i vekt, og holder meg til planen/dietten". Er det noen man treffer ofte som ikke godtar svaret, så er det lov å svare litt kvassere. Og det skal ikke være slik de som går ned i vekt skal få dårlig samvittighet og takke ja bare fordi verten sier "men nå har jo jeg laget så mye mat, spis mer". Jeg har faktisk kuttet ut en venninne når jeg gikk ned. Hver gang vi var sammen var det evig mas om at jeg ikke skulle gi hun dårlig samvittighet fordi hun da måtte spise kake, boller, diverse mat alene. Når jeg kom på måltider hos henne serverte hun alltid maten på tallerkenen før hun satt det fremfor meg. Og hver gang var det innmari mye usunt. Alt var laget med mest mulig fett: ost, fløte i alt mulig, masse smør ble brukt, svære porsjoner. Fikk en gang servert brunch der og hun hadde da laget til ferdig smurte rundstykker til oss. 4 halve hver. Det var 2cm tykt lag med majones, remulade, 5 slicer ost, godt lag smør også under majones, tykt lag rekesalat (sikkert 5ss, og da tuller jeg ikke), caffe latte hvor halve koppen var fløte (selv om jeg mange ganger hos henne før sa jeg kun drakk svart kaffe nå). Vi var venner og hun viste jeg ville ned. Jeg mener det er lov å informere om. Dessverre hae hun nok et overspisingsproblem som kanskje var lettere å prøve å få over på andre. Jeg forsøkte å foreslå andre ting som ikke innebar mat. Feks tur i en park, kjøretur til et fint sted ikke så langt unna, en tur til stranden osv. Men da tok hun alltid med så mye mat at jeg skulle tro vi skulle overnatte en helg. Brownies, påsmurte baguetter (og gjerne to-tre til hver), kjeks, chips, brus, skoleboller. Og alltid like snurt når jeg takket nei. Anonymkode: baf81...25c 2
Mezzosoprena Skrevet 11. august #16 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (På 9.8.2025 den 13.58): Skulle jeg sagt ja til alt ila denne uka, hadde det vært middag med dessert hos familie på mandag, kebab med venninna mi på tirsdag, bolle kafé på onsdag og fylla fredag og lørdag Jeg prøver å få ned i vekt. Det jeg unner meg er byen med venninnene mine 2 ganger i mnd, for det gir meg mest ift aktiviteter som inneholder kalorier Jeg sier da nei til alt annet som handler om mat. Men folk blir veldig oppgitt. For meg handler dette om min helse, da jeg tidligere har sagt ja til alt og er ila 3 år i fedme kategorien Jeg klarer fint å gå ned i vekt og det går min vei. Har også kontakt med fastlege om dette, sånn at jeg gjør det riktig. Men det er det sosiale rundt dette jeg sliter med. Folk mener jeg ikke trenger å gå ned i vekt. Jeg har tynne armer, men store lår og rumpe, så jeg tror ikke de legger så mye merke til det, også er jeg veeeldig lav. Noen råd ang det sosiale? Anonymkode: e83b7...df9 Det er jo det sosiale du sier nei til som gjør at de evt bli oppgitt - det er sannsynligvis ingen som blir oppgitt av at du spiser mindre/noe annet/ingenting. Du kan da fint være med på alt du bli invitert til og samtidig gå ned i vekt! 2
AnonymBruker Skrevet 11. august #17 Skrevet 11. august Jeg synes det høres ut som du problematiserer dette noe voldsomt. Slutt å snakk om din vektnedgang med andre. Det er ikke deres sak. Middag spiser du vel. Dra til familien din og vær sosial med dem, spis en normal mengde middag, og si du er mett og nei takk til dessert. Inviter venninna på middag i stedet. Spis vanlig mat eller en kopp te på kafé. Om folk spør om du ikke vil ha ditt eller datt sier du at du ikke er så sulten. Anonymkode: 12426...4f0 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #18 Skrevet 11. august Men du er vel med og bestemmer selv hva dere skal finne på? Skjønner når man er på besøk så kan man ikke styre, men besøket var kun ett av eksemplene dine. Kan du ikke foreslå å spise noe annet enn kebab med venninnene? Gjerne lage mat sammen. Og på kafé så må du ikke kjøpe bolle, det ser jeg som en unødvendig utgift uansett vekt. Du kan også være med ut uten å drikke alkohol, eller i hvert fall drikke mindre. Det opplegget ditt er for meg et større økonomisk problem enn et vektproblem. Har i hvert fall ikke råd til å leve sånn i dag. Anonymkode: 8dbcc...018 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #19 Skrevet 12. august Jeg forstår ikke helt at det skal føles så vanskelig moralsk. Hvordan tror dere vi slanke lever livene våre? Vi møter jo også venner, tar en kaffe osv. Vi er mange som passer på hva vi spiser bare for å holde vekten. Hvis man skal dra det litt langt, har jeg mer følt på et moralsk overtak framfor dårlig samvittighet for å ikke overspise. Eller er det en helt annen opplevelse å takke nei til kake når man har fedme framfor normal bmi? Jeg hører jo også «jo ta et stykke kake da!», men jeg har aldri tenkt at det betyr så veldig mye, dvelet ved det, eller fått dårlig samvittighet i etterkant. En slank kropp kommer sjeldent helt av seg selv, jeg må hvertfall jobbe for det, og begrense meg i det daglige. Anonymkode: fcb8a...261 2
Brunello Skrevet 12. august #20 Skrevet 12. august Å gå på diett som medfører at man ikke kan leve normalt er bare dumt. På et tidspunkt må man begynne å leve igjen, og da går vekta opp. Man må tilpasse seg. Middag med familien- ikke spis dessert. Kebab- dropp dressing. Cafe- drikk kaffe og dropp bolle. Ute med venner i helgen- drikk hvitvin og dropp annet unødvendig i løpet av dagen. En flaske hvitvin er ca. 500 kalorier, så du har en del mer å gå på. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå