Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 8.52):

Rammelån er for dem som har 60% belåningsgrad eller mindre, så er ikke noe alle bare kan få. 
I tillegg vil banken beregne lavere boligverdi enn reelt ved evt. mellomfinansiering, så penger på konto i en sånn situasjon er «mer verdt» enn nedbetalt gjeld.

Anonymkode: 800bd...ae2

Nei. Rammelånet er 60% av boligens verdi. En kan ha vanlig boliglån oppå dette, altså mer i belåningsgrad totalt.

Anonymkode: 6458b...ecf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en leilighet i sokkel som vi leier ut, som drar inn en del da vi bor i et pressområde. Vi setter pengene av (på høyrentekonto) til vedlikehold av hus og til vi trenger en ny bil en dag.

Vi har penger i aksjer som jeg har tro på, og vi har lite lån igjen på boligen. Akkurat nå er vi i en situasjon med lav inntekt - uten utleiedel og lite lån hadde vi slitt med tanke på fremtidige utgifter.

Anonymkode: 69cab...a85

Skrevet

Jeg sparer 1/3 på vanlig sparekonto, 1/3 på fastrentekonto og 1/3 i fond. Sparer i fond for å ha til ekstra pensjon. 

Pengene på sparekonto skal brukes til ny bil når den tid kommer. Jeg skal også gi barnet mitt noen tusenlapper for å kjøpe bil når hen er ferdig med studiene. 

K 51

Anonymkode: 9dadd...3a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei. Rammelånet er 60% av boligens verdi. En kan ha vanlig boliglån oppå dette, altså mer i belåningsgrad totalt.

Da må du ha høyere nedbetalingsrate på det øvrige lånet. Ved belåningsgrad over 60% må man ha nedbetaling på minimum 2,5% per år av hele lånebeløpet. Eller avdrag tilsvarende hvis hele lånebeløpet ble tegnet som et annuitetslån med 30 års nedbetalingstid. Fordi man har avdragsplikt ved belåningsgrad over 60%. 
Med «hele lånebeløpet» menes total ramme på flexilån i tillegg til annuitetslån oppå dette.
Hvis man har høy belåningsgrad vil det i veldig mange tilfeller bare gjøre at de månedlige utgiftene øker for folk, og det blir lite hensiktsmessig å ha det.

Og igjen - det er ikke alle som får flexilån i bank. Det er opp til banken å vurdere om vedkommende har økonomisk kontroll og er moden for å ha et sånt lån. Har man høyere belåningsgrad enn 60% er man ofte mer tjent med å ha ordinært boliglån og heller betale ned mer effektivt.

Hva er hensikten med å ha flexilån i tillegg til ordinært boliglån hvis tanken kun er å plassere sparepenger der og ha et ordinært lån i tillegg? Besparelsen utgjør kun differansen mellom innskuddsrenten og flexilånsrenten, og denne spises opp av økt avdrag på annuitetslån. 
Formålet med et flexilån er nettopp fleksibilitet, men hva er fleksibiliteten i å binde seg til å ha høyere avdrag på annuitetslån kun for å «tjene» 1% (kanskje) ekstra på sparepengene?

Det er heller ikke gitt at man får samme rente på flexilån som på annuitetslån ved belåningsgrad over 60%, fordi risikoen øker for banken ved høyere belåningsgrad.

Skrevet

Det siste året har vært dyrt; kjøpt ny bil (uten lån), konfirmasjon og vi hadde en stor vedlikeholdsutgift på ca 200k. Nå reiser ett av barna på utveksling på videregående, og det koster 150-200k i egenandel (avhengig av valutakurs) +lommepenger. Mye av det jeg vanligvis ville puttet i fondssparing har først gått til å bygge opp igjen bufferkontoen som ble tømt pga bil, konfirmasjon og hus, og nå har det blitt lite sparing siden vi har betalt en god andel av utvekslingsregningen. Har dog klart å sette ca 2k/mnd på egen ask og 500 kr/mnd på hvert av  barna sin ask konti stort sett hver mnd.

Normalt sett sparer jeg 10k/mnd på høyrentekonto til jeg har 1,5 netto mndlønn der (det spises jo ofte litt av den til hus/bil/hage) og 10k på ask (8500 til meg, 1500 fordelt på barna). 

Vi betaler ned 2mnok i boliglån med ca 10k/mnd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Da må du ha høyere nedbetalingsrate på det øvrige lånet. Ved belåningsgrad over 60% må man ha nedbetaling på minimum 2,5% per år av hele lånebeløpet. Eller avdrag tilsvarende hvis hele lånebeløpet ble tegnet som et annuitetslån med 30 års nedbetalingstid. Fordi man har avdragsplikt ved belåningsgrad over 60%. 
Med «hele lånebeløpet» menes total ramme på flexilån i tillegg til annuitetslån oppå dette.
Hvis man har høy belåningsgrad vil det i veldig mange tilfeller bare gjøre at de månedlige utgiftene øker for folk, og det blir lite hensiktsmessig å ha det.

Og igjen - det er ikke alle som får flexilån i bank. Det er opp til banken å vurdere om vedkommende har økonomisk kontroll og er moden for å ha et sånt lån. Har man høyere belåningsgrad enn 60% er man ofte mer tjent med å ha ordinært boliglån og heller betale ned mer effektivt.

Hva er hensikten med å ha flexilån i tillegg til ordinært boliglån hvis tanken kun er å plassere sparepenger der og ha et ordinært lån i tillegg? Besparelsen utgjør kun differansen mellom innskuddsrenten og flexilånsrenten, og denne spises opp av økt avdrag på annuitetslån. 
Formålet med et flexilån er nettopp fleksibilitet, men hva er fleksibiliteten i å binde seg til å ha høyere avdrag på annuitetslån kun for å «tjene» 1% (kanskje) ekstra på sparepengene?

Det er heller ikke gitt at man får samme rente på flexilån som på annuitetslån ved belåningsgrad over 60%, fordi risikoen øker for banken ved høyere belåningsgrad.

Ok, jeg bare korrigerte feilen din.

Skrevet

Par, begge 32, stort boliglån så all sparingen vår går til ekstra nedbetaling på boliglånet + sparing til barna. Utrolig stressende med høyt boliglån, så vi har kommet frem til at vi ønsker å betale maksimalt i fem år før vi sparer i fond igjen (har spart jevnlig tidligere). 🥲

Anonymkode: b8000...cf2

Skrevet

Ser at jeg nå må begynne å spare da jeg vil gå ned 5k i måneden som alderspensjonist med garantipensjon.

Anonymkode: 7dd2c...a40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...