Gå til innhold

Hvordan sparer dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

K33 - sparer mest på konto for tiden. Hadde planer om fond, men innså at jeg i stor grad har behov for pengene i nær fremtid for kjøp av ny bil når den jeg har dør eller blir for dyr å reparere, og/eller egenkapital til kjøp av større bolig enn jeg har i dag, evt buffer for mellomfinansieringsperioden. Har nedjustert løpetiden på boliglånet og betaler mer effektivt der også for å bygge egenkapital. Sparer til pensjon i fond. Fordelingen mellom konto/lån/fond er 54%, 36% og 10%.

Ønsker å komme til et nivå der jeg har 500k på konto, og etter det blir det nok 100% fond og nedbetaling av gjeld.

Anonymkode: 800bd...ae2

Skrevet

Indeksfond, noen få utbytte aksjer, veldig lite i bitcoin, har også noen utleieleiligheter ( 3 stk), da all gjeld er nedbetalt på de vil jeg sitte igjen med en ok cash flow i mnd, evt selge om det skulle være ønskelig. 

K 42

Anonymkode: 0d20e...6ce

Skrevet

Akkurat nå sparer jeg medt i høyrentekonto, da vi skal kjøpe større bolig. Men setter en liten sum på indeksfond, 3000 kr.

Anonymkode: 3d009...6fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.8.2025 den 17.12):

Er det lov for en pensjonist å svare? Nei, vi sparer ikke lenger. Alt vi får i pensjon går til opplevelser, reise, barne-barn osv. Så har vi selvfølgelig litt på høyrentekonto, men her blir det foreløpig verken tatt ut noe eller satt inn noe. Blir vel til arv da vi lever godt av pensjonen ellers.

Anonymkode: a5533...ec9

AnonymBruker skrev (På 9.8.2025 den 18.27):

Pensjonister har vel like rett til å svare som andre, men du sparer jo ikke, så da skjønner jeg ikke helt hvorfor du svarer i en tråd som handler om hvordan folk sparer.

Anonymkode: b431f...f16

Å ha penger stående på høyrentekonto er vel også sparing ?

Anonymkode: 7dd2c...a40

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Akkurat nå sparer jeg medt i høyrentekonto, da vi skal kjøpe større bolig. Men setter en liten sum på indeksfond, 3000 kr.

Anonymkode: 3d009...6fe

Har dere hørt om rammelån? Vi har det til samme rente og betingelser som vanlig lån. Så har alltid brukt det for ekstra nedbetaling og sparing - ekstra mye når vi planla oppkjøp bolig og slik. 

Du tjener mer på å få ned lånet enn på å ha penger på høyrentekonto, da lånerenta er høyest. 

Anonymkode: 379db...dc6

AnonymBruker
Skrevet

80 % fond, for det meste indeks. 20 % krypto , btc og eth. Så har jeg boligkreditt lån og en buffer i det. Ingen sparekonto på si.

Anonymkode: 8e8bb...9df

AnonymBruker
Skrevet

Fond for langsiktig, sparekontoer for buffer og målrettet sparing på kort sikt. 

Anonymkode: cbfbd...bbb

AnonymBruker
Skrevet

Er vel ca tredelt for tiden. mellom høyrentekonto, indeksfond og ekstra betaling på boliglånet.
Men dette justerer vi jo ettersom hva vi har lyst til å prioritere i perioder.

Anonymkode: 4af1d...76e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har dere hørt om rammelån? Vi har det til samme rente og betingelser som vanlig lån. Så har alltid brukt det for ekstra nedbetaling og sparing - ekstra mye når vi planla oppkjøp bolig og slik. 

Du tjener mer på å få ned lånet enn på å ha penger på høyrentekonto, da lånerenta er høyest. 

Rammelån er for dem som har 60% belåningsgrad eller mindre, så er ikke noe alle bare kan få. 
I tillegg vil banken beregne lavere boligverdi enn reelt ved evt. mellomfinansiering, så penger på konto i en sånn situasjon er «mer verdt» enn nedbetalt gjeld.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rammelån er for dem som har 60% belåningsgrad eller mindre, så er ikke noe alle bare kan få. 
I tillegg vil banken beregne lavere boligverdi enn reelt ved evt. mellomfinansiering, så penger på konto i en sånn situasjon er «mer verdt» enn nedbetalt gjeld.

Alt dette er forhandlbart med banken for mange. 

Vi har hatt rammelån hele veien - til samme betingelser som vanlig lån. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.8.2025 den 12.48):

Hvordan fordeler dere sparepengene deres? Har dere mest i fond, på høyrentekonto eller noe helt annet? Og sparer dere både langsiktig og kortsiktig?

Anonymkode: c400d...c27

Vi, par rundt 40, sparer i:

- IPS (1250 per mnd per hode) En omdiskutert spareform, men vi har landet med at det er ok for vår del. Bakgrunn er at vi anser å nå formue som tilsier formueskatt om noen få år, og da blir det faktum at IPS midlene ikke blir medregnet i formuen en ekstra bonus. + Vi har vurdert det som lite sannsynlig at vi får behov for disse midlene med det første.

- Fond / Aksjer. Hun sparer fast noen tusenlapper i måneden i globalt indeksfond. Jeg sparer noe mer og har disse fordelt i både aksjer og fond (litt mer hobby for min del). 

- Nedbetaling boliglån. Vi går for lang nedbetalingstid og vurderer nå rammelån (vi har kommet ned på ca. 40% av boligverdi).

- Bufferkonto (ca 50-75% av netto månedsinntekt står her til enhver tid). Ved større behov kan vi bruke kredittkort til kortsiktige disposisjoner og ved behov hente ut penger fra fond/låne opp bolig. 

All vår sparing er langsiktig, da vi (jeg - da det er min "hobby" :) ) mener dette gir en best langsiktig strategi. Når vi gjør større kjøp (bil, oppussing av hus mv.) tilpasser vi finanseringen til situasjonen. Typisk vil vi heller låne opp på boligen enn selge fond når de er lave mv.

Skrevet (endret)

Foreløpig bare på sparekonto da det er kortsiktig (oppussing bad).

Vi venter ikke større arv eller liknende, og i den politiske situasjonen som er nå opplever ikke helt trygghet i å spare i globale indeksfond som tenkt da så stor andel jo er amerikansk eid. 

Så når oppussing er ferdig tar jeg ny vurdering. 

Det blir nok ekstra betaling på boliglån hovedsaklig. 

Endret av AprilLudgate
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alt dette er forhandlbart med banken for mange. 

Vi har hatt rammelån hele veien - til samme betingelser som vanlig lån. 

Da har banken deres brutt utlånsforskriften. Rammelån er i praksis avdragsfritt, noe som i henhold til utlånsforskriften kun skal gis uten særskilt grunnlag (midlertidig betalingsproblemer) ved belåningsgrad under 60%. Vilkår kan forhandles, ved rammelån over 60% belåningsgrad har banken din benyttet «bruddkvote». Så utsagnet står fortsatt - rammelån er ikke noe alle bare kan få, man må innfri visse vilkår.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Par i førtiårene. Gift. Vi sparer til pensjon (IPS) og i fond, i tillegg til at nedbetaler gjeld på huset. Vi er ferdig med gjelden om 20 år, mener jeg å huske.

Så fort studiegjelden er nedbetalt vil disse pengene spares i fond. Vi har også bufferkonto, men denne er som jeg ser andre sier, ikke sparing. Den tas av, og bygges opp igjen, ved uventet/høye utgifter, eller som i sommer - en ekstra dyr sommerferie (så nå blir det å spare opp bufferen igjen de neste månedene). Vi pleier dog bare å ha omtrent 40-50 kroner stående i buffer da totalt (altså sammenlagt). Det har aldri vært behov å ha mer enn det da vi dekker de vanlige utgiftene helt fint. Vi er begge i full jobb.

Jeg vet også at jeg ligger an til å arve en del penger så det skal sies at jeg ikke er så bekymret for selve alderdommen, men jeg er opplært til å spare og viktigheten av å ha sikkerhet økonomisk. 

Anonymkode: 4bb12...5d1

AnonymBruker
Skrevet

Skulle stå 40-50 k, ikke kroner, hehe.

Anonymkode: 4bb12...5d1

AnonymBruker
Skrevet

Vi er midt i 30-årene med tre barn. Mye utgifter til hus (kjøpt nylig), og alt som følger med. Sparer på tre forskjellige kontoer til ulike formål (hus, bil, ferie), en del i fond til oss og barna, i aksjer, og en buffer konto til andre uplanlagte/planlagte utgifter. 

Anonymkode: 80bb0...022

AnonymBruker
Skrevet

K43. Har bolig og bil, og ingen gjeld. 

Jeg har noen hundre tusen på en høyrentekonto - jeg blir stresset av å ikke ha likvide midler og kunne få fatt i penger NÅ. Så jeg har nok litt mer her enn ekspertene anbefaler, men jeg vil heller være ekstra sikker enn å makse utbytte. 

Så har jeg en del i diverse fond. Både med tanke på kort, medium, og lang sikt. Noe med høy andel renter, noe i rene aksjefond. 

Jeg har også en del enkeltaksjer, liker utbytteaksjer best (kaching, liksom). 

Jeg sparer også i et pensjonsspare-produkt. 

Jeg sparer ikke til noe konkret. Vi har et hus vi pusser opp på, litt og litt, men der har jeg jo pengene til det, det er mer mannen som må "spare" for dette formålet. Ellers sparer jeg bare for å slippe å ende opp på gamleheim - jeg satser på å kunne kjøpe meg private tjenester så jeg slipper ligge hele dagen i sengen i min egen avføring fordi ingen har tid til å skifte på meg og hjelpe meg ut av sengen, som som skjedde med tre av fire besteforeldre... (sistemann var "heldig" og døde tidlig av kreft..)

Anonymkode: 99e8b...4ec

AnonymBruker
Skrevet

Sparer ca 60 % i globale indeksfond, ca 20% i utbytteaksker og ca 20 % i krypto ( bitcoin, ethereum og cardano).

Har ellers ca 3 månedslønner på vanlig konto, som buffer for uforutsette utgifter.

Anonymkode: 810f6...aad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Par, 30 år. Ingen arv, kommer fra helt vanlige familier. Sparer i fond, men har et par hundre tusen stående på høyrentekonto i tilfelle vi plutselig skulle få behov for det. Sparer vel egentlig kun langsiktig. 

Vi har valgt det stikk motsatte av ekstra innbetaling på bolig, da vi søkte om avdragsfrihet med en gang vi kom oss under 60% belåning. Sparer avdragene på vel 40.000 kr/mnd i fond. Har dog ambisjoner om å ha et par titalls millioner på bok når vi går av med pensjon, dette virket som den "enkleste" måten å få det til pga. renters rente. 

Begge har også innskuddspensjon på 7% hos arbeidsgiver. 

Anonymkode: a640e...6cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...