AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:48 #1 Skrevet lørdag kl 10:48 Hvordan fordeler dere sparepengene deres? Har dere mest i fond, på høyrentekonto eller noe helt annet? Og sparer dere både langsiktig og kortsiktig? Anonymkode: c400d...c27
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:56 #2 Skrevet lørdag kl 10:56 Det har jo endret seg mye gjennom livet. Nå er vi midt i 40-årene, og fokus er pensjon + buffer i alderdom + oppussing, ny bil og slikt. Sparer fast i indeksfond via ASK, det er langsiktig sparing, og buffer, og mulig en leilighet i utlandet. Har også rammelån, så sparer ekstra i boliglån hver måned. Det er mer kortsiktig sparing (og sparer jo mye mer på å ha lavere lån, enn å sette på høyrentekonto). Før så prioriterte vi mer nedbetaling enn fond, da vi fortsatt kjøpte oss opp. Men nå bor vi der vi vil bo "resten av livet". Anonymkode: 379db...dc6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:08 #3 Skrevet lørdag kl 11:08 Vi har 100.000 på sparekonto, som er en netto månedslønn. Vi sparer ikke mer der. Vi setter 10.000 inn på ulike fond i ASK. Dette er tenkt som langsiktig sparing, kanskje til pensjon om 30 års tid. På boliglån setter vi inn ca 40.000 per måned. Der er 32.000 nedbetaling. All vår sparing er egentlig langsiktig. Kortsiktig er ikke nødvendig da vi oftest kan løse det innenfor hva vi har å rutte med hver måned. Evt betaler vi mindre på lånet en måned. Avhengig av hva man anser som sparepenger, så har vi 6.5 mill i bolig (verdi -lån), 1,5 mill i fond, og 100.000 på sparekonto. Anonymkode: e85b6...b8d
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:11 #4 Skrevet lørdag kl 11:11 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har 100.000 på sparekonto, som er en netto månedslønn. Vi sparer ikke mer der. Vi setter 10.000 inn på ulike fond i ASK. Dette er tenkt som langsiktig sparing, kanskje til pensjon om 30 års tid. På boliglån setter vi inn ca 40.000 per måned. Der er 32.000 nedbetaling. All vår sparing er egentlig langsiktig. Kortsiktig er ikke nødvendig da vi oftest kan løse det innenfor hva vi har å rutte med hver måned. Evt betaler vi mindre på lånet en måned. Avhengig av hva man anser som sparepenger, så har vi 6.5 mill i bolig (verdi -lån), 1,5 mill i fond, og 100.000 på sparekonto. Anonymkode: e85b6...b8d For meg er kortsiktig sparing; Ny bil, større oppussingsprosjekt, lengre ferieturer (sommeren kostet 250 000). Synes det er risikabelt å spare til dette via ASK, da man plutselig er i en situasjon der man må ta ut pengene når markedet er nede i en dupp. Anonymkode: 379db...dc6 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:20 #5 Skrevet lørdag kl 11:20 Jeg sparer både langsiktig og kortsiktig. Langsiktig er pensjon, der sparer jeg 1500 kr mnd. Så har jeg 4 sparekontoer med forskjellige mål: 1: feriekonto, prøver å spare rundt 500 kr mnd 2: bufferkonto, prøver å spare 2000 kr mnd, denne er til forsikring (hund), disney+ (årlig), tannlege, lege, klær etc 3: høyrentebufferkonto, her setter jeg inn hvis jeg har ekstra på slutten av måneden, dette er da til dyrere/uforutsette utgifter. 4: ekstra nedbetaling lån, har prøver jeg å spare litt ekstra hver måned, slik at jeg kan betale ned en sum på lånet etterhvert, i tillegg til at det fungerer som en bufferkonto til faste regninger hvis noe skulle skje. Så målet mitt er 4000 kr mnd, også håper jeg alltid at jeg klarer å spare litt ekstra. Er alene og i typisk lavlønnet yrke, så noen måneder går bedre enn andre😂 Anonymkode: 2326a...c3c 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:21 #6 Skrevet lørdag kl 11:21 Sparer litt på høyrentekonto, men det er småpenger. Det aller meste går til å spare i eiendom. Det vil si at pengene går til nedbetaling av gjeld og utvikling av gårdseiendommene og driftsapparatet. Den dagen jeg vil pensjonere meg, regner jeg med å kunne selge eiendommene for 20-30 millioner og dermed ha grei økonomi som pensjonist, selv om jeg skulle måtte kjøpe meg en leilighet til 5-6 millioner. Anonymkode: 9ab50...cdb 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:25 #7 Skrevet lørdag kl 12:25 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan fordeler dere sparepengene deres? Har dere mest i fond, på høyrentekonto eller noe helt annet? Og sparer dere både langsiktig og kortsiktig? Anonymkode: c400d...c27 enkelt og greit 70% fond, 30% bolig(ekstra nedbetaling uten om faste avdrag) til det som går på langsiktig sparing Men endre seg litt av og til, f.eks når det var nedgang i markede før sommer så kjørte jeg 100% inn i aksjefond I tillegg så er det beregnet inn i det vanlige budsjettet penger til gaver, kos o.l, men dette kan variere fra mnd til mnd, ekstra penger der går ofte inn på fond i tillegg. samme om det er penger igjen etter feriepenger o.l Jeg har under 50% belåningsgrad på bolig, jeg satset hardere på nedbetaling av bolig from til den var under 60%, I tillegg har jeg en solid buffer på 6 ganger månedlig forbruk, de står på høyrentekonto til 5% rente. Jeg spare lite kortsiktig, like ikke så godt å reise til utlandet så ofte ikke så dyre ferier osv. Men skulle det dukke opp noe som koster litt ekstra så tar jeg fra bufferen også fyller jeg den opp igjen etterpå. Anonymkode: b431f...f16
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:39 #8 Skrevet lørdag kl 12:39 Er 41 år og sparer ved å betale ned huslån, i fond og i utbytteaksjer. Har også en buffer, men det regner jeg ikke som sparing. Fondsparing er langsiktig, utbytteaksjer er mer kortsiktig, tar avkastning innimellom hvis jeg trenger penger til noe mer enn det jeg bruker bufferkonto til. Feks dyr ferie, bil eller lignende Anonymkode: 9875d...c98
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:45 #9 Skrevet lørdag kl 12:45 Har ikke boliglån pr. i dag, har nedbetalt bolig. Blir snart boliglån igjen når vi skal ha noe større, riktignok antagelig bare 2-3 millioner delt med partner, men pr. nå er det bare 2400 i studielån jeg betaler i lån hver måned. Jeg har en ålreit buffer/sparekonto liggende, og gidder ikke øke den månedlig annet enn at jeg realiteten går såpass i pluss at jeg har nok der til ferier etc. Sparer derfor kun inn i indeksfond (ASK) hver måned. Jeg har mulighet til å spare 20 000 i måneden og er kjempegodt fornøyd med det. Så min sparing er 20 000 inn i indeksfond månedlig. Ingenting annet, men det er nå veldig mye mer enn mange har mulighet til å spare, så jeg er godt fornøyd. Anonymkode: 2cc50...969 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:12 #10 Skrevet lørdag kl 15:12 Er det lov for en pensjonist å svare? Nei, vi sparer ikke lenger. Alt vi får i pensjon går til opplevelser, reise, barne-barn osv. Så har vi selvfølgelig litt på høyrentekonto, men her blir det foreløpig verken tatt ut noe eller satt inn noe. Blir vel til arv da vi lever godt av pensjonen ellers. Anonymkode: a5533...ec9 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:31 #11 Skrevet lørdag kl 15:31 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er det lov for en pensjonist å svare? Nei, vi sparer ikke lenger. Alt vi får i pensjon går til opplevelser, reise, barne-barn osv. Så har vi selvfølgelig litt på høyrentekonto, men her blir det foreløpig verken tatt ut noe eller satt inn noe. Blir vel til arv da vi lever godt av pensjonen ellers. Anonymkode: a5533...ec9 Det er derfor jeg i mitt innlegg presiserer at det kommer an på alder og hvor man er i livet. Mine foreldre har like mye å som da de jobbet (AFP, og alt det der). Min generasjon (født på 80-tallet) kan vente ca 1/3 av det vi får i lønn nå (maks). Samt å måtte betale for private helse- og omsorgstjenester. Så en del av sparingen er selvfølgelig å sikre egen bolig til barna da de vl være enda dårligere stilt gitt hvordan alt dette peker. Anonymkode: 379db...dc6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:27 #12 Skrevet lørdag kl 16:27 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det lov for en pensjonist å svare? Nei, vi sparer ikke lenger. Alt vi får i pensjon går til opplevelser, reise, barne-barn osv. Så har vi selvfølgelig litt på høyrentekonto, men her blir det foreløpig verken tatt ut noe eller satt inn noe. Blir vel til arv da vi lever godt av pensjonen ellers. Anonymkode: a5533...ec9 Pensjonister har vel like rett til å svare som andre, men du sparer jo ikke, så da skjønner jeg ikke helt hvorfor du svarer i en tråd som handler om hvordan folk sparer. Anonymkode: b431f...f16
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:10 #14 Skrevet lørdag kl 17:10 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Pensjonister har vel like rett til å svare som andre, men du sparer jo ikke, så da skjønner jeg ikke helt hvorfor du svarer i en tråd som handler om hvordan folk sparer. Anonymkode: b431f...f16 Spurte om det var lov, noe du tydeligvis mener jeg ikke har,- så beklager så mye! Trodde det var høflig gjort å spørre da.... Anonymkode: a5533...ec9 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:20 #15 Skrevet lørdag kl 17:20 Sparer langsiktig og kortsiktig. Pensjonsparing i fond, og kortsiktig på høyrentokonto (brukes til buffer). K29. Ung ufør. Anonymkode: 9ae42...aed
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:20 #16 Skrevet lørdag kl 17:20 Akkurat nå har jeg mest i noen enkeltaksjer. Har hatt 13% avkastning siden jeg startet for 3 mnd siden med det, så det synes jeg er bra. Anonymkode: 0a144...705
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:28 #17 Skrevet lørdag kl 17:28 Sparer ikke men bruker penger fra konto og det virker som det aldri blir mindre penger der. Skal sies at det mange hundre tusen der så kanskje det er rentene som fyller på hele tiden Anonymkode: 38b30...8be 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:29 #18 Skrevet lørdag kl 17:29 Jeg sparer på vanlig sparekonto, sparekonto med fastrenteinnskudd (6 mnd binding) og i tre ulike fond. Jeg har omtrent en tredel av sparepengene mine i hver av disse spareformene. Anonymkode: 9dadd...3a1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:38 #19 Skrevet lørdag kl 17:38 K47, har nedbetalt bolig. Har heller ikke annen gjeld. Sparer først og fremst langsiktig i fond, dette er tiltenkt pensjonsalderen og evt å hjelpe barna inn på boligmarkedet. Har fast trekk (spareavtale) hver mnd, så det går av seg selv, kjøper litt ekstra nå og da. Har også en høyrente sparekonto til kortsiktig sparing, dvs oppussing. Har en bufferkonto, men dette anser jeg ikke som sparing, det er mer som en brukskonto bare at det faktisk er litt renter. Har ordnet det slik at alle regninger (også spareavtalen til fondet) blir trukket fra bufferkontoen. Anonymkode: e921b...603
NakenPanda Skrevet lørdag kl 20:49 #20 Skrevet lørdag kl 20:49 Sparer 60 prosent over 4 ulike fond (2 index, 1 utbyttefond og 1 industrifond), har 100 000 på kjapp buffer og ca 900 000 på høyrente, ville normalt vært 70-80 % fond men skal kjøpe bolig snart så vektet ned fondene etter nyttår før crazy Trump tok over som svekket nedturen litt ihvertfall. Sparer månedlig inn mot fondene, huslånet mitt er såpass billig at det lønner seg ikke for meg å betale ned på det noe raskere. Ingen bilån eller studielån å ta livet av heller så 4.75% på høyrente er ok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå