Gå til innhold

Virker mindfullness selv om det ikke kjennes sånn ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd noen ulike apper og videoer som har til hensikt og roe nervesystemet. På slutten spør de gjerne om man føler endring i kroppen, føler seg roligere. Jeg kjenner ingen forskjell og er absolutt like anspent som jeg er hele tiden. Virker det ikke for meg? Gjør jeg det feil? Eller får jeg noe ut av det bare ikke umiddelbart?

Anonymkode: ac419...292

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Ikke stress. Det har effekt på langsikt. Men er en del dårlig mindfullness også, som ligner mer på stress. Manifest success og annen drit. Hold det fullstendig enkelt. Gjør det du skal, prøv å la være og forvente resultater. Det beste er når du etter hvert klarer å bare se på det som en praksis som skal gjøres, ikke noe du skal få noe ut av. For øvrig ganske mindfull holdning.

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler deg å holde deg unna videoer. Skjerm og meditasjon har ikke noe med hverandre å gjøre.

Skrevet

Å roe nervesystemet og kvitte seg med stress er noe som tar tid. Veldig få kjenner forskjell etter en øvelse.

Og ikke sikt etter resultater. Det er sannsynligvis en av de største grunnene til stresset i første omgang.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mindfullness kan faktisk være mer skadelig enn at det kan ha en helsebringende effekt om du gjør det alene. 

Under veiledning av en person med kompetanse så er det positivt. 

Ble gjort flere studier på dette for 10 - 15 år tilbake 

Anonymkode: 997b2...4cf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Lava Anne skrev (55 minutter siden):

Anbefaler deg å holde deg unna videoer. Skjerm og meditasjon har ikke noe med hverandre å gjøre.

Det forstår jeg men de er ikke for å se på, kun lytte til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror at å sitte og stirre i luften, høre på bølgeskvulp og bare gjøre ingenting er mye bedre enn denne typen mindfullnes.

Anonymkode: 8acf1...79b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (54 minutter siden):

Å roe nervesystemet og kvitte seg med stress er noe som tar tid. Veldig få kjenner forskjell etter en øvelse.

Og ikke sikt etter resultater. Det er sannsynligvis en av de største grunnene til stresset i første omgang.

Ja det forstår jeg. Men jeg legger ned veldig mye innsats i å bedre helsen min, trening, mindfullness, yoganidra, kosthold. Ikke fanatisk opphengt i det, men jeg er interessert i å fungere bedre. Noen ganger føles det tungt og trist og det oppleves som at jeg ikke får noe igjen for arbeidet jeg legger ned. Det kan fort føles meningsløst å drive med mindfullness hvis man stadig kjenner seg like stresset og fungerer like dårlig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror at å sitte og stirre i luften, høre på bølgeskvulp og bare gjøre ingenting er mye bedre enn denne typen mindfullnes.

Anonymkode: 8acf1...79b

Jeg gjør begge deler, og ja jeg kan være enig med deg i at å tilbringe tid i naturen kan gi bedre effekt. Men i de øvelsene jeg gjør så er det også pusteøvelser og det åta kontroll over pusten skal være en inngang til å få kontroll over nervesystemet.

Skrevet

Det tar tid, og det er ikke gitt at endringene og effekten er så konkret. Jeg kan kjenne at det gjør meg godt på sikt, uten at jeg helt kan sette fingeren på hva, hvordan og hvorfor. Dessuten er det jo som med det meste annet - alt funker ikke for alle, man må prøve seg fram og se hva som passer. Jeg har mest nytte av avspenning og meditasjoner som fokuserer på pust og kropp, blir det for svevende og abstrakt faller jeg av.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har prøvd noen ulike apper og videoer som har til hensikt og roe nervesystemet. På slutten spør de gjerne om man føler endring i kroppen, føler seg roligere. Jeg kjenner ingen forskjell og er absolutt like anspent som jeg er hele tiden. Virker det ikke for meg? Gjør jeg det feil? Eller får jeg noe ut av det bare ikke umiddelbart?

Det er ikke slik at «mindfullness « er en metode, en app eller en quick-fix noen kan selge deg.

Om du legger deg ned på gulvet og «tenker positive tanker» så hjelper selvsagt ikke det. 

Det finnes like selvsagt allment tilgjengelige og godt utprøvde metoder for stressmestring, god søvnhygiene, øvelser og rutiner for å vedlikeholde egen psykiske helse og så videre. Om du oppsøker og implementerer dem i egen hverdag vil det hjelpe. Men det at noe hjelper betyr ikke at du kan gjøre det i to dager og så oppleve bedring. Eller at du kan slutte med rutinen etter noen uker, måneder eller år.

God psykisk helse er som god fysisk helse. Det er en livslang sak. Om du ønsker en sunn rygg som ikke verken i alderdommen må du velge å være aktiv og trene styrke ukentlig, livet gjennom. Om du gjør det en uke sommeren 2025 har det null effekt. Så også med din psyke. Ønsker du at den er god livet gjennom må du ivareta den - livet gjennom. Også når alt kjennes ok.

Anonymkode: a11c6...cb5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja det forstår jeg. Men jeg legger ned veldig mye innsats i å bedre helsen min, trening, mindfullness, yoganidra, kosthold. Ikke fanatisk opphengt i det, men jeg er interessert i å fungere bedre. Noen ganger føles det tungt og trist og det oppleves som at jeg ikke får noe igjen for arbeidet jeg legger ned. Det kan fort føles meningsløst å drive med mindfullness hvis man stadig kjenner seg like stresset og fungerer like dårlig.

Kanskje en del av problemet er at du jobber for hardt med å slappe av? Av og til er less more. Hvis du er opphengt i at du MÅ gjøre alt mulig og gjøre det riktig for å få det bedre, så stresser du nervesystemet, og alle øvelsene vil virke mot sin hensikt. For meg fungerer mindfullness når jeg fokuserer på aksept. Uansett om jeg er stresset eller ikke, alt er som det skal være. Og da blir jeg mindre stresset. 

For meg hjalp det også å følge et opplegg og ikke alle tusen forskjellige ting jeg fant frem selv. men følge et opplegg som noen har lagt opp i en sånn nettgruppe. Altså de selger meg det jo, så jeg betaler. Men det å prioritere en ting, og så følge opp det nå i et år, i stedet for å prøve alt mulig forskjellig slik jeg gjorde før, det har gjort meg godt. 

Anonymkode: 418d1...b71

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Les det du skriver en gang til. Eller ti ganger til.

Mindfullness kan bety ulike ting og ha ulik verdi for forskjellige folk. Men jevnt over er det ikke noe du skal legge innsats i eller måle resultat av. Og dersom du gjør dette av samme årsak mange andre gjør det (stress) så forstår du kanskje hvorfor det du gjør nå er kontra produktivt?

AnonymBruker
Skrevet

Mindfullness kan faktisk være mer skadelig enn at det kan ha en helsebringende effekt om du gjør det alene. 

Under veiledning av en person med kompetanse så er det positivt. 

Ble gjort flere studier på dette for 10 - 15 år tilbake 

Anonymkode: 997b2...4cf

Nei, det er ikke skadelig å være tilstede alene.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du stresser kroppen med dette, garantert. Det er meningsløst når det forverrer stress pga dine forventninger.

Anonymkode: 551df...2aa

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje en del av problemet er at du jobber for hardt med å slappe av? Av og til er less more. Hvis du er opphengt i at du MÅ gjøre alt mulig og gjøre det riktig for å få det bedre, så stresser du nervesystemet, og alle øvelsene vil virke mot sin hensikt. For meg fungerer mindfullness når jeg fokuserer på aksept. Uansett om jeg er stresset eller ikke, alt er som det skal være. Og da blir jeg mindre stresset. 

For meg hjalp det også å følge et opplegg og ikke alle tusen forskjellige ting jeg fant frem selv. men følge et opplegg som noen har lagt opp i en sånn nettgruppe. Altså de selger meg det jo, så jeg betaler. Men det å prioritere en ting, og så følge opp det nå i et år, i stedet for å prøve alt mulig forskjellig slik jeg gjorde før, det har gjort meg godt. 

Så det vil være bedre for meg og droppe pusteøvelser og heller fortsette med aktiviteter jeg liker for aktivitetens skyld men som også gir et avslappende utbytte? Slik som trening, fiske og turer i marka?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så det vil være bedre for meg og droppe pusteøvelser og heller fortsette med aktiviteter jeg liker for aktivitetens skyld men som også gir et avslappende utbytte? Slik som trening, fiske og turer i marka?

Det vet jeg ikke. Det vet bare du. For du kjenner hva som gjør at du slapper av. 

Jeg gjør pusteøvelser, fordi de hjelper meg å puste mer med diafragma ellers i døgnet. Det er viktig for meg fordi jeg har hatt en veldig stiv diafragma som har fø4t til nakkesmerter. For meg er dermed pusteøvelser viktig.

Men når det gjelder mindfulness gjør jeg det primært i andre opplevelser jeg liker, heller enn spesifikke øvelser. F.eks liker jeg veldig godt varme dusjer, å vaske opp (varm vann ikke sant) å ligg på rygg med beina opp og en varmepølse på bryst/mage. Da øver jeg mindfulness, være her og nå og jeg merker hvordan jeg lander. 

Jeg tror generelt at det å gjøre mer av det som gjør en glad og tilfreds er en god vei å gå. Men for meg har det også vært uvurderlig å lære om nervesystemet, slik at toleransen min for stress også har økt. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (6 timer siden):

Les det du skriver en gang til. Eller ti ganger til.

Mindfullness kan bety ulike ting og ha ulik verdi for forskjellige folk. Men jevnt over er det ikke noe du skal legge innsats i eller måle resultat av. Og dersom du gjør dette av samme årsak mange andre gjør det (stress) så forstår du kanskje hvorfor det du gjør nå er kontra produktivt?

Blir ikke det det samme som om du ikke skal forvente å bli bedre form av å løpe? Eller ikke forvente å få økt styrke selv om du har trent målrettet i flere år?  Bør mindfullness ikke være en del av et mental trening program? 

AnonymBruker
Skrevet

Tid og øvelse vil ha noe å si. Du må drive med dette regelmessig over en lengre periode før du merker effekt. Noe annet som også kan ha mye å si er styrken på stresset du opplever.

Jeg vil bruke tall for å forklare hva jeg mener. La oss si at stresset ditt ligger på ca. 7. Så kan vi si at mindfullness har en mulighet til å redusere stress fra 0-3, avhengig av metode.

Med lite øvelse eller en dårlig metode ender du kanskje mellom 7 og 5 et sted og du merker ingen tydelig forskjell. Selv om du har en god metode kan det hende at du ikke kommer lavere enn 4. Det vil tiden vise.

Kanskje bør du også se på hva det er som gjør deg stresset i utgangspunktet. Hvis regnet pøser ned vil bøtta fremdeles renne over selv om du lager et par små hull i bunn. Hvis du f.eks. blir mobbet av sjefen så går det ikke an å meditere seg ut av det, da må du faktisk bytte jobb.

Anonymkode: d5b7c...543

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fullstendig svada. Myntet for de som ønsker å tro.

Anonymkode: b1fd9...592

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg gjør begge deler, og ja jeg kan være enig med deg i at å tilbringe tid i naturen kan gi bedre effekt. Men i de øvelsene jeg gjør så er det også pusteøvelser og det åta kontroll over pusten skal være en inngang til å få kontroll over nervesystemet.

Dropp pusteøvelsene en stund, det kan gjøre nervesystemet mer anspent for noen faktisk. 

Prøv heller øvelser der du bare fokuserer på kroppen uten å gjøre noe, som denne: 

Om ikke den typen funker, kan du prøve denne under, den er spesielt for kronisk syke som har angst, skjelvinger og vibrasjoner i kroppen, pusteproblemer, utmattelse osv. Her skal du bare legge deg ned, eller sitte med hodestøtte, og tenke at du hviler nervene, og du trenger ikke gjøre det lenge: https://www.medicalmedium.com/blog/resting-the-nerves-healing-techniques

Anonymkode: fcd9e...920

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...