Gå til innhold

Mummidagen,fikk du tak i kopp?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det ble opplyst om det i køen på Kitchn i dag. I fjor var det 80k, i år var det mer (100k kanskje? Husker ikke nøyaktig hva det var som ble sagt) fordi Arabia ønsker at alle som vil ha skal få, og de liker ikke at man videreselger til blodpris.

Anonymkode: 5f77f...8fe

I køen? Du mener av folk som stod i køen og trodde de hadde peiling.
Selv ikke ansatte i Kitchn vet opplaget. Det er faktisk en av kriteriene Moomin Arabia stiller til de som får selge på mummidagen. At de får ingen info om totalt opplag og heller ikke får opplyse om hvor mange de har solgt. Vil de ikke akseptere betingelsene får de heller ikke selge mummikoppene. 

Anonymkode: e0019...9da

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Da vil jeg tro dette er antallet kitch’n har fått, for dersom det stemmer det som Arabia sier at de ikke kan opplyse antall pga at de er børsnoterte ville det være rart om de oppga dette til sine kunder. 

Anonymkode: 58ffb...c3e

Ja det kan godt hende, det ble ikke sagt noe mer og ingen spurte heller.

Skrevet

Folk selger til 900,- på Finn :ler:

Anonymkode: e2919...846

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En evighet er en sannhet med modifikasjoner. Kjøpt i mars/april og selges i aug. Såpass dyre samlergjenstander må du regne med litt tid før den rette kjøperen dukker opp. 6-12 mnd er ikke uvanlig. 

Skulle gjerne hatt link, søsteren min samler. Usikker på om hun gir 8000, men...

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det kan godt hende, det ble ikke sagt noe mer og ingen spurte heller.

Men når jeg har tenkt meg om virker det veldig høyt siden ser det er få kitch’n butikker som selger de. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men når jeg har tenkt meg om virker det veldig høyt siden ser det er få kitch’n butikker som selger de. 

Bare tull ja. Totalt 15 butikker i Norge solgte på mummidagen. Vil tro de alle fikk selge omtrent det samme antallet kopper. 
Jeg var ganske lagt fremme i køen i Kitchn og fikk et godt overblikk derfra hvor mye de hadde til salgs. Vil anslå rundt 300 stk. Gikk forbi der igjen like før de var tomme og kunne ikke se de hadde lagt til noe mer fra lageret. 

7 land solgte i fysiske butikker. Men med de skandinaviske landene med flest utsalg. 
Sånn grovt sett kanskje 5000 i Norge fra butikker og det samme antall på nettet. 
Skal man være veldig drøy 10000 x 7 land. Men i UK, Polen og Tyskland er ikke hypen for mummikopper på langt nær så stor. Så jeg synes ikke 50 K totalt ville være så langt fra virkeligheten. Menmen… er jo bare spekulasjoner. 😀

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Joda, de gjør det. I fjor var det 80.000. 

Det høres ekstremt mye ut, av 2023 Moonin Day ble laget 5000

Anonymkode: f05ef...1f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, jeg blir egentlig litt trist av det ville mummikopp-hysteriet jeg. Jeg er vokst opp med Tove Janssons bøker og opplever hele den kommersialiseringa som nærmedt et hån og en forringelse av det hun formidla gjennom forfatterskapet. Snusmumrikken does not approve.

Anonymkode: 2e428...5c0

Ja, Mummikopp-hypen spiller på samme psykologiske reaksjoner som kryptosvindel, pyramidespill eller spekulasjoner i aksjemarkedet; man selger en grovt overpriset gjenstand til folk som kjøper dette i håp om at objektet skal stige i pris, og mekanismen fungerer så lenge etterspørselen er der, men faller sammen som et korthus når alle vil selge - som i pins-markedet etter 1994.

Andre vil kalle dette svindel, som i mine øyne er et korrekt ord når man ikke engang kan oppgi eksakt opplagstall for et "sjeldent" objekt; til sammenligning er opplaget for et klassisk årssett av Norges mynter idag 6000, noe som vanligvis holder i lange baner, og det er langt flere som samler mynter eller sedler på verdensbasis enn på Mummikopper.

Å redusere Tove Janssons eventyrunivers til et tannløst spekulasjonsobjekt, er, som du skriver, et hån mot forfatterskapet hennes; det var ikke simpel grådighet hun hadde i tankene da hun skapte Mummitrollet, og alle som er med på å presse prisene opp og hamstre kopper man aldri får bruk for, men kun kjøper for å selge videre til overpris, er med på denne grådigheten og kommersialiseringen av noe som i utgangspunktet var fint.

Man blir flau på folks vegne når man ser grådigheten i øynene deres; enten de slåss om å få tak i pins før 1994 fordi dette skulle være en sikker investering, eller hamstrer Mummikopper og legger dem ut på Finn.no til mangedobbel pris; dette er ingenting annet enn et hån mot arbeidet Tove Jansson la i verkene sine; grådigheten vinner over sunn fornuft.

Mummikoppspekulantene skulle skamme seg over å ha nådd et slikt lavmål.

Anonymkode: bfd9f...62a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...