AnonymBruker Skrevet 9. august #1 Skrevet 9. august Jeg ser kvinnelige turister fra Kina, Japan, Korea ol daglig som kommer fra cruiseskipene som legger til kai her i Bergen, og ca 9 av 10 kvinner har store solhatter/ solskjermer i tillegg til store solbriller, for å dekke til mest mulig av ansiktet sitt, selv om det er overskyet/regn. Hvorfor er de så redde for å bli eksponert for solen? Har de sartere hud enn andre folkeslag? Er det mer krise for de å få rynker av solen enn andre folkeslag? Anonymkode: 000e6...b5e 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #2 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ser kvinnelige turister fra Kina, Japan, Korea ol daglig som kommer fra cruiseskipene som legger til kai her i Bergen, og ca 9 av 10 kvinner har store solhatter/ solskjermer i tillegg til store solbriller, for å dekke til mest mulig av ansiktet sitt, selv om det er overskyet/regn. Hvorfor er de så redde for å bli eksponert for solen? Har de sartere hud enn andre folkeslag? Er det mer krise for de å få rynker av solen enn andre folkeslag? Anonymkode: 000e6...b5e Asiatere har hud som er mer disponert for å få melasma Anonymkode: bbf5e...b80 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #3 Skrevet 9. august De er godt kjent med hvordan sol påvirker rynker. Det er ikke uten grunn at disse ser helt fantastiske ut, og yngre ut enn de er. De tar svært godt var på huden sin gjennom både hudpleie, kosthold og væremåte, som feks solskygging. Anonymkode: 149a2...b4f 9 1 4
Grüner Skrevet 9. august #4 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg ser kvinnelige turister fra Kina, Japan, Korea ol daglig som kommer fra cruiseskipene som legger til kai her i Bergen, og ca 9 av 10 kvinner har store solhatter/ solskjermer i tillegg til store solbriller, for å dekke til mest mulig av ansiktet sitt, selv om det er overskyet/regn. Hvorfor er de så redde for å bli eksponert for solen? Har de sartere hud enn andre folkeslag? Er det mer krise for de å få rynker av solen enn andre folkeslag? Anonymkode: 000e6...b5e Fordi det blir sett på som attraktivt med hvit hud eller så lys hud som mulig i de landene. I den europeiske overklassen hadde de også tidligere den holdningen at hvit hud var status og et symbol på at du slapp å jobbe (utendørs) og bli brunbarket og furet slik som bønder og arbeidere. 19 1 5
AnonymBruker Skrevet 9. august #5 Skrevet 9. august De synes det er pent med hvit hud 🤷♀️ En nordmann jeg kjenner som bodde i Seoul og som kunne koreansk, overhørte ofte at noen snakket om den "fine, hvite" huden hans. Anonymkode: 9365a...884 7 2
AnonymBruker Skrevet 9. august #6 Skrevet 9. august Jeg hadde en stemor fra Thailand. Hun satt alltid i skyggen, og sa at det var fordi hun ikke ville bli brun. Anonymkode: 84a23...243 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #7 Skrevet 9. august Grüner skrev (9 minutter siden): Fordi det blir sett på som attraktivt med hvit hud eller så lys hud som mulig i de landene. I den europeiske overklassen hadde de også tidligere den holdningen at hvit hud var status og et symbol på at du slapp å jobbe (utendørs) og bli brunbarket og furet slik som bønder og arbeidere. Jepp. Tanten min fra Filippinene er også preget av det. Anonymkode: da07d...905 1
senior Skrevet 9. august #8 Skrevet 9. august Hvit hud er mest attraktivt i Asia. De pudrer og sminker seg hvite, mens her sminker man seg brun. De ser mest ut som spøkelser når de sminker seg. Heldigvis ser de fleste asiatiske damer bra ut uten sminke . . . . og daglig sminke er enda ikke helt vanlig. 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #9 Skrevet 9. august I diverse programmer jeg har sett på YouTube og lignende på nett, har jeg sett at det er status blant f.eks japanske kvinner å ha så hvit hud som mulig. De betaler i dyre dommer for kremer som sies å bleke huden, da de ønsker seriøst å være kritthvite. Å bli solbrun eller brent er lavstatus for dem, det er ikke høyt verdsatt. Man skal se så ung ut som mulig, så lenge som mulig. Å sole seg ville ikke bare bety solbrun hud, men også rynker, som er like ille som brunlig hud. Du har sikkert sett japanske geishaer som har klint på seg tykke lag med kritthvit make-up i ansiktet, fordi det gjenspeiler den ettertraktede statusen det er å være så hvit som overhodet mulig? Anonymkode: 4bf40...771 5
AnonymBruker Skrevet 9. august #10 Skrevet 9. august Spennende spørsmål og spennende svar 🙂 Jeg har lurt på det samme når jeg har sett turister / selv vært turist. Anonymkode: b4576...66a 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #11 Skrevet 9. august Tar de mye D-vitamintilskudd i Asia? Anonymkode: de199...3f5 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #12 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Tar de mye D-vitamintilskudd i Asia? Anonymkode: de199...3f5 De har generelt et mye mer naturlig råvarebasert kosthold enn oss, i alle fall. Grønnsaker i lange baner til alle måltider, i tillegg noe kjøtt eller fisk eller skalldyr av ulike slag. Tipper de får i seg mer enn nok D-vitaminer gjennom et sunt kosthold. Er det ikke Japan som er den største importøren av norsk laks? (mener å ha lest noe sånt) Laks inneholder mye D-vitamin iallfall. Har sett videoer av små kinesiske eller japanske barn som gafler inn på grønnsaker med stor lyst, til forskjell fra norske, kresne barn som avviser grønnsaker helt i barndommen ofte. Anonymkode: 4bf40...771 6
AnonymBruker Skrevet 9. august #13 Skrevet 9. august Hvorfor legger du en følelse, som du ikke har noen måte å verifisere at vedkommende føler, til et klesplagg de velger å bruke? Anonymkode: 05fa8...966
Bari Skrevet 9. august #14 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (1 time siden): De er godt kjent med hvordan sol påvirker rynker. Det er ikke uten grunn at disse ser helt fantastiske ut, og yngre ut enn de er. De tar svært godt var på huden sin gjennom både hudpleie, kosthold og væremåte, som feks solskygging. Anonymkode: 149a2...b4f Dette! Endel mennesker i Sør-Amerika går med paraply når de må ut å gå i sterk sol. De som gjør det har også fantastisk hud langt mot pensjonsalderen. 2
AnonymBruker Skrevet 9. august #15 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvorfor legger du en følelse, som du ikke har noen måte å verifisere at vedkommende føler, til et klesplagg de velger å bruke? Anonymkode: 05fa8...966 Hva har dette med asiater og sol å gjøre? Anonymkode: c2896...9b1 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #16 Skrevet 9. august Bor i Japan. Her er mange kvinner (og noen menn) fullt tildekket når det er sol ute. Handler både om det kosmetiske/unngå å bli brun/solbrent, men og det at det er mer fokus på å ikke være i solo og dekke seg til for å unngå varmen solen gir. Det å gå med parasoller, arm/leg-cover o.l. med solhatter er liksom standard for å unngå selve sola/varmen + de er vant med våt varme, så man svetter mer. Mye bedre å ha et lag som tørker svetten med en gang så du kan 'tørke' og gå med løse klær utenpå for å håndtere svette. Enklere å håndtere varmen her om man er fullt tildekket, og ikke må smøre seg med solkrem gjennom hele dagen. Handler sikkert og ein del om sommer og ferie-garderobe og at det er sånn dei føler seg i ferie-modus 😋 Anonymkode: 0431c...7fa 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. august #17 Skrevet 9. august I asia skjønner de ikke hvorfor kvinner i vesten tar solarium. Det kan være noen fordeler med solarium, men det er i hovedsak for det estetisk kulturelle. Samme med kvinner fra østen. Det finnes noen fordeler med å søke dekning for solen som å unngå solbrenthet osv. Men det er i hovedsak av estetisk kulturelle grunner. Anonymkode: 22c9f...f9f 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #18 Skrevet 9. august De er bare fornuftige! Jeg er i 40 årene og unngår direkte soleksponering så langt det er mulig, bruker faktor 50 hele året og har en svært fin hud ifht til mange på min alder. Spesielt på brystet ser jeg stor forskjell på huden på de jeg kjenner som alltid skal sole seg. Anonymkode: b4274...853 3
AnonymBruker Skrevet 9. august #19 Skrevet 9. august I kalde land blir det sett på som fint med brun hud. I varme land blir det sett på som fint med hvit hud. Med andre ord: Alle ønsker det de ikke kan få. Anonymkode: 7b23f...fad
romerskbetong Skrevet 9. august #20 Skrevet 9. august Den beste måten å skjerma seg for sola er å bruke hovudplagg. Noko me her til lands òg brukte med stort hell fram til 80-talet. Det er mykje prat om solkrem i dag, men eg slår eit slag for hovudplagg i alle formar. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå