Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer og gruer meg til å begynne på jobb igjen etter sommerferien. Det er sånn hvert år, det går seg til etter noen uker, men oppstarten er helt grusomt hvert eneste år. Er det flere enn meg som har det sånn? Har dere noen gode råd og tips? Hva bør jeg gjøre for å unngå dette?  

Anonymkode: 02a06...a42

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gruer meg ikke, men kjente at første uke var slitsom. Håper jeg har litt mer overskudd neste uke. Går seg til i løpet av noen uker.

AnonymBruker
Skrevet

Gruer meg litt, er egentlig veldig glad i jobben og trives der. Men skal være kontaktlærer i ny klasse, 27 elever uten noen andre voksne i klassen de aller fleste dager. Det blir mye å holde styr på, og jeg er jo redd for å ikke klare å se alle sånn som jeg ønsker. Det går seg nok til når jeg blir kjent med dem og vi kommer inn i rutiner og blir kjent, regner jeg med.

Anonymkode: 7d19e...2c1

AnonymBruker
Skrevet

Og tips til å unngå å grue deg må vel være åpen jobbe med egne tankemønster. Nyte de siste dagene med fri og la være å tenke så mye på jobb før du skal dit. Eventuelt kan du jo bruke juni til å virkelig planlegge neste skoleår, sånn at det blir mindre stress i oppstart, men i juni pleier man ikke å være så sugen på det 😅

Ellers pepper jeg mye mat og planlegger mye sånn sett, får skikkelig orden på huset osv før oppstart, da føler jeg at jeg har mindre å tenke på.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er alltid litt tøft å komme i gang igjen etter ferien. Jeg lar være å bruke så mye energi på det. Fyller dagene mine med det har lyst til. Hverdagen kommer som et brak på mandag uansett. Av erfaring har jeg kommet i rutine i løpet av første uka og ferien er igjen bare gode minner. Jeg gjør som hun over. Setter huset i stand og har gjort klart middag til første uka. Uke 2-3 har jeg bestilt matkasser til. 

Anonymkode: eee34...81c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Stacy__
Feil tråd
AnonymBruker
Skrevet
c_buk skrev (1 time siden):

Gruer meg ikke, men kjente at første uke var slitsom. Håper jeg har litt mer overskudd neste uke. Går seg til i løpet av noen uker.

Har dere begynt allerede? Det var tidlig… 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du har for lang ferie og kommer helt ut av rytmen, derfor blir det mer grusomt.

Anonymkode: 85e59...fd9

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og tips til å unngå å grue deg må vel være åpen jobbe med egne tankemønster. Nyte de siste dagene med fri og la være å tenke så mye på jobb før du skal dit. Eventuelt kan du jo bruke juni til å virkelig planlegge neste skoleår, sånn at det blir mindre stress i oppstart, men i juni pleier man ikke å være så sugen på det 😅

Ellers pepper jeg mye mat og planlegger mye sånn sett, får skikkelig orden på huset osv før oppstart, da føler jeg at jeg har mindre å tenke på.

Du har rett! I år greide jeg faktisk å ikke tenke jobb før august. Og det er faktisk ikke verst til å være meg. Jeg gjorde mye forarbeid i juni, har blant annet sett litt på årsplaner og planlagt en del. Har også lagd ett standard leksehefte som skal brukes de første ukene 😅 Jeg er heldig som får mye hjelp hjemme, både av besteforeldre som stiller opp og så har vi gode rutiner (jeg og mannen). 

Jeg pleier også å rydde og legge frem tøy til meg for første uka på jobb. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har for lang ferie og kommer helt ut av rytmen, derfor blir det mer grusomt.

Anonymkode: 85e59...fd9

En del av ferien er tvungen avspasering. Jeg kunne fint hatt 5 uker ferie som andre arbeidstakere og hatt fast arbeidstid på 37,5 timer i uka. Men jeg får ikke velge, dessverre. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mandag? Nei. Vi starter de tre planleggingsdagene først nå på onsdag. Elever fra mandag uka etter 

Anonymkode: 5f8d9...10d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gruer meg litt, er egentlig veldig glad i jobben og trives der. Men skal være kontaktlærer i ny klasse, 27 elever uten noen andre voksne i klassen de aller fleste dager. Det blir mye å holde styr på, og jeg er jo redd for å ikke klare å se alle sånn som jeg ønsker. Det går seg nok til når jeg blir kjent med dem og vi kommer inn i rutiner og blir kjent, regner jeg med.

Føler med deg! I år er jeg ikke kontaktlærer, men faglærer. Ny rolle som jeg er litt usikker på, vil ha nesten 100 elever å forholde meg til. Spent på det skoleåret her, selvom jeg ser frem til å slippe kontaktlæreransvaret. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mandag? Nei. Vi starter de tre planleggingsdagene først nå på onsdag. Elever fra mandag uka etter 

Anonymkode: 5f8d9...10d

Vi starter på mandag og har planleggingsdager hele uken, så begynner elevene uka etter.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi starter på mandag og har planleggingsdager hele uken, så begynner elevene uka etter.

Samme her.

Grugleder meg litt. Har som en over her 27 elever som jeg er kontaktlærer for. Det blir krevende, i år som i fjor. Er på småskoletrinnet, så det blir utfordrende. Spesielt fordi vi får en ressurs mindre på trinnet.

Jeg har dog allerede begynt planleggingen. Hele uka som har vært har jeg holdt på å jobbe med forberedelser til klasserommet (har ikke tilgang til det, men gjør alt av ting klart). Problemet er at vi ikke får nok tid til å sette opp klasserommet (kun 1 dag), så tenkte det kan være lurt å gjøre ferdig alt som må lamineres, printes ut osv. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (6 minutter siden):

Samme her.

Grugleder meg litt. Har som en over her 27 elever som jeg er kontaktlærer for. Det blir krevende, i år som i fjor. Er på småskoletrinnet, så det blir utfordrende. Spesielt fordi vi får en ressurs mindre på trinnet.

Jeg har dog allerede begynt planleggingen. Hele uka som har vært har jeg holdt på å jobbe med forberedelser til klasserommet (har ikke tilgang til det, men gjør alt av ting klart). Problemet er at vi ikke får nok tid til å sette opp klasserommet (kun 1 dag), så tenkte det kan være lurt å gjøre ferdig alt som må lamineres, printes ut osv. 

Jeg har vært der før, har hatt bortimot 29 kontaktelever alene. I år har jeg 0. Dere er heldige som tross alt får en hel dag til klargjøring av klasserommet. Vi får 2,5 timer 🥹 Enda vi ba om god tid til dette før ferien 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har vært der før, har hatt bortimot 29 kontaktelever alene. I år har jeg 0. Dere er heldige som tross alt får en hel dag til klargjøring av klasserommet. Vi får 2,5 timer 🥹 Enda vi ba om god tid til dette før ferien 😅

Føler med deg, det er virkelig ikke bra! Her blir det til at mannen og jeg kommer til å jobbe med klasserommet to av kveldene. 🫠

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke lærer, men het begynner skolen til uken 

Anonymkode: 076ae...383

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg så absolutt igjen!

Jeg teller ned til enhver ferie. Ikke fordi jeg skal ha «ferie» i høstferien, men fordi det er ei uke jeg kan komme meg ajour igjen.

Gruer meg ekstra til dette skoleåret da jeg skal ha to klasser på ulike trinn i norsk. Det utgjør mye retting. Jeg skal også ha en klasse i matematikk. Når vi har perioder med terminvurderinger, får jeg en ufattelig stor vurderingsbunke. Det gruer jeg meg aller mest til.

Anonymkode: 6cb7a...cca

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Gruer meg ikke så mye til planleggingsuka, det er en myk start føler jeg. Men i år gruer jeg meg til oppstart med ny klasse, for første gang. Er skikkelig usikker på hvordan dette året blir, dessverre. Har heldigvis gode kollegaer.

Anonymkode: 3dde0...2d6

Skrevet

Jeg gleder meg! Starter nå på mandag med 5 planleggingsdager, og vi får da tid til å forberede klasserom og lage planer. 

Gleder meg til. å treffe gode kolleger, og gleder meg til å treffe elevene igjen neste uke. Jeg har heldigvis bare 16 elever jeg er kontaktlærer for,  mens det er 32 trinnet. Faktisk det minste trinnet på skolen.  

Det eneste som kan bli litt vanskelig,  er å stå opp kl 06. på mandag morgen! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...