Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

har siste halvåret jogget litt i tillegg til styrke trening. jogger oftest rundt 4-5 km.1-2 ggr i uka. Vært oppe i 6 og  passerte i dag 7 km, og hadde klart lenger, men kjente knærne begynte å slite litt, så ga meg da. Noen tips for å unngå at de ble mer vonde, og kanskje orker mer etterhvert? noe støtte?
Trener blant annet knebøy, utfall,(vanlig og bulgarsk, benpress, og sånn kabel man fester rundt ankel (kan ikke navn :ler: ) ikke alt hver gang, men dette er øvelser jeg bruker på beina hvertfall. andre tips? K 40+

Anonymkode: fc58f...d8b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Løp eller gå i myrområder. Fantastisk demping for knærne. Har selv problem med ene kneet. Må trene for å holde det i sjakk. Men fin balansegang hvor mye og hvor hardt jeg kan trene. 
Men det slår meg.. hver gang jeg er ute å går typ 10 t i myr (multeplukking) føles kneet mye bedre og ingen smerte. 

Anonymkode: ca6b0...2e7

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket underlag løper du på?

Anonymkode: bc4c8...be6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvilket underlag løper du på?

litt av alt. prøver å holde meg mest mulig på grus og sti, men blir noe asfalt også desverre.

AnonymBruker
Skrevet

Finnes masse bra om styrketrening for løpere med tips til øvelser og program på nett hvis du trenger mer inspirasjon.

Så vil jeg også slå et slag for løpedrills/trene på løpeteknikk. Og sjekke stegfrekvensen din. Du bør ligge på opp mot 170-180 steg per minutt, (nesten) uavhengig av hastighet. Korte, små skritt = mindre belastning på knær.

Anonymkode: f27df...d93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også slitt med knærne. Fikk AI til å lage et spesialtilpasset opplegg med styrke og løping spesielt med tanke på kvalitet, og har ikke slitt med de siden mai. 

Anonymkode: 688b2...504

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.8.2025 den 14.19):

litt av alt. prøver å holde meg mest mulig på grus og sti, men blir noe asfalt også desverre.

Gode sko er viktig. 

Styrkeøvelsene du gjør er bra, men du har ikke noe som trener "støt". Du bør gjøre en del polymetriske øvelser, for å trene opp "støtbelastningen" på knærne. 

Boks-hopp på ett og to bein, spensthopp, burpees og skøytehopp for eksempel. 

En annen ting er at alderen har effekt på knær. Så mobilitet og stabiliseringsøvelser er viktig! Hvis du ikke har god mobilitet i hofter eller ankler, så vil det øke belastningen på knær også. Jeg merker veldig godt at det er knærne som får økt belastning når jeg er stiv i hoftene eller øm i anklene. (Er omtrent samme alder som deg)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarte å styrke knærene bare ved å fortsette å jogge frem til smertepunktet hver joggetur, deretter å pushe grensen litt og litt lengre. Men ikke pushe for langt. Type øke med en halv kilometer per tur (og noen ganger først øke etter 2-3 uker), fra 3km og opp til 10km. Til slutt opp til 20km. Sakte tilvenning, sakte økning av belastning.

Anonymkode: d7d03...9ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2025 den 19.10):

Gode sko er viktig. 

Styrkeøvelsene du gjør er bra, men du har ikke noe som trener "støt". Du bør gjøre en del polymetriske øvelser, for å trene opp "støtbelastningen" på knærne. 

Boks-hopp på ett og to bein, spensthopp, burpees og skøytehopp for eksempel. 

En annen ting er at alderen har effekt på knær. Så mobilitet og stabiliseringsøvelser er viktig! Hvis du ikke har god mobilitet i hofter eller ankler, så vil det øke belastningen på knær også. Jeg merker veldig godt at det er knærne som får økt belastning når jeg er stiv i hoftene eller øm i anklene. (Er omtrent samme alder som deg)

Takk for tips. Skøytehopp gjør jeg innimellom faktisk på ene timen jeg er med på, men blir jo ikke nok sikkert...hvilke type stabiliseringsøvelse tenker du på, noen spesifikke? Sliter litt med ene hoften faktisk, så det gir jo litt mening

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...