AnonymBruker Skrevet 27. august 2025 #21 Skrevet 27. august 2025 Maleficenta skrev (1 time siden): Gratis prinsippet? At skolen i Norge skal være gratis. Så det er i utgangspunktet ikke lov å arrangere noe i regi av skole som koster noe som helst. Foreldregruppa kan gå sammen hvis aller er enige om en tur, men det er alltid en som bryter inn om at det er ikke lov å arrangere noe som koster. Anonymkode: e7764...ada 1
Maleficenta Skrevet 27. august 2025 #22 Skrevet 27. august 2025 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): At skolen i Norge skal være gratis. Så det er i utgangspunktet ikke lov å arrangere noe i regi av skole som koster noe som helst. Foreldregruppa kan gå sammen hvis aller er enige om en tur, men det er alltid en som bryter inn om at det er ikke lov å arrangere noe som koster. Anonymkode: e7764...ada Ahhh. Er det og derfor de ikke får mat på skolen?
AnonymBruker Skrevet 27. august 2025 #23 Skrevet 27. august 2025 Maleficenta skrev (6 minutter siden): Ahhh. Er det og derfor de ikke får mat på skolen? Nei? Anonymkode: 24ad4...b13
AnonymBruker Skrevet 27. august 2025 #24 Skrevet 27. august 2025 Maleficenta skrev (10 minutter siden): Ahhh. Er det og derfor de ikke får mat på skolen? Nei de får ikke mat på skolen fordi det er ikke rom til det i budsjettet og det er heller ikke en del av opplæringsplanen. Anonymkode: e7764...ada 1
Maleficenta Skrevet 27. august 2025 #25 Skrevet 27. august 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei de får ikke mat på skolen fordi det er ikke rom til det i budsjettet og det er heller ikke en del av opplæringsplanen. Anonymkode: e7764...ada Hvorfor skulle det ha noe med opplæringsplanen å gjøre? Det med budsjettet vet jeg jo, så derfor jeg spurte iom at dersom de fikk mat på skolen så hadde ikke skolen blitt gratis, da foreldrene hadde måttet betale for det
tirben Skrevet 27. august 2025 #26 Skrevet 27. august 2025 Maleficenta skrev (1 time siden): Hvorfor skulle det ha noe med opplæringsplanen å gjøre? Det med budsjettet vet jeg jo, så derfor jeg spurte iom at dersom de fikk mat på skolen så hadde ikke skolen blitt gratis, da foreldrene hadde måttet betale for det Nei, det har ikke noe med det å gjøre. Man kan jo bestille melk på skolen, og det betaler også foreldrene for. Grunnen til at norske skoler ikke har mat, er at de ikke er bygd med en kantine og heller ikke har oppbevaringsmuligheter/ kjølerom til matvarer til flere hundre elever. 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2025 #27 Skrevet 28. august 2025 Maleficenta skrev (12 timer siden): Hvorfor skulle det ha noe med opplæringsplanen å gjøre? Det med budsjettet vet jeg jo, så derfor jeg spurte iom at dersom de fikk mat på skolen så hadde ikke skolen blitt gratis, da foreldrene hadde måttet betale for det Gratisprinsippet er kun at undervisningen skal være gratis. Prinsippet inkluderer ikke mat. Det er ikke dumt spørsmål det du stilte, for det er staten som har bestemt hva som skal være inkludert i gratisprinsippet. I enkelte land inkluderer man mat og klær(skoleuniform). Det handler nok som tirmen over skriver at skolebygningene ikke ble bygget for å lage/oppbevare mat til alle barna så det er svært dyrt å endre til gratis skolelunsj. Når folk i dag snakker om at de vil ha gratis skolelunsj så sikter de alltid til varm skolemat som smaker godt, har bra ernæring og som ser delikat ut. Så det er egentlig ikke kostnadene for foreldrene det har vært fokus på. Om man var opptatt av at foreldrene skulle slippe å betale skolematen for barna kunne man innført en svært billig og stusselig skolelunsj, men da ville barna foretrekke å ha med mat hjemmefra slik de faktisk fikk velge hva de skulle spise til lunsj. Anonymkode: 32b84...c38 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå