Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenåringen min vil gjerne til Auschwitz. Jeg er ikke reisevant og lurer på det er ok å bo i Gdansk de dagene vi er i Polen. Eller er dette for langt unna? 

Tips til steder som kan være aktuelle?

Anonymkode: 111ee...111

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er altfor langt unna, det er flere timers reise til Auschwitz.

Krakow er kjempe fin by og nære nok. Ca en time unna. Husk å bestille billetter på forhånd med mindre dere vil vente flere timer i kø når dere kommer der.

Anonymkode: e7764...ada

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Bo i Krakow, mye bedre.

Veldig bra at du vil ta tenåringen med på dette, det burde nesten være obligatorisk i tiden vi lever i. 

Aldri har det vært flere pro-islamister og holocaust-fornektere enn nå. Jævlig skremmende. 

Når mine sønner blir gamle nok, skal vi foreldre ta dem med til leirene ❤️

Anonymkode: 6fe4f...a8c

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tenåringen min vil gjerne til Auschwitz. Jeg er ikke reisevant og lurer på det er ok å bo i Gdansk de dagene vi er i Polen. Eller er dette for langt unna? 

Det er altfor langt unna (fly avstand) skal dere til Auschwitz så er Krakow byen dere bør bo i

Anonymkode: 190bf...cd6

• Liker 2
  • Nyttig 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Bedre å fly til krakow å bo der. Har selv tatt med tenåring til Auschwitz. 

Anonymkode: f198a...de3

AnonymBruker
Skrevet

Ville bare legge til at viss du laster ned appen get your guide kan du booke guidet tur fra hotellet til Auschwitz. Noen har hotell henting andre pick up point.

Er også kombo turer med saltgruven, men jeg syntes det var best å dele opp å ta salt gruven på en egen dag. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.8.2025 den 11.08):

Gdansk ligger jo i andre delen av landet! Krakow er nærmeste storby med flyforbindelse fra Norge og Auschwitz ligger ca 1t kjøring unna. Jeg har vært der og guiden vår sin erfaring var at mange av de som var der på skoletur fra Norge med de hvite bussene er for unge og umodne til å ta det inn og at de burde ha ventet noen år med å dra dit. Til de er 16. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ville bare legge til at viss du laster ned appen get your guide kan du booke guidet tur fra hotellet til Auschwitz. Noen har hotell henting andre pick up point.

Er også kombo turer med saltgruven, men jeg syntes det var best å dele opp å ta salt gruven på en egen dag. 

Ja, det blir for mye på én dag 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nord-Polen vs Syd-Polen :D gjør som andre sier og bo i Krakow.

Anonymkode: 09580...c4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er lengre fra Gdansk til Auschwitz enn fra Oslo til Trondheim, så det var en litt pussig idé. Krakow fungerer fint, ja. Katowice er nærmere, men Krakow er nok en bedre turistby og uansett enklere å ta seg til i utgangspunktet. 

Anonymkode: bbd7d...562

• Liker 2
Skrevet

Er tenåringen glad i historie og dere besøker Gdansk er konsentrasjonsleiren STUTTHOF fire mil øst for Gdansk.  Gdansk har også et fantastisk krigsmuseum.  Det går direkte tog fra Gdansk til Krakow, reisetid 5-6 timer.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gdansk er som mange nevner, altfor langt unna. 

Reis til Krakow, bo nære Galleria Krakowska (stort shoppingsenter i sentrum). Book turen til Auschwitz via GetYourGuide. Da stopper bussen bare noen meter unna Galleria Krakowska. Turen kombineres med Birkenau. Alt er veldig tilrettelagt og greit. Prisen inkl. buss t/r, inngangsbilllett samt en informasjonsbok. Du trenger kun å møte opp, og ha en fin opplevelse.

Anonymkode: 7eab8...f65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (På 22.8.2025 den 21.30):

Gdansk ligger jo i andre delen av landet! Krakow er nærmeste storby med flyforbindelse fra Norge og Auschwitz ligger ca 1t kjøring unna. Jeg har vært der og guiden vår sin erfaring var at mange av de som var der på skoletur fra Norge med de hvite bussene er for unge og umodne til å ta det inn og at de burde ha ventet noen år med å dra dit. Til de er 16. 

Det er stor forskjell på å reise som en klasse med hvite busser og det å ta turen med foresatte. Min ungdom var 13 år når vi gjennomførte turen vår til Auschwitz og det var absolutt ikke for ungt for en historie interessert ungdom som ønsket å reise dit selv. Det ga mye perspektiv og ungdommen fikk mye ut av denne turen. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.8.2025 den 11.08):

Skal hn ikke reise med klassen da?

Skrevet
Grüner skrev (På 22.8.2025 den 21.30):

Da jeg gikk på vgs var det i andre trinn på vgs at man dro. Vet ikke hvorfor de heller gjør det på ungd skolen nå. Jeg dro ikke. Jeg turte ikke så jeg skulka husker jeg. Hadde helt angst for å dra dit

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (6 minutter siden):

Skal hn ikke reise med klassen da?

Maleficenta skrev (3 minutter siden):

Da jeg gikk på vgs var det i andre trinn på vgs at man dro. Vet ikke hvorfor de heller gjør det på ungd skolen nå. Jeg dro ikke. Jeg turte ikke så jeg skulka husker jeg. Hadde helt angst for å dra dit

Flere og flere har slutte med dette da det må gjøre 100% på fritiden og ikke som en del av skolen. I Lillestrøm har det vært slutt på dette i flere år allerede. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Flere og flere har slutte med dette da det må gjøre 100% på fritiden og ikke som en del av skolen. I Lillestrøm har det vært slutt på dette i flere år allerede. 

Det syns jeg er dumt da det ikke er mange som kommer til å ta den turen på fritid. 

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (14 minutter siden):

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er født i 87 og da jeg gikk på skolen var det ikke lenger noe turer med Hvite busser arrangert av skolene. Det var foreldrene som arrangerte turene så kun klassene hvor foreldrene tok initiativ ble det arrangert turer. 

Da jeg gikk på skolen så var det heller ingen muslimer som ville være med på  disse turene. Det er noe av det jeg synes er trist med at det ikke lenger skjer i regi av skolene. De barna som har mest nytte av disse turene er de som ikke drar. 

Anonymkode: 32b84...c38

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (33 minutter siden):

Det syns jeg er dumt da det ikke er mange som kommer til å ta den turen på fritid. 

Enig, men det gikk ikke overens med gratis-prinsippet, så da ble det ikke lov lenger.

Mine unger har vært veldig skuffet over det, så derfor tok vi med dem selv dit denne sommeren faktisk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enig, men det gikk ikke overens med gratis-prinsippet, så da ble det ikke lov lenger.

Mine unger har vært veldig skuffet over det, så derfor tok vi med dem selv dit denne sommeren faktisk. 

Gratis prinsippet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...