Gå til innhold

Å donere en nyre - "frivillig tvang"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I denne utgaven av KK, kan man lese om en kvinne som nettopp har donert en nyre til broren sin. Og det var ingen tur i parken, for å si det sånn: en tøff operasjon og tiden etter, selv om hun er frisk. Og i tiden før operasjonen gruet hun seg veldig, naturlig nok.

Selv fikk jeg angst bare av å lese om det. Jeg blir redd og uvel ved tanken.

Og tenkte også i ettertid - selv om det er frivillig, så er det vel knapt noen som sier nei om de får spørsmålet? (Hvis de er friske og kan donere).

Noen som har donert her? Og følt presset?

Ps, selvfølgelig er det fantastisk at vi mennesker faktisk kan donere, og dermed hjelpe en som trenger det ❤️ Men det presset for å gjøre det riktige, altså si ja til levende donasjon... det må være veldig tøft.

Denne kunne egentlig også vært postet under sosiale relasjoner.

Anonymkode: 5aa37...317

• Liker 7
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 100% sagt nei. Folk må skaffe seg en ryggrad,

Anonymkode: e7546...b36

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Legene har taushetsplikt, den personen som skal ha organet (selv om det er familie) får ikke vite om testen du ev. tok bekreftet at du er en match. Du kan si at du ikke var aktuell. Det er jo en løgn men du blir ikke satt i en situasjon der du må si at du kan men ikke vil. Det er jo litt bedere. 

Anonymkode: f7949...51f

• Liker 16
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Har bare ei skikkelig fungerende, den andre halter litt, så slipper den. 

Men ja, jeg hadde nok donert om det var eneste alternativet for å redde noen jeg var glad i. 

Noen uker med plager hadde jeg tålt, alternativet hadde vært så inderlig mye verre tenker jeg. 

Og jeg liker ikke slikt selv, men har da måtta hatt store operasjoner innvortes likavell. Og det gikk helt fint, jeg overlevde jo. 

Anonymkode: 890f7...86f

• Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke donert den til hvem som helst iallfall. Også er jeg jo der at tenk om jeg har donert en kroppsdel, også blir barna mine plutselig syke og trenger den samme delen, men ikke har donor.

Anonymkode: b41be...933

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

De fleste som donerer, donerer jo til nære familiemedlemmer, som foreldre, søsken eller egne barn. Og de aller fleste er villige til å ha en sykdomsperiode hvis det redder livet til noen man er glad i. Man må ikke, men de fleste vil hjelpe familie ❤️

• Liker 14
  • Hjerte 5
Skrevet

Jeg synes det høres utrolig skummelt ut. Men hadde en bror eller barnet mitt trengt det, hadde jeg nok stilt opp. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Stor pike skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det høres utrolig skummelt ut. Men hadde en bror eller barnet mitt trengt det, hadde jeg nok stilt opp. 

Ingen vits i å gi til barnebarnet.

Anonymkode: ab5ea...27b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen vits i å gi til barnebarnet.

Jeg har ikke barnebarn. 

AnonymBruker
Skrevet
Stor pike skrev (7 minutter siden):

Jeg har ikke barnebarn. 

Sorry, jeg leste feil. Barn, ja, så klart. Men siden du er eldre, så vil barnet måtte få ny nyre av noen andre etter noen år. Jeg kjenner en som fikk nyre av sin mor, men nå som han er i 60-årene er den nyren blitt for gammel og må byttes.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Knapt noen som sier nei? Jeg tror at de fleste sier nei. 

Anonymkode: 8d510...d87

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar og tanker, dere 💚

hilsen Ts

Anonymkode: 5aa37...317

AnonymBruker
Skrevet

Egoismen lenge leve :ironi:

Anonymkode: c8468...7fb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sorry, jeg leste feil. Barn, ja, så klart. Men siden du er eldre, så vil barnet måtte få ny nyre av noen andre etter noen år. Jeg kjenner en som fikk nyre av sin mor, men nå som han er i 60-årene er den nyren blitt for gammel og må byttes.

Nyren må som regel byttes etter noen år uansett. Bedre å få av en god match som er eldre, og spare yngre donor til 2. Gang.

Anonymkode: 81ffa...bb7

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt nei fra min side. Kan donere til mine barn, men ikke til noen andre. Jeg tror nok at det fort blir til at man sier ja i «kampens hete» og fordi en ønsker så gjerne å hjelpe, og så tenker en ikke helt over konsekvenser for seg selv. En får informasjon og tid til å tenke, men samtidig så får en kjent veldig på samvittighet også.

Anonymkode: 1aacc...6bd

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mener du? Det er jo ikke egoistisk å ville beholde sine egne kroppsdeler.

Anonymkode: 58731...3eb

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig ville ikke gitt nyre til nærmeste familie engang. Forventer ikke noe fra dem heller. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helsevesenet er veldig obs på dette og har som jobb å påse at ingen presses. De vil støtte deg og tilrettelegge for et skånsomt nei. (Har en bekjent som ble spurt av sitt søsken med formulering av typen "jeg trenger en ny nyre. Du må sjekke om du er en match." så da har jeg fått høre litt om prosessen fra det utgangspunktet. )

Og man kan ikke bagatellisere dette, på nett og i media får man inntrykk av at det er som å bort en reservedel til bilen, og det blir veldig romantisert. Men vi har to nyrer for en grunn og det er en ganske stor operasjon, som kan medføre komplikasjoner, og i noen tilfeller død. Er man i nær familie og årsaken er genetisk må man for det første vurdere om man bør beholde den selv, deretter om noen nærmere vil få behov for den. Jeg hadde feks ikke donert til den barnløse broren min, dersom jeg hadde hatt egne barn, som trenger meg frisk og tilstede, og som evt kan behøve den i fremtiden. Jeg synes egentlig bare egne barn er innafor, og i noen tilfeller søsken.

Anonymkode: 87e5e...a90

• Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig ville ikke gitt nyre til nærmeste familie engang. Forventer ikke noe fra dem heller. 

Ikke jeg heller. glad er jeg ikke i noen av de.

Anonymkode: e7546...b36

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vet om donorer på over 80, vel og merke hjernedød, men nyra ble donert gitt. 

Så godt mulig det står om liv og død for den som trenger ei nyre, og da har en jo glad uansett om en får livet tilbake for noen år,-så kan en jo fortsatt se etter match om ikke anna. 

Tid er ett aspekt som kan vere litt ugreit for en som trenger ett nytt organ. 

Anonymkode: 890f7...86f

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...