Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter og venninne på snart 18 år skulle reise fra Malaga i dag. De ringte og sa at flyet var overbooket, så de må kanskje ta ett senere fly. Får de noe kompensasjon for dette?

Anonymkode: 09519...340

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og det går kun ett fly fra Malaga til Bergen i dag. Hva skjer da? Må de være der til i morgen? Er dette noe reiseforsikring dekker eller flyselskap? 

Skrevet

Dette finner du VELDIG ENKELT når du googler :) !!!! 

https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/overbooket/

Kan flyselskapet nekte deg å bli med når du har billett?

Flyselskapet har rett til å nekte deg å bli med flyet på grunn av overbooking, men ikke uten at du blir tilbudt økonomisk kompensasjon og assistanse fra selskapet. Ved overbooking skal flyselskapet først spørre om det er noen som, mot kompensasjon, frivillig vil gi fra seg sin plass. Den frivillige har deretter, i tillegg til avtalt kompensasjon, rett til ombooking og/eller tilbakebetaling. Dersom det ikke melder seg noen frivillige, kan en av passasjerene nektes ombordstigning mot sin vilje.

Hva kan du kreve hvis du ikke kommer med flyet?

Hvis du nektes ombordstigning og velger ombooking, har du rett til mat/drikke som står i rimelig forhold til ventetiden frem til du får reist. Blir det nødvendig for deg å overnatte for å vente på flygningen din skal flyselskapet betale for hotelloppholdet ditt.

Du kan i tillegg ha krav på standardkompensasjon

Du kan i tillegg ha krav på en økonomisk kompensasjon etter standardiserte satser. Denne kompensasjonen har du krav på uavhengig av om du har lidd noe økonomisk tap, og den skal utbetales umiddelbart ved henvendelse til flyselskapet.

Så mye kan du kreve i standardkompensasjon:

• 250 euro for alle flygninger opptil 1500 km
  • 400 euro for alle flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km, og for alle øvrige flyvninger på mellom 1500 og 3500 km
  • 600 euro for alle øvrige flygninger

Kompensasjonen reduseres med 50 prosent når du tilbys plass på en annen flygning til bestemmelsesstedet, og ankomsttiden ikke overstiger den opprinnelige flygningen som var bestilt med mer enn:

• 2 timer ved flygning opptil 1500 km
  • 3 timer ved flygning innenfor EØS på mer enn 1500 km og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 km
  • 4 timer for alle øvrige flygninger

Anonymkode: f756c...fb4

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Formålet med reisen er selvsagt å få undertegnet en millionkontrakt for jobben, så da hadde jeg pent spurt om de gidder å ta erstattningsansvar for de (hva koster en bolig i Bergen?) 4 millioner i provisjon som går tapt.

Nei?

Billigere med privatjet sier du?

Ja, det lar seg ordne!

Anonymkode: 53c05...d47

Skrevet

Dette dekker flyselskapet. Du kan legge inn destinasjon her og sjekke: https://www.forbrukerradet.no/fly/overbooking

Mener jeg har hørt at de kan avslå matkupong og heller betale selv og kreve beløpet etterbetalt hos flyselskapet. Fordi en matkupong er på et fast, ganske lite, beløp som ikke rekker lenge på en flyplass. Men siden selskapet skal dekke alle utgifter betaler de tilbake alt hvis man sier ifra seg matkupongen. 

Anonymkode: a2947...09b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette dekker flyselskapet. Du kan legge inn destinasjon her og sjekke: https://www.forbrukerradet.no/fly/overbooking

Mener jeg har hørt at de kan avslå matkupong og heller betale selv og kreve beløpet etterbetalt hos flyselskapet. Fordi en matkupong er på et fast, ganske lite, beløp som ikke rekker lenge på en flyplass. Men siden selskapet skal dekke alle utgifter betaler de tilbake alt hvis man sier ifra seg matkupongen. 

Anonymkode: a2947...09b

Mat er jo greit. Men det går ikke flere fly til Bergen i dag 

Skrevet

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mat er jo greit. Men det går ikke flere fly til Bergen i dag 

Det er Norwegian. De får nok en mellomlanding i Oslo eller Købenahvn. Og kommer seg hjem i dag. 

Anonymkode: c153f...f26

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er Norwegian. De får nok en mellomlanding i Oslo eller Købenahvn. Og kommer seg hjem i dag. 

Håper det. Er første gang de flyr alene. Tanter og onkel som de var på ferie med flyr til Trondheim, så de blir alene der 

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor akkurat de ikke fikk plass. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Håper det. Er første gang de flyr alene. Tanter og onkel som de var på ferie med flyr til Trondheim, så de blir alene der 

Det går fint :)  Jeg har ca 100 flygninger i året rundt omkring i Europa, veldig mange med Norwegian. Det som skjer om de ikke kommer med er at de får sms med ny reiserute. Eller beskjed om overnatting. Det er tidlig på dagen, så de har tiden. Jeg er 80% sikker på at de får en rute med mellomlanding (eneste grunnen til at jeg ikke er 100% sikker er at det er sommerferie i Europa). Bare be dem vente ved gate i første omgang, kontakte gatepersonalet for veiledning om de ikke kommer med. Så tar vi det derfra.

Eller de kan gå til gate, forklare situasjonen med at de blir alene uten familie, så blir de nok prioritert. (de har biletter med stb i stedet for sete?) Har opplevd at mannen ble satt på standby (vi fløy på ulik billett), Når jeg forklarte det fikk han likevel være med, og noen andre ble tatt av. 

Jeg er her om du har videre spørsmål. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lav billettklasse. Ikke sjekket inn på forhand. Ingen lojalitetsprogram. Blir prioritert sist. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men du, pust.. Jeg forstår det kjennes i mammahjertet å. Men det går bra. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men kjære vene. Er dem ikke snart 18 år da? Dette går kjempe fint. Dem vokser så mye på denne erfaringen. 

Anonymkode: 5f41a...b01

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Min fjortenåring mistet sitt connecting flight da hun fløy alene i sommer (en rute hun har fløyet alene 2x året siden hun var 5 år) og det var kun 7 plasser igjen på kveldsflyet, og hun fløy på ungdomsbillett, uten lojalitetsprogram og ble lavt prioritert. Fikk beskjed av kundeservice om at vi måtte forberede oss på natt på hotell på henne (ringte kundeservice med en gang vi skjønte at det kom til å skjære seg fordi de ble så forsinket på første flight). Hun jublet, mammahjertet fikk litt panikk. Men det ordnet seg, hun fikk komme med kveldsflyet, under 18 har i utgangspunktet ikke lov å sjekke inn på hotell på egenhånd (i norge)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men du, pust.. Jeg forstår det kjennes i mammahjertet å. Men det går bra. 

De er heldigvis 2 sammen, så det går bra. De tok det fint når jeg snakket med de. Er bare Mamma som stresser 😌

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De er heldigvis 2 sammen, så det går bra. De tok det fint når jeg snakket med de. Er bare Mamma som stresser 😌

Jeg er her (litt av og på). Uansett om det er praktiske ting. Eller mammahjertet som trenger å få ut noe :)

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det går fint :)  Jeg har ca 100 flygninger i året rundt omkring i Europa, veldig mange med Norwegian. Det som skjer om de ikke kommer med er at de får sms med ny reiserute. Eller beskjed om overnatting. Det er tidlig på dagen, så de har tiden. Jeg er 80% sikker på at de får en rute med mellomlanding (eneste grunnen til at jeg ikke er 100% sikker er at det er sommerferie i Europa). Bare be dem vente ved gate i første omgang, kontakte gatepersonalet for veiledning om de ikke kommer med. Så tar vi det derfra.

Eller de kan gå til gate, forklare situasjonen med at de blir alene uten familie, så blir de nok prioritert. (de har biletter med stb i stedet for sete?) Har opplevd at mannen ble satt på standby (vi fløy på ulik billett), Når jeg forklarte det fikk han likevel være med, og noen andre ble tatt av. 

Jeg er her om du har videre spørsmål. 

De fikk beskjed om å vente til de var ferdig med boarding, så skulle en komme å snakke med de 

Skrevet

De fikk plass 

Rart at det plutselig dukket opp 2 ledige seter 🤣

Skrevet

Når jeg var 17 reiste jeg Europa rundt på Interrail med en venninne, uten internett, uten mobiltelefon, med postbankbok og et debitkort. Problemer som oppstod måtte vi fikse på egenhånd, uten å sutre til mamma i telefonen. Nå klarer ikke to myndige jenter å vente en lite halvtime på beskjed fra ansatte før det er grining til mor, full panikk, tråd på kg og klaging. Oppdragelse er ikke hva det var, det er helt sikkert. 

Anonymkode: f0ef7...427

• Liker 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...