Gå til innhold

Er innvilgelse av BPA og timetall ment å være rettferdig på noe vis?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en som har 21 timer i uka. Med hennes vansker burde hun hatt det dobbelte. Hun  klager til Statsforvanteren og får bare noen timer til. Hvis hun går over 25 timer så har hun krav på mer, og det vil de tydeligvis ikke gi henne. 

Er det enkelte diagnoser i bunn som gjør at noen får 40 timer i uka, mens andre som har en mer kombinert problematikk ikke får samme antall? Hvordan vurderes dette hos Statsforvalter?

Anonymkode: 9c60c...285

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer veldig an på hvor i landet man bor.

Anonymkode: 104f6...963

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg kjenner en som har 21 timer i uka. Med hennes vansker burde hun hatt det dobbelte. Hun  klager til Statsforvanteren og får bare noen timer til. Hvis hun går over 25 timer så har hun krav på mer, og det vil de tydeligvis ikke gi henne. 

Er det enkelte diagnoser i bunn som gjør at noen får 40 timer i uka, mens andre som har en mer kombinert problematikk ikke får samme antall? Hvordan vurderes dette hos Statsforvalter?

Statsforvalter vurderer forsvarlighet og lovlighet av vedtak. Det er stort rom for skjønnsvurdering for kommunene og vurderingen er individuell. Det er ikke slik at en diagnose trigger et spesielt time antall. 

Anonymkode: 252cd...b42

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Statsforvalter vurderer forsvarlighet og lovlighet av vedtak. Det er stort rom for skjønnsvurdering for kommunene og vurderingen er individuell. Det er ikke slik at en diagnose trigger et spesielt time antall. 

Anonymkode: 252cd...b42

Jeg synes bare at det er veldig rare vurderinger de gjør. Hun har omfattende legerklæringer på at hun trenger mye mer hjelp enn hun har nå. Det virker som om de ikke vil gå over 24 timer, for da har hun krav på mye mer.  Nå har hun havnet på sykehus igjen fordi det blir for vanskelig å klare seg hjemme.  Om hun må bo i en bemannet bolig vil jo det koste enda mer enn om hun kan bo der hun bor med høyere BPA-timetall.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer veldig an på hvor i landet man bor.

Anonymkode: 104f6...963

Hvor er det best å bo?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.8.2025 den 10.02):

Her tror jeg du kan ha misforstått noe. Man har lovfestet rett til å få organisert tjenesten som BPA dersom man har "et tjenestebehov på minst 32 timer per uke. Brukere med tjenestebehov på minst 25 timer per uke har likevel rett til å få tjenester organisert som brukerstyrt personlig assistanse, med mindre kommunen kan dokumentere at slik organisering vil medføre vesentlig økt kostnad for kommunen."

Ved færre timer, kan man fortsatt få tjenesten organisert som BPA, men da er det ikke en lovfestet rett.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
litle_my skrev (9 timer siden):

Her tror jeg du kan ha misforstått noe. Man har lovfestet rett til å få organisert tjenesten som BPA dersom man har "et tjenestebehov på minst 32 timer per uke. Brukere med tjenestebehov på minst 25 timer per uke har likevel rett til å få tjenester organisert som brukerstyrt personlig assistanse, med mindre kommunen kan dokumentere at slik organisering vil medføre vesentlig økt kostnad for kommunen."

Ved færre timer, kan man fortsatt få tjenesten organisert som BPA, men da er det ikke en lovfestet rett.

Ok, det er som du forstår mye jeg ikke skjønner av ordningen. Hvorfor er det så om å gjøre å hindre at hun ikke får 25 timer med BPA? Har det stor betydning om hun tipper dette antallet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ok, det er som du forstår mye jeg ikke skjønner av ordningen. Hvorfor er det så om å gjøre å hindre at hun ikke får 25 timer med BPA? Har det stor betydning om hun tipper dette antallet?

Derfor en skal ta godt i når en søker BPA. 

Anonymkode: 7a929...8d7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det har betydning fordi da sier de samtidig at hun har rett på BPA. Om kommunen klarer å holde det under 25 timer, kan de gi det som andre tjenester eller la være å gi tjenesten i det hele tatt.

Sønnen vår fikk f.eks. innvilget 24,7 timer..

Store forskjeller fra kommune til kommune. Kjenner noen som har enda større behov enn barnet vårt, og likevel får 5 timer innvilget. Snakk om barn på 10 år som ikke kan snakke, gå eller spise selv og bruker bleie. Helt hinsides at kommunene ikke gir forsvarlige tjenester, det lønner seg for dem å trenere saken og at den heller påklages til Statsforvalter. Så har det plutselig gått to år der de ikke har trengt å betale for tjenesten.

Anonymkode: a893d...7cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2025 den 21.41):

Ja, det har betydning fordi da sier de samtidig at hun har rett på BPA. Om kommunen klarer å holde det under 25 timer, kan de gi det som andre tjenester eller la være å gi tjenesten i det hele tatt.

Sønnen vår fikk f.eks. innvilget 24,7 timer..

Store forskjeller fra kommune til kommune. Kjenner noen som har enda større behov enn barnet vårt, og likevel får 5 timer innvilget. Snakk om barn på 10 år som ikke kan snakke, gå eller spise selv og bruker bleie. Helt hinsides at kommunene ikke gir forsvarlige tjenester, det lønner seg for dem å trenere saken og at den heller påklages til Statsforvalter. Så har det plutselig gått to år der de ikke har trengt å betale for tjenesten.

Anonymkode: a893d...7cc

Hvor mange timer og minutter tilsvarer 24,7 timer? Regnes kvarter også med?

får man BPA-assistent som bare vil jobbe 5 timer? Vil det ikke bare bli stort gjennomtrekk med så lavt timetall?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2025 den 21.41):

Derfor en skal ta godt i når en søker BPA. 

Anonymkode: 7a929...8d7

Jeg har sett papirene og jeg kan ikke fatte at det ikke holder til å tippe over 24 timer. Hva i alle dager skal til? Nå har hun havnet på sykehus nok en gang fordi hun ikke får nok assistenttimer til å klare seg i hverdagen. Jeg synes det er tøft å se på et slikt forfall og at de ikke vil gi henne mer en 24 timer.  Det neste blir vel bemannet bolig. Det blir veldig mye dyrere enn å øke BPA-timene.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...