Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For litt bakgrunnsinfo

Gutten min har noen utfordringer med følelsesregulering, og det er mye utageringer i løp av en dag i form av skriking, slag, kloring, biting osv osv.  Han er i bup systemet og har oppfølgning fra PPT. Mye av utfordringene utartet seg etter et småsøsken kom i hus. 

Men... Han har siden han var mindre hatt en tendens til å gni tissen sin innat ting. Han jukker på gulvet, i sofaen, ja.. hvor enn han er egentlig. Nå det siste året så går det utover meg. 
Han kan sitte i armkroken min å slappe av mens vi ser tv, og plutselig så snur han seg, drar armen min innunder seg selv og begynner å jukke på meg/gni tissen innat meg. 
Han benytter hver minste anledning til å gjøre det.
Jeg reagerer tilbake ved å flytte armen min, og prøve å distrahere han til å gjøre noe annet. Jeg har også sagt at dette er noe han får gjøre for seg selv på rommet osv.

Jeg skjønner ikke hvorfor han gjør det, og ihvertfall ikke hvorfor han gjør det på meg spesifikt. Han prøver seg på faren en gang i blant, men ikke i nærheten av like ofte. 
Skjønner ikke hva jeg skal gjøre med det heller. 

Noen som har opplevd det samme med sine barn?

Anonymkode: 2e2a9...1a4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er han på spekteret? Det kan være stimming.

og så kan han synes det er godt. Men fortsett å si at du ikke vil at han gjør det på deg og at tissenleker må man gjøre på rommet sitt når man er alene. Det går seg nok til…

Anonymkode: 9b8d0...d8f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er jo en form for onani, og det er jo helt normalt at barn utforsker dette.

Anonymkode: ecaf1...dab

AnonymBruker
Skrevet

Jada, min drev også med dette en periode i vår. Han blir 6 nå til høsten og har ingen ekstra utfordringer 😅 Tenker det er bare normal utforskning. Gjør det nok spesielt på deg fordi du er den aller tryggeste for han. Jeg gjorde heller ikke noe big deal ut av det, bare trakk meg unna og sa at slikt gjør man når man er alene. Det gikk over :) 

Anonymkode: f2752...9b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt, æsj!

Her er det faktisk på plass med en tydelig beskjed og grensesetting. I sånne tilfeller er det nødvendig å påføre noe skam for å sørge for at barnet blir sosialt oppegående. Han begynner på skolen snart..  syns synd på normale barn som må omgås sånne avvikere i dagens diagnosesamfunn

Anonymkode: b4eb0...f94

• Liker 15
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ærlig talt, æsj!

Her er det faktisk på plass med en tydelig beskjed og grensesetting. I sånne tilfeller er det nødvendig å påføre noe skam for å sørge for at barnet blir sosialt oppegående. Han begynner på skolen snart..  syns synd på normale barn som må omgås sånne avvikere i dagens diagnosesamfunn

Nei! Ikke påfør skam. Bare gjør sånn som den kommentaren over sier. Flytte seg unna og si «sånn gjør man når man er alene». Skamming skal brukes varsomt, fordi det er en av de vondeste følelsene et menneske kan føle. Han er jo bare 5 år.  

Anonymkode: 90f76...43c

• Liker 11
  • Nyttig 19
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være en form for selvregulering, med tanke på de utfordringene du skriver ar han har. Eller så kan han synes at det er godt bare. Ta det opp med BUP du, så får du gode råd.

Anonymkode: a7962...2d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fysj! Si at slikt er ikke lov. Seriøst. Markeringsbehov?

Anonymkode: b16b2...780

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fysj! Si at slikt er ikke lov. Seriøst. Markeringsbehov?

Anonymkode: b16b2...780

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ærlig talt, æsj!

Herregud, hva tenker dere med? Disse kommentarene kommer fra 40-tallet, og dette må du så klart ikke gjøre, men det tror jeg du skjønner selv også. Synes du skal fortsette som du gjør, distrahere, ikke gi det så mye oppmerksomhet og ta en eller flere samtale om at man kan gjøre sånt når man er alene. For han kan dette være en form for kos, som ikke er seksualisert slik man fort kan tenke om det fra et voksenperspektiv. Da er det jo også helt naturlig for han å gjøre det når han sitter i sofaen sammen med dere.

Anonymkode: 46f14...791

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er jo en form for onani, og det er jo helt normalt at barn utforsker dette.

Ikke normalt at de gjør det med foreldre nei...

Anonymkode: e7490...f0f

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet du egentlig det? Høres ut som 100% synsing fra en som synes det bare høres rart ut. 

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det var et jentebarn i familien som onanerte åpenbart og som foreldrene slet med en stund. Der var tema på barnehagen, men de fikk beskjed om å ikke bekymre seg. Vi har et barn (voksne nå) som lugget seg så mye at hn fikk bare flekker. Begge deler er måter å "kose med seg selv", og det var vanskelig å få dem til å slutte.

Ingen av dem er på spekteret.

Anonymkode: 77930...bb1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hehe, du vet og kjenner absolutt alle barn i hele verden skjønner jeg!

Dæven, tell me more about your wisdom 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hehe, du vet og kjenner absolutt alle barn i hele verden skjønner jeg!

Dæven, tell me more about your wisdom 

Det er ikke normalt at de gjør det med foreldre, nei. Trenger ikke kjenne alle barn i verden men man kjenner da et godt utvalg. 

Anonymkode: 002ff...a36

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke normalt at de gjør det med foreldre, nei. Trenger ikke kjenne alle barn i verden men man kjenner da et godt utvalg. 

Og regner med alle foreldrene ville fortalt om dette til nettopp deg, dersom det skjedde. Dette er synsing, slutt å uttale deg bastant om ting du åpenbart ikke har peiling på.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo si fra til han at slikt gjør man ikke. Hjelpes altså 🙄

Anonymkode: b3777...a52

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg må du gi han konsekvenser for denne oppførselen hans.

Anonymkode: b3777...a52

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har tre sønner og ingen gjør dette. I 3-4 års alderen var de veldig opptatt av tissen sin og skulle undersøke den men de har aldri jukket på ting eller folk. Ingen har diagnoser men den ene er under utredning. Jeg syns ikke det høres normalt ut 

Anonymkode: 7d78f...e02

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Og regner med alle foreldrene ville fortalt om dette til nettopp deg, dersom det skjedde. Dette er synsing, slutt å uttale deg bastant om ting du åpenbart ikke har peiling på.

Så du kjenner en andel barn med slik atferd, eller har hørt om tilfeller i din profesjonelle karriere? 

AnonymBruker
Skrevet

Noen av svarene i tråden her, forhåpentligvis fra damer uten egne barn, får meg til å forstå hvordan noen gutter vokser opp til å bli voldtektsmenn. Her må dere si klart fra, TS, og om nødvendig oppsøke profesjonell hjelp. 

Anonymkode: 34ec0...100

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...