AnonymBruker Skrevet 9. august #1 Skrevet 9. august Via Instagram har jeg, som leser mange bøker, fått flere følgere som er forfattere, ofte indie-forfattere. Og det er fint det. Det jeg merker, er at enkelte av de bruker AI/ChatGPT til å skrive tekstene sine… Hvordan i all verden forholder man seg til sånt? Jeg klarer å se med en gang hvem som har brukt ChatGPT i caption på sine innlegg f eks. Også ordspråket er lettgjenkjennelig. For et halvår siden leste jeg en hel bok (indieforfatter, skal ikke nevne navn) som var skrevet med bruk av ChatGPT. Det var lite givende å lese. Slike forfattere vil jo også gjerne at man leser boka deres. Jeg nekter å lese en bok lagd av ChatGPT igjen. Forlagene som utgir bøkene, ser de ikke det, kjenner de ikke igjen tegnene på at ChatGPT er blitt brukt til å formulere setningene (det er jo så lettgjenkjennelig, og ChatGPT bruker gjerne samme ord gjentakende uansett hva man ber de om å formulere, samme med visse tegnsettinger) eller bryr de seg ikke om det? Noen som vet? Anonymkode: 868cd...655 3 1
Tanuki Skrevet 12. august #2 Skrevet 12. august tenker man skal være litt forsiktig med å beskylde forfattere for å bruke AI, noen skriver bare dårlig. 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #3 Skrevet 15. august Chat gpt er ikke så gjenkjennelig lengre viss man vet hvordan mann skal bruke det. Jeg er ingen ai fan men bruker det ofte grunnet jobb. Jeg skriver en del for jobb og bruker chat gpt for å spare tid. Får flere ganger kommentarer om hvor bra jeg skriver, hvor flott det er å lese en tekst som ikke er ai osv. Det blir ikke gjenkjent som ai fordi jeg tar meg bryet med å bruke chat gpt riktig. Jeg er heller ikke interessert i å lese bøker som for det meste består av chat gpt men jeg skal heller ikke være så naiv å tro jeg alltid gjenkjenner ai tekst som ai. Anonymkode: e6857...913 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #4 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (På 9.8.2025 den 9.38): Via Instagram har jeg, som leser mange bøker, fått flere følgere som er forfattere, ofte indie-forfattere. Og det er fint det. Det jeg merker, er at enkelte av de bruker AI/ChatGPT til å skrive tekstene sine… Hvordan i all verden forholder man seg til sånt? Jeg klarer å se med en gang hvem som har brukt ChatGPT i caption på sine innlegg f eks. Også ordspråket er lettgjenkjennelig. For et halvår siden leste jeg en hel bok (indieforfatter, skal ikke nevne navn) som var skrevet med bruk av ChatGPT. Det var lite givende å lese. Slike forfattere vil jo også gjerne at man leser boka deres. Jeg nekter å lese en bok lagd av ChatGPT igjen. Forlagene som utgir bøkene, ser de ikke det, kjenner de ikke igjen tegnene på at ChatGPT er blitt brukt til å formulere setningene (det er jo så lettgjenkjennelig, og ChatGPT bruker gjerne samme ord gjentakende uansett hva man ber de om å formulere, samme med visse tegnsettinger) eller bryr de seg ikke om det? Noen som vet? Anonymkode: 868cd...655 Diskusjonen pågår: skal AI ansees som forfatter, verktøy eller inspirasjon. Mvh Chat gpt. Anonymkode: dadd4...c66
AnonymBruker Skrevet 15. august #5 Skrevet 15. august Tanuki skrev (På 12.8.2025 den 23.07): tenker man skal være litt forsiktig med å beskylde forfattere for å bruke AI, noen skriver bare dårlig. Det er ofte det omvendte som gjør at man skjønner det er AI. At formuleringene gir uttrykk for svært utdypende språk, gjerne med poetisk «swung». Ser der flere steder i grupper på Facebook også, folk som «skriver» personlig og får mange følgere, og de får så mye ros for å skrive så bra. Og så er det AI 🙈🙈🙈 Anonymkode: 2bf71...f25 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #6 Skrevet 15. august Det er sluttresultatet som teller. Om de bruker ai som hjelp betyr ikke så mye- Anonymkode: af5f3...fbd 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #7 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Chat gpt er ikke så gjenkjennelig lengre viss man vet hvordan mann skal bruke det. Jeg er ingen ai fan men bruker det ofte grunnet jobb. Jeg skriver en del for jobb og bruker chat gpt for å spare tid. Får flere ganger kommentarer om hvor bra jeg skriver, hvor flott det er å lese en tekst som ikke er ai osv. Det blir ikke gjenkjent som ai fordi jeg tar meg bryet med å bruke chat gpt riktig. Jeg er heller ikke interessert i å lese bøker som for det meste består av chat gpt men jeg skal heller ikke være så naiv å tro jeg alltid gjenkjenner ai tekst som ai. Anonymkode: e6857...913 Og du er sikker på at det ikke er kommentert som ironi, fordi det opplagt er AI? Anonymkode: 2bf71...f25 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #8 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Chat gpt er ikke så gjenkjennelig lengre viss man vet hvordan mann skal bruke det. Jeg er ingen ai fan men bruker det ofte grunnet jobb. Jeg skriver en del for jobb og bruker chat gpt for å spare tid. Får flere ganger kommentarer om hvor bra jeg skriver, hvor flott det er å lese en tekst som ikke er ai osv. Det blir ikke gjenkjent som ai fordi jeg tar meg bryet med å bruke chat gpt riktig. Jeg er heller ikke interessert i å lese bøker som for det meste består av chat gpt men jeg skal heller ikke være så naiv å tro jeg alltid gjenkjenner ai tekst som ai. Anonymkode: e6857...913 Greia er ikke at en alltid gjenkjenner om det er AI. Men når en gjenkjenner det. Jeg er så enig med deg TS. Ser mange innholdsskapere på IG, ikke bare forfattere bruke det. Blir mye mer engasjert når det ikke er chatGPT. Anonymkode: e4848...890 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #9 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Og du er sikker på at det ikke er kommentert som ironi, fordi det opplagt er AI? Anonymkode: 2bf71...f25 Ganske sikker da mye av det jeg skriver for jobb ikke vil bli godkjent videre gjennom systemet som gjenkjennelig ai. Bruker det også til å få nye kunder der kundene ofte velger meg fordi de er lei alt de blir tilsendt som er ai. Ai er et verktøy og når mann har kunnskapen til å bruke dette verktøyet riktig så får mann gode resultater og sparer tid. Jeg bruker det selv for å spare tid ikke fordi jeg ikke kan gjøre jobben uten. Bruker det i spesielt mye på repetative oppgaver som krever personlig tilpasning. Jeg skriver også for egen glede og da holder jeg meg langt unna ai. Anonymkode: e6857...913 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #10 Skrevet 15. august Man finner vel ikke bøker i bokhandelen som er skrevet av ai? Anonymkode: 3588f...a04
AnonymBruker Skrevet 17. august #11 Skrevet 17. august Snublet over denne youtube short videoen og kom på denne tråden. Anonymkode: e6857...913
isabelle.f Skrevet 13 timer siden #12 Skrevet 13 timer siden Lenken til wiki sin guide (sikkert samme som i video over): https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Signs_of_AI_writing Noen ganger når jeg er usikker, så gir jeg hele denne teksten til AI og ber den gjøre en vurdering opp mot Wiki sin guide. Alltid spennende!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå