Gå til innhold

Lett redusert nyrefunksjon, men legen gjør ikke noe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tok blodprøve og den sier at jeg har en lett redusert nyrefunksjon stadium 2. Det viser tallet i denne blodprøven. I tillegg til noen andre tall som ligger utenfor referanseområdene og kan tyde på mangel. Fikk denne prøven på Furst med kommentarer. Blodprøven ble sendt til legen for en uke siden.

Allikevel har ikke legen tatt noe kontakt for å snakke om funnene i blodprøven.

Det er vel søren ikke meningen at jeg som pasient skal måtte lese av min egen blodprøve og deretter ta kontant med legen selv om å følges opp???

Anonymkode: 43dd4...409

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje legen har ferie eller fravær av andre årsaker? 
Kan du ikke ringe legekontoret og be om en time, eller at legen ringer deg tilbake?

Anonymkode: 1af01...8dc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje legen har ferie eller fravær av andre årsaker? 
Kan du ikke ringe legekontoret og be om en time, eller at legen ringer deg tilbake?

Anonymkode: 1af01...8dc

Nei, jeg forventer at legen tar kontakt. Jeg kan vente noen uker til mtp mulig ferie - men jeg blir rett og slett forbanna over at legen virker å enten ikke lese blodprøven eller ikke syntes det er viktig å kontakte meg når jeg før blodprøver sa jeg ville ta den fordi er jeg så unormalt trøtt og sliten og så viser blodprøven at det er grunner for det!

AnonymBruker
Skrevet

Lett redusert nyrefunksjon er kjempevanskelig og ikke noe som haster. Ikke sikkert det skal gjøres noe med. 

Anonymkode: 65344...ad2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjempevanlig, ikke vanskelig😅

Anonymkode: 65344...ad2

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ehh sommerferie og andre pasienter.

Kan være to andre som har fått kreft, og da blir den beskjeden til deg om å kutte salt lite prioritert.

Lett nedsatt behøver ikke bety noe som helst.

Anonymkode: 69dc7...1ee

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Og dere er vel enig i at den blodprøven er grunn til at legen bør ta kontakt og sette opp en time til meg?! Det er ikke MITT ansvar som pasient å skulle tolke blodprøven ! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og dere er vel enig i at den blodprøven er grunn til at legen bør ta kontakt og sette opp en time til meg?! Det er ikke MITT ansvar som pasient å skulle tolke blodprøven ! 

Nei, det er slettes ikke sikkert. Om det ikke er noe de anser som nevneverdig eller noe som krever en endring, vil du ikke nødvendigvis høre noe.

Vi får ikke rundt med perfekte verdier hele livet, det vil svinge en del. Av helt naturlige årsaker.

Jeg har mange ganger fått målinger utenfor normalen, og nei, kun noen få ganger har det vært årsak til kontakt og ny time. Ellers blir det nevnt i forbifarten ved neste avtale. "... Er litt forhøyet, men vi tar nye prøver om to år."

Anonymkode: 69dc7...1ee

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, men det er jo egentlig det du har gjort. Bare avvent og se, om du ikke vil gjøre noe aktivt selv.

Det er ferietider fremdeles. Det er og som noen har nevnt sannsynlig ikke særlig akutt. Tenk backloggen som legen potensielt har, og da muligens med ting som virkelig haster. En arbeidsuke er ikke lange tiden.

I tillegg er det jo verdt å nevne at feil kan skje. En lege er også bare et menneske.

Anonymkode: 3a0f3...d5c

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei, jeg forventer at legen tar kontakt. Jeg kan vente noen uker til mtp mulig ferie - men jeg blir rett og slett forbanna over at legen virker å enten ikke lese blodprøven eller ikke syntes det er viktig å kontakte meg når jeg før blodprøver sa jeg ville ta den fordi er jeg så unormalt trøtt og sliten og så viser blodprøven at det er grunner for det!

Hvis den er lett nedsatt (hva betyr egentlig det?) er den nok i den store køen av ting som må tas tak i. Ferieavvikling, pressede ressurser over alt, mange grunner til at legen ikke har nådd over. Eller at den er så lite redusert at den kanskje ikke har noe særlig med saken å gjøre. 

Anonymkode: 49dc6...658

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du burde iallefall ikke ha gjort det når du uansett ikke skjønner noe av det, og går totalt hypokonder i forsøket.. Jeg ble faktisk overrasket når jeg søkte opp referanseområdene over hvor høyt det nivået ligger, for dette trodde jeg var gjennomsnittet.

Dette er som å hyle om blodmangel og be om sengeplass med hemoglobin på 11. Å ligger en knapp verdi bortenfor "perfekt" er bare ikke farlig.

Med mindre du har hatt perfekt GFR på hver eneste blodprøve du har tatt, jevnlig, og den plutselig på kort tid har falt ned mot 60, er "lett redusert" ikke akutt i det hele tatt, det er neppe noe alvorlig heller. Og dette er iallefall ikke en prøve som "forklarer at du er trøtt og sliten hele tiden". Du kan ha drukket et glass vann for lite den dagen, eller så er du bare blitt eldre, det kan være alt den blodprøven betyr. Ro deg langt ned, og la fastlegen hjelpe de som trenger det først, før det er din tur. 

Anonymkode: 509cf...902

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Tok blodprøve og den sier at jeg har en lett redusert nyrefunksjon stadium 2. Det viser tallet i denne blodprøven. I tillegg til noen andre tall som ligger utenfor referanseområdene og kan tyde på mangel.

Slapp av!
For det første, er dette første gang du tar testen? Hadde du ikke en samtale med legen før du tok testen, snakket dere ikke om hvorfor du skulle ta testen? Og hva du forventet av oppfølging i forbindelse med resultatene? Kanskje dette bare er en referansetest, og så skal du ta en annen senere for å se endring over tid?

Referanseområdene er bare generelle pekepinner. Du kan ligge helt fint utenfor, hvis det er normalt for deg. Hvis dette er normalt for deg er det ingen grunn til at legen skulle ta kontakt.

Anonymkode: c3d37...354

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er da ikke noe som haster å ta tak i.

At blodprøvesvarene er tilgjengelige for deg før legen rekker å kontakte deg er jo ikke noe du kan klandre legen for med mindre det går urimelig lang tid. Om du ikke ønsker å havne i en situasjon der du selv må tolke blodprøver igjen, så lar du være å sjekke prøvesvarene før praten med legen. Hadde det vært hastende ville du blitt fulgt opp med en gang.

Anonymkode: 92d23...5be

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis den er lett nedsatt (hva betyr egentlig det?) er den nok i den store køen av ting som må tas tak i. Ferieavvikling, pressede ressurser over alt, mange grunner til at legen ikke har nådd over. Eller at den er så lite redusert at den kanskje ikke har noe særlig med saken å gjøre. 

Nyrene skiller ut kreatinin fra blodet, så har man forhøyet nivå av kreatin kan det bety at nyrene sliter. Blodprøven viser, tilsynelatende, at TS hadde litt mer kreatinin i blodet enn hva en helt perfekt blodprøve hadde ønsket seg. Kanskje kronisk, kanskje stigende, kanskje akkurat bare den dagen. Uten å vite selve verdien, TS sin alder, medisinske historikk, generelle kosthold, hva hun har drukket, spist og gjort akkurat den dagen, betyr det ingenting som helst. Man kan få forhøyet kreatinin av å trene.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke verdier hadde du da?

Anonymkode: 1b89d...cb2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nyrene skiller ut kreatinin fra blodet, så har man forhøyet nivå av kreatin kan det bety at nyrene sliter. Blodprøven viser, tilsynelatende, at TS hadde litt mer kreatinin i blodet enn hva en helt perfekt blodprøve hadde ønsket seg. Kanskje kronisk, kanskje stigende, kanskje akkurat bare den dagen. Uten å vite selve verdien, TS sin alder, medisinske historikk, generelle kosthold, hva hun har drukket, spist og gjort akkurat den dagen, betyr det ingenting som helst. Man kan få forhøyet kreatinin av å trene.

Ja, nettopp. Og det sies ingenting om det er kreatinin eller GFR som reageres på, begge deler har en del feilkilder og må tolkes sammen med andre prøver. Så dette kan godt være storm i vannglass.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Herregud for en dramaqueen 😱 Pust med magen. 

Anonymkode: ee3c6...4fa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også det. Det er ikke noe å gjøre nå. 

Anonymkode: c72bb...356

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man gjør ingenting. Men nyttig å ta igjen seinere for å følge med. Det er uansett ikke noe akutt og kan fint vente. 
Ellers så er leger forskjellige, noen vil innkalle deg og forklare dette eller bare sende deg en melding og andre vil lese prøvene og ikke gjøre noe. 

Anonymkode: 05e82...e59

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har GFR på 52, men det er jo ikke så mye man kan gjøre med en skral nyrefunksjon.

Anonymkode: 2eeb4...245

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...